2021-03-24, 22:57
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analias
Här är ett ärende han dömt i gällande en föräldralös flicka från Mongoliet i ett traffickingärende.
Det borde inte va ok att döma i med hans koppling till en pedofilvänlig organisation.
https://docplayer.se/10447893-Ombud-och-offentligt-bitrade-madeleine-jansson-advokatfirman-abersten-hb-box-80-851-02-sund svall.html

Du, den där grabben borde nog anmälas för jäv. Ska vi slå vad om att Monika har ett finger med i spelet om den där flickan.
2021-03-24, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trngw
Vilket j-vla sammanträffande. För det är ändå det jag tror att det är med Fridblom och Nordström, ett sammanträffande. Det som är bestickande är att en nämndeman vid en domstol också sitter i styrelsen för en organisation som RO. Det kan som du säger inte vara ok. Är denne Fridblom nämndeman ännu idag, undrar man.

Att han har en advokatbyrå som c/o-adress kan ha sina randiga skäl och rutiga orsaker, som dom säger
Lite märkligt att detta inte observerats vid jävsprövning?Fridblom kanske inte har redovisat sina styrelseuppdrag?

Här står han och skriker på Sergels torg i något pojkprojekt.

http://solenhavetochvagorna.blogspot.com/2013/08/manifestation-pa-sergels-torg-for-barns.html
2021-03-24, 23:04
Medlem
Citat:
Du, den där grabben borde nog anmälas för jäv. Ska vi slå vad om att Monika har ett finger med i spelet om den där flickan.
Ja,det här blir mer och mer smutsigt
2021-03-24, 23:12
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Ja, ni gräver fram dokument, men sen tolkar ni allt till Ebbas fördel o Esbjörnarnas nackdel.

Det är inte att presentera sanningen. Det är att presentera er (o Ebbas) sanning.

Ni har tydligt tagit ställning tidigt i denna tråd innan "fakta" fanns. Den objektiva sanningen är inget som är genomgående i era vinklade inlägg.

Ett exempel är Barrys dokument där ni "vet" allt fast flera delar är sekretessade.

Ni jobbar hårt nu med Damage control på alla plan!

Jahaja, fick du luft igen. Nej, vi "tolkar" inte allt till Ebbas fördel och Esbjörns nackdel.

Jag tolkade till exempel Barrys psykolograpport till Esbjörns fördel. Jag skrev det till och med i klartext i mitt inlägg när jag presenterade rapporten för er här i tråden, att det var en positiv rapport för Esbjörn.

Men visst, för alla som vill att Esbjörn skall vara dement, så är det en negativ rapport. Vill du att Esbjörn skall vara dement?
Eller tycker du att det är positivt att han inte är dement? Du kanske tycker att det är negativt att jag tolkade rapporten positivt!?

Vissa saker är sekretessbelagt i Barrys rapport. Men vissa saker är det inte, bland annat diagnosen. Och om du har läst mina inlägg i tråden så vet du att diagnosen fastställer att Esbjörn INTE är dement. Och det är ingen "tolkning" som jag gör. Det är hårda fakta. Det står i klartext i dokumentationen, såväl Barrys rapport som de definitioner som ligger till grund för diagnosen.
Det har du väl koll på innan du gör uttalanden som ovan!? Eller killgissar du bara och sprider en massa skit återigen utan att veta vad du babblar om?

Så, jo, att presentera Barrys rapport är att presentera sanningen om resultatet av Esbjörns utredning. Det är sant att Barry gjort en utredning, det är sant att han skriver att Esbjörn arbetar med hög koncentration och god uthållighet i alla test. Det är sant att han skriver att Esbjörn är helt orienterad till samtliga kvaliteter, person, plats, tid och situation. Det är sant att han ger Esbjörn samma diagnos som tidigare, 331.83 Lindrig Kognitiv Funktionsnedsättning. Det är sant att Barry skriver att denna diagnos har en begränsning i att det saknas en medicinsk och psykiatrisk utredning och eventuell röntgen och att diagnosen bara gäller om sådana undersökningar inte ger en avvikande bild.

Allt detta är sanning, det är inga tolkningar eller påhitt. Barry har i sin rapport skrivit de saker jag nämner ovan. Det är det vi kallar för fakta, eller sanning, om man så vill.

