2021-03-24, 19:31
Medlem
asfaltgosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Har också flytande. Men använder den bara i nödfall. Just därför att jag vaknar efter några timmar och är pigg. Måste då ta mer. Blir dåligt. Kroppen vänjer sig till att vakna kla 04 ex v. Också efter att jag slutat med melatoninet. För mig är detta ett fenomen som uppstår oavsett dos och oavsett om det är droppar eller tabletter.
Sen är det så att kunskapen hos läkare är liten om detta medel. Men i tråden HÄR finns det dessbättre mycket brukarerfarenhet.
Ja, kanske kan kombinationen med "råttgiftet" fungera. Har inte provat. Men befarar att melatonineffekten kan slå igenom. Så att hon vaknar efter 5 timmar ändå. Men ni testar så skriv gärna här hur det gick.

Tack för ditt svar. Vi ska försöka med Theralen och se hur det fungerar. Hon fick Circadin utskrivet att ta i kombination med Melatonin. På Fass står det att Circadin är för 55 år och äldre, min dotter är 9 ... känns inte helt okej att ge henne.
Citera
2021-03-24, 21:13
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asfaltgosse
Tack för ditt svar. Vi ska försöka med Theralen och se hur det fungerar. Hon fick Circadin utskrivet att ta i kombination med Melatonin. På Fass står det att Circadin är för 55 år och äldre, min dotter är 9 ... känns inte helt okej att ge henne.
Same shit.
Citera
2021-03-25, 11:56
Medlem
Cancerogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoUoD
Ser att det finns melatonin på ebay m.m. sidor för knappt 10% av apotekspriset, hur vet jag om det är generiskt det som finns på svenska apotek, någon som vill länka något värt?
Placebo i all ära, men melatonin är ett hormon och överstimulering av detta bör/kan ge långtidskonsekvenser på sömnen m.m. som melatonin reglerar.

En veckas paus efter två månaders användning rekommenderas av amerikanska läkare.
I övrigt ett väldigt milt hormon utan större biverkningar.

Den stora frågan är varför i helvete Melatonin är tio gånger dyrare i Sverige än i övriga världen?!?
Citera
2021-03-25, 11:58
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cancerogen
En veckas paus efter två månaders användning rekommenderas av amerikanska läkare.
I övrigt ett väldigt milt hormon utan större biverkningar.

Den stora frågan är varför i helvete Melatonin är tio gånger dyrare i Sverige än i övriga världen?!?
Det kostar för närvarande 1,3kr/tablett på apoteket. Helt okej pris tycker jag.

Men visst är det så, närmare 8kr/tablett är ju standard och kommer införas.
Citera
2021-03-25, 12:04
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ev01ving
tror jag har restless legs syndrome eller nått. sökte lite på google efter..
crawling in my foot sleep twitch
Sen måste man rycka till i frustration typ FUCK! hehe nån som känner igen det jag skrivit..
Det kommer ibland bara, vet inte avd det beror på. Men som just nu t.ex, måste jag typ röra foten, skaka den eller nått för att försöka få bort känslan.

Magnesium behöver du då. Ta det gärna innan du lägger dig. De flesta blir trötta ac det.

Det finns melatonin och circadin. Båda innehåller melatonin, men cirkadin släpper ut i omgångar. Funkar inte för alla men ofarligt att testa. Jag använder ibland när jag behöver sova dagtid pga nattarbete. Drömmer dock mardrömmar på dem.
Citera
2021-03-27, 11:51
Medlem
asfaltgosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Same shit.

Ja det är ju det. Dock så har kombinationen av Theralen och Melatonin fungerat hyggligt. Fast jag har gett lite mer än 10 droppar, som är ordinerat. Man behöver kanske ge det några dagar i alla fall, innan man helt kan utvärdera effekten. Circadin slopade vi helt och hållet, som du skriver, det är ju samma skit.
Citera
2021-03-27, 12:02
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asfaltgosse
Ja det är ju det. Dock så har kombinationen av Theralen och Melatonin fungerat hyggligt. Fast jag har gett lite mer än 10 droppar, som är ordinerat. Man behöver kanske ge det några dagar i alla fall, innan man helt kan utvärdera effekten. Circadin slopade vi helt och hållet, som du skriver, det är ju samma skit.
Grattis.
Citera
2021-04-03, 12:05
Medlem
ibutus avatar
Vart brukar ni handla Melatonin? Jag köpte en ask med 10 tabletter från Apotea för 83 jävla spänn. Känns dyrt
Citera
2021-04-03, 12:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ibutu
Vart brukar ni handla Melatonin? Jag köpte en ask med 10 tabletter från Apotea för 83 jävla spänn. Känns dyrt
Biovea.com
Citera
2021-04-09, 16:46
Medlem
Trezors avatar
Melatonin ingår inte längre i högkostnadsskyddet: "subventioneras endast för insomni hos barn och ungdomar 6 till och med 17 år med ADHD där sömnhygienåtgärder har varit otillräckliga."

https://www.tlv.se/beslut/sok-i-databasen?product=Melatonin&tab=1

10st a 3mg kostar ~100 kr på apotek.

I ett par månader fram tills nyligen var priset sänkt från ocker på ~750 kr a 5mg till ~100 kr.

Dem goda nyheterna är att det går att beställa betydligt billigare från utlandet, som nämnts tidigare i tråden.
Senast redigerad av Trezor 2021-04-09 kl. 17:08.
Citera
2021-04-09, 17:34
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trezor
Melatonin ingår inte längre i högkostnadsskyddet: "subventioneras endast för insomni hos barn och ungdomar 6 till och med 17 år med ADHD där sömnhygienåtgärder har varit otillräckliga."

https://www.tlv.se/beslut/sok-i-databasen?product=Melatonin&tab=1

10st a 3mg kostar ~100 kr på apotek.

I ett par månader fram tills nyligen var priset sänkt från ocker på ~750 kr a 5mg till ~100 kr.

Dem goda nyheterna är att det går att beställa betydligt billigare från utlandet, som nämnts tidigare i tråden.
Förut var detta bara för äldre eller de som gjorde flygresor. Verkar inte finnas nån rim och reson i detta. Ant. noll evidens i rekommendationerna.
Citera
2021-04-10, 01:57
Medlem
Har haft Melatonin AGB på recept i över 4år, men nu verkar ju AGB har utgått, och det finns ju direkt inga andra heller att välja på, förutom melatonin orifarm. Men den är ju lika dyr som AGB var innan sänkningen vid årsskiftet.

Så jag tänkte beställa från utlandet istället, är det Biovea.com som nån nämde tidigare här i tråden som är bäst att beställa ifrån?

Och det blir väl inga problem i tull eller så med tanke på att melatonin nu säljs receptfritt på apoteken?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in