Citat:
Ursprungligen postat av
Remark
Ärendet tilldelades avd Grova Brott.
I Expressen uttalade han sig så här
""Hektiskt första dagarna"
Han och hans kolleger har ett antal intensiva dygn bakom sig.
– Det är ju alltid hektiskt första dagarna, första veckan vid den här typen av brott. Dels är det åtgärder som ska göras, och sen ska man få en vettig organisation på fötter, säger han.
– Nu har vi jobbat ganska mycket i över en vecka, så nu går vi in en mer normal fas.
Har ni gjort allting som det är bråttom att göra i en mordutredning?
– Ja, det tycker jag att vi har bra kontroll på. Men det kan ändras snabbt. Det kan komma in andra saker som blir väldigt akuta.
Under helgen går utredningen på sparlåga med en handfull poliser som arbetar med fallet. Peter Springare ägnar lördagen åt pappersarbete i polishuset i Örebro.
– Jag ska plöja igenom kanske ett tjugotal förhör som är prioriterade, tre, fyra promemorior och lite annat, säger han."
Alltså bara för att förtydliga.
Jag har läst samma artikel som publicerades 26/5 2018. Där framgår det inte bara att PS ska jobba på lördagen enligt ovan utan även att det som menas med ”det är ju alltid hektiskt första dagarna, första veckan vid den här typen av brott...” är att det är första veckan efter lördagen 19/5 då hon hittas mördad.
Brottet han hänvisar till är mordet och den vecka och de dagar han hänvisar till är de första hektiska dagarna under mordutredningen.
Inte de första dagarna när hon är försvunnen och man misstänker människorov.
Som jag fattat det så har det inte startats någon räddningsinsats efter Lenas försvinnande. Alltså inte enligt lagen om skydd mot olyckor 2003:778.
Efterforsknig av en försvunnen person ska utföras av polisen om det föreligger fara för personens liv eller allvarlig risk för dennes hälsa.
Häromdan länkade jag till en avhandling vid Linköpings Universitet gällande detta.
Sök på ”Koordinering av sökresurser vid efterforskning av försvunna personer i Polisregion Stockholm” så hittar ni den igen. Sidhänvisningen är fortfarande 15 ff men läs hela för all del.
Det var den informationen Develi skojat om när det menas att jag googlat och att jag borde läsa sju avhandlingar till. Vilket jag nu gjort.
Det startas ofta inte en riktig insats enligt EFP. Beslutet ligger hos befälen. Vakthavande befäl har stort ansvar vid sök och utses ofta till räddningsledare om det går så långt. Den personen samordnar sökandet.
I vårt fall så ser det inte ut som en insats dragit igång men insatsen innehåller element av det som ska göras. T.ex. närsök vid hennes bostad som sker vid 9-tiden av första patrull och vid 13-tiden av hundpatrull förstärkt av nån annan patrull.
Två närsök alltså. Och hon hittades inte. Läs på lite så kan vi ha en vettig diskussion om detta.
Att upprepa spaningsledning i inlägg efter inlägg blir ingen klokare av. För det är inte riktigt så som ni verkar tro att sånt här funkar. Hon måste alltså hittas innan det grova brottet kan utredas vidare och det var det ”hektiska” arbetet som Grova brott dunkade igång så snart hon var hittad. Dessförinnan som ni sett i fupen var det många människor inblandade med vakthavande befäl i spetsen för att dirigera fotfolket.
Nu vet ni också varför Missing People, Försvaret mfl inte blev inblandade. Frågan är om polisen ens sökte med ledstångssök som är steg tre i INL.
Informationsinhämtning
Närsök
Ledstångssök
Ledstångssäk innebär bl.a att man följer stigar en längre bit än de sträcker sig för att personer kan ha följt stigen och sen gått en bit i skogen efter att stigen tog slut.
På sätt och vis sökte de ju antagligen på detta sätt i Vivallaskogen och det tar ju en eller ett par dagar bara att söka av den och de närliggande skogarna.
Två närsök gjordes iaf och om det är de där 160 metrarna det fortfarande undras över efter tre år så är det alltså minst två närsök inom sex timmar efter att hon anmäls saknad som de missar henne.
Här var länken till din artikel förresten:
https://www.expressen.se/nyheter/brottscentralen/manga-vittnar-i-jakten-pa-lena-wesstroms-mordare/
Och här avhandlingen så slipper ni googla den också:
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1247639/FULLTEXT01.pdf
Lite klokare blir man av den för att försöka förstå vad som hade kunnat göras av den operativa avdelningen mfl.