2021-03-25, 18:11
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Dock så är den största risken för mutationer när många är vaccinerade och smittspridningen är hög på samma gång.

Och risken finns att det är där många länder kommer landa...

Säg aldrig aldrig. men rent logiskt går det inte ihop att människor är vaccinerade samtidigt som smittspridningen ör hög. Syftet med massvaccineringen är att minska smittspridningen. Kom ihåg att vi har lyckats vaccinera bort smittkoppor en gång i tiden.
Citera
2021-03-25, 18:12
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Munskydd är en viktig åtgärd, men det behövs flera åtgärder för att minska smittspridningen. man behöver bland annat hålla avstånd, sluta träffa människor man inte måste träffa samt massvaccination av människor och så vidare. Munskydd i kombination med de åtgärder som jag har skrivit ovan kan minska smittspridningen rejält.

Resten av ditt inlägg är inte värda att bli besvarade.

Du har lyssnat för mycket på fårpappan Anthony Fauci tror jag. Det bästa du kan göra är att se till att inte tillhöra någon riskgrupp. Är du överviktig och en dålig livsstil har du haft ett år på dig att göra något åt saken. har du inte gjort ett skit så har du dig själv att skylla.
Citera
2021-03-25, 18:16
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Säg aldrig aldrig. men rent logiskt går det inte ihop att människor är vaccinerade samtidigt som smittspridningen ör hög. Syftet med massvaccineringen är att minska smittspridningen. Kom ihåg att vi har lyckats vaccinera bort smittkoppor en gång i tiden.

Om folk genomgår infektion så har det samma effekt som vaccin, om inte ännu bättre. Nu är det betydligt lugnare här än ute i europa just nu där man tagit till mkt hårdare åtgärder med dina älskade munskydd bland annat.
Citera
2021-03-25, 18:16
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det betyder inte att de har rätt. Den samlade forskningen på användningen inom allmänheten är ytterst begränsad. Det var inte rekommenderat i den förra pandemin och det är av en anledning.

Så eftersom alla inte sköter sig så ska vi som genomgått infektionen och sköter vår hälsa tvingas vaccinera oss och bära munskydd? Vad är det för jävla dumheter? Vaccinera de som behöver dvs de äldre och personer med bakomliggande sjukdomar och överviktiga etc så är det mesta löst och vi sparar på vaccinet.

Det skyddar tyvärr inte så bra som du vill ge sken av. Hade det funkat så hade inte så många blivit så sjuka i sydeuropa.

Ja då får man ta det lugnt isf tills vaccinet kommer. Vad som inte är rimligt är när staten förbjuder fullt friska människor att försörja sig och sina familjer och stänga ner skolorna osv. Det får aldrig hända igen.

Ja fast vaccin till alla är inte lösningen. Det räcker med att ge till riskgrupperna.

Det är deras problem. Det är en risk att leva och ett val man gör. Vissa kör i 200 km/h på motorvägen också. Det går inte att stoppa.

Det är inget problem så länge överdödligheten spårar ur och just nu verkar det som vi har en underdödlighet snarare än överdödlighet.

Jag länkade till paper om munskydd men du är helt klart det största fåret i den här tråden. Ett stort GBD får som är helt oförmögen att ta till dig vetenskaplig fakta.

Ingen kommer tvinga dig att ha munskydd eller vaccinera dig. Men antivaxxers som du kommer såklart inte kunna resa som vi andra som tycker det är bra för folkhälsan med vaccinationsintyg o munskydd på flygplan tex.
Citera
2021-03-25, 18:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
De tar betalt när du säljer. Du kommer inte att kunna köpa lika bra boende efter att du betalat skatten din idiot. Det är skälet till varför gamla bor kvar tills de dör. Hälften så stort och dubbelt så dyrt brukar det bli när de säljer villan och flyttar till BRF.
Och när skulle den skatten ha höjts menar du?
Citera
2021-03-25, 18:20
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Jag länkade till paper om munskydd men du är helt klart det största fåret i den här tråden. Ett stort GBD får som är helt oförmögen att ta till dig vetenskaplig fakta.
Det finns ingen vetenskap bakom vare sig lockdowns eller användande av munskydd i allmänheten. Det hoppas jag att du känner till. Det är rena "försiktighetsåtgärder" som får oerhörda negativa konsekvenser och ökar dödligheten i andra sjukdomar, skapar psykisk ohälsa och ökade klyftor etc. GBD är en protest mot detta. Och fler borde faktiskt sätta ner foten och säga nej till idiotierna.

