2021-03-24, 20:21
Medlem
Stefan Davidsson
Blivit bättre med kladdet som kom ur dig för någon vecka sedan?
23 jun 2016 13:17
Kladdkaka på det ?
Sedan övervåld mot huvudet, hårbotten, handaverkan.
FL2: Det är många skador. Vad kan du säga om.. om skadorna?
Stefan Davidsson: Blodsmak i munnen
FL1: Vi har aldrig sagt ordet ihjälsparkat.
Stefan Davidsson: Näe jag..jag har haft den bilden framför mig.
FL2: Du säger i ett samtal med Ken*eth N*lsson 19 november 2018 så säger du såhär..eh.."
det är verkligen grovt upprepat våld "ni pratar om Lena.." mot kroppen, jag gissar på att
hon kommit ner på marken och blivit ihjälsparkad eftersom det är just kroppen man säger''.
Citera
2021-03-24, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Del (4)

Eftersom mannen och hans fru väntades till Arlanda mitt på dagen den 19, beslutade vi att två utredare skulle ta emot paret i Örebro för att hålla förhör med dem under lördag eftermiddag/kväll. För att ta emot dem på flygplatsen hade vi satt in en liten, för ändamålet lämplig, styrka från Örebros spaningsrotel.

Känns ju direkt motsatt vad som sker nöt de kommer hem. Hmmmm
Citera
2021-03-24, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
De kanske inte behövde veta. Svensk polis ville ha hem dom. Det kanske räcker? Men som sagt, jag har inte läst boken. Bara några utdrag.

Tveksamt om det är en officiell förfrågan, iofs usa som gärna säger no, vid gränsen.
Citera
2021-03-24, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Kan de ha kommit en dag tidigare än förväntat? Det kanske står senare i boken?
Citera
2021-03-24, 20:31
Medlem
SDs profilbild på geocaching var uppe härom dagen och jag kom då att tänka på att det tog ett tag efter mordet innan han bytte den. Jag såg det som att han inte ville bli sedd snarare än att det var någon form av sorgemanifestation.

Hur som helst kikade jag lite på den. Det visar sig vara ett foto taget med mobil. Jag kan inte avgöra om filen är manipulerad eller inte men kan inte släppa tanken på att den sjuke fan lämnat ett steganografiskt meddelande i den. Om någon som läser och är lite händig med stego och bildmanipulering i övrigt kan kika på det kanske? Fotot är nästan helt svart, men det har lite brus i sig. Med hög förtrolighet ett villospår men det kan aldrig skada att föra in i ljuset.

Länk till fotot som det laddades upp:
https://s3.amazonaws.com/gs-geo-images/57449b98-5559-42d7-898b-4a3a7dbe9325.jpg

Sedan en annan sak om sök och hjälp från frivilliga så skadar det inte att påminna om att "vännen" JG undanbad all inblandning via facebookgruppen geocaching sverige med hänsyn till närstående eller liknande. Så sjukt med fuppen i hand.
Citera
Medlem
Citat:
Jo, jag minns det. Men de vill veta varför. Mera det jag syftade på?

I texten som citerades ur boken skrev han väl att han meddelat polisen i USA att SD var anhållen?
Citera
Medlem
Fröken_Sveriges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Stefan Davidsson
Blivit bättre med kladdet som kom ur dig för någon vecka sedan?
23 jun 2016 13:17
Kladdkaka på det ?
Sedan övervåld mot huvudet, hårbotten, handaverkan.
FL2: Det är många skador. Vad kan du säga om.. om skadorna?
Stefan Davidsson: Blodsmak i munnen
FL1: Vi har aldrig sagt ordet ihjälsparkat.
Stefan Davidsson: Näe jag..jag har haft den bilden framför mig.
FL2: Du säger i ett samtal med Ken*eth N*lsson 19 november 2018 så säger du såhär..eh.."
det är verkligen grovt upprepat våld "ni pratar om Lena.." mot kroppen, jag gissar på att
hon kommit ner på marken och blivit ihjälsparkad eftersom det är just kroppen man säger''.

Lägg till detta som Litenensam skrev om:

Citat:
När han tillfrågas om kjolen, svarar han:

MT: Näe..och om du frågar i stället om jag har sparkat ihjäl henne och sen stått som en nekrofil och.. och.. haft sex med.. en söndersparkad Lena så är svaret nej det har jag inte haft. Det vet jag. hur sperman kom dit vet j....

Att SD ens tar dessa ord i sin mun, tänker tanken, säger väl allt?

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

P7 där SD berättat att han blir sexuellt attraherad av ilska
https://docdro.id/78GdMlp
Citera
2021-03-24, 20:35
Medlem
Citat:

Ansvaret hade väl då övergått till annan spaningsledare? Det är nått lurt med den anhållan. Vem upphävde den och när?

Bilen blev ju omhändertagen och det hade den väl inte kunnat bli om det inte fanns beslut om anhållan? Eller? Jag vet inte hur det funkar med tvångsåtgärder vs anhållan och häktning. Men det blev ju ingen fördjupad husrannsakan pga att SD släpptes. Eller har jag missförstått allt?
Citera
2021-03-24, 20:35
Medlem
Citat:
[list]
[/
Vi stötte och blötte med åklagaren. Vi var inte säkra på att gränspolisen i USA skulle skicka tillbaka den misstänkte om vi begärde det och så vidare. Nya uppgifter kom in kontinuerligt och till slut kom vi överens om att anhålla mannen. Åsa Hiding anhöll den misstänkte och vi började dra i kontakter med USA och gränspolisen där. Vi fick bekräftelse på att den misstänkte och hans fru satt på en flight och vi meddelade gränspolisen på flygplatsen där de skulle landa att mannen var abhållen för människorov. Under torsdagen meddelades det från USA att man plockat in paret och vägrat låta dem komma in i USA. De fick sitta i förvar i ett dygn varpå de skulle skickas tillbaka till Sverige med ett flyg som skulle anlända till Arlanda lördagen den 19 maj. Som officiell orsak för att inte släppa in mannen och hans fru i USA, angav flygplatspolisen att de inte fyllt i sina ESTA-dokument korrekt.

