2021-03-24, 18:19
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Ja, du vet de där lagarna som reglerar in-och utresa från länder. Här är t.ex. våra immigrationslagar.

https://www.gov.uk/government/publications/coronavirus-covid-19-travellers-exempt-from-uk-border-rules/coronavirus-covid-19-travellers-exempt-from-uk-border-rules

Där beskrivs ett antal undantag. ETT av de undantagen är sjömän. De kan i motsats till vanliga passagerare resa in i landet utan att t.ex. visa upp ett negativt Coronatest. Anledningen till det är att du skall kunna mönstra PÅ ett fartyg.

Undantaget är beskrivet i detalj och jag har fetmarkerat de två viktiga avsnitten:

Seamen and masters and inspectors and surveyors of ships
Travel from UK

You do not need to complete a declaration form for overseas travel.

Travel to UK

You need to complete the passenger locator form before you travel to the UK, if you travel in a part of the vessel that is accessible to any passenger for any part of the journey.

You do not need to complete the passenger locator form if you travel in a part of the vessel that is not accessible to passengers or you travel on a vessel that does not carry passengers, for example, fishing boats.

You do not need to take a coronavirus test before you travel to England if you are a seafarer or fisherman, inspector or surveyor of ships due to work on a vessel or need to transit the UK to join or leave a vessel. You should show a valid SID if you have one.

You do not need to take a coronavirus test on day 2 and day 8 after arrival in the UK.

If you live in the UK you do not need to self-isolate. If you live overseas you must self-isolate in your accommodation while in England, except while you are undertaking the exempt activity or travelling as part of your work.
Vad det betyder är att du får resa in i UK utan Coronatest, du får resa till ditt fartyg ELLER den plats där du skall bo INNAN du mönstrar på fartyget. På fartyget får du i princip göra vad du vill, men så länge du inte befinner dig på den plats som var anledningen till undantaget från immigrationslagarna så skall du självisolera.

Det här fattar t.o.m. en femåring, men inte du. Om du vill att saken skall förklaras närmare går det bra att PMa mig nästa gång du springer runt på stan och bryter mot immigrations- och karantänreglerna så ordnar jag så att en immigrationsofficer tillsammans med polisen kommer och förklarar närmare.

En femåring fattar att självisolering INTE innefattar sjömän! Fråga nu din påhittade chef vettja så skrattar jag vidare med mitt manskap. Tack för att du bjussar på lite humor iaf.
Citera
2021-03-24, 18:21
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x2016
Det som förvärra är ju alla tomtar som skiter i och hålla avstånd.

Det kan man ju iof undvika genom att inte vistas i miljöer där trängsel kan uppstå. Om man nu är rädd för det. Oftast måste man ju ha långvarig kontakt för att det ska smitta.
Citera
2021-03-24, 18:23
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av severustheemperor
Personer med "vallon dna" verkar ju drabbas svårare/större omfattning.
Kan ochså vara, viss dna, ger viss kosthållning. Belgien:..... Majo, majo, majo.......

Nja jag tror inte det behöver ha med gener att göra. Den mesta av övervikten är självförvållad är min starka tro.
Citera
2021-03-24, 18:29
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
En femåring fattar att självisolering INTE innefattar sjömän! Fråga nu din påhittade chef vettja så skrattar jag vidare med mitt manskap. Tack för att du bjussar på lite humor iaf.
Ja, det var väl ingen som trodde att du skulle fatta något som står i klartext...

Travel to UK

You do not need to take a coronavirus test before you travel to England if you are a seafarer or fisherman, inspector or surveyor of ships due to work on a vessel or need to transit the UK to join or leave a vessel. You should show a valid SID if you have one.

You do not need to take a coronavirus test on day 2 and day 8 after arrival in the UK.

If you live in the UK you do not need to self-isolate. If you live overseas you must self-isolate in your accommodation while in England, except while you are undertaking the exempt activity or travelling as part of your work.
Jag skall översätta åt dig:
Om du bor utomlands måste du självisolera i ditt boende i England, förutom när du bedriver aktiviteten med vilken vilken du undantagits från immigrationslagarna eller reser som en del av ditt arbete.

Du undantas således från kravet på självisolering när du arbetar på den båt som gjorde att du undantogs från immigrationslagarna första början samt när du reser som en del i ditt arbete (dvs till och från fartyget, t.ex. med tunnelbanan eller tåg)- men INTE ANNARS.

Jag börjar misstänka att du är ett arbetslöst fyllo som jobbat som smörjgropstekniker på en Bugarisk flytande bordell, men någon utbildning har du inte...
Citera
2021-03-24, 18:29
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Miljarder ska det väl ändå vara?

Är jag så kass på att räkna? Tydligen.