Citat:
Ingen kommer tvinga dig att ha munskydd eller vaccinera dig. Men antivaxxers som du kommer såklart inte kunna resa som vi andra som tycker det är bra för folkhälsan med vaccinationsintyg o munskydd på flygplan tex.

Varför skulle det inte räcka med antikroppar eller ett negativt covid-test? det verkar mer luta åt det hållet som det ser ut. Om ett land kräver vaccination tänker jag inte åka dit i ren protest.

Och jag är inte antivaxx. Jag är anti vaccinationshets och vaccinationsfascister... Ta det själv om du vill. jag har redan antikroppar och har "överlevt" covid...
Senast redigerad av kurt-sune 2021-03-25 kl. 18:23.
Citera
2021-03-25, 18:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Då får man se till att inte släppa in dessa varianter i Sverige, förrän man har hunnit utveckla vacciner som biter på dessa varianter.

Det här kommer aldrig att ta slut så länge gränserna står öppna för dessa nya mutationer.

Lever du under en sten? Du vet att vi lever i en globaliserad värld? Att det finns en uppfinning som heter flygplan som kan ta folk runt jordklotet? Att man kan smittas av virus och det kan dröja dagar innan man uppvisar symptom? Nära 8 miljarder bor på jordklotet, ska du tracka allihop? Om du har följt utvecklingen det senaste året över huvud taget så borde myntet ha landat nu. Det går inte att stoppa virus från att förflytta sig från ett hörn av världen till ett annat. Det räckte med en person från Kina för att ta viruset till Italien och Europa. Man får bara hoppas att virusmutationerna håller sig relativt harmlösa för vi är ganska körda om nya digerdöden anländer.
Citera
2021-03-25, 18:26
Medlem
13% eller 1.000.000 svenskar har för fan fått vaccinet. Borde inte det påverka smittspridningen?! Eller hade det varit ännu mer smittade nu dessa dagar om vi inte hade vaccinerat dessa?
Citera
2021-03-25, 18:28
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:

Vad exakt är det som är så kontroversiellt med detta?

Citera
2021-03-25, 18:29
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Vet inte, men det tror jag är irrelevant även om det är så. Man hade tillräckligt på fötterna från SARS, MERS och H5N6 - och andra länders hantering av de virusen för att ha vett att hantera saken med högre grad av respekt. Det var ju dessutom bara att titta på t.ex. Korea och följa deras exempel. Hade man gjort det hade det sett HELT annorlunda ut och ekonomin hade varit i hyfsat skick.

SLT = Strategic Leadership Team

Ja, jag har svårt att förstå hur Europas smittskyddsmyndigheter misslyckades med ta lärdom från exempelvis Sydkorea.

Jag vet inte hur diskussionen såg ut i Storbritannien. Men jag kan visa ett exempel från Sverige. Johan Giesecke förlöjligade sydkoreanernas hårda kamp mot viruset.

Citat från Sveriges Television:
Före detta statsepidemologen: “Kraftfulla åtgärder som syns på tv är bara viktigt för politiker”
UPPDATERAD 28 MAJ 2020PUBLICERAD 17 MARS 2020

Johan Giesecke är kritisk till de massiva åtgärder som sker runt om i världen i kampen mot coronaviruset.
Vid detta tillfälle, så hade sydkoreanerna mycket mer erfarenhet av viruset än Europa. Det hade varit bättre att lära sig av Sydkorea, istället för att arrogant avfärda deras åtgärder.

Johan Giesecke gav också en tydlig beskrivning av Sveriges strategi.

Sveriges Television citerar Johan Giesecke:
– Det svenska systemet att låta sjukdomen spridas ganska obehindrat leder till en stor del av immunitet hos befolkningen, om det kommer en andra våg. Dessutom kan sjukvårdspersonal som är friska i övrigt återgå till arbetet efter sjukdomstiden utan skyddsdräkt.
Vilken beteckning passar bäst på den strategi som Johan Giesecke beskrev?
Citera
2021-03-25, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
13% eller 1.000.000 svenskar har för fan fått vaccinet. Borde inte det påverka smittspridningen?! Eller hade det varit ännu mer smittade nu dessa dagar om vi inte hade vaccinerat dessa?

Nja, några av dem hade säkert dött däremot. Lejonparten av den miljonen är gamla människor som knappast är särskilt drivande i smittspridningen. Däremot mest sårbara att råka illa ut.
Citera
2021-03-25, 18:35
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Det fungerar lite som ett fiskenät.. så länge öglorna är för stora så kommer viruset fortsätta att spridas tyvärr.

Många har dock varit sjuka så att nivån är egenlitgen betydligt högre.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in