Han är anhållen, därav ej insläppt i USA. Men den utsedda gruppen tillät paret åka hem till en stuga enligt förhör med HD. Inget av det framkommer i det Litenensam länkat till.

Känslan där är att SD hackades på Arlanda.

Fattar inte, är väl trött.
Citera
2021-03-24, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Kan de ha kommit en dag tidigare än förväntat? Det kanske står senare i boken?

Att spåra någon som flyger är rätt enkelt.
Citera
2021-03-24, 20:37
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
I texten som citerades ur boken skrev han väl att han meddelat polisen i USA att SD var anhållen?

Citat:
Får väl fortsätta med Springares bok (2)

Samtliga av våra handläggare var för stunden upptagna och ingen av dessa var tillgänglig då.
Följande dag- tisdagen den 15 maj, fick vi reda på att den förhörde mannen hade anhållits av åklagare kvällen före och att en husrannsakan hade gjorts. Senare under kvällen den 14:e hade mannen frisläppts av åklagaren. Misstankarna mot mannen räckte inte till en eventuell häktning och därför inte heller till fortsatt anhållande, tyckte åklagaren.
Utredningsarbetet fortsatte sedan hela tisdagen under ledning av jouren. Tonvikten låg på förhör med anhöriga och bekanta och framför allt eftersök i närområdet efter kvinnan. Jouren hade engagerat polispatruller med hundar för att leta i de närmsta omgivningarna.
Eftersom jag och Jonas följt ärendets utveckling från början, kunde vi se att det utkristalliserade sig en bild av den hörde mannen som gjorde att vi bedömde att vi skulle ta över ärendet i sin helhet under morgondagen. Inte ett spår av den försvunna kvinnan fanns. De massiva sökinsatserna i kvinnans bostadsområde hade inte heller gett resultat. Tekniker var redan engagerade med undersökningar på relevanta ställen.
Onsdagen den 16 maj tog vi över ärendet på grova brottsgruppen. Jag skulle fungera som spaningsledare och Jonas som biträdande spaningsledare. Vi brukade göra så vid större ärenden eller ärenden som kunde bli omfattande.
Förundersökningsledningen låg fortfarande kvar hos åklagarkammaren eftersom tvångsåtgärder hade vidtagits och att mannen fortfarande var misstänkt. Vi lade ut ärendet på en handläggare och knöt några utredare till ärendet. Uppgifter kom också fram under onsdagen att den misstänkte mannen skulle resa till USA med sin fru. Det var en semesterresa som var bokad sen länge och det var inte för att komma undan rättvisan. Jonas tog kontakt med den operativa avdelningen, som ansvarar för eftersök av försvunna personer.
Han säkerställde med ett befäl att de prioriterade eftersöket av den försvunna kvinnan runt i det villaområde där hon bodde. Jonas fick garantier om att man prioriterade detta och att man använde sig av den metod som de utbildats för och som användes vid sök i efter personer i terräng. Dessa operationer görs inte av oss på utredningsavdelningen utan organiseras av särskilt utbildad personal på den operativa polisavdelningen. I detta fall låg också ansvaret för eftersöket av kvinnan på den avdelningen.
Ärendet fick en ny åklagare som förundersökningsledare. Det var kammaråklagare Åsa Hiding. Det störde oss ändå att den misstänkte skulle kunna vara borta ett par veckor i USA. Men det beslutades inte till att han skulle anhållas. Vi stötte och blötte med åklagaren. Vi var inte säkra på att gränspolisen i USA skulle skicka tillbaka den misstänkte om vi begärde det och så vidare. Nya uppgifter kom in kontinuerligt och till slut kom vi överens om att anhålla mannen. Åsa Hiding anhöll den misstänkte och vi började dra i kontakter med USA och gränspolisen där. Vi fick bekräftelse på att den misstänkte och hans fru satt på en flight och vi meddelade gränspolisen på flygplatsen där de skulle landa att mannen var abhållen för människorov. Under torsdagen meddelades det från USA att man plockat in paret och vägrat låta dem komma in i USA. De fick sitta i förvar i ett dygn varpå de skulle skickas tillbaka till Sverige med ett flyg som skulle anlända till Arlanda lördagen den 19 maj. Som officiell orsak för att inte släppa in mannen och hans fru i USA, angav flygplatspolisen att de inte fyllt i sina ESTA-dokument korrekt.

Åsa Hiding anhöll den misstänkte och vi började dra i kontakter med USA och gränspolisen där. Vi fick bekräftelse på att den misstänkte och hans fru satt på en flight och vi meddelade gränspolisen på flygplatsen där de skulle landa att mannen var abhållen för människorov. Under torsdagen meddelades det från USA att man plockat in paret och vägrat låta dem komma in i USA.
Citera
2021-03-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Hittade det nu, står även vilken dag Hilding tillträdde. Datum säkert fel. Men en grupp ska ta dom på Arlanda men k gen gör tydligen det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in