En lögn, det är att påstå att Esbjörn är dement. Såsom vissa element ideligen gör i tråden, sprider lögner, trots att fakta finns på bordet.
Senast redigerad av trngw 2021-03-24 kl. 23:15.
2021-03-24, 23:26
Medlem
Citat:
Nej, är det korta och enkla svaret på den frågan. 36 § AvtL kan inte tillämpas på det viset.

Det skulle innebära att den som endast gått ut grundskolan aldrig skulle kunna ingå avtal med den som avlagt högskoleexamen, eller att den som har en mycket hög lön aldrig skulle kunna sälja sin begagnade bil till den som för tillfället går på a-kassa.

När det kommer till att tillämpa den paragrafen vad gäller partsställning, handlar det mer om t.ex. näringsidkare kontra konsument och oskäliga avtalsvillkor i relation till partsförhållandena. Ett annat exempel som jag sett vara aktuellt är ett stor börsnoterat bolag som haft "lojalitetsvillkor" mot enskilda näringsidkare, där avtalet helt ensidigt kräver lojalitet från den enskilde mot det börsnoterade företaget.

Det måste alltså föreligga någon form av oskälighet utöver eventuell skillnad i partsställning. Och det är där det haltar för Esbjörn. Det finns inget oskäligt med avtalet. Inte ens om det varit en näringsidkare kontra en konsument i detta fallet, så föreligger inte något oskäligt avtalsvillkor.

Dessutom så skulle inte Esbjörn anses ha någon svagare partsställning i detta gentemot Ebba. Visst han är pensionär men han äger också en fastighet värd ca 4 miljoner och två bostadsrätter. Ebba är en ung ensamstående tvåbarnsmor om än med hög lön men också med ett riskfyllt jobb som hon kan bli av med över en natt när en stark part, som Esbjörn, hänger ut henne i media.

Men som sagt, partsställningen är sekundär, det primära är ett oskäligt avtalsvillkor, och det finns inget sådant här.

Imponerande killgissningar. Jag vet inte ens var jag ska börja. "Det primära är ett oskäligt avtalsvillkor" säger du. Men du inser inte att just den stora ojämlikheten kan göra ett avtal oskäligt. Som detta avtal.
Det du skriver om tex grundskola vs högskola är en missuppfattning. Självklart kan den inte användas på det sättet. Men den ger en domstol möjlighet att jämka eller helt ogiltigförklara avtal som är tecknat av part i underlägsen ställning. Och paragrafen ger advokaten rätt fria händer att argumentera för sin sak, "omständigheter i övrigt" kan betyda en hel del, liksom också "senare inträffade omständigheter". Esbjörns advokat har inte stor chans, men detta är hans bästa.
Senast redigerad av Hebdo 2021-03-24 kl. 23:29.
2021-03-24, 23:26
Medlem
kungenslillapigas avatar
Citat:
Jahaja, fick du luft igen. Nej, vi "tolkar" inte allt till Ebbas fördel och Esbjörns nackdel
Du kan inte se detta objektivt eftersom du är helt besatt och betuttad i Ebba. För x-tusen antal inlägg sedan skrev du HON ÄR MIN då någon kommenterat att hon var vacker. Det säger en hel del om dina intentioner och att du styrs enkom av dina känslor.

Vi andra som har en realistisk och objektiv syn ser hur fult detta är. En stark part som tjatar sig till ett köp av fastighet från en gammal herre, som tämligen omgående talar om att han vill inte sälja sin gamla släktgård. Opinionsiffrorna talar sitt tydliga språk och allt härleds till denna affär.
2021-03-24, 23:29
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Mycket riktig slutsats Mary Strunt, knappt vatten värt den 2020 enligt min mening också.
Marry Strunt, *skruvar generat på mig* Tack, men jag har ju inte kommit på något fint smeknamn på dig..
Citat:
Ursprungligen postat av Grotius
Du kan inte ens visa ett av dina egna inlägg vari du beslå mig med lögn. Jag har inte ljugit. Det ingår inte i min personlighet att ljuga.

