2021-03-21, 12:28
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Förutom att det du skrev är fel och nu upprepar du samma felaktighet.

Så långt korrekt. Den HAR inte Mode-S, då den aldrig har hörts med ett enda meddelande med sin hexkod.

Nej, läs vad jag skrev tidigare. Mode A/C-svar syns inte då de inte innehåller någon unik information, inte pga brist på mottagare. Om de så går in på 100 mottagare kommer de inte synas.

/capmac

Så, informationen här är fel ?
Eller, kan MLAT bara tracka ModeS ?

http://www.flightradar24.com/blog/ho...hts-with-mlat/

Jag är ingen inbiten FR24-användare, men jag kommer ihåg att jag läst ovanstående och tolkat det som även mode A/C.

Rent principiellt skulle det ju gå tracka mode A/C lika väl, även om man blir helt utan information om annat än transponderkod, position, höjd och fart.
Citera
2021-03-21, 12:52
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Ventilera nu lite annat, än om/vad det fanns av transp. i denna hkp.
Varvtalsfall? Dvs kanske mek. fel?
Hkp lågt över skogen, med flit så eller var det så att hav. hände omedel bart efter start eller före landning?
Hände det vid bruksflyg eller var just detta en helt privat nöjesflygning?

Havkom har ju uppgett att de har vittnesuppgifter på att olyckan skedde efter en kort flygning där maskinen gjort några varv (runt bostaden som jag tolkar det) sedan ”i princip hovrat” innan den ramlade ned. Allt ska ha skett på låg höjd.

Har man god höjd och fart lär man i nästan alla fall kunna hitta en bättre plats än den aktuella att nödlanda på. Att man hamnade där man hamnade beror sannolikt på låg höjd och låg fart vilket omöjliggjort allt annat än nedåt som riktning.

Som jag redan skrivit, två huvudteser mht vittnesuppgifterna:
-Motorstopp/motorstörning som gjort det omöjligt att fortsätta flygningen från det läge man var i.
-Lågt rotorvarv pga låg motoreffekt eller kanske olämpligt sätt att flyga( skulle kunna vara frågan om att man försökte stanna upp till hovring med en inflygning medvind. Lågt motorvarv ger sämre lyftkraft samt ett ökat motstånd när man ”tvingas” kompensera med högre stigspaksutslag. Har man fått lågt rotorvarv minskar motoreffekten snabbt på en kolvmotor vilket ger en ond cirkel där mer stigspak behövs och i sin tur ytterligare ökat motstånd.

Eftersom det inte var en varm sommardag där motoreffekten är låg och motståndet högt så skall man normalt kunna undvika att hamna där men det är fortfarande inte omöjligt. Vi vet inte vikten på maskinen, men floats väger säkert 30kg så med två lite tyngre passagerare och mycket bränsle kan man nog legat nära max tillåten vikt. Man kan tänka sig en pilot med begränsad erfarenhet och passagerare som ber att få ta ett kort på huset från en bra vinkel ur fotosammanhang, med lite otur är det medvind man måste stå i och piloten taggas av att lösa uppdraget och väljer fel inflygningsriktning.

Det finns ju några möjligheter till, men vi har inga vittnesuppgifter på det så vitt vi vet. Stjärtbommens bakre del saknar stärtrotorväxel, stjärtrotor och fena och snittet ser ut som det lossnat utan att skada den tunna stjärtbommen närmast där sista delen vart infäst. Det är inte omöjligt att det lossnat under flygning, men det låter just nu som det troligen är en följd av haveriförloppet. Om delarna släppt skulle helikoptern börjat rotera kraftigt och dessutom bli omöjlig att flyga pga den tyngdpunksförändring som uppstår. Vittnena borde dock ha sett hkp rotera under förloppet.
Citera
2021-03-21, 13:02
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OmedelSvensson
Så, informationen här är fel ?
Eller, kan MLAT bara tracka ModeS ?

http://www.flightradar24.com/blog/ho...hts-with-mlat/

Jag är ingen inbiten FR24-användare, men jag kommer ihåg att jag läst ovanstående och tolkat det som även mode A/C.

Rent principiellt skulle det ju gå tracka mode A/C lika väl, även om man blir helt utan information om annat än transponderkod, position, höjd och fart.

Allt är korrekt men gäller enbart Mode-S. Mode-A/C är avstängt i alla de mottagare FR24 skickat ut då de inte kan använda det.

Ja det går att positionerna ett A/C-svar, det görs på manuell experimentbasis men problemet är att man vet inte på svaret om det är höjd eller kod, de överlappar och bara frågande SSR-huvud vet vilket som frågades och därmed vad som svaras. Dessutom är det massor av identiska svar, 7000 (VFR) tex, dessa kan inte skiljas från varandra då man inte har bäringsinformationen som en riktig SSR har från sin rotation. Dessutom vräker det in A/C från flyg som redan positioneras mha ADSB eller mlat, dvs som även sänder Mode-S.

AC-svar ser ut så här

1200
4000
7000
1236
1201
7000
7000
4000
7240
3600

Troligen är det ett eller flera VFR-flyg, vissa koder är antingen andra flyg eller höjdkoder för samma VFR-flyg.

