2021-03-24, 23:55
Medlem
Stenballes avatar
Nostalgi.
Till videobutiken och hyra tv filmer, och innan jag hade egen VHS-spelare ven en moviebox.
Inte s smidigt som idag, men hade man valt en film s fick man ju se den.

Kanske r utbudet fr stort idag?
Citera
2021-03-24, 23:55
Medlem
beaver_ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag saknar inte tiden d man hyrde film, d det r typ det man gr nu.

Jag saknar mer att kunna kpa film, som sedan r min, och som nsta generation kan rva av mig.
S hr r det, ser man filmen p bio s fr Hollywood en s jkla masa pengar s det r okey fr dig att fildela ner filmen s dina kids kan se dem...
Biografgarna tjnar nada... De har hga avgifter, s vad de tjnar p fr att verleva r att man kper godis och popcorn av dem...
Citera
2021-03-24, 23:57
Medlem
sommarlovs avatar
N, det fanns ju bara snt som de flesta vill se, som Top Gun.
Ville man se ngot mera udda som Himmel ver Berlin, fick man ett nej till svar, oavsett hur lovprisad den filmen var!
Citera
2021-03-25, 00:01
Medlem
Heligaskits avatar
Tror mer p att du saknar tiden du associerar med dessa upplevelser. Visst r det annorlunda nu jmfrt med d men utbudet r ofantligt mycket strre nu, VHS r inte bttre p ngot stt egentligen. Hellre beslutsngest ver ett ondligt filmbibliotek n ett begrnsat utbud med filmer som dessutom mste lmnas tillbaka efter ngra dagar, med betalningspminnelser etc. Jag saknar ocks den tiden, men det r mest fr att man var ung och att hela resan av att infrskaffa och kolla p filmerna var ngot man gjorde med frldrar/familj som gr det till nostalgiska minnen.
Citera
2021-03-25, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Nostalgi.
Till videobutiken och hyra tv filmer, och innan jag hade egen VHS-spelare ven en moviebox.
Inte s smidigt som idag, men hade man valt en film s fick man ju se den.

Kanske r utbudet fr stort idag?
Saker man inte behver anstrnga sig fr ger inte samma tillfredstllelse. Och det gller ven fr en sn sak som att skaffa en film.
Citera
2021-03-25, 00:07
Medlem
Narutoshippchops avatar
Saknar det lite men jag streamar mest bara gamla klassiska och ovanliga filmer. Bonus r ju att de r bra bildkvalitet och att man slipper spola tillbaka videoband.

Men jag har fortfarande kvar mycket fysiska filmer som jag kollar p.

Saknar dremot inte hyrfilm s mycket eftersom jag inte gillar att hyra saker.
Citera
2021-03-25, 00:07
Medlem
yz44s avatar
Saknar verkligen inte VHS och hyrfilm, filmer som mste lmnas in i tid samt usel kvalitet.
Citera
2021-03-25, 01:24
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
N, det fanns ju bara snt som de flesta vill se, som Top Gun.
Ville man se ngot mera udda som Himmel ver Berlin, fick man ett nej till svar, oavsett hur lovprisad den filmen var!
Jag brukar hyra film p mitt lokala bibliotek (dock DVD, videobanden hittar man ju inte lngre p sdana stllen).
Just Himmel ver Berlin hyrde jag dr, p ett litet smstadsbibliotek, i somras.
S helt otillgnglig i hyrform r den inte.
Citera
2021-03-25, 01:30
Medlem
Van Nostrands avatar
Du har ponger. Utbudet och enkelheten frslappar och i viss mn - frdummar. Ofta nr vi har filmkvllar hr hemma nufrtiden kollar vi bara 10 minuter innan vi tnker. h , segt. Vi byter. S hller vi p ett tag innan vi ser om ngot vi vet r bra. Det hr samhllet med snabba smarta lsningar gynnar inte kulturyttringar som tar tid, som behver vxa.

Men skulle jag vilja ha tillbaka det som det var frr - Nej.
Citera
2021-03-25, 01:33
Medlem
Fanndiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din-Granne
Saknar inte vhs, eller den tiden d det var ngot speciellt med att hyra en vhs.

Vldigt f filmer r sevrda fr att man tvingas se dem bara fr att man betalt fr dem och drfr mste se dem.

En vhs hit var frutom ddligt vapen, who is is roger rabbit som hade fr den tiden en tidigare ej skdad mix av animerat och verklighet. Synd bara att man fick mentala men som barn av att se nr bad guyen smlter ned i terpentin och hans gon ploppar ut smrtsamt.

Men att f stpls av en tecknad kvinna var ju lite mer n Mad levererade.

Sen terminator 2 var ju nr man hade kabel s d var kabel tv the shit.

Men frstr att folk var intresserad av att hyra vhs p den tiden det var high tech, fadern kanske ocks rkade hyra ngot till sig sjlv, och kanske frugan
Jag mste bara f inflika att Disneyfilmen Sngen frn Sdern frn 1946, och den svenska filmen Dunderklumpen frn 1974 var tidigare med konceptet att blanda den tecknade vrlden med spelfilm och riktiga skdespelare (ven om de inte alls var lika actionfylld som Roger Rabbit d).
Citera
2021-03-25, 01:40
Medlem
Fanndiss avatar
Trdstarten beskriver p ett vldigt bra stt nackdelen med ett fr stort utbud: man knner sig avtrubbad och allt knns blas.
Jmfr med hur en miljonren ibland kan knna sig fattigare n fattiglappen, d miljonren redan har s mycket inom rckhll att det inte knns lika spnnande och viktigt att kmpa fr. Till skillnad mot fattiglappen som fr knega och spara fr att kunna kpa drmhuset eller drmbilen. Men nr det vl blir dags s r euforin total.

Vidare vill jag pminna om att man p mnga vanliga bibliotek numera kan hyra film. Frvisso p DVD, och inte VHS.
Jag brukar d och d hyra film p biblioteket. Dels just fr att det knns "charmigare", dels fr att det gr s mycket datasurf om man skall se en film p Youtube, samt att jag vill sitta nedsjunken i TV-soffan och inte sitta med krum rygg framfr datorn dr jag har en pinnstol...
Och streamingtjnster som Netflix o.dyl. har den hr konservative skribenten nnu inte befattat sig med.
Citera
2021-03-25, 02:31
Medlem
Riksdalerns avatar
Saknar hela barndomen p alla fina minnen.

Men skulle inte vara samma sak idag, skulle mer vara jobbigt att behva g fram och tillbaka med bcker och vhs filmer hit och dit man lnar.
Saknar mest att g till arkaden och lgga i ngra femmor och visa grannpojkarna vem som ger!

Kper VHS, blueray och dvd idag istllet, och gamla spel jag tycker om sklart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in