Argumentera gärna emot mig i sak. Det blir lite enahanda med alla osanna beskyllningar.
Det är för få av oss ljuger här. Man får försöka se lögnanklagelserna som ett tecken på att de saknar argument.
Citat:
Ursprungligen postat av vonEisen
Jag undrar om det skulle gå att häva avtalet med hänvisning till 36 § i avtalslagen och att esbjörn är väsentligt svagare part i kontraktsförhållandet. Alltså inte på grund av demens, utan på grund av svagare ekonomisk ställning, utbildning och social status?
Att han var den svagare parten tvekar jag inte på. Bara det att han låter Ebba styra upp hela affären tyder ju på det. Men hans ekonomi vet vi väl inget om, och han har jobbat som ingenjör det är inget lågstatus yrke och han är ’Änklig’ eget ett 40 årigt sambo förhållande och hon är skild. Så just de grunderna var kanske inte så bra.
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Ja, ni gräver fram dokument, men sen tolkar ni allt till Ebbas fördel o Esbjörnarnas nackdel.

Det är inte att presentera sanningen. Det är att presentera er (o Ebbas) sanning.

Ni har tydligt tagit ställning tidigt i denna tråd innan "fakta" fanns. Den objektiva sanningen är inget som är genomgående i era vinklade inlägg.

Ett exempel är Barrys dokument där ni "vet" allt fast flera delar är sekretessade.

Ni jobbar hårt nu med Damage control på alla plan!
Ka just det alla svar på Barry dokumentet var ju överstrukna det hade jag glömt.

Men så ljuger dom ju som säger att Det finns tre utredningar som säger att Esbjörn inte är dement. Då finns det den som säger att han har kognitiv funktionsnedsättning som är gjord 2010, det finns Ebbas hittepå och det finns Barrys som vi inte vet vad som står i.
Citat:
Ursprungligen postat av Analias
Ja,det här blir mer och mer smutsigt
Eller gör ni det smutsigare och smutsigare. Testa att ställ dig den frågan på riktigt.
2021-03-24, 23:39
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Imponerande killgissningar. Jag vet inte ens var jag ska börja. "Det primära är ett oskäligt avtalsvillkor" säger du. Men du inser inte att just den stora ojämlikheten kan göra ett avtal oskäligt. Som detta avtal.

å du tycker att jag killgissar

Nej, ett avtal blir inte ogiltigt enbart på ojämlika parter. Ett avtal blir inte ogiltigt eller oskäligt bara för att den ena parten är ett börsnoterat miljardbolag och den andra en enskild näringsidkare eller privatperson. Om så vore fallet skulle aldrig några sådana avtal kunna komma till stånd. Du skulle aldrig kunna gå in på COOP eller ICA och köpa en liter mjölk, om det vore som du tror.
Den enda som killgissar här är du.

I fallet jag nämnde om tidigare om lojalitetskravet, så hade det omvända sannolikt inte ansetts oskäligt om börsbolaget avkrävts lojalitet mot den enskilde, men däremot det omvända. Där spelar partsställningen roll, men det krävs också ett oskäligt villkor, det om lojalitetskravet.
I avtalet mellan Ebba och Esbjörn finns inget sådan oskäligt villkor, i alla fall inte till Esbjörns fördel. Priset är redan avhandlat, Esbjörn har själv visat att det är skäligt. I övrigt är det nog bara Ebba som skulle kunna hävda oskälighet i det att alla möjligheter att bryta avtalet faktiskt tillskrivs Esbjörn i det fall Ebba inte skulle uppfylla sina delar av avtalet. Det finns inget i avtalet som skyddar Ebba om Esbjörn bryter emot det. Detta är en oskälig obalans i avtalet, som är till Esbjörns fördel. Detta har jag skrivit om tidigare i tråden. Men det är av mindre betydelse i detta fallet. Men som sagt, jag har redan nämnt det. Sök så finner du, om det intresserar dig.

Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Det du skriver om tex grundskola vs högskola är en missuppfattning. Självklart kan den inte användas på det sättet. Men den ger en domstol möjlighet att jämka eller helt ogiltigförklara avtal som är tecknat av part i underlägsen ställning. Och paragrafen ger advokaten rätt fria händer att argumentera för sin sak, "omständigheter i övrigt" kan betyda en hel del, liksom också "senare inträffade omständigheter". Esbjörns advokat har inte stor chans, men detta är hans bästa.

Det är ju bara flum alltihop du skriver ovan, inte ett enda konkret ord om på vad sätt Esbjörn skulle ha en underlägsen ställning i rättslig mening och inte ett enda ord om vad som pga det skulle anses oskäligt. För hur mycket du än killgissar, så räcker inte skillnad i partsställning, det måste finnas en oskälighet också.

Så, nej, detta är verkligen inte "hans" bästa chans. Detta är en "chans" som är lika döfödd som 31 § och 33 § som de redan försökt sig på och misslyckats totalt med.

