2021-03-24, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, det stämmer inte alls. Kroppens förmåga minskar ju äldre man blir. Det är stor skillnad på ett 100-årigt hjärta och ett 20-årigt.

En vältränad, pigg och kry 100-åring har fortfarande en 100 år gammal kropp som inte tål samma påfrestningar som en överfet 20-årings kropp.

Absolut, samtidigt som även 100åringar överlever c19.
Det säger mer om hur svagt viruset är än om hur sjuk man måste vara för att avlida.
Citera
2021-03-24, 12:03
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Men hur många 100-åringar är vigulanta och krya?

Det har avlidit 3647 personer av Covid 19 som är över 90 år på 10.428 konstaterade fall.

Det har avlidit 22 personer i åldersgruppen 20-29 år på 132.327 konstaterade fall.

Personligen tror jag en 20-åring med kraftig fetma har betydligt större chans att överleva än en "frisk" 100-åring - då menar jag inte piggaste 100-åringen i världen utan en normal 100-åring.

D va en trevlig 103 årig tant häromveckan på söder som tog smittan med en klackspark och övergick sedan till Bridge och Punsch. Om folkhälsan hade haft hennes genetik och "go" så hade inte en jävel dött någonstans.
Citera
2021-03-24, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Givetvis hade det bästa varit om hela Norden hade hållit ihop och agerat som Sverige.

Jag vände mig bara mot fantasin att Norden hade kunnat bilda nån sorts "super-ö" tillsammans, där vi skulle kunnat både hålla covid borta och samhället öppet. Det hade inte funkat. Våra grannländer hade aldrig kunnat hålla covid stången om de hade ingått i ett större område med fri rörelse som omfattade 28 miljoner människor.

Varför skulle övriga nordiska länder ha agerat som Sverige och inte tvärtom? Speciellt med tanke på dödstalen och smittspridningen. Visst finns det fördelar med att hålla ihop i Norden men då är väl snarare Norge en förebild.
Citera
2021-03-24, 12:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Varför detta trygghetsknarkande? Går du runt med hjälm hemma också? Risken för att dö som ung och normalt frisk i covid är så försvinnande liten. Dessutom vet vi inte exakt hur mkt skydd det ger på det stora hela på längre sikt. Om man genomgått infektionen redan förstår jag inte varför man ska vaccinera sig samtidigt. I synnerhet inte om man är ung och frisk.

Varför inte vaccinera sig, speciellt med tanke på att du inte är trygghetsnarkoman?

Även om just du personligen löper liten risk att dö eller bli allvarligt sjuk så kan man bidra till att den allmänna smittspridningen går ner och att vi kan öppna upp samhället så snart som möjligt.
Citera
2021-03-24, 12:08
Medlem
qwerty-66s avatar
Lockdown eller ej. Britter gillar inte att vara utomhus. Förklarar ju den utbredda d vitaminbristen. Ingen tillsatt d vitamin i kosten o nästan inget solljus. Är de ute 15 minuter i UK så har det säkert regnat 10 av dem dessutom.

"UK office workers spend an alarmingly limited amount of time outdoors each day, claims new research from Ambius, which found that almost 40 percent spend a maximum of just 15 minutes outside, excluding their commute to work, and an additional 22 percent spend a maximum of 30 minutes outside."
Citera
2021-03-24, 12:15
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
D va en trevlig 103 årig tant häromveckan på söder som tog smittan med en klackspark och övergick sedan till Bridge och Punsch. Om folkhälsan hade haft hennes genetik och "go" så hade inte en jävel dött någonstans.
Det får mig att tänka på när du öppet erkände att du bröt mot UKs immigrationslagar och som socker på moset sedan hade mage att skryta med att du varit asymptomatiskt smittad.

Sannolikt har du sprungit runt på supermarkets i UK och smittat ned folk, möjligen har någon person avlidit som ett direkt resultat av ditt kriminella beteende.

Det här belyser dock den grundläggande problematiken med en pandemi - en liten andel i varje befolkning saknar förmågan att tänka, något som får allvarliga följder för resterande 99% som inte är intellektuellt handikappade.
Citera
2021-03-24, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Hur länge kommer restriktioner finnas gällande t.ex att restauranger stänger 20:30?
Spännande virus vi har som börjar smitta vid det klockslaget.

