2021-03-23, 23:36
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
I dag rapporterades det 2 avlidna 20-åringar och 2 avlidna- 30-åringar. Dessa betyder inget heller eller?
Av de 53 som rapporterades i dag var 24 under 80 år.

Det där var väldigt, väldigt illa! Jag har hela tiden varit rädd för, att tredje vågen skulle komma och ta våra unga... som för hundra år sedan. Vet man något mer om dessa unga - hade de tidigare sjukdomar, övervikt, missbruk? Var de infödda svenskar eller något annat?

Citat:
Ursprungligen postat av hardusettminapa
Norge och Finland har misslyckats katastrofalt med att bevara de mänskliga rättigheterna. Sverige har lyckats betydligt bättre.

Att få behålla livet, måste väl ändå vara den första och viktigaste mänskliga rättigheten?
Citera
2021-03-23, 23:37
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Många Flashback-skribenter som plötsligt börjar brinna för "äldre äldre". Innan covid var det ingen som brydde sig.
Ofta dömer man andra efter sig själv.
Citera
2021-03-23, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Det är din åsikt.
Jag tycker absolut inte så.
Dessutom pratar jag inte om mina frihetsbegränsningar.
Det var nåt du hittade på själv.

Yes så tycker jag och du får också tycka vad du vill.
Och du har rätt i att du inte pratade om frihetsbegränsningar. Tog mig friheten att raljera lite
Citera
2021-03-23, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, men vad är då Sverige? Ta en titt på en karta. Tänk på att ryssarna tycker om att ha kontroll på sina gränser. När du räknar bort Ryssland, så blir Sverige en ö tillsammans med Norge och Finland.
Om Norden hade haft fri rörlighet till varandra under pandemin, så hade vi alla haft höga dödstal som UK nu.

Det finns inget scenario i världen då Norge hade kunnat hålla öppet mot Sverige utan att det straffade sig. Norrmännen hade i sin tur återsmittat svenska glesbygden genom gränshandeln. Det är alltid en lose-lose situation att koppla ihop fler människor pandemi. Alla länder i Norden har tjänat på att vi haft olika strategier, eftersom det hållit gränsen stängd.
Citera
2021-03-23, 23:44
Medlem
Citat:
Det rapporteras vilka som dött med covid inte av.

Detta redan sagt tusen gånger tidigare i tråden med dom som dött av covid har dött av covid.

Dödsintyget fylls i av en läkare och skickas sedan in till socialstyrelsen.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/datakallor-for-avlidna-i-covid-19/
Citera
2021-03-23, 23:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Men lyckats ganska bra jämfört med resten av Europa, USA och delar av Sydamerika.

Norge och Finland har också lyckats ganska bra jämfört med dessa, men misslyckats katastrofalt jämfört med Taiwan.

Der er vel en markant forskel på at være placeret som nummer 4 og 5 i forhold til en placering som nummer 32 i Europa.
Citera
2021-03-23, 23:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Eller en del som ska räddas från covid och en del som inte är värd ett skit och gärna får hamna under fattigdomsgränsen utan att någon bryr sig.

”Almost 700,000 driven into poverty by Covid crisis in UK”
https://www.theguardian.com/society/2020/nov/30/almost-700000-driven-poverty-covid-crisis-uk-study

”Poverty rises to 15-year high in Italy amid coronavirus crisis”
https://www.thelocal.it/20210304/poverty-rises-to-15-year-high-in-italy-amid-coronavirus-crisis/

”COVID-19 has created a new poverty class in Europe”
https://www.euronews.com/2020/12/11/new-poverty-hits-europe

”Fattigdomen ökar i Italien”
https://www.svd.se/fattigdomen-okar-i-italien-4q6i

O s v

Ja, att tillåta hög smittspridning ökar fattigdom tyvärr.
Citera
2021-03-23, 23:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bulletbill
Detta redan sagt tusen gånger tidigare i tråden med dom som dött av covid har dött av covid.

Dödsintyget fylls i av en läkare och skickas sedan in till socialstyrelsen.

https://www.socialstyrelsen.se/statistik-och-data/statistik/statistik-om-covid-19/statistik-over-antal-avlidna-i-covid-19/datakallor-for-avlidna-i-covid-19/
Blir ju så fel när folk skriver att i dag har det registrerats fyra yngre som dött med covid och direkt tror de som inte tänker så långt att de dött av.
Citera
2021-03-23, 23:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Jag hittade en studie förra året som dessutom pekade ut ett gäng riskgrupper med ÄNNU högre D-vitaminbrist än den du refererar till. Etnicitet var den gemensamma nämnaren där.

