2021-03-24, 22:41
Medlem
Kundalinis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Blir mer och mer obegripligt. Det där får man ju lösa i diskussionerna inför att man tar jobbet.
Att en finansiär som Thomas Gür ser sig som en självklar redaktionsmedlem kan ju föranleda Sanandaji att tro att han har samma självklara rätt att vara med i redaktionella diskussioner. Men det kanske inte resten trodde, utan tänkte att en icke-journalist självklart ska in i en passiv investerarroll. Skillnad på folk och folk.

På 80- och 90-talen, när det forfarande var lönsamt med tidningar, var det närmast en självklarhet för ett affärslejon på uppåtgående att ha med ett litet förlag bland sina bolag. Så man kunde få gå på bohemiska förlagsfester som omväxling från träiga marknadschefs-kickoffer. Nu är det inte lika vanligt längre. Men då var affärsmannens roll enbart passiv, det var kanske det som föresvävade Neuding?

Var Gür finansiär?

Var Gür delägare?
Citera
2021-03-24, 22:55
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Vilka "vi"? Hon och lössen eller? Chefredaktören är ju den som ska ha kontakt med VD och andra chefer i organisationen som ekonomi och marknad, det ingår ju liksom i rollen. Hon tar diskussionen så att redaktionen slipper. Enkelt.
Men då ska det in ett extra mellanlager, är hon inte hårdhudad nog att hantera en vd så räcker man inte till på den nivån. Vd har å sin sida som roll att hålla ägarna och styrelsen borta från den dagliga driften och skydda chefredaktören från närkontakt.

Edit: Kan tänka mig att Wolodarskis kritik åtminstone delvis delades av Neuding, och att hon ansåg att Bulletin behövde fredas mot allt för långt gången högerretorik, Så när Tholin hugger tillbaka mot DN kanske hon uppfattar det som en kritik mot hennes sätt att driva tidning.
Tino är väl inte VD, eller har jag missat något? Oerhört löjligt hur som helst att ens tycka att man behöver en överenskommelse om att ingen kommunikation får ske direkt mellan Tino och redaktionen.

Samtidigt kan man fråga sig hur fan Tino uttryckt sin kritik och sina eventuella önskemål om Neuding m.fl. känt att han är en sådan plåga att man inte vill ta diskussionen med honom. Låter ju rätt extremt, ändå.

Jag tror fö. också att Neuding fick kalla fötter inför publiceringen av Lindbergs taffliga text och att hennes "behöver korrläsas" ska tolkas som "det kan du glömma".
Senast redigerad av Blot-Sven 2021-03-24 kl. 22:58.
Citera
2021-03-24, 23:02
Medlem
Imirons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Bra fråga, är regelverket så? Om ansvarig utgivare/chefredaktör redan godkänt material för publicering och lagt upp detta på hemsidan (vilket var fallet med poddarna), men därefter vet om att han troligen får sparken, och bestämmer sig för att hämnas genom att radera hela hemsidan och i övrigt sabotera (jag överdriver för att göra en poäng), är det tillåtet?
Tillåtet? Jadu, i brottsbalkens mening har jag svårt att se hur det inte skulle vara det. Det kan väl ses som illojalt men det är ju inte så läskigt för någon som säger upp sig. Eventuellt kan de väl civilrättsligt stämma. Men så länge personen är ansvarig utgivare har ju denne det juridiska ansvaret, vilket torde rejält svängrum. Inget hindrade ju Tholin från att avsätta Arpi som ansvarig utgivare och i samband med det ta bort rättigheter. Att ta bort rättigheter men behålla någon som en slags juridisk målvakt är djupt oärligt och gissningsvis juridiskt tveksamt.

Citat:
Har du någon länk till dessa mailkonversationer som stödjer ditt argument?
De publicerades i Journalisten vill jag minnas. Det är möjligt att de mer exakta citaten publicerade någon annan stans dock. Jag har läst på tok för mycket av det media skrivit om detta.
Citera
2021-03-24, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KlausStein
Troligtvis insåg Neuding att Bulletin mycket väl kunde bara vara ett temporärt gig för henne, och att hennes livlina som journalist är att i någon mån vara på god fot med resten av journalistskrået. Ett försvar mot Wolodarski är därmed en attack mot hennes livlina. Av samma anledning sluter resten av redaktionen upp bakom. Jämför med när Marika Formgren, nog en av Sveriges bästa och modigaste journalister, gjorde sig omöjlig.

