2021-03-23, 23:21
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Imiron
Gäsp. Ni nyliberaler är allt bra slöa i tanken. I vilken grad en ägare eller företagsledares direkta order måste åtlydas beror helt på tjänsten och vad det handlar om. En lärare varken behöver eller ska lyda en VD som kräver betyg X till en viss elev. En läkare ställer inte diagnos efter det vad VD:n sagt.

Publicistiska beslut fattas i slutändan av ansvarig utgivare. Är man i nöjd med det från ledningens håll får man sparka personen och t.ex. själva gå in som ansvarig utgivare.

Snarare ni råttor åt vänster som alltid lägger ord i munnen och bygger halmgubbar.
Vi pratar om en tidning, eller hur? Då bestämmer ägare agenda och inriktning på tidningen - ingen annan.
Citera
2021-03-23, 23:23
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Är högern snävare i sina yrkesval då? Om så varför? Man intresserar sig inte för begreppet rättvisa och dess innebörd och gränser. Det slipper man på ekonomprogrammet i ganska hög grad. Till tillvaron börjar skava på något sätt. Och man blir en gnällhöger som ser konspirationer i varannan buske. För att andra gått till yrken man själv ratat.

Jag känner att jag är ute på tunn is här, då jag är långt från mitt eget expertområde.
Jag skall villigt tillstå att detta är rena killgissningar från min sida.
Det finns dock otroligt mycket litteratur som på många olika sätt visar att vi är en produkt av vår miljö. Utifrån detta är det inte särskilt svårt att visa hur dessa miljöer kan 'radikaliseras' i brist på ett bättre begrepp, så att likriktningen närmast blir en norm. (den självförstärkande processen)

Som ett anekdotisk exempel utan värde: Under min gymnasietid umgicks jag mycket med djupt röda kommunister. Min absolut bäste vän var ett tag ordförande för en lokal ung vänster förening. Första gången jag fick rösta så gick min röst till kommunisterna.

Jag kan utan att darra på manschetten hävda att det var ytterst länge sedan jag hade sådana böjelser.

Arv och miljö har otroligt stor inverkan på hur vi utvecklas som individer, i synnerhet om man som vissa evolutionsbiologer utgår från att alla levande varelser endast är en köttkostym för ett biokemiskt datorprogram.
Citera
2021-03-23, 23:30
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Man ska heller inte förglömma att tidigare generationer journalister, publicister etc. saknade skräddarsydd yrkesförberedande utbildning. Journalistlinjen i Stockholm tillkom 1967, eller något sådant, och Journalisthögskolan bildades tio år senare (1977). Så konstigt att dessa utbildningar var knallröda redan från starten med tanke på årtalen i fråga.

Precis!
Ungefär som en känd journalist någon gång hävdade att demonstrationstågen för FNL gick raka vägen in på SVT-huset som byggdes i samma veva.
Vilse i pannkakan med storpotäten kan än idag få vuxna människor att krypa ihop i fosterställen vilt gråtande.
https://www.youtube.com/watch?v=-SrGDnW_VtY&list=PLk8t3FX4LaV7f2euxGBjmAKiwuaNkM4aq
Senast redigerad av vanartad 2021-03-23 kl. 23:33.
Citera
2021-03-23, 23:38
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ett lite annat nyhetsurval är väl inte automatiskt sämre kvalitet?

Annat nyhetsurval...., nej inte i sig måhända. Mello i oändlighet produceras väl också utifrån någons uppfattning om att "det är vad folk vill ha".
Men jag vet inte om de hade någon specifik inriktning på urvalet, redaktionsgänget uppfattar jag som att man hade ambitionen att belysa vad man nu valde att rapportera om i nyhetsdelen hyfsat grundligt.

Det skulle varit intressant att i detalj glutta på diskussionen de hade kring huruvida swebbtvs nedsläckning. Man kan torrt redogöra för vad som hänt och varför där man belyser förutsättningarna för båda sidor. Eller go all in i partisk vinkling, virka offerkoftor ylande som professionella gråterskor.
Citera
2021-03-23, 23:55
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag känner att jag är ute på tunn is här, då jag är långt från mitt eget expertområde.
Jag skall villigt tillstå att detta är rena killgissningar från min sida.
Det finns dock otroligt mycket litteratur som på många olika sätt visar att vi är en produkt av vår miljö. Utifrån detta är det inte särskilt svårt att visa hur dessa miljöer kan 'radikaliseras' i brist på ett bättre begrepp, så att likriktningen närmast blir en norm. (den självförstärkande processen)

Som ett anekdotisk exempel utan värde: Under min gymnasietid umgicks jag mycket med djupt röda kommunister. Min absolut bäste vän var ett tag ordförande för en lokal ung vänster förening. Första gången jag fick rösta så gick min röst till kommunisterna.

Jag kan utan att darra på manschetten hävda att det var ytterst länge sedan jag hade sådana böjelser.

Arv och miljö har otroligt stor inverkan på hur vi utvecklas som individer, i synnerhet om man som vissa evolutionsbiologer utgår från att alla levande varelser endast är en köttkostym för ett biokemiskt datorprogram.

Jag är uppväxt i ett väldigt rött brukssamhälle i norr. Har kommunister i släktledet, en av dem dömd som terrorist för att ha saboterat transporter med materialleveranser till Tysklands vapenfabriker under andra världskriget och sedan kvaddade sin egen organisation när han lackade ur på Stalin och Moskva.

