2021-03-24, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Ansvaret hade väl då övergått till annan spaningsledare? Det är nått lurt med den anhållan. Vem upphävde den och när?

Bilen blev ju omhändertagen och det hade den väl inte kunnat bli om det inte fanns beslut om anhållan? Eller? Jag vet inte hur det funkar med tvångsåtgärder vs anhållan och häktning. Men det blev ju ingen fördjupad husrannsakan pga att SD släpptes. Eller har jag missförstått allt?

Som djävulens advokat: hade någon annan tagit bort gruppen hade PS inte undvikit att skriva det.

De blev enligt HD hämtad av någon. Åt på max.

Jag har en teori, men känns som en rätt infekterad sådan och orkar inte käbbla idag. Lämnar till er idag att spekulera.

Är liksom dig förvånad att om han är anhållen, varför ingen husrannsakan. VARFÖR?
Citera
2021-03-24, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Hittade det nu, står även vilken dag Hilding tillträdde. Datum säkert fel. Men en grupp ska ta dom på Arlanda men k gen gör tydligen det.
Jag får huvudvärk av alla turer. Nu är det snart över tack och lov. Fria eller fälla SD? Vad blir det? Spänningen är oliiidlig.
Citera
2021-03-24, 20:47
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Hittade det nu, står även vilken dag Hilding tillträdde. Datum säkert fel. Men en grupp ska ta dom på Arlanda men k gen gör tydligen det.

Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Del (4)

Eftersom mannen och hans fru väntades till Arlanda mitt på dagen den 19, beslutade vi att två utredare skulle ta emot paret i Örebro för att hålla förhör med dem under lördag eftermiddag/kväll. För att ta emot dem på flygplatsen hade vi satt in en liten, för ändamålet lämplig, styrka från Örebros spaningsrotel. Så allt kring ärendet var under kontroll och planeringen var gjord inför helgen. Inga spår av den försvunna kvinnan hade påträffats och inga indikationer fanns om att så skulle ske under helgen. Ett fynd av en kropp kunde göras under helgen - eller om flera månader. Det är ju sådana parametrar vi poliser får förhålla oss till. Kort sagt, jag och Jonas hade full koll på ärendet. Vår plan var att på måndag efter helgen ha så mycket av personalen tillgänglig för att gå på full kraft i utredningen.

Sedan några veckor tillbaka, var det bestämt att jag och Jonas Rydén , tillsammans med ett par kollegor skulle åka på en weekendresa till Tyskland. Vi pratade om resan redan på onsdagen före helgen. Vi befarade att ärendet under de närmsta dagarna kunde bli ett konstaterat mord, om en kropp skulle påträffas under onsdagen eller torsdagen. Då skulle vi bli tvungna att ställa in resan. Det var vi helt beredda på. Men ingen kropp hade påträffats. Dessutom hade vi gjort de planeringar och bedömningar inför helgen som var relevanta.
Vi hade stämt av med förundersökningsledaren Åsa Hiding att vi tänkte åka till Tyskland över helgen eftersom någon spaningsledning enligt vår bedömning inte behövde finnas fysiskt på polishuset. Vi var tillgängliga på telefon om något akut inträffade som omedelbart måste åtgärdas eller om någon viktig fråga uppkom som måste klaras ut. Det är gängse praxis för spaningsledningar vid den här typen av grova brott.
Arbetsordningen som gäller i hela Sverige är att spaningsledaren exempelvis under en helg är anträffbar på telefon i det fall han eller hon inte behövs fysiskt på polishuset.
Förundersökningsledaren höll med oss och hade inga synpunkter på vårt upplägg. Vi hade även ett kort informellt möte med handläggaren och en utredare på grova brott, som utsetts till kontaktperson för de anhöriga. Den kontaktmannen håller också förhör med anhöriga när det är relevant och på spaningsledarens order.
Vi redovisade planeringen och berättade att vi kommer vara tillgängliga på telefon om några frågor uppkommer som vi bör känna till och vara med och klara ut.
Därefter gick Jonas in till utredningssektionens chef, Lars Bergman, före detta fackpamp och arbetsallergiker. Inne på hans tjänsterum satt ytterligare en bekant, polisområdeschefen Bo Andersson.
Båda var Jonas Rydéns och mina överordnade chefer.
Jonas berättade var vi stod i ärendet och hur vi planerat inför helgen och kommande vecka. Ingen av dem hade visat något intresse hittills.