Det är en tiopotens fel. Det blir 2,8 miljarder. Det är ändå väldigt lite.
Citera
2021-03-24, 18:32
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Räntan kan förändras den kan bli 3,5% eller 7% det är inte statisk. Det är det som är den stora faran. Jag har upplev det på mina bostadslån. Men en del har extremt kort minne eller så är de snorvalpar som inte ens var påtänkta då.

Nu är jag inte bevandrad i nationalekonomi, men jag trodde staten lånade med en fast tidsperiod och ränta?

Den tioåriga statslåneräntan är just nu 0,35%

Nu hade jag räknat dåligt, så räntebetalningen för pappa staten blir 2,8 miljarder kronor per år, inte 280 miljoner kronor.
Citera
2021-03-24, 18:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Är jag så kass på att räkna? Tydligen.

Det är en tiopotens fel. Det blir 2,8 miljarder. Det är ändå väldigt lite.
28 miljarder.
Citera
2021-03-24, 18:38
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ja, det var väl ingen som trodde att du skulle fatta något som står i klartext...

Travel to UK

Jag skall översätta åt dig:
Om du bor utomlands måste du självisolera i ditt boende i England, förutom när du bedriver aktiviteten med vilken vilken du undantagits från immigrationslagarna eller reser som en del av ditt arbete.

Du undantas således från kravet på självisolering när du arbetar på den båt som gjorde att du undantogs från immigrationslagarna första början samt när du reser som en del i ditt arbete (dvs till och från fartyget, t.ex. med tunnelbanan eller tåg)- men INTE ANNARS.

Jag börjar misstänka att du är ett arbetslöst fyllo som jobbat som smörjgropstekniker på en Bugarisk flytande bordell, men någon utbildning har du inte...

Förlåt att jag lägger mig i. Men vad hävdade Swan65? Det verkar ju som om undantagen är ganska breda.
Citera
2021-03-24, 18:39
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
28 miljarder.

((80*10^3*10*10^6)*0.0035)/10^9 = 2.8

2,8 miljarder kronor får jag det till om statslåneräntan är 0,35%
Citera
2021-03-24, 18:43
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Förlåt att jag lägger mig i. Men vad hävdade Swan65? Det verkar ju som om undantagen är ganska breda.
Att han kan resa in utan att några bestämmelser alls gäller honom och att han kan springa på puben och knalla runt på stan lite som han vill.

Hjärnsmälta eller troll.
Citera
2021-03-24, 18:45
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Om Norden hade haft fri rörlighet till varandra under pandemin, så hade vi alla haft höga dödstal som UK nu.

Det finns inget scenario i världen då Norge hade kunnat hålla öppet mot Sverige utan att det straffade sig. Norrmännen hade i sin tur återsmittat svenska glesbygden genom gränshandeln. Det är alltid en lose-lose situation att koppla ihop fler människor pandemi. Alla länder i Norden har tjänat på att vi haft olika strategier, eftersom det hållit gränsen stängd.

Du tror inte att dom nordiska länderna hade kunnat skapa en "bubbla" med inbördes rörlighet?

Citat:
Ursprungligen postat av Varglig
Norge och Finland har lyckats rätt bra, Danmark hyfsat också.
Hade Sverige fattat grejen och Tegnell inte suttit där han sitter kunde för övrigt trion Sverige/Norge/Finland skapat ett närmast ointagligt skydd mot viruset i stil med Nya Zeeland. Vårt geografiska läge är ytterst gynnsamt för att stoppa smittspridning men vi utnyttjar det allt mindre. Globalism är viktigare.

Ja. Även Danmark hade kunnat inkluderas, under förutsättning att gränsen på Sønderjylland stängdes. I övrigt består Nordens gränser mot omvärlden av sjögränser, och Norges och Finlands landgräns till Ryssland. Gränsen mot Ryssland är redan hårt bevakad.

Norden hade bra förutsättningar, genom att vi drabbades i ett förhållandevis sent skede. Varningarna fanns redan. Vi kunde se Kina. Vi kunde se Sydkorea. Vi kunde se Iran. Vi kunde se Italien.

Vi hade åtminstone kunnat fördröja virusets ankomst. All fördröjning hade varit värdefull.
Citera
2021-03-24, 18:58
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Man blir ju minst sagt full i skratt när man läser den här typen av kommentarer. I sanning urtypiskt för FB-sprinklat storhetsvansinne och naivt dummerjönstänk i bästa Dunning-Kruger-stil.

Jag tror du skall lämna pandemibekämpningen till de som har utbildning och erfarenhet från parlamentariskt arbete i beslutande församlingar. Tro mig, de har mycket bättre koll än du, men det är ju inte så lite charmigt att du inbillar dig motsatsen.
Så du är nöjd med era höga dödstal relativt bekräftade fall? På den punkten har Sverige lyckats bättre. Alla här har väl märkt att om nån är grandios är det du.

Poängen är att det inte enbart handlar om smittspridning. Det är en viktig poäng.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in