Men många därifrån valde ändå rätt varierande utbildningsvägar (även om jag inte nödvändigt vet om de alla hade vänstersympatier). Staten kan ju knappast odla journalister med viss poltisk inriktning, vänsterfolk kanske i högre grad intresserar sig för samhällsfrågor och därav journalistprogrammet får studenter med övervägande hemvist till vänster?
Citera
2021-03-23, 23:57
Medlem
BigHouses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Bulletin hade (har?) en nyhetsredaktion på sju personer. Att de inte klarade av att göra annat än kopiera några TT-artiklar om dagen är anmärkningsvärt. De hade resurserna att uträtta en hel del, men gjorde absolut ingenting.

Riktigt kassa rekryteringar. Pinsamt för han medgrundaren till Bulletin som utgivit sig för att vara expert på rekrytering. Honom skulle man aldrig vilja ha att göra med i professionella sammanhang.
Citera
2021-03-24, 00:05
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Annat nyhetsurval...., nej inte i sig måhända. Mello i oändlighet produceras väl också utifrån någons uppfattning om att "det är vad folk vill ha".
Men jag vet inte om de hade någon specifik inriktning på urvalet, redaktionsgänget uppfattar jag som att man hade ambitionen att belysa vad man nu valde att rapportera om i nyhetsdelen hyfsat grundligt.

Det skulle varit intressant att i detalj glutta på diskussionen de hade kring huruvida swebbtvs nedsläckning. Man kan torrt redogöra för vad som hänt och varför där man belyser förutsättningarna för båda sidor. Eller go all in i partisk vinkling, virka offerkoftor ylande som professionella gråterskor.

Ja, det vore intressant, att ha lite mer insyn. Nu har man ju tyvärr bara fragment att utgå från - som dessutom är partsinlagor - när man försöker lägga pussel och förstå, vad konflikten bottnade i.
Citera
2021-03-24, 00:07
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Jag är uppväxt i ett väldigt rött brukssamhälle i norr. Har kommunister i släktledet, en av dem dömd som terrorist för att ha saboterat transporter med materialleveranser till Tysklands vapenfabriker under andra världskriget och sedan kvaddade sin egen organisation när han lackade ur på Stalin och Moskva.

Men många därifrån valde ändå rätt varierande utbildningsvägar (även om jag inte nödvändigt vet om de alla hade vänstersympatier). Staten kan ju knappast odla journalister med viss poltisk inriktning, vänsterfolk kanske i högre grad intresserar sig för samhällsfrågor och därav journalistprogrammet får studenter med övervägande hemvist till vänster?

Det var precis det som jag hävdade innan.

Mer 'empatiskt' lagda personer dras till yrken som journalist eller vårdyrken.
Folk som vill göra karriär och tjäna pengar väljer civilingenjör eller ekonom.
Visst, detta är groteska generaliseringar, jag tror dock att det finns ett uns sanning i detta.

När antalet 'empatiska' personer förstärks 'empati-spridningen' genom dels utbildning samt den miljön som utbildningen ges.

Voilà: Självförstärkande process
Citera
2021-03-24, 00:09
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Ja, intrycket är att Neuding & co. inte var så värst intresserade av, vad som kunde vara kommersiellt gångbart.
Tittar man på hennes karriär så lyser den kommersiella framgången helt med sin frånvaro.
Citera
2021-03-24, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag vill hävda att folk rent generellt styrs av helt andra saker än deras arbetsledning.
Dessa incitament du syftar på måste vara groteskt stora för att en normal person (Faust?) skulle vara villiga göra våld på sina principer.

Om man likväl säljer ut sina principer för några silverstycken är det inte mycket till principer. Jag inbillar mig att rättviseaspekter samt politisk åskådning är just sådana principer som man inte säljer ut, annars hade vi inte haft det samtalsklimat, eller rättare sagt brist på samtalsklimat.

Jämför bara t.ex. med det aktuella exemplet Bulletin.
Hur väl fungerade incitamenten från ledningen där?

Låt oss locka med en bild by-line och en möjlig fast anställning till en lovande ung väster journalist om hon skriver sanningen brottslighet etc. Då kommer vi att få ett alt-right monster snabbare än en gris blinkar.
Citera
2021-03-24, 00:29
Medlem
Neolitikums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Tittar man på hennes karriär så lyser den kommersiella framgången helt med sin frånvaro.
Hennes gäng fick pengar från svenskt näringsliv, de var broilers som nu borde stå på egna ben och vara ledande opinionsbildare.Dvs propagera för skattelättnader som en del att likt betala av på en studieskuld.
Citera
2021-03-24, 00:35
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Låt oss locka med en bild by-line och en möjlig fast anställning till en lovande ung väster journalist om hon skriver sanningen brottslighet etc. Då kommer vi att få ett alt-right monster snabbare än en gris blinkar.

Igen hur väl fungerade incitamenten på Bulletin, ett exempel där vi de facto känner till utfallet?
I ditt exempel ovan kan vi endast spekulera kring utfallet.

Men som jag påpekat innan, närmiljön kan förändra individers preferenser ganska snabbt. Det går dock inte att förändra individers beteende som du beskriver ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in