Ja, sydasiatiska britter har väldigt låga halter d vitamin. Engelska sjukan gör skäl för sitt namn.

https://www.foodnavigator.com/Article/2019/11/21/Low-levels-of-vitamin-D-in-UK-extremely-concerning-warns-the-British-Nutrition-Foundation
Citera
2021-03-23, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, men vad är då Sverige? Ta en titt på en karta. Tänk på att ryssarna tycker om att ha kontroll på sina gränser. När du räknar bort Ryssland, så blir Sverige en ö tillsammans med Norge och Finland.

Bra poäng. Det kanske kan finnas långsiktiga risker med vaccinerna. Men det samma gäller viruset. Jag tänker att riskerna är mindre med vaccinet än med viruset. Men ifall jag får välja, så väljer jag ett vaccin som bygger på mer beprövad teknik än mRNA-vaccinerna. Jag vill helst ta Sputnik-vaccinet, alternativt Oxford-vaccinet.

Ifall man inte vill ta risken med ett vaccin som har tagits fram i panik, så ska man inte släppa in ett nytt och okänt virus, och hoppas på det bästa.

Tino Sanandaji besvarar din fråga. Skribenten "arbetet" har citerat Tino Sanandaji's inlägg:

(Skribenten "arbetet"s inlägg gjordes 7:e april 2020.)

Jo, men dom behöver inte offra sin frihet på obestämd tid, som i Europa.

Nu har australiensarna börjat att bygga upp flockimmunitet; med vaccin. Men Australien har inte samma brådska som många andra länder.

Ja, publiken buade. Notera att det alltså fanns publik på läktarna.

Sverige är ingen ö.

Väldigt stor skillnad på kanske få ett virus av en olyckshändelse som kanske har långsiktiga negativa effekter än mer eller mindre försöka tvinga på folk ett vaccin som vi inte vet mkt om. Ingen tvingar på dig ett virus, men de försöker tvinga på dig ett vaccin. Man leker med människans framtid då man försöker tvinga på folk ett vaccin de inte behöver. Om de skulle tvinga på folk ett virus som vi inte vet så mkt om så hade det varit mer likvärdigt med att de försöker tvinga på folk ett vaccin som vi inte vet mkt om.

Australien har strikta restriktioner och stängda gränser på obestämt tid. Men oavsett vad, grejen är ju att inga av dessa åtgärder vi har gjort är nödvändiga, då viruset inte är ett tillräckligt stort hot för motivera det.

Jag ser inget svar i tinos inlägg på det jag skrev. Vilka effekter har viruset i sig haft på ekonomin, inte våra reaktioner på det då, utan viruset i sig. Som sagt om inte media och politikerna hade agerat som de har gjort världen över, och vi hade levt som vanligt och låtit viruset härja fritt, hur hade det påverkat ekonomin negativt i någon nämnvärd omfattning?
Citera
2021-03-24, 00:02
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Blir ju så fel när folk skriver att i dag har det registrerats fyra yngre som dött med covid och direkt tror de som inte tänker så långt att de dött av.

Initialt registrerar FoHM de som dött och har testats positivt. Detta värde stämmer rätt bra som uppskattning tills Socialstyrelsen fått in dödsfallsintyget från läkare. Att det stämmer beror på att en del som dör av covid-19 aldrig testas vilket tar ut felet med de som dör av andra orsaker.

Men man kan undrar varför vissa inte förstår att statistiken i Sverige är korrekt och att i slutändan så redovisas de som dött av covid med hög tillförlitlighet.
Citera
2021-03-24, 00:02
Medlem
hardusettminapas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det där var väldigt, väldigt illa! Jag har hela tiden varit rädd för, att tredje vågen skulle komma och ta våra unga... som för hundra år sedan. Vet man något mer om dessa unga - hade de tidigare sjukdomar, övervikt, missbruk? Var de infödda svenskar eller något annat?

Du vet om att unga människor dör varje år av influensa va? Detta är inte spanska sjukan så det finns ingen anledningen att jämföra med den.

Gå inte runt och var rädd, det tjänar ingenting till.

Citat:
Att få behålla livet, måste väl ändå vara den första och viktigaste mänskliga rättigheten?

Vem har berövat någon den rättigheten menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in