Tror jag sitter i Neudingsimulatorn nu: <Lindbergs text postas. Lindberg verkar knappt skrivkunnig. Alltså inte kan-ej-skriva-krönikorokunnig, utan på nivån där man undrar hur han får ihop ett jobbmejl, eller någon form av prosa som inte avser att imitera Burroughs Naked Lunch>
Någon: ”det är ju inte så farligt! De har publicerat sämre på Bulletin!”
<Det pekas ut att Lindberg verkar ha använt Tino Sanandajis styleguide. Tinos sätt att uttrycka sig är ett slags litterärt vulkanutbrott. Var det han som hade drogproblem?>
”Ja de sa ju att Tholin skulle korrläsa den. Det verkar han inte gjort.”
<...eller var det Tholin? Det skulle ju förklara varför han släppt igenom något som, om det hade publicerats på Facebook, hade lett till telefonsamtal från oroade familjemedlemmar. Det litterära haveriet är ju definitivt bortom korrekturläsning, om man säger så...>

...

”Nej men det är klart, Neuding ville ju inte stöta sig med Wolodarski”
<Game Over>
Senast redigerad av Flaskback 2021-03-24 kl. 23:23. Anledning: Glömde ordet ”haveriet”
Citera
2021-03-24, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Jag tror fö. också att Neuding fick kalla fötter inför publiceringen av Lindbergs taffliga text och att hennes "behöver korrläsas" ska tolkas som "det kan du glömma".

Detta, och det faktum att man utöver krönikegate blev pressade av ägarna om vad som skulle publiceras, gör ju den påstådda delegeringen till Tholin rätt irrelevant i sammanhanget. Problemet har alltså inget med Tholins ”missförstånd” att göra.
Citera
2021-03-24, 23:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Tino är väl inte VD, eller har jag missat något? Oerhört löjligt hur som helst att ens tycka att man behöver en överenskommelse om att ingen kommunikation får ske direkt mellan Tino och redaktionen.

Jo, precis. Dessutom, låt oss citera Neuding från Bulletins första podcast (3:00): "Bulletin är väldigt mycket ett resultat av Tino Sanandajis och mina samtal över flera års tid"
Citera
2021-03-24, 23:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Var hävdar Arpi det?
Jag menar inte att du har fel, men jag har inte hört det.

Nyligen hört ett par reportage där det talas om denna fråga och inte hört Arpi tydligt påstå att Tholin ljuger.

a) https://sverigesradio.se/avsnitt/1688527 börja lyssna runt 13:40

Reportern: "Ägarna upplever ju att [...] Här kommer en text som gått igenom nån slags kontrollsystem på redaktionen och då publicerar jag den. Vad säger du om den bilden?"
Arpi: "Om man är en ny tidning kanske inte allting kan gå så snabbt man hoppas på men som det fungerar på en tidning är det chefredaktören som ska ge tummen upp till texter. Då att kringgå det kan va ett missförstånd om man är ovan vid publicistik. Problemet och anledningen till att vi skrev det här brevet handlade om påtryckningar som skedde EFTERÅT, om att återpublicera den här krönikan. Så det är det vi reagerat på"

b) Ljudklippet på https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bnQOpg/tyngsta-namnen-lamnar-bulletin--gar-till-hard-attack-mot-agarna
där säger Arpi en del grejor som jag inte fysiskt förmår att höra.
Nån som orkar pausa och rewinda och hör bättre kanske kan tolka

Det jag hör:
Pontus: "Vem la ut nästan varenda artikel under Bulletins lanseringsdag?"
[...]
Ivar: "Vi alla vet att det var du och du gjorde ett misstag [hör inte vad han säger sen]"
Pontus: "Det är inte poängen här. Poängen är att jag hade fått delegeringsuppdrag av Paulina att vid behov lägga ut artiklar. Sen kommer hon och säger 'jag har aldrig gett dig det här uppdraget Pontus' - det är klart att du hade, Paulina - du har aldrig dragit in uppdraget."

Samtidigt som sista stycket sägs mumlar Ivar nånting för mig ohörbart.

Kanske en protest. Nån som hör vad han säger?
På inspelningen när Tino S. skällde ut Arpi pga vad han sagt till media angående nyhetsdebaclet och vad som skett med ansvarig chef.
Citera
2021-03-24, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flaskback
Tror jag sitter i Neudingsimulatorn nu: <Lindbergs text postas. Lindberg verkar knappt skrivkunnig. Alltså inte kan-ej-skriva-krönikorokunnig, utan på nivån där man undrar hur han får ihop ett jobbmejl, eller någon form av prosa som inte avser att imitera Burroughs Naked Lunch>
Någon: ”det är ju inte så farligt! De har publicerat sämre på Bulletin!”
<Det pekas ut att Lindberg verkar ha använt Tino Sanandajis styleguide. Tinos sätt att uttrycka sig är ett slags litterärt vulkanutbrott. Var det han som hade drogproblem?>
”Ja de sa ju att Tholin skulle korrläsa den. Det verkar han inte gjort.”
<...eller var det Tholin? Det skulle ju förklara varför han släppt igenom något som, om det hade publicerats på Facebook, hade lett till telefonsamtal från oroade familjemedlemmar. Det litterära haveriet är ju definitivt bortom korrekturläsning, om man säger så...>

...