Domstolen har hintat om vilken paragraf de möjligen skulle kunna nå framgång med, men det krävs då fortfarande att de kan bevisa den paragrafen, och inte heller där har de åstadkommit minsta lilla.
2021-03-24, 23:48
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ka just det alla svar på Barry dokumentet var ju överstrukna det hade jag glömt.

Men så ljuger dom ju som säger att Det finns tre utredningar som säger att Esbjörn inte är dement. Då finns det den som säger att han har kognitiv funktionsnedsättning som är gjord 2010, det finns Ebbas hittepå och det finns Barrys som vi inte vet vad som står i.

Här är ännu ett exempel på hur lögnerna sprids

"alla svar på Barry dokumentet var ju överstrukna"

Nej, "alla svar" var ju inte det. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg nyss så framkom en hel del i Barrys dokument, inte minst diagnosen.

Och om jag inte minns fel så finns det fyra dokument som de facto säger att Esbjörn inte är dement. 2010, 2012, 2014 och 2020. Alla ger samma diagnos, som utesluter demens.

Som jag sa, MarryBlunt ljuger.

Samtliga utredningar finns länkade i tråden, det är bara för var och en att läsa på egen hand, så avslöjas lögnare MarryBlunt, för den som tvivlar.
Senast redigerad av trngw 2021-03-24 kl. 23:53.
2021-03-24, 23:53
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Här är ännu ett exempel på hur lögnerna sprids

"alla svar på Barry dokumentet var ju överstrukna"

Nej, "alla svar" var ju inte det. Som jag nämnde i mitt tidigare inlägg nyss så framkom en hel del i Barrys dokument, inte minst diagnosen.

Och om jag inte minns fel så finns det fyra dokument som de facto säger att Esbjörn inte är dement. 2010, 2012, 2014 och 2020. Alla ger samma diagnos, som utesluter demens.

Som jag sa, MarryBlunt ljuger.

Samtliga utredningar finns länkade i tråden, det är bara för var och en att läsa på egen hand, så avslöjas lögnare MarruBlunt, för den som tvivlar.
Känns det inte väldigt dumt att skriva det i alla inlägg.

Vem försöker du övertyga?

Alla som läst rapporten var att inget ev det du säger kom fram.

Du kommer inte att motbevisa mig genom att slänga upp rapporten.

Du kommer att motbevisa mig genom att skrika lögn och förolämpa mig.
2021-03-24, 23:56
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Känns det inte väldigt dumt att skriva det i alla inlägg.

Vem försöker du övertyga?

Alla som läst rapporten var att inget ev det du säger kom fram.

Du kommer inte att motbevisa mig genom att slänga upp rapporten.

Du kommer att motbevisa mig genom att skrika lögn och förolämpa mig.

Jag har redan motbevisat dig genom att lägga upp rapporten. Du var om jag inte minns helt fel motbevisad redan innan du började sprida dina lögner. Du spred dem redan från början mot bättre vetande. Det är därför som jag med gott samvete kan kalla dig för lögnare varje gång du sprider dina lögner.

Ditt bästa argument har förfallit till att kalla mig dum för att jag ideligen trycker upp sanningen i näsan på dig varje gång du ljuger.

Du är en feg liten lögnare som gömmer dig för sanningen och bara kastar skit.
2021-03-25, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Vad bedrövligt korkad du är. När du får källan till just det du efterfrågar begriper du inte ens vad du själv frågade efter. Som de andra sossetrollen här är du hjälplösts efterbliven.

Jag bad bara om underlag på när Esbjörns ombud ljugit, trots era stora och grova ord lyckades ni inte få fram ett enda exempel, trots att ni skränat om det i två månader om det i denna tråd.

Trots det fortsätter ni förneka att Ebba ljugit fast ni fått exempel efter exempel, svart på vitt i denna tråd, där hon lovar en sak, för att nästa vecka göra rakt motsatt och att hävda en sak, för att när bevis presenteras ändra sig och erkänna det hon nyss förnekade.

Ändå fortsätter ni lita på hennes ord över fakta.

Sekten hon kommer ifrån heter Livets Ord och jag vet att detta beteende funkar där, men ute i verkligheten förväntar sig folk mer än bara blind lydnad.
Senast redigerad av Spakur 2021-03-25 kl. 00:50.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in