Citat:
Ursprungligen postat av
Takadongtakadang
Vet inte, men det tror jag är irrelevant även om det är så. Man hade tillräckligt på fötterna från SARS, MERS och H5N6 - och andra länders hantering av de virusen för att ha vett att hantera saken med högre grad av respekt. Det var ju dessutom bara att titta på t.ex. Korea och följa deras exempel. Hade man gjort det hade det sett HELT annorlunda ut och ekonomin hade varit i hyfsat skick.
SLT = Strategic Leadership Team
Ja, jag har svårt att förstå hur Europas smittskyddsmyndigheter misslyckades med ta lärdom från exempelvis Sydkorea.
Jag vet inte hur diskussionen såg ut i Storbritannien. Men jag kan visa ett exempel från Sverige. Johan Giesecke förlöjligade sydkoreanernas hårda kamp mot viruset.
Citat från
Sveriges Television:
Före detta statsepidemologen: “Kraftfulla åtgärder som syns på tv är bara viktigt för politiker”
UPPDATERAD 28 MAJ 2020PUBLICERAD 17 MARS 2020
Johan Giesecke är kritisk till de massiva åtgärder som sker runt om i världen i kampen mot coronaviruset.
Vid detta tillfälle, så hade sydkoreanerna mycket mer erfarenhet av viruset än Europa. Det hade varit bättre att lära sig av Sydkorea, istället för att arrogant avfärda deras åtgärder.
Johan Giesecke gav också en tydlig beskrivning av Sveriges strategi.
Sveriges Television citerar Johan Giesecke:
– Det svenska systemet att låta sjukdomen spridas ganska obehindrat leder till en stor del av immunitet hos befolkningen, om det kommer en andra våg. Dessutom kan sjukvårdspersonal som är friska i övrigt återgå till arbetet efter sjukdomstiden utan skyddsdräkt.
Vilken beteckning passar bäst på den strategi som Johan Giesecke beskrev?