2021-02-04, 10:18
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Henketsson
Jag fick 5mg utskriven av vårdcentralen.
Jag har tagit det ett par veckor, insomnandet fungerar klockrent.
Men jag har aldrig drömt så mycket sjuka drömmar som nu, lite läskigt skumma t.om...
Dessutom vaknar jag 1-2 gånger varje natt, klarvaken MEN lyckas somna om på mindre än 5 minuter.

Jag har läst i tråden att läkarna skriver ut för hög dos, så jag tänker att jag ska sänka den .
Från början skulle jag ta 2.5mg, men efter ha läst i tråden har jag förstått att även det är en överdosering.

Min fråga är om det spelar någon roll hur mycket man tar ifall man antingen sväljer tabletten eller om man krossar den i munnen och låter tandköttet ta upp smulorna. Tar jag t.ex. 1mg och sväljer, ska jag även ta 1mg och krossa den i munnen? Jag tänker att man kanske ska ta mindre mängd om man krossar den i munnen?

Är det någon likt jag som drömmer massa skumt vid en (eventuell) överdosering eller vaknar upp? Innan jag började ta dessa tabletter så vaknade jag aldrig under natten, det var insomnandet som var problemet. Nu har det blivit tvärtom istället...
Drömmarna påverkas ofta. Tyvärr.
Citera
2021-03-01, 17:37
Medlem
Någon som vet vad detta betyder?

"Lagerberedningen Melatonin AGB avregistreras "

https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/lagerberedningen-melatonin-agb-avregistreras
Citera
2021-03-03, 07:59
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Ja för helvete, minska dosen. När jag började för 15 år sedan köpte jag piller med 3mg. Somnade visserligen men massor av konstiga drömmar. Började dela dessa på mitten och somnade lika bra. Delade sedan i fjärdedelar och fungerade också bra. Numera kör jag droppflaska från BodyFuel och tar då och då två droppar = 0.4mg. Ger precis den där lilla knuffen in i drömmeland som behövs om sömnen varit knackig den senaste veckan.
Citera
2021-03-03, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Profec
Någon som vet vad detta betyder?

"Lagerberedningen Melatonin AGB avregistreras "

https://www.lakemedelsverket.se/sv/nyheter/lagerberedningen-melatonin-agb-avregistreras
Om jag tolkar det rätt så kommer Melatonin AGB finnas kvar men det räknas numera som "läkemedel"(massproducerat) istället för lagerberedning på rikslicens. Den har även fått ett nytt varunummer så man måste be sin läkare om ett nytt recept på rätt produkt.

Märkte även att det nya läkemedlet melatonin INTE täcks av högkostnadsskyddet längre. Alltså får man alltid betala fullpris i framtiden.
Citera
2021-03-04, 03:42
Medlem
Walvaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Jag vet. Jag har testat olika doser. Men som du säger, man ska alltid testa minsta möjliga dos. Det har diskuterats tidigare i tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av Henketsson
Jag fick 5mg utskriven av vårdcentralen.
Jag har tagit det ett par veckor, insomnandet fungerar klockrent.
Men jag har aldrig drömt så mycket sjuka drömmar som nu, lite läskigt skumma t.om...
Dessutom vaknar jag 1-2 gånger varje natt, klarvaken MEN lyckas somna om på mindre än 5 minuter.

Jag har läst i tråden att läkarna skriver ut för hög dos, så jag tänker att jag ska sänka den .
Från början skulle jag ta 2.5mg, men efter ha läst i tråden har jag förstått att även det är en överdosering.

Min fråga är om det spelar någon roll hur mycket man tar ifall man antingen sväljer tabletten eller om man krossar den i munnen och låter tandköttet ta upp smulorna. Tar jag t.ex. 1mg och sväljer, ska jag även ta 1mg och krossa den i munnen? Jag tänker att man kanske ska ta mindre mängd om man krossar den i munnen?

Är det någon likt jag som drömmer massa skumt vid en (eventuell) överdosering eller vaknar upp? Innan jag började ta dessa tabletter så vaknade jag aldrig under natten, det var insomnandet som var problemet. Nu har det blivit tvärtom istället...
Placebo is a blessing.

Melatonin är inte en insomningstablett.

Men vad gör det att det är placebo? Fungerar det så funerar det.

Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Ja för helvete, minska dosen. När jag började för 15 år sedan köpte jag piller med 3mg. Somnade visserligen men massor av konstiga drömmar. Började dela dessa på mitten och somnade lika bra. Delade sedan i fjärdedelar och fungerade också bra. Numera kör jag droppflaska från BodyFuel och tar då och då två droppar = 0.4mg. Ger precis den där lilla knuffen in i drömmeland som behövs om sömnen varit knackig den senaste veckan.

