2021-02-23, 11:03
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanninggerfrihet
Den nu åtalade polismannen fördes till polisstationen i Kramfors för ytterligare provtagning – där en alkoholkoncentration på 0,16 milligram per liter utandningsluft mättes upp."
Det motsvarar strax över 0.3 promille, vilket var lagligt när jag tog mitt körkort, och är fortfarande i många länder, exempelvis i Danmark och Finland.

Visst ska en polis hålla sig till lagen, men det hade varit lite väl illa om han mist jobbet för det.
Citera
2021-02-23, 11:24
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Det motsvarar strax över 0.3 promille, vilket var lagligt när jag tog mitt körkort, och är fortfarande i många länder, exempelvis i Danmark och Finland.

Visst ska en polis hålla sig till lagen, men det hade varit lite väl illa om han mist jobbet för det.

Varför? som polisman är han ansiktet utåt för lag och ordning... och skall således anses dömas hårdare än en vanlig svensson.

Ungefär som en lastbilschaufför döms hårdare än en vanlig personbilsförare gör.
Citera
2021-02-23, 11:25
Avslutad
Citat:

Verkar som han festat kvällen före då och körde iväg för tidigt.
Känns ungefär lika farligt som att köra trött. Det var väl dessutom inte i tjänst så ser inte hur det skulle påverka hans arbete. Alla kan göra misstag, annat om det sker upprepade gånger då kanske han är olämplig för sitt yrke. Men ser hellre att man försöker stötta i ett sånt här fall.
Citera
2021-02-23, 11:27
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Varför? som polisman är han ansiktet utåt för lag och ordning... och skall således anses dömas hårdare än en vanlig svensson.

Ungefär som en lastbilschaufför döms hårdare än en vanlig personbilsförare gör.
Varför skulle en lastbilschaufför fått ett hårdare straff i motsvarande situation?
Citera
2021-02-23, 11:45
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Varför skulle en lastbilschaufför fått ett hårdare straff i motsvarande situation?

En lastbilschaufför döms hårdare än en vanlig personbilsförare eftersom denne anses vara mer utbildad om faror etc i trafiken.
Citera
2021-02-23, 11:48
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
En lastbilschaufför döms hårdare än en vanlig personbilsförare eftersom denne anses vara mer utbildad om faror etc i trafiken.
Så en lastbilschaufför körandes en vanlig personbil, vilket jag antar att polisen gjorde, skulle fått mer än 40 dagsböter?

Om det verkligen är så, anser jag inte det är okej.
Citera
2021-02-23, 12:17
Medlem
Citat:
Så en lastbilschaufför körandes en vanlig personbil, vilket jag antar att polisen gjorde, skulle fått mer än 40 dagsböter?

Om det verkligen är så, anser jag inte det är okej.
Jag vet flera som fått 50 dagsböter för strax över 0,2. Poliser klarar sig alltid undan bättre. Hotet om avsked/diciplinåtgärder håller alltid ner Tingsrätternas straff för snutar.
Citera
2021-02-23, 12:31
Medlem
I England å några andra länder är det 0.8 promille.
De flesta har 0.5'

https://www.ikorkort.nu/vk_korkortsfraga_457.php

Ni borde väl förstå att det finns en anledning till en låg promillegräns
Citera
2021-02-23, 18:06
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Oavsett vad man tycker så innebär inte 0,32promille att man behöver känna sig det minsta berusad och jag tror att väldigt många som haft körkort i några år gjort sig skyldiga till rattfylleri även om de inte varit medvetna om det eller haft uppsåt.

Med detta sagt begriper jag inte varför det inte lagstiftas att nya bilar som säljs i Sverige ska vara utrustade med alkolås. Det måste vara det absolut bästa sättet att komma åt rattonykterhet vilket bör vara det primära målat framför att lagföra folk för brottet.
Citera
2021-02-23, 21:13
Medlem
Men det innebär att du gör ett lagbrott.
Citera
2021-03-25, 22:45
Medlem
Ingen som har namn på fanskapet?
Citera
2021-03-25, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Acaii
Ingen som har namn på fanskapet?
Precis!!! Ut med namnet!
Citera