Citat:
Eftersom mannen och hans fru väntades till Arlanda mitt på dagen den 19, beslutade vi att två utredare skulle ta emot paret i Örebro för att hålla förhör med dem under lördag eftermiddag/kväll. För att ta emot dem på flygplatsen hade vi satt in en liten, för ändamålet lämplig, styrka från Örebros spaningsrotel.

För att ta emot dem på flygplatsen hade vi satt in en liten, för ändamålet lämplig, styrka från Örebros spaningsrotel.
Citera
2021-03-24, 20:59
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har lite dålig åtkomst till lokaltidningarna där men tänker på att LW hade många vänner och bekanta. Var det inget organiserat letande alls från dagen hon anmäldes försvunnen tills hon hittades?

Jag har fått uppfattningen att några letade men av alla dessa andra geocachare, varav många fortfarande hänger med SD och HD, som kände LW och var minst sagt bekanta med skog och mark organiserade inget alls i större omfattning?
Typ på torsdagen måste ju alla ha fattat att hon var borta på riktigt. Under märkliga omständigheter. Om folk jobbade i vecka. så borde något sök varit organiserat till lördagen, nån som vet?

De är ju ena hejare på att fixa såna där event med logistik och allt på ”lakritsdagar” och allt vad det är.
Strax efter försvinnandet så fanns det en del info i tråden om att JG hade någon slags position inom Missing people men att han hade avstyrt sökandet. Men jag tror att det mest var teorier och vad jag minns så gick det aldrig att verifiera att han skulle haft något att säga till om.
Citera
2021-03-24, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Även detta:
Och en sårskada på tummen med underliggande fraktur. Dessa skador har ett utseende
som starkt talar för att det orsakats av kraftigt slag med ett hårt föremål, skadan på tummen
har ett utseende som starkt talar för att det representerar en avvärjningsskada. Sen fortsätter
det med skallen men då är det mjukdelsblödningar med underliggande fraktur och då är det
mjukdelsblödningar i den vänstra tinningsmuskeln med underliggande krossfraktur med en
större skada då på hjäss och tinningsben samt flera andra skelettdelar och mjukdels
blödningar på vänster pek och långfinger med underliggande fraktur. Skadan i skallen har ett
utseende som starkt talar för att den orsakats av kraftigt slag med ett hårt föremål, skadorna
på fingrarna är även dessa orsakade av kraftigt slag och ser ut att vara av avvärjningsskador.
FL2: Sen går hon in på rena frakturer då är det fraktur på högra tinningsbenet, höger
nackben, vänstra okbensbågen, vänstra ögonhålan och högra överkäksbenet. Utseendet på
dessa frakturer talar för att dom orsakats av kraftigt trubbigt våld samt kraftiga slag med ett
hårt tämligen smalt eller avlångt föremål och så är det sista skadorna på huvudet.. då är det
sårskador och mjukdelsblödningar i huvudet, då är det förekomst av en stor tvärlöpande
sårskada baktill i höger hårbotten samt tolv stycken sårskador i hårbotten av olika storlek och
dom är utan underliggande skelettskada. Och dessa skador har ett utseende som talar för
upprepade slag med föremål. Majoriteten av dom här skadorna av dom påvisade skadorna på
huvudet och en del av skadorna på händerna har orsakats genom upprepat våld av annan
person och den här sammantagna skadebilden visar att det är sjutton separata våldsmoment,
sjutton separata våldsmoment i form av slag med ett föremål som har utövats mot huvudet
och att Wesström har varit i liv när slagen utdelats

"...mjukdelsblödningar i den vänstra tinningsmuskeln med underliggande krossfraktur med en större skada då på hjäss och tinningsben...".

