2021-03-21, 13:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
på 1800 talet...
...var män män och kvinnor kvinnor i stället för några förvirrade hybrider som idag.
Citera
2021-03-21, 14:21
Medlem
RedForces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Men hon fick ju flera erbjudande om bygg praktik, praktikplatser går bra att ordna själv eller genom skolan. Killarna ordnade väll det själva?

Men det var just det hon inte fick. Hon fick plats som inredare. Det är något helt annat.

Psst, bara en notis för att vara snäll. Men *byggpraktik* särskrivs inte.

Citat:
Ursprungligen postat av slö
Jo , man borde tvinga kvinnor att motverka the gender timegap och the gender workplace health gap. det är sjukt ojämställt.

Vi skall inte kräva att kvinnor ordnar felaktiga patriakarla sturktuerer. Det ligger på män som kontrollerar dessa att ändra på sig. Men nu är det så illa att i praktiken så är det kvinnor som ser till att det som händer beror på att kvinnor tar tag i det.
Citera
2021-03-22, 18:30
Medlem
Tror tyvärr inte hon är lämplig till just en byggnadsplats kanske efter universitet med med en byggingenjör i bagaget och arbeta som konstruktör eller projektledare....

Liksom jag har inget emot kvinnor i den branchen men om man ska lägga korten på borden så ser hon lite för klen ut...har två kamrater som i dagens läge anställer och arbetar som projektledare på just byggplatser och dom tittar först fysiskt därefter kunskap...liksom dom har flertalet försökt med kvinnor men det slutar alltid med samma problem liksom förseningar, pappersarbete...oväntade besök mm...man kan inte sätta en person med 40-50 kilo där det krävs minst 80-90 för att klara jobbet
Citera
2021-03-22, 19:35
Medlem
Ringhals3s avatar
En superfjollig tanig schlagerbögaktig men hetero snubbe hade nog inte heller fått någon praktikplats på de byggen som nekade henne.
Citera
2021-03-22, 21:46
Medlem
Har man lite kvalitéer som tjej så hjälper lärarna en att få praktikplats genom att dra i lite snören. Drar man offerkoftan o är allmänt ovillig/oduglig o gnällig till allt så får man ingen vettig praktikplats för de leder ändå inte till jobb.
Citera
2021-03-22, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
På skolan sa de till tjejen att hon inte passade och skulle klara av en byggarbetsplats. Det är en hemsk person som säger så. De hade fixat en plats åt henne hos en dam som målade och höll på med inredning. Hon hade svarat att om hon var intresserad av det så skulle hon gå den utbildningen. Nu var det byggjobbare hon studerade till att bli.

Det här var mycket hemskt att läsa. Den patriakarla arbetsmarknaden måste feminiseras mycket mycket mer och vi har lång väg kvar att gå. Jag skulle gärna se att Stefan tvingade alla byggföretag att anställa varannan tjej. Som man sa förr, varannan damernas. Men kommande fem år kanske de bara skulle få anställa tjejer för att komma ikapp lite.

Jag ser absolut inte de hemsk i det här. Finns ingen arbetsplats som behöver varannan damerna.
Många mansdominerade yrken är mansdominerade av en anledning.
Jag skulle aldrig anställa en tjej på mitt jobb, då ska hon ha ett jävlaranamma o vara nå utöver de vanliga o såna finns de inte ens en av en handfull o nej jag är inte man själv.

Jag är emot all slags kvotering, antingen kan man o vill eller inte, att man kvoteras in betyder inte att man duger till de man ska göra..
Citera
2021-03-22, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chonard
jobbat som snickare i 45 år....träffat många anställda tjejer....ingen har varit kvar nån längre tid...för tungt helt enkelt...själv tyckte jag det var bra med tjejer...blev lite lugnare då...skulle behövas fler tjejer på byggen helt klart....rörmokare å elektriker samt målare är rätt vanligt på byggen nu....men tyvärr...sanningen är att det blir mindre producerat med kvinnor..vet inte riktigt varför....bygge är ju rätt tungt å många får skador...tror att det beror lite på att för å bygga måste du ha ett visst tekniskt tänkande..allt går på tid å det är det enda arbetsgivaren bryr sig om...finns ingen diskreminering inom bygg...lön är samma för alla..

