2021-03-24, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vilka gränser är det som måste vara stängda?
Landsgränser, länsgränser, gränser mellan världsdelar eller kanske någon annan gräns?

Kan Tjeckien och Slovakien bilda en gemensam gräns?
Kan Skåne ingå i den danska gränsen?
Kan Finland och Sverige bilda en gemensam gräns, kanske även Norge kan ingå där?
Dessa gränser har ju fungerat tidigare.

Vill Ni ha till en flockimmunitet mot sars cov2 får Ni immunisera alla i flocken eller begränsa deras möten med andra potentiella virusbärare, alltså inga möten utanför den normala bubblan och platsen.
Hur stor flock Ni vill ha kommer bestämma var gränsen skall gå.

Då inte alla kan immuniseras utan att avlida så är alternativet att förhindra folks rörlighet eller låta naturen ha sin gång, låta naturen ha sin gång har vi gjort i sverige under nästan ett år nu medans andra länder försökt förhindra folks rörlighet.

Tycker Ni deras begränsningar med utegångsförbud och reseförbud har fungerat bra jämfört med att låta naturen ha sin gång?

Nu finns vaccin till de svaga som riskerar avlida så nu kan vi återgå helt utan att vården kollapsar och det är ju bra men förändrar inte att alla måste immuniseras för att nå en "flockimmunitet" (vilket man inte kan kalla det när flocken är helt immuniserad).
Citera
2021-03-24, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnkAnus
Varför hamnar inte denna under alternativa teorier (eller någon annan del av FB) viruset bevisligen inte är farligare än influensan?????

för mig som är 33 år, så har jag en chans på 99,976% att överleva covid-19 om jag blir smittad.

I chans på 99,976 att överleva. Då skulle det vara värre en digerdöden.
Citera
2021-03-24, 11:43
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Jag tycker 95% är bra. Men du förstår kanske skillnaden på 95% och 100%?

Varför detta trygghetsknarkande? Går du runt med hjälm hemma också? Risken för att dö som ung och normalt frisk i covid är så försvinnande liten. Dessutom vet vi inte exakt hur mkt skydd det ger på det stora hela på längre sikt. Om man genomgått infektionen redan förstår jag inte varför man ska vaccinera sig samtidigt. I synnerhet inte om man är ung och frisk.
Citera
2021-03-24, 11:44
Medlem
PaoloRobertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vermillions
Hur länge kommer restriktioner finnas gällande t.ex att restauranger stänger 20:30?
Spännande virus vi har som börjar smitta vid det klockslaget.

Varför tycker du det? Utveckla gärna utförligt.

Stänger vi ner hela världen en månad med militär på gatorna så kan vi kuva viruset tredje våg och även vaccinera lättare. Men då måste HELa världen kunna samarbeta kanske med FN och FN-soldaters hjälp för att patrulleea gatorna.
Citera
2021-03-24, 11:46
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
det här visar att du tyvärr snöat in dig alldeles för mkt på covid och är inte beredd att ta in någonting annat.

1. Hur vanligt förekommande är det här?

2. Vad vill du göra för att komma till rätta med ditt "stora" problem?

3. Har du helt glömt bort att det finns andra betydligt mer allvarliga sjukdomar som folk dör i?

Nej, jag är nog betydligt mindre insnöad på COVID än vad du tror, men man måste hålla isär direkt och indirekt verkan.

Examplet nedan är bara ETT, men jag valde det ur högen just med tanke på att jag belös problemet i Maj - och till och med fick kritik för att jag då påtalade att det överhuvudtaget existerade.

Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Nej, och det är inte heller någonting som publicerats. Det kommer tyvärr dröja till nästa år innan den statistiken görs tillgänglig (en eftersläpning på ungefär ett år). Anledningen är processen för att klassa ett dödsfall som självmord (först skall det obduceras och sedan begärs en utredning som tar ett par veckor i bästa fall). Och statistiken släpps endast årsvis (men rapporteras per kvartal).

Men om jag tittar överlag på när dessa självmord droppar in i systemet så ligger antalet redan en bra bit över vad som är normalt. Noterbart är att ökningen verkar ligga bland män.

Att lockdown inte direkt är hälsosamt inser man när man ser den lavinartade ökningen samtal till hjälplinjer för mental ohälsa och självmordsbenägna. Och då gissar jag ändå att många som mår dåligt inte ringer efter hjälp då de ofta har resten av familjen nära inpå.
Citera
2021-03-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Världen hade absolut tjänat på att ha gränserna öppen för handel och turism och mer eller mindre ignorerat covid. Vi hade givetvis haft ännu fler covid fall, men so what? Man kan inte stänga ner hela världen för varje litet virus, det är inte rationellt. Det hade varit en win-lose, win för majoriteten, lose för eliten.
Givetvis hade det bästa varit om hela Norden hade hållit ihop och agerat som Sverige.

Jag vände mig bara mot fantasin att Norden hade kunnat bilda nån sorts "super-ö" tillsammans, där vi skulle kunnat både hålla covid borta och samhället öppet. Det hade inte funkat. Våra grannländer hade aldrig kunnat hålla covid stången om de hade ingått i ett större område med fri rörelse som omfattade 28 miljoner människor.
Citera
2021-03-24, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vaccinationsviljan i Sverige fortsatt stor även efter pausat Astra Zeneca vaccin.