I det området ligger SQUAMA.
Citera
2021-03-24, 21:39
Medlem
Citat:
Som djävulens advokat: hade någon annan tagit bort gruppen hade PS inte undvikit att skriva det.

De blev enligt HD hämtad av någon. Åt på max.

Jag har en teori, men känns som en rätt infekterad sådan och orkar inte käbbla idag. Lämnar till er idag att spekulera.

Är liksom dig förvånad att om han är anhållen, varför ingen husrannsakan. VARFÖR?
SDs polispolare återvände till stationen vid den första undersökningen av SDs hus. Vem han pratat med, eller ordnat, vet nog bara han själv. Själv är jag övertygad om att han snackade bort SDs eventuella medverkan till att Lena försvunnit, att det vore idiotiskt korkat, att han skulle iväg på försoningsresa med HD?
Citera
2021-03-24, 21:42
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
"adventscachen".
Bingo. Väninnan KH nämner nån konflikt vid jul, men jag glömmer alltid bort att kolla mer på det som förefaller intressant.
Bokning resa, raggar upp JS på allhelgona eventet och sen är det nog nåt som sker, hon börjar ligga och inte bara logga i dec.
A 150:

"Det var någon händelse vid jul -17 där det blev tydligt att de behövde ett break från varandra. Det var också några gånger under hösten -17 som det blev stora tjafs där Lena var inblandad, exempelvis då Lena skickade information till Hanna gällande sin relation till Stefan.. Lena skickade informationen till Stefan som nådde Hanna via hennes telefon eller information direkt till Hanna som skulle ge Hanna funderingar. Under hösten -17 ville Hanna inte ha med Lena att göra, men kontaken som var triggade igång henne."

A 158, 13 maj:

"LW: Och sen så hörde några av sig om Fru Markurells och den.. den är jag lite rädd om därför att den är ju så.. den är ganska ofta loggad..
J: Ja..
LW: Eller ah.. förhållandevis liksom och den.. är ju lite en paradcache så jag vill inte att den ska vara utan burk.
J: Näe.
LW: Jag tänkte att jag sk.. jag måste ju... gör.. ordna en ny låda eftersom det är en letterbox så måste jag ju ha dit en stämpel.
J: Ja..
LW: Och jag har faktiskt en..en stämpel.. en till Tour-stämpel att stoppa i.
J: Okej..
LW: Men eh.. då duger det ju inte med den minsta sortens kopplingsdoser och då får det ju lov och vara den där..
J: Ja precis..
LW: Och det verkar så meckigt så nu så fick det bli den där, och så tänkte jag skulle försöka skulle länka inuti checkern så kunde man få det där brevet..
J: Ah just det..
LW: För att liksom.. hela.. cachen.. hela berättelsen är ju uppbyggd runt att man ska..
J: Brevet ja.. ah ja ja..
LW: Ha det där brevet och.. ah.. jag är ganska.. jag.. jag läste igenom mitt brev igen och tycker liksom om hur det blev..
J: Ah..
LW: Och det som ingen vet, det är att den våren när jag skrev den där cachen.. då var det Noas och min svåraste vår ever. Det var då som han var hemma hos Uffe i ett halvår utan och prata med mig.
J: Ojdå.
LW: Så..eh...ah det var mycket känslor i det där brevet så att.. det.. ska vi se om jag inte kan trixa dit.. annars så.. jag skriver väl ett nytt det är väl inget men.. jag gör ju inte papper.
"
Citera
2021-03-24, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Jag får huvudvärk av alla turer. Nu är det snart över tack och lov. Fria eller fälla SD? Vad blir det? Spänningen är oliiidlig.
Alla olika delar och redovisningar, huller om buller. Inte konstigt att åklagarna inte kunde få de vise männen i tingsrätten att förstå detta invecklade spel.
Kul att man vaknar på natten och kommer på någonting som måste kollas upp, loggar in och ser att flera är igång i tråden.
Många skribenter har kommit och gått.
Vissa har tillfört enormt mycket, vridit och vänt på olika händelser.
För att inte tala om den fenomenalt katastrofala förundersökningen som inte går att få en ordentlig överblick över.
Jag hade i min enfald trott att dubbelmordet i Linköpings fup skulle vara enorm, men denna tar nog priset, näst efter Palme.
Undrar om davidssons sover gott?
Nattis?
Senast redigerad av Litenensam 2021-03-24 kl. 22:10.
Citera
2021-03-24, 22:13
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Har du inte gett upp, vi beslog dig med lögn tidigare.
Hin har ingen anledning gå själv till planket vid den tiden, SD lovade cashe hjälp eller sex. Fråga på det?

