2021-03-25, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Kommer Anders Tegnell och regeringen att göra någon insats för att hindra att denna variant kommer till Sverige? Eller kommer den här varianten att dyka upp i Sverige lika snabbt som dom kinesiska, brittiska, sydafrikanska och brasilianska varianterna?

Då får man se till att inte släppa in dessa varianter i Sverige, förrän man har hunnit utveckla vacciner som biter på dessa varianter.

I stället för att bara passivt sitta still och hoppas, så är det bättre att agera genom att skydda gränsen. Att sitta still och hoppas, var Anders Tegnells strategi mot den ursprungliga kinesiska varianten. Den strategin gick inte bra.

Det här kommer aldrig att ta slut så länge gränserna står öppna för dessa nya mutationer.

Vi får leva me detta helt enkelt, ta fram nya vaccin eftersom och tvätta händerna.
Citera
2021-03-25, 17:40
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Därför rättvisa undviker konflikter. Det är grundläggande spelteori som de flesta lär sig intuitivt redan som barn.
Ja, du får påpeka det vid nästa löneförhandling så skall du se att det löser sig. Chefen din har säkert redan lärt sig grundläggande spelteori som barn. Intuitivt, dessutom.
Citera
2021-03-25, 17:42
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, du får påpeka det vid nästa löneförhandling så skall du se att det löser sig. Chefen din har säkert redan lärt sig grundläggande spelteori som barn. Intuitivt, dessutom.
Prova att sätta orättvisa löner så får du se hur bra det går...
Citera
2021-03-25, 17:42
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Ja det gäller nog för alla infektioner. Möjligen är genomslaget större vid covid men det är inget jag vet utan mest en känsla.
Kan man vända på det. Det som skyddar kanske orsakar i ett annat sammanhang? Jag tänker på autonomiska sjukdomar som drabbar kvinnor mer en män. Här tror man ju också att hormon kan ha en skyddande effekt. Fast då testosteron istället. Jag sätter då ett lika med tecken mellan långtids covid och autonomiska sjukdomar och inflammationer. Testosteron är då skyddande mot inflammationer men svagare för infektioner. Östrogen hämmar infektioner men ökar inflammationer? Är jag helt ute och snurrar?
Citera
2021-03-25, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Kan man vända på det. Det som skyddar kanske orsakar i ett annat sammanhang? Jag tänker på autonomiska sjukdomar som drabbar kvinnor mer en män. Här tror man ju också att hormon kan ha en skyddande effekt. Fast då testosteron istället. Jag sätter då ett lika med tecken mellan långtids covid och autonomiska sjukdomar och inflammationer. Testosteron är då skyddande mot inflammationer men svagare för infektioner. Östrogen hämmar infektioner men ökar inflammationer? Är jag helt ute och snurrar?
Ja det jag hört är att könsskillnaderna vad gäller immunförsvaret ibland är till fördel för män och ibland till fördel för kvinnor.

Jag har absolut inte det här helt klart för mig just nu (och har inte riktigt tid att sätta mig in i det i nuläget).
Citera
2021-03-25, 17:50
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Är du dum i huvudet.. på riktigt altså?

Barn som springer runt skall bära mask.. varför?.. varför?

Är du rädd.. stanna hemma!

(Ta en titt hur det ser ut i Italien gällande dödstal per capita.. trots mask
Spoiler: betydligt sämre än för Sverige)

Frågan är hur dödstalen hade sett ut i Italien om människor inte hade mask på sig.

Att du ens behöver ställa frågan varför människor, inklusive barn ska ha munskydd på sig visar bara din ignorans, ingenting annat.

Har du missat att viruset smittar framför allt genom luften?

Det är ingen stor sak att bära munskydd egentligen. Ni förnekare är väldigt bra på att förstora saker.
Senast redigerad av AttCza 2021-03-25 kl. 17:55.
Citera
2021-03-25, 17:52
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bottenslam
Vaccinen är inte gjorda för att förhindra mutationer. Det kan de inte och jag förstår inte vad du har fått det ifrån.

Vaccin är till för att förhindra insjuknande hos individen. I bästa fall minskar det smittspridning också. Viruset kommer inte försvinna och det kommer garanterat fortsätta att mutera.

Vaccinering är för DIN skull. Ingen annans. Därför ska du skita i vem som vaccinerar sig eller inte.

Precis. Om det minskar smittspridningen är risken mindre att viruset muterar till en dödligare variant som de befintliga vaccinerna inte biter på.
Citera
2021-03-25, 17:59
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu är inte Uppsala representativt för hela Sverige.

Ehh, nej. Men det var det som diskuterades.
Varför dyka in i en diskussion om du inte vet vad som diskuteras?
Citera
2021-03-25, 18:05
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Det går också att finna tusentals forskare och organisationer som anser att munskydd är en bra lösning. Ibland är gränsen mellan geni och dåre hårfin.
Det betyder inte att de har rätt. Den samlade forskningen på användningen inom allmänheten är ytterst begränsad. Det var inte rekommenderat i den förra pandemin och det är av en anledning.