Bra fråga. Spontant. om jag ska gissa så drar jag till med mitten på April när vi har vaccinerat 20-25% av befolkningen och vädret är bättre. Förra året började det vända i mitten på april och jag tror det blir samma i år.
Citera
2021-03-24, 12:16
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipsi
Nej, det stämmer inte alls. Kroppens förmåga minskar ju äldre man blir. Det är stor skillnad på ett 100-årigt hjärta och ett 20-årigt.

En vältränad, pigg och kry 100-åring har fortfarande en 100 år gammal kropp som inte tål samma påfrestningar som en överfet 20-årings kropp.

Jag håller inte med , enbart gravitationens påverkan en fetsvulstig buk har på valfri kropps luftvägar tror jag är värre än ålderns allmänna krämpor. Men därom tvistar de lärda, hursom bör västvärldens fetma-pandemi bekämpas mycket hårdare än Covid.
Citera
2021-03-24, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Var precis inne på min lokala lilla Ica, Max 20 pers i butiken. Majoriteten av alla som var där var gamla personer med rullator och kryckor. Alla hade mask, varför i helvete är dessa gamla människor ute på stan i små butiker runt lunchtid?

Även om de är vaccinerade, tror dom dessa munskydd ska skydda mot Corona? Vem har lurat dessa vilsna själar att tro att har man bara munskydd så är man säker?

Stanna hemma och handla när det inte är rusningstid. Inte undra på att gamlingar dör
Dubbla munskydd hjälper och det är på tiden att alla som är så rädda för använda munskydd sluta vara så fega. All respekt till dessa gamlingar som använde munskydd i butiken.
Senast redigerad av x2016 2021-03-24 kl. 12:21.
Citera
2021-03-24, 12:18
Medlem
Chevrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Hur länge kommer restriktioner finnas gällande t.ex att restauranger stänger 20:30?
Spännande virus vi har som börjar smitta vid det klockslaget.

Varför tycker du det? Utveckla gärna utförligt.
Krögarna kommer rådampa när kvällarna blir ljumma och de inte får fylla uteserveringarna, så ungefär då är nog sistadatumet.
Citera
2021-03-24, 12:18
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Varför inte vaccinera sig, speciellt med tanke på att du inte är trygghetsnarkoman?
Jag ser hellre att mitt vaccin går till någon som verkligen behöver det. Och det handlar inte bara om här hemma utan globalt. Jag har redan haft covid och har antikroppar, så varför ska det inte gå att öppna upp? Vem har lärt dig att det bara är vaccin som är enda lösningen på pandemin? Det får du nog fundera en vända på.

Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Även om just du personligen löper liten risk att dö eller bli allvarligt sjuk så kan man bidra till att den allmänna smittspridningen går ner och att vi kan öppna upp samhället så snart som möjligt.
Det har jag redan gjort genom att genomgå infektionen. Så nej tack. Det är bättre om vaccinet går till de som är i behov av det. Till exempel riskgrupper och äldre.
Citera
2021-03-24, 12:19
Medlem
Swan65s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det får mig att tänka på när du öppet erkände att du bröt mot UKs immigrationslagar och som socker på moset sedan hade mage att skryta med att du varit asymptomatiskt smittad.

Sannolikt har du sprungit runt på supermarkets i UK och smittat ned folk, möjligen har någon person avlidit som ett direkt resultat av ditt kriminella beteende.

Det här belyser dock den grundläggande problematiken med en pandemi - en liten andel i varje befolkning saknar förmågan att tänka, något som får allvarliga följder för resterande 99% som inte är intellektuellt handikappade.

Ja jävlar du orkar fortsätta vara dum i huvudet du.. För det första hade/har jag antikroppar och för det andra hade jag fått springa omkring bäst jag vill i ditt skitland eftersom jag är sjöman. Fantastiskt att du fortfarande inte har koll på undantagen från er karantänspolicy. Men bara ännu ett bevis på att du är ett arbetslösa troll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in