”Nej men det är klart, Neuding ville ju inte stöta sig med Wolodarski”
<Game Over>

Ok, jag fnissade, men det har gått aningen mycket inflation i hur dålig Lindbergs krönika är. Kvalitetsmässigt befinner den sig ungefär i mitten av typisk Bulletin-kvalitet (vilken är låg till att börja med) och utmärker sig inte åt något av hållen. På Kvartal däremot hade den varit en nagel i ögat.

Lågvattenmärket i mina ögon är: https://bulletin.nu/nina-lekander-ladyboyen-lolu-drev-inbrottstjuvarna-pa-flykten och då bortser jag helt från ämnet. Läs och begrunda texten i sig själv. Det här når inte ens upp till Kamratposten-nivå.
Senast redigerad av -Advarsel- 2021-03-24 kl. 23:54.
Citera
2021-03-24, 23:34
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Vilka "vi"? Hon och lössen eller? Chefredaktören är ju den som ska ha kontakt med VD och andra chefer i organisationen som ekonomi och marknad, det ingår ju liksom i rollen. Hon tar diskussionen så att redaktionen slipper. Enkelt.
Men då ska det in ett extra mellanlager, är hon inte hårdhudad nog att hantera en vd så räcker man inte till på den nivån. Vd har å sin sida som roll att hålla ägarna och styrelsen borta från den dagliga driften och skydda chefredaktören från närkontakt.

Edit: Kan tänka mig att Wolodarskis kritik åtminstone delvis delades av Neuding, och att hon ansåg att Bulletin behövde fredas mot allt för långt gången högerretorik, Så när Tholin hugger tillbaka mot DN kanske hon uppfattar det som en kritik mot hennes sätt att driva tidning.

Vad jag förstår avsågs något program för internkommunikation, typ som man kan ha Skype för gruppchatt. Det var inte Skype utan något annat men antar det var något liknande kommunikationsverktyg. Eller någon variant av ett forum på ett intranät?
Citera
2021-03-24, 23:42
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Detta, och det faktum att man utöver krönikegate blev pressade av ägarna om vad som skulle publiceras, gör ju den påstådda delegeringen till Tholin rätt irrelevant i sammanhanget. Problemet har alltså inget med Tholins ”missförstånd” att göra.
Nej, Tholin och Arpi (m.fl.) tycks ha någon sorts vendetta. Tror inte man bör haka upp sig för mycket på "missförståndet". Får snarare intryck av en mycket djup spricka mellan två läger med helt olika synsätt på vad som är passande på Bulletin.
Citat:
Jo, precis. Dessutom, låt oss citera Neuding från Bulletins första podcast (3:00): "Bulletin är väldigt mycket ett resultat av Tino Sanandajis och mina samtal över flera års tid"
Lite som vanligt när personer som "sprungit på varandra genom åren" ska göra något tillsammans och upptäcker att de avskyr varandra.
Citera
2021-03-24, 23:43
Medlem
Citat:

Nej, delegeringen är i högsta grad relevant och omkullkastar argumentet att ägarna inte respekterar grundlagen. Jag har tidigare efterfrågat var källan finns att ägarna pressat redaktionen/skribenterna om vad de ska publicera, och att de skulle ha tvingat Paulina att återpublicera Lindbergs undermåliga krönika. Jag syftar då på t.ex. e-mail-utdrag, en tredje part etc., och inte vad Arpi påstår.

Givetvis måste Neuding prata på ett språk som alla förstår. Om hon säger att krönikan behöver korrekturläsas, är inte nåbar, och Tholin publicerar krönikan på egen hand då han tidigare blivit delegerad att publicera, är det Neudings fel att hon inte preciserat vad hon menade.
Senast redigerad av -Advarsel- 2021-03-24 kl. 23:47.
Citera
2021-03-24, 23:45
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Lågvattenmärket i mina ögon är: https://bulletin.nu/nina-lekander-ladyboyen-lolu-drev-inbrottstjuvarna-pa-flykten och då bortser jag helt från ämnet. Titta och begrunda texten i sig själv. Det här når inte ens upp till Kamratposten-nivå.
Syftet med den texten är kanske att läsaren ska bli sugen på att gå och öla på sin lokala pizzeria? I så fall är den helgjuten!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in