2021-03-24, 23:24
Medlem
Bara jag som saknar tiden med VHS och hyrfilm?

Det här oändliga utbudet av filmer på streamingtjänster eller nedladdning låter ju så klart underbart och är nog det för de flesta. Men själv saknar jag när man gick till videoaffären och den informationen man hade om filmen fick man se och läsa på fodralet. Idag har jag börjat se tre olika filmer men inte sett klart någon, har blivit väldigt otålig när filmen inte fäster på i början. Då har man tusentals andra titlar att välja bland. Väldigt ofta det händer att jag inte ens ser klart någon utan man har bränt en helkväll på letandet. Sen uppskattar man det inte lika mycket heller när det är så lättillgängligt.

En annan grej är ju att idag så fläker skådespelarna ut sitt privatliv på internet (många) och det tar också ifrån filmupplevelsen. Ju mindre man vet desto bättre.
Citera
2021-03-24, 23:28
Medlem
Saknar inte vhs, eller den tiden då det var något speciellt med att hyra en vhs.

Väldigt få filmer är sevärda för att man tvingas se dem bara för att man betalt för dem och därför måste se dem.

En vhs hit var förutom dödligt vapen, who is is roger rabbit som hade för den tiden en tidigare ej skådad mix av animerat och ”verklighet”. Synd bara att man fick mentala men som barn av att se när bad guyen smälter ned i terpentin och hans ögon ploppar ut smärtsamt.

Men att få ståpäls av en tecknad kvinna var ju lite mer än Mad levererade.

Sen terminator 2 var ju när man hade kabel så då var kabel tv the shit.

Men förstår att folk var intresserad av att hyra vhs på den tiden det var high tech, fadern kanske också råkade hyra något till sig själv, och kanske frugan
Senast redigerad av Din-Granne 2021-03-25 kl. 00:05.
Citera
2021-03-24, 23:36
Medlem
henrikos avatar
Jag saknar inte tiden då man hyrde film, då det är typ det man gör nu.

Jag saknar mer att kunna köpa film, som sedan är min, och som nästa generation kan ärva av mig.
Citera
2021-03-24, 23:39
Medlem
Nej, aldrig i livet. I samband med att man kunde börja ladda ner filmer så satte jag inte min fot i en hyrfilmsbutik igen. Det spelade ingen roll om jag kunde räkna pixlarna på skärmen - så länge jag slapp fysisk media så spelade det ingen roll om rullen spelats in av en thailändare med handkamera på en biograf.
Citera
2021-03-24, 23:39
Medlem
LiquidTensions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Jag saknar inte tiden då man hyrde film, då det är typ det man gör nu.

Jag saknar mer att kunna köpa film, som sedan är min, och som nästa generation kan ärva av mig.

Vad hindrar dig från att köpa filmer i fysiskt format idag?
Citera
2021-03-24, 23:47
Avstängd
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NickLidstrom
Det här oändliga utbudet av filmer på streamingtjänster eller nedladdning låter ju så klart underbart och är nog det för de flesta. Men själv saknar jag när man gick till videoaffären och den informationen man hade om filmen fick man se och läsa på fodralet. Idag har jag börjat se tre olika filmer men inte sett klart någon, har blivit väldigt otålig när filmen inte fäster på i början. Då har man tusentals andra titlar att välja bland. Väldigt ofta det händer att jag inte ens ser klart någon utan man har bränt en helkväll på letandet. Sen uppskattar man det inte lika mycket heller när det är så lättillgängligt.

En annan grej är ju att idag så fläker skådespelarna ut sitt privatliv på internet (många) och det tar också ifrån filmupplevelsen. Ju mindre man vet desto bättre.

Det där känner jag igen.

Jag var likadan, laddade ner, kollade knappt eller inte alls.
Noll toleransnivå, fast jag egentligen inte är sådan.
Jag har löst det genom att shoppa second hand-DVD via välsorterade andrahandsbutker typ
Stadsmissionen et al, man får lite videobutikskänsla.
Och rullen blir (oftast) sedd.
Det är något psykologiskt med en fysisk film, tydligen.
Citera
2021-03-24, 23:48
Medlem
Citat:

Känner igen det där, när man får ett överskott så byter man vid minsta grej. Minns själv hur det var när man började kunna laddade ner spel till t ex super nintento och spela på sin dator. Helt plötsligt hade jag alla spel till den konsollen på min hårddisk. Men man spelade varje spel kanske 5 minuter innan man bytte och tog ett annat. Allt kul var i princip borta. Samma sak är det med musik idag, på 90-talet köpte ett par skivor per månad och spelade dom sedan om och om igen. Upptäckte nya saker med alla plattor hela tiden. idag lyssnar jag på spotify och byter låtar hela tiden. Inget fastnar.
Citera
2021-03-24, 23:49
Medlem
LiquidTensions avatar
Saknar det inte.
Allting har sin tid.
Citera
Medlem
Herakleioss avatar
Citat:

Nej, däremot avskyr jag netflixifieringen, dvs allt är stöpt i samma form.

Jag saknar att det har större bredd på filmen då. Allt från "Fitzcaraldo", Conan, Blues Brothers, Karate Kid, Alien, Star Wars, Top Gun, Wir Kinder vom Bahnhof Zoo.
Mer bredd och fler mer intellektuella filmer.

Man får leta hårdare idag och många TV-serier är bättre än filmer idag. Men jävlar vad jag avskyr allt med Superhjältefilmer.
Citera
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LiquidTension
Vad hindrar dig från att köpa filmer i fysiskt format idag?

Då färre köper film idag, är det givetvis färre plaster där det finns filmer att köpa, och där det ändå finns är utbudet sämre. Även andrahandsmarknaden upplever jag är sämre på grund av att färre köper.
Citera
2021-03-24, 23:50
Medlem
Jag saknar inte att gå till videoaffär och hyra film. Jag tycker att det är smidigare att köpa filmer eller att hyra över nätet.
Citera
2021-03-24, 23:51
Bannlyst
Citat:

Hänger med på det du säger, själv var jag ihop med en tös vars bror ägde en videobutik... Många filmer blev det...
Men som du säger, det var ett annat sök när man letade filmer i hyllorna. Och en viktig sak du nämner är när skådisar går ut och är politiska mm... Och att ju mindre man vet om deras privatliv desto bättre...

Sen tycker jag serier och filmer var bättre uppbyggda tidigare... Sen störs jag idag av att de skall ha in trans, lesbiska och homo i de flesta serier.... Jag skiter i deras sexualitet, jag vill ha bra storys att följa/se.

Så som old scify fan blir det mest att se gamla serier... Så man får hoppas på tidig demens så man kan se serierna igen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in