Citat:
Precis. Alla har inte kapacitet eller vilja att ändra sitt leverne. Därför bör människor bli vaccinerade.
Så eftersom alla inte sköter sig så ska vi som genomgått infektionen och sköter vår hälsa tvingas vaccinera oss och bära munskydd? Vad är det för jävla dumheter? Vaccinera de som behöver dvs de äldre och personer med bakomliggande sjukdomar och överviktiga etc så är det mesta löst och vi sparar på vaccinet.

Citat:
Är du dum på riktigt? Syftet med att bära munskydd är inte att slippa bli smittad. Syftet med att bära munskydd är att du inte ska smitta andra.
Det skyddar tyvärr inte så bra som du vill ge sken av. Hade det funkat så hade inte så många blivit så sjuka i sydeuropa.

Citat:
Det kan vara svårt att ändra leverne. Det kan ta flera år tills man blir av med högt blodtryck, diabetes typ 2 och andra sjukdomar.
Ja då får man ta det lugnt isf tills vaccinet kommer. Vad som inte är rimligt är när staten förbjuder fullt friska människor att försörja sig och sina familjer och stänga ner skolorna osv. Det får aldrig hända igen.

Citat:
SÅ mycket tid har vi inte på oss idag om vi vill återgå till det normala.
Ja fast vaccin till alla är inte lösningen. Det räcker med att ge till riskgrupperna.

Citat:
Dessutom är det så som jag skrev tidigare att alla inte är villiga/kapabla att ändra sitt leverne.
Det är deras problem. Det är en risk att leva och ett val man gör. Vissa kör i 200 km/h på motorvägen också. Det går inte att stoppa.

Citat:
Vi kan inte låta viruset smitta många i samhället och mutera till en variant som vaccinerna inte biter på. Hur många gånger måste jag säga det för att du ska förstå det?
Det är inget problem så länge överdödligheten spårar ur och just nu verkar det som vi har en underdödlighet snarare än överdödlighet.
Citera
2021-03-25, 18:08
Medlem
Citat:
Precis. Om det minskar smittspridningen är risken mindre att viruset muterar till en dödligare variant som de befintliga vaccinerna inte biter på.
Dock så är den största risken för mutationer när många är vaccinerade och smittspridningen är hög på samma gång.

Och risken finns att det är där många länder kommer landa...
Citera
2021-03-25, 18:09
Medlem
AttCzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det betyder inte att de har rätt. Den samlade forskningen på användningen inom allmänheten är ytterst begränsad. Det var inte rekommenderat i den förra pandemin och det är av en anledning.

Så eftersom alla inte sköter sig så ska vi som genomgått infektionen och sköter vår hälsa tvingas vaccinera oss och bära munskydd? Vad är det för jävla dumheter? Vaccinera de som behöver dvs de äldre och personer med bakomliggande sjukdomar och överviktiga etc så är det mesta löst och vi sparar på vaccinet.

Det skyddar tyvärr inte så bra som du vill ge sken av. Hade det funkat så hade inte så många blivit så sjuka i sydeuropa.

Ja då får man ta det lugnt isf tills vaccinet kommer. Vad som inte är rimligt är när staten förbjuder fullt friska människor att försörja sig och sina familjer och stänga ner skolorna osv. Det får aldrig hända igen.

Ja fast vaccin till alla är inte lösningen. Det räcker med att ge till riskgrupperna.

Det är deras problem. Det är en risk att leva och ett val man gör. Vissa kör i 200 km/h på motorvägen också. Det går inte att stoppa.

Det är inget problem så länge överdödligheten spårar ur och just nu verkar det som vi har en underdödlighet snarare än överdödlighet.

Munskydd är en viktig åtgärd, men det behövs flera åtgärder för att minska smittspridningen. Man behöver bland annat hålla avstånd, sluta träffa människor man inte måste träffa samt massvaccination av människor och så vidare. Munskydd i kombination med de åtgärder som jag har skrivit ovan kan minska smittspridningen rejält.

Resten av ditt inlägg är inte värda att bli besvarade.
Senast redigerad av AttCza 2021-03-25 kl. 18:11.
Citera
2021-03-25, 18:09
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Sverige är dårhus. Resten av världen till 95% bär mask utanför hemmet dvs nästan 10 miljarder människor.
Vi är ett land på 10 miljoner så det är nog vi som är dårarna i andras ögon ska du veta din valp.

Vi ska inte ha hit någon kina-fascism. Det är bra att vi säger nej till dåliga idéer och står emot när alla andra har fel.

Ha du din mask om du vill. Själv skiter jag fullständigt i det och det går hur bra som helst. Håller inte på och trängs så det är nog rätt lugnt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in