Enligt NOVUS/SR vill 9 av 10 vaccinera sig.

Enligt Sifo/TV4 vill över 8 av tio vaccinera sig.

De siffrorna stämmer bland de mest vaccinationsbenägna grupperna, när allmänheten skall vaccoineras kommer det inte se så bra ut.

Beror på att den tysta majoriteten inte pratar om de, inte sticker ut hakan eller ställer sig på barrikaderna och skriker utan avvaktar tills det är dags, då kommer de tacka nej, nu kan det vara känsligt bland folk som satt sitt hopp till vaccinet att säga emot.

Gissningsvis en 60% i den vuxna gruppen vilket tillsammans med de som inte kan eller får vacineras blir något liknande resultat som med svininfluensan i slutänden.

Räcker gott, vårdens belastning upphör när de svaga vaccinerats, resten kan lika gärna redan nu börja lära sitt immunsystem hantera sars cov2 då vi kommer få lära oss att leva med och hantera det på ett eller annat sätt.
Citera
2021-03-24, 11:48
Medlem
santos_devilles avatar
Var precis inne på min lokala lilla Ica, Max 20 pers i butiken. Majoriteten av alla som var där var gamla personer med rullator och kryckor. Alla hade mask, varför i helvete är dessa gamla människor ute på stan i små butiker runt lunchtid?

Även om de är vaccinerade, tror dom dessa munskydd ska skydda mot Corona? Vem har lurat dessa vilsna själar att tro att har man bara munskydd så är man säker?

Stanna hemma och handla när det inte är rusningstid. Inte undra på att gamlingar dör
Citera
2021-03-24, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PaoloRoberto
Stänger vi ner hela världen en månad med militär på gatorna så kan vi kuva viruset tredje våg och även vaccinera lättare. Men då måste HELa världen kunna samarbeta kanske med FN och FN-soldaters hjälp för att patrulleea gatorna.
Det är typ en tredjedel av befolkningen som har samhällsviktiga yrken. Ska man låsa in dem också? Strunta i vattenläckor, bränder, hjärtattacker, matförsörjning. Ska vi lämna folk i behov av hemtjänst, äldreomsorg eller sjukvård att dö? Det skulle bli resultatet.
Citera
2021-03-24, 11:56
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Swan65
Min poäng var naturligtvis att allmän grundkondition överträffar åldern på pappret. En överfet 20åring löper större risk att dö i covid än en vigulant och kry 100åring. Jane Fonda hade knappast ens märkt av en infektion exempelvis
Nej, det stämmer inte alls. Kroppens förmåga minskar ju äldre man blir. Det är stor skillnad på ett 100-årigt hjärta och ett 20-årigt.

En vältränad, pigg och kry 100-åring har fortfarande en 100 år gammal kropp som inte tål samma påfrestningar som en överfet 20-årings kropp.
Citera
2021-03-24, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Eftersom jag tilltalas med Ni så svara jag med Vi. Har inte lagt några förhoppningar alls på "mirakel" men vi tror på ett vaccin som gör stor nytta nu och senare kommer fler varianter som är ännu bättre. Om viruset försvinner eller för en tynade tillvaro det får vi se. Bara kaxiga experter och förståsigpåare vet redan nu alla svaren.

Svaret är att friska inte blir allvarligare sjuka av infektion än de får immunsvar av vaccinet samtidigt som viruset muterar förbi infektionsimmuniteten som vanliga förkylningar och influensor.

Detta innebär att vi kommer få vaccinera ALLA som inte ska bli infekterade vid varje ny mutation INNAN den hinner spridas och det förstår även Ni att det är omöjligt, att lägga energin på att skydda de som inte klarar infektion är vägen framåt och det kommer föklaras framgent, redan nu kommer infon att vi inte kommer utrota viruset utan får lära oss leva med det och sedemera kommer det informeras om vilka grupper som lugnt kan välja infektion istället för vaccination.

Allt från en källa Ni accepterar som trovärdig såtillvida det finns någon för Er i sinom tid.
Citera
2021-03-24, 11:59
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Det finns så många olika bud, på apoteket.se säger de t ex att
Du behöver bara exponera en hudyta i storleken av din underarm eller ansikte i ungefär en kvart om dagen för att kroppen ska uppnå maxproduktion av D-vitamin.
Som rättelse av myten att "2. Om jag använder solskydd kan kroppen inte producera D-vitamin."

https://www.apoteket.se/tema/kvalitetskontrollen/sol/7-myter-om-solskydd/

Ock apoteket måste man väl kunna lita på?

Hur som helst så bör man kunna förvänta sig att en lockdown a la UK minskar den naturliga D-vitaminproduktionen i befolkningen. Om vitamin D är viktigt för motståndskraften mot covid så ökar därmed risken överlag för de smittade.

Nuvarande lockdown i UK är ju under den perioden de inte kan få D vitamin från solen. Om du tvingar folk vara inomhus under sommaren är en annan sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in