Jobbar själv på ett ställe där de håller på att renovera som bara den och kan säga att de där byggarna bär ofta skittunga saker upp ner i huset, så det är ett fysiskt tungt jobb, följt av många otympliga lyft och ett farligt jobb. Om de är två att bära något tungt, så gäller det ju även för den andras säkerhet att båda liksom har lite styrka för det inte ska kunna ske en olycka. Sedan är ju hon dessutom inte merän 16 år så det påverkar ju med om vad de kan sätta henne på för något att göra.
Tjejer kan visste då få lite styrka om de väl tränar lite och efter några år, men som sagt hon är inte riktigt där ännu och som det fungerar nuförtiden, så finns väl inte den tiden att man ska särbehandla någon i en del år för att de ska växa in i jobbet utan det är ofta pang på och leverar med en gång som gäller, tyvärr!
Citera
2021-03-22, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Jobbar själv på ett ställe där de håller på att renovera som bara den och kan säga att de där byggarna bär ofta skittunga saker upp ner i huset, så det är ett fysiskt tungt jobb, följt av många otympliga lyft och ett farligt jobb. Om de är två att bära något tungt, så gäller det ju även för den andras säkerhet att båda liksom har lite styrka för det inte ska kunna ske en olycka. Sedan är ju hon dessutom inte merän 16 år så det påverkar ju med om vad de kan sätta henne på för något att göra.
Tjejer kan visste då få lite styrka om de väl tränar lite och efter några år, men som sagt hon är inte riktigt där ännu och som det fungerar nuförtiden, så finns väl inte den tiden att man ska särbehandla någon i en del år för att de ska växa in i jobbet utan det är ofta pang på och leverar med en gång som gäller, tyvärr!
Tyvärr kan du inte förklara biologiska skillnader för rödingar. De är så förvirrade med etiketter o stämplingar o att skapa ickeproblem så de har inte tid att förstå..
Citera
2021-03-25, 08:39
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Menar du att kvinnor skulle vara mer eftertraktade inom byggbranschen än män?

Eller är du glatt överraskad över att dom får byggjobb överhuvudtaget?

Jag menar, precis som TheyWillKillUsAll sa, att många företag eftersträvar en mer jämn könsfördelning i arbetsstyrkan. De brukar ofta säga det i intervjuer med media osv.

Personligen tycker jag på ett vis att det går tvärtemot idén om jämlikhet att kvotera, att rekrytera folk utifrån kön snarare än meriter...

Samtidigt förstår jag grejen med att man kan få göra sådana uppoffringar för att öka jämställdheten i samhället i stort, för att försöka bryta ”ekorrhjulet” där kvinnor får ta föräldraledigheten, eller göra andra anpassningar som hämmar deras möjligheter till karriär och högre lön.

Mina kvinnliga bekanta i nämnda bransch gör emellertid förmodligen ett betydligt bättre jobb än många av sina manliga kollegor, som ofta tycks vara både ineffektiva, lata, slarviga, socialt inkompetenta och ibland rent korkade.
Citera
2021-03-25, 08:50
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Jag menar, precis som TheyWillKillUsAll sa, att många företag eftersträvar en mer jämn könsfördelning i arbetsstyrkan. De brukar ofta säga det i intervjuer med media osv.

Personligen tycker jag på ett vis att det går tvärtemot idén om jämlikhet att kvotera, att rekrytera folk utifrån kön snarare än meriter...

Samtidigt förstår jag grejen med att man kan få göra sådana uppoffringar för att öka jämställdheten i samhället i stort, för att försöka bryta ”ekorrhjulet” där kvinnor får ta föräldraledigheten, eller göra andra anpassningar som hämmar deras möjligheter till karriär och högre lön.

Mina kvinnliga bekanta i nämnda bransch gör emellertid förmodligen ett betydligt bättre jobb än många av sina manliga kollegor, som ofta tycks vara både ineffektiva, lata, slarviga, socialt inkompetenta och ibland rent korkade.

Att det snackas skit om kollegor är inget nytt.. Du skulle hör vad grabbarna säger om tjat kärringarna på industrigolvet.

Batik/feminist/lesbian/lättkränkta/parfymstinkande/labila/intrig spridande/skvaller fittor...
Citera
2021-03-25, 08:59
Medlem
utforskarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FladderFarfar
Att det snackas skit om kollegor är inget nytt.. Du skulle hör vad grabbarna säger om tjat kärringarna på industrigolvet.

Batik/feminist/lesbian/lättkränkta/parfymstinkande/labila/intrig spridande/skvaller fittor...

Min uppfattning om de manliga kollegornas tillkortakommanden grundar sig på mina egna observationer, snarare än på skvaller.

Intriger och skvaller verkar dock alltid uppstå när flera kvinnor arbetar ihop, tyvärr. Det tycks ligga statiskt kodat i deras DNA.

Batik, sexuell läggning, parfym och fittor är nog, i regel, problem som finns i männens huvuden snarare än i verkligheten.

Edit: Jag måste föresten bara belysa ironin i att männen gnäller om kvinnornas intriger/tjat.
Senast redigerad av utforskaren 2021-03-25 kl. 09:19.
Citera
2021-03-25, 11:16
Medlem
FladderFarfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av utforskaren
Min uppfattning om de manliga kollegornas tillkortakommanden grundar sig på mina egna observationer, snarare än på skvaller.

Intriger och skvaller verkar dock alltid uppstå när flera kvinnor arbetar ihop, tyvärr. Det tycks ligga statiskt kodat i deras DNA.

Batik, sexuell läggning, parfym och fittor är nog, i regel, problem som finns i männens huvuden snarare än i verkligheten.

Edit: Jag måste föresten bara belysa ironin i att männen gnäller om kvinnornas intriger/tjat.

Samma här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in