Citat:
Ursprungligen postat av Kamratuppfostran
Om jag tolkar det rätt så kommer Melatonin AGB finnas kvar men det räknas numera som "läkemedel"(massproducerat) istället för lagerberedning på rikslicens. Den har även fått ett nytt varunummer så man måste be sin läkare om ett nytt recept på rätt produkt.

Märkte även att det nya läkemedlet melatonin INTE täcks av högkostnadsskyddet längre. Alltså får man alltid betala fullpris i framtiden.

Citat:
Ursprungligen postat av VillJalentine
Vad är mycket lite? Melatonin tas i doser på 0,1-0,3 mg. Allt annat är åt helvete fel.
Det finns inget farligt med att ta lite mer melatonin. Det är snarare så att 0,1-0,3 mg är väldigt lite.

Varför förespråka minimi-doser som gör en ineffektiv insomningstablett ännu mindre effektiv?

0,1 mg per kg kroppsvikt kan jag köpa.
Citera
2021-03-12, 21:35
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Hittade denna receptfritt
https://www.apotea.se/melatan-tablett-3-mg-10-st
Är det vettigt (förutom priset per st då)? Är det samma sak, isåfall varför är dom andra sorterna receptbelagda?

Samt bör man undvika melatonin om man har anlag för sömngång?

Äter velaflaxin. Vågar man blanda?
Citera
2021-03-12, 22:32
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Hittade denna receptfritt
https://www.apotea.se/melatan-tablett-3-mg-10-st
Är det vettigt (förutom priset per st då)? Är det samma sak, isåfall varför är dom andra sorterna receptbelagda?
Denna är avsedd för korttidsbehandling, recept krävs för längre tids behandling.

Citat:
Äter velaflaxin. Vågar man blanda?
Kolla på janusmed.
Citera
2021-03-15, 19:11
Medlem
Trevligt.kontos avatar
Har fått tag på 3mg (mot jetlag tydligen). Hur mkt ska jag ta och hur nära sömn??
Citera
2021-03-15, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trevligt.konto
Har fått tag på 3mg (mot jetlag tydligen). Hur mkt ska jag ta och hur nära sömn??
Ta en tablett 1-2 timme innan du går till sängs.
Citera
2021-03-23, 21:44
Medlem
GoUoDs avatar
Ser att det finns melatonin på ebay m.m. sidor för knappt 10% av apotekspriset, hur vet jag om det är generiskt det som finns på svenska apotek, någon som vill länka något värt?
Citat:
Ursprungligen postat av Walvater
0,1 mg per kg kroppsvikt kan jag köpa.
Placebo i all ära, men melatonin är ett hormon och överstimulering av detta bör/kan ge långtidskonsekvenser på sömnen m.m. som melatonin reglerar.
Senast redigerad av GoUoD 2021-03-23 kl. 21:47.
Citera
2021-03-24, 18:24
Medlem
asfaltgosses avatar
Hej, dottern har fått Melatonin från BUP i flytande form. Hon får 2 ml och somnar finfint på det men efter fem timmar vaknar hon igen. Varje natt! Att få svar från BUP är ju inte världens enklaste eller snabbaste så jag tänkte höra här; sitter effekten i längre om man går upp i dos? Eller ska vi kanske försöka kombinera med Theralen, som hon också fått? Hon tycker dock att den smakar rävgift.
Tack på förhand
Citera
2021-03-24, 18:56
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asfaltgosse
Hej, dottern har fått Melatonin från BUP i flytande form. Hon får 2 ml och somnar finfint på det men efter fem timmar vaknar hon igen. Varje natt! Att få svar från BUP är ju inte världens enklaste eller snabbaste så jag tänkte höra här; sitter effekten i längre om man går upp i dos? Eller ska vi kanske försöka kombinera med Theralen, som hon också fått? Hon tycker dock att den smakar rävgift.
Tack på förhand
Har också flytande. Men använder den bara i nödfall. Just därför att jag vaknar efter några timmar och är pigg. Måste då ta mer. Blir dåligt. Kroppen vänjer sig till att vakna kla 04 ex v. Också efter att jag slutat med melatoninet. För mig är detta ett fenomen som uppstår oavsett dos och oavsett om det är droppar eller tabletter.
Sen är det så att kunskapen hos läkare är liten om detta medel. Men i tråden HÄR finns det dessbättre mycket brukarerfarenhet.
Ja, kanske kan kombinationen med "råttgiftet" fungera. Har inte provat. Men befarar att melatonineffekten kan slå igenom. Så att hon vaknar efter 5 timmar ändå. Men ni testar så skriv gärna här hur det gick.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in