/capmac
Citera
2021-03-21, 13:27
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Allt är korrekt men gäller enbart Mode-S. Mode-A/C är avstängt i alla de mottagare FR24 skickat ut då de inte kan använda det.

AC-svar ser ut så här

7000
...

/capmac

Japp, jag har koll på det. (Utom att bara Mode S...)
Flightradarbeskrivningen kunde vara aningen tydligare. Den riktar sig antagligen till den som inte har flygerfarenhet gissar jag. När jag läste det( för flera år sedan) tolkade jag in det som både Mode S och Mode A/C.

Ja, nu är det väl bottnat i XPDR tillräckligt.
På den låga höjd vi talar om här är det nog sannolikt att maskinen inte hade synts på på FR24 oavsett.
Citera
2021-03-21, 13:38
Medlem
capmacs avatar
Citat:
På den låga höjd vi talar om här är det nog sannolikt att maskinen inte hade synts på på FR24 oavsett.

En modern transponder med full ADSB hade naturligtvis synts, precis som ambulanshelikoptern som landade intill. Mottagaren T-ESKM21 sitter i en hög mast inte så långt därifrån och har mycket bra marktäckning.

/capmac
Citera
2021-03-21, 14:09
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
En modern transponder med full ADSB hade naturligtvis synts, precis som ambulanshelikoptern som landade intill. Mottagaren T-ESKM21 sitter i en hög mast inte så långt därifrån och har mycket bra marktäckning.

/capmac

Ahh, visste inte det. Har inte kollat FR24 i sb med denna olycka.
Citera
2021-03-21, 19:44
Medlem
Citat:
Japp, jag har koll på det. (Utom att bara Mode S...)
Flightradarbeskrivningen kunde vara aningen tydligare. Den riktar sig antagligen till den som inte har flygerfarenhet gissar jag. När jag läste det( för flera år sedan) tolkade jag in det som både Mode S och Mode A/C.

Ja, nu är det väl bottnat i XPDR tillräckligt.
På den låga höjden ja.
OM det var en medveten lågflygning , sakta, samt "civilister" ombord? Ja då vill jag veta detta. Liksom de som håller i FU.n om detta häftiga nedfall i skogen..
Citera
2021-03-22, 16:43
Medlem
Citat:
Man kan tänka sig en pilot med begränsad erfarenhet och passagerare som ber att få ta ett kort på huset från en bra vinkel ur fotosammanhang, med lite otur är det medvind man måste stå i och piloten taggas av att lösa uppdraget och väljer fel inflygningsriktning.
Inte omöjligt. Både Borlänge och Mora hade nordvästvind på marken och på låg höjd bör det blåsa likadant. Om bägge passagerarna satt på vänster sida i helikoptern och ville fota husen där den omkomne bodde med grannhusen i bakgrunden så blir det hovring i medvind. Men det var ju likväl ganska nära till gärdet där de startade ifrån. Men med en plötslig förändring så räcker väl inte ens 150 meters höjd till många meters horisontalförflyttning vid en autorotation i en R44?
Citera
2021-03-22, 17:53
Medlem
OmedelSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Inte omöjligt. Både Borlänge och Mora hade nordvästvind på marken och på låg höjd bör det blåsa likadant. Om bägge passagerarna satt på vänster sida i helikoptern och ville fota husen där den omkomne bodde med grannhusen i bakgrunden så blir det hovring i medvind. Men det var ju likväl ganska nära till gärdet där de startade ifrån. Men med en plötslig förändring så räcker väl inte ens 150 meters höjd till många meters horisontalförflyttning vid en autorotation i en R44?

Ja, det var NordVästliga vindar på alla flygplatser runt om 10knop / 5m/s eller strax därunder.

Står man och hovar räcker inte 150m höjd speciellt långt, 150m höjd är dock ungefär det som behövs för att göra en säker autorotation från stillastående i nollvind. Man måste ta fart för att kunna göra en vettig autorotationslandning, man kommer gissningsvis kring 100m framåt( i storleksordningen, inget exakt mått).

Men min gissning är att man flugit och hovrat lägre än så annars borde man inte behövt hamna i skogen.

Farten är avgörande, från låg höjd kan man komma 500m i autorotation om man har fart.
Citera
2021-03-22, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Det kommer ta veckor, månader och vissa fall ett år innan vi får veta.

Olycka med helikoptern SE-JHJ vid Orremossen i Vättlefjäll

Händelsedatum: 2004-09-11
2005-11-14 Slutrapport
Slutrapport RL 2005:26

https://www.havkom.se/assets/reports..._rl2005_26.pdf

Kolla här efter denna incidenten:
https://www.havkom.se/utredningar/ci...2004?cookie=ok

Detta var 911 2004. Tråkigt datum, Brrr

Vi kan väl trösta oss med att det kommer vara en genomarbetad rapport. När den väl kommer.
Citera
2021-03-22, 23:52
Medlem
Om man ser till statistiken,
Över 80 % av alla haverier som hittills skett med typen R22/44 (hela världen) så är orsaken en olycklig flygförare.
Citera
2021-03-23, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illasinnad
Vi kan väl trösta oss med att det kommer vara en genomarbetad rapport. När den väl kommer.
Det är ganska troligt att det kommer en faktaredovisning långt före slutrapporten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in