Citat:
Ursprungligen postat av
-Advarsel-
Neuding hade redan godkänt krönikan för publicering och ansvar var sedan tidigare delegerat till Tholin dessutom. Det enda var att Neuding ville att den skulle korrekturläsas en gång till och eftersom hon inte var nåbar, fixade Tholin korrekturläsningen på egen hand och publicerade sedan krönikan. Rollerna var överhuvudtaget inte klara någonstans. Detta enligt SRs reportage:
https://sverigesradio.se/avsnitt/1688527
Håller helt med.
De flesta reaktioner på detta reportage verkar vara att Tholin formulerar sig som en jubelidiot, och att båda Tholin och Arpi låter fåniga när de kallar varandra för lögnare.
Men jag skulle ändå säga att jag håller med dig att min bild av hela krönike-frågan förändats.
Det Tholin säger är att han publicerade typ allt material på siten första dagen de lanserade.
Och det enligt överrenskommelse med dåvarande ansvarig utgivare Neuding - att ansvaret skulle delegeras till random medarbetare medan hon va busy.
Man kan nog utgå från att det Tholin säger där stämmer, då inte Arpi direkt protesterar. Hade det inte gjort det hade Arpi huggt direkt.
Tidigare har narrativet varit "VD:n publicerade en krönika bakom ryggen på chefredaktören" - som Tholin kom från ingenstans utan nån som helst befogenhet och bara publicerade grejor.
Så har även jag själv sammanfattat läget tidigare, baserat på infon som fanns då.
Men nu blir det tydligt att det inte alls va särskilt galet att Tholin publicerade något. Utan konflikten handlar bara om efterspelet när Neuding sedan valde att ta avpublicera och hur ägarna då tjafsat emot.