2021-02-23, 08:56
Medlem
Vem kan detta vara?
Polisen får behålla jobbet: inget uppsåt att köra rattfull??

https://www.allehanda.se/artikel/kramforspolis-falld-i-tingsratten-for-rattfylleri-doms-till-dagsboter
Citera
2021-02-23, 09:01
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanninggerfrihet
Vem kan detta vara?
Polisen får behålla jobbet: inget uppsåt att köra rattfull??

https://www.allehanda.se/artikel/kramforspolis-falld-i-tingsratten-for-rattfylleri-doms-till-dagsboter
Du får gärna citera.
Citera
2021-02-23, 09:09
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Nu är det en låst artikel du länkar till men med tanke på straffet lär det handla om en "dagen efter körning". Jag anser inte att 0,5promille i blodet är värre än en fortkörning, generellt sett.

Egentligen vore det vettigare att ha ett liknande system som vissa stater i USA där promillehalten inte är det som ensamt avgör om någon är olämplig förare. De flesta svenskar klarar säkerligen att köra bil alldeles utmärkt även om de druckit en folköl. Nu vet jag inte vad polisen blåste men med tanke på att det räcker med 0,2promille gissar jag att detta hemska brott inte är värt att uppmärksamma.
Citera
2021-02-23, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Du får gärna citera.
Att snuten får behålla jobbet för att det 'inte fanns uppsåt', funderar jag över.

Förmodligen en alkoholiserad snut som behöver hjälp, men är han lämplig för sitt jobb?
Citera
2021-02-23, 09:14
Medlem
[quote=Silverfiskarna|74777629]Nu är det en låst artikel du länkar till men med tanke på straffet lär det handla om en "dagen efter körning". Jag anser inte att 0,5promille i blodet är värre än en fortkörning, generellt sett.

Tyder på mycket dåligt omdöme tycker jag. Som polis borde man veta bättre. En förmodad alkoholist som behöver vård.
Citera
2021-02-23, 09:17
Medlem
Silverfiskarnas avatar
Citat:
Tyder på mycket dåligt omdöme tycker jag. Som polis borde man veta bättre. En förmodad alkoholist som behöver vård.

Eftersom du tycks veta kan du väl berätta vad som har hänt?
Senast redigerad av Silverfiskarna 2021-02-23 kl. 09:19.
Citera
2021-02-23, 09:23
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Poliser som kör på fyllan eller spöar kärringen får en inre tjänst tills allt är glömt
och sen är de ute och snurrar på som vanligt.

Lagen är lika inför alla
Citera
2021-02-23, 09:23
Medlem
[quote=Silverfiskarna|74777676]
Citat:

Eftersom du tycks veta kan du väl berätta vad som har hänt?

Vet faktiskt inte mer än artikeln, men skulle vilja veta vem det är...

0.32 promille dagen efter tyder på ett stort intag kvällen före.
Citera
2021-02-23, 09:50
Medlem
Nu ska vi inte sitta och försvara grisen, ni vet vad just han hade sagt till oss om vi blåst positivt dagen efter. Men det ansvaret omfattar tydligen inte han i egen hög grisfarm.
Citera
2021-02-23, 10:47
Medlem
constants avatar
Citat:
Vet faktiskt inte mer än artikeln, men skulle vilja veta vem det är...
Det är antagligen bara du här som kan läsa den låsta artikeln, så citera!
Citera
2021-02-23, 10:56
Medlem
"En morgon i början av juli stoppades och kontrollerades en bil söder om Kramfors. Föraren var en polis, verksam i Kramfors. Vid kontrollen misstänkte man att polismannen var alkoholpåverkad och han fick blåsa i polisens utandningsinstrument.

Testet blev positivt och polismannens körkort omhändertogs.

Polismannen åtalades senare av Särskilda åklagarkammaren som utreder brott där poliser är inblandade och nu har domen kommit.

Ångermanlands tingsrätt dömer mannen till 40 dagsböter på totalt 6 800 kronor.

Tingsrätten begärde inför rättegången att Polismyndighetens personalansvarsnämnd, PAN, skulle yttra sig i ärendet. De gjorde bedömningen att polismannen inte kommer att förlora sitt arbete vid en fällande dom i tingsrätten.

Mannen har tidigare erkänt brottet – men menar att han inte haft något uppsåt."
Citera
2021-02-23, 10:58
Medlem
"Det var i början av juli som polismannen en morgon stoppades och kontrollerades söder om Kramfors.

Vid stoppet fattade polispatrullen som höll i trafikkontrollen misstanke att den nu åtalade mannen var alkoholpåverkad. Vid blåskontroll på på platsen för stoppet visade testet ett positivt resultat och mannens körkort omhändertogs. Den nu åtalade polismannen fördes till polisstationen i Kramfors för ytterligare provtagning – där en alkoholkoncentration på 0,16 milligram per liter utandningsluft mättes upp."
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in