Off-Top: Kalla inte: att jag kände henne , skrev mycket med henne inne på geosidan och umgicks i skog och mark då och då - för lögn ???
Jag gjorde ju det !För mig var hon en god vän .//

Så du vet att han lovade henne det just då; när hon skrivit att hon höll på att slå in paket inför sonens födelsedag .
Finns inte stor chans att hon släppte de bestyren för att sticka ut ifrån det , tror jag är en mycket liten chans att hon ville lämna det ....?

(Spekulation)
Senast redigerad av landbandy 2021-03-24 kl. 22:44.
Citera
2021-03-24, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Alla olika delar och redovisningar, huller om buller. Inte konstigt att åklagarna inte kunde få de vise männen i tingsrätten att förstå detta invecklade spel.
Kul att man vaknar på natten och kommer på någonting som måste kollas upp, loggar in och ser att flera är igång i tråden.
Många skribenter har kommit och gått.
Vissa har tillfört enormt mycket, vridit och vänt på olika händelser.
För att inte tala om den fenomenalt katastrofala förundersökningen som inte går att få en ordentlig överblick över.
Jag hade i min enfald trott att dubbelmordet i Linköpings fup skulle vara enorm, men denna tar nog priset, näst efter Palme.
Undrar om davidssons sover gott?
Nattis?
Med tanke på att SD fullständigt saknar empati, psykopattendens de luxe, så tror jag han sover gott. HD sover gott pga sin enfald. De två förtjänar verkligen varandra. Jag undrar lite om de fortfarande tänker bli gamla ihop, som SD uttryckte det. Att smyga runt med snabeln i handen i sex år, leka helikopter med en annan kvinna i sex år, det lyckas hon förlåta. Fantastiskt.
Citera
2021-03-24, 22:42
Medlem
MarManHollows avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krabbankonrad
SDs profilbild på geocaching var uppe härom dagen och jag kom då att tänka på att det tog ett tag efter mordet innan han bytte den. Jag såg det som att han inte ville bli sedd snarare än att det var någon form av sorgemanifestation.

Hur som helst kikade jag lite på den. Det visar sig vara ett foto taget med mobil. Jag kan inte avgöra om filen är manipulerad eller inte men kan inte släppa tanken på att den sjuke fan lämnat ett steganografiskt meddelande i den. Om någon som läser och är lite händig med stego och bildmanipulering i övrigt kan kika på det kanske? Fotot är nästan helt svart, men det har lite brus i sig. Med hög förtrolighet ett villospår men det kan aldrig skada att föra in i ljuset.

Länk till fotot som det laddades upp:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/57449b98-5559-42d7-898b-4a3a7dbe9325.jpg

Sedan en annan sak om sök och hjälp från frivilliga så skadar det inte att påminna om att "vännen" JG undanbad all inblandning via facebookgruppen geocaching sverige med hänsyn till närstående eller liknande. Så sjukt med fuppen i hand.

https://ibb.co/ZGqVG9C
Citera
2021-03-24, 22:45
Medlem
firebird1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Med tanke på att SD fullständigt saknar empati, psykopattendens de luxe, så tror jag han sover gott. HD sover gott pga sin enfald. De två förtjänar verkligen varandra. Jag undrar lite om de fortfarande tänker bli gamla ihop, som SD uttryckte det. Att smyga runt med snabeln i handen i sex år, leka helikopter med en annan kvinna i sex år, det lyckas hon förlåta. Fantastiskt.

Dom tar nog imovane till sömnen, En god natts sömn,drömlös,bekymmersfri. Nej jag tror HD brottas mer med sitt samvete än SD.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in