2021-03-23, 18:42
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Varför blir inte människor med högersympatier journalister i någon större utsträckning tro?

Det finns ingen efterfrågan på dem, efter att olika typer av vänsterinriktningar dominerar alla medier så får man inte jobb om man skulle skriva utanför åsiktskorridoren (Utom i alternativmedia). Alla på Bulletin har ju klarat nålsögat i gammelmedia/MSM/vänsterliberal media och är därför inte "höger" eller regim/etablissemangs/system-kritiska på riktigt.
Citera
2021-03-23, 18:43
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av totallynotarobot
Hon som publicerade de "plagierade" artiklarna har nu anmält flera på Bulletin för förtal. Däribland Arpi och Tino. Journalisten hävdar att det handlade om misstag, inte plagiat, att källa saknades eftersom det är stressigt och då glöms sådana självklara saker. Någon som sitter på polisanmälan?

Men hon var väl aldrig namngiven? Då är det inte förtal.
Citera
2021-03-23, 18:44
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Funcke skrev enligt vad jag sett att ägarna har all rätt att styra innehållet och kritisera och sparka redaktörer om de efterlyst fet näringsrik mjölk men mllanmjölk produceras (med anspelning på Tinos kritik). (Vidare är ansvarig utgivare en roll som har med laglighet i det publicerade att göra, inte ansvar för "åsikters fetthalt", och för utgivarbevis måste visst rollen vara besatt.)

Ett ofog är att hänvisa till auktoriteter som de "med min åsikt" i konflikter (du om Funcke).

Här är vad Funcke skrev. Ägarna utser ansvarig utgivare och när det är gjort är det ansvarige utgivaren som har sista ordet i vad som publiceras. Självklart kan de väl byta ut ansvarig utgivare men inte gå över huvudet på den de nu utsett.

https://www.dagensmedia.se/opinion/debatt/nils-funcke-varken-bulletin-eller-mprt-verkar-ha-last-grundlagen-ordentligt/

Dock, en ägare som känner sig nödd att hota med avsked för att få sin vilja igenom har kanske anställt fel personer, eller är i fel bransch.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2021-03-23 kl. 18:47.
Citera
2021-03-23, 18:45
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ottokar
Ingen magi. Ingen stark politisk vinkling. Bara basal men beprövad kunskap om management och företagsstyrning.

Att Wolo och ev. en handfull andra måste få sparken beror på att en ny ledning som tillträder måste visa för organisationen att man faktiskt menar allvar som ny ledning. Trappan städas uppifrån som alltid i krisande företag som behöver en förändring.

Ägarstyrningen är helt avgörande.

Anledningen till att man sparkar chefen är att denne har åsikter och idéer som inte visat sig fungera. Du kan inte förändra chefen genom att säga till honom att tro på något annat.

Jobbar man inom ett företag inom t.ex. tillverkningsindustrin, spelar det ingen som helst roll för industriarbetarna om de går från tillverkning av bromsok/just-in-time till trefasmotorer/stor lagerhållning, då ytterst få personer har starka känslor kring debatten om just-in-time resp lagerhållning.
Det skulle dock spela väldigt stor roll för arbetarna på en tidning att tvingas gå från att ha predikat fri invandring till att predika omedelbar återvandring.
Citera
2021-03-23, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Advarsel-
Neuding hade redan godkänt krönikan för publicering och ansvar var sedan tidigare delegerat till Tholin dessutom. Det enda var att Neuding ville att den skulle korrekturläsas en gång till och eftersom hon inte var nåbar, fixade Tholin korrekturläsningen på egen hand och publicerade sedan krönikan. Rollerna var överhuvudtaget inte klara någonstans. Detta enligt SRs reportage: https://sverigesradio.se/avsnitt/1688527
Håller helt med.

De flesta reaktioner på detta reportage verkar vara att Tholin formulerar sig som en jubelidiot, och att båda Tholin och Arpi låter fåniga när de kallar varandra för lögnare.

Men jag skulle ändå säga att jag håller med dig att min bild av hela krönike-frågan förändats.

Det Tholin säger är att han publicerade typ allt material på siten första dagen de lanserade.
Och det enligt överrenskommelse med dåvarande ansvarig utgivare Neuding - att ansvaret skulle delegeras till random medarbetare medan hon va busy.
Man kan nog utgå från att det Tholin säger där stämmer, då inte Arpi direkt protesterar. Hade det inte gjort det hade Arpi huggt direkt.

Tidigare har narrativet varit "VD:n publicerade en krönika bakom ryggen på chefredaktören" - som Tholin kom från ingenstans utan nån som helst befogenhet och bara publicerade grejor.
Så har även jag själv sammanfattat läget tidigare, baserat på infon som fanns då.

Men nu blir det tydligt att det inte alls va särskilt galet att Tholin publicerade något. Utan konflikten handlar bara om efterspelet när Neuding sedan valde att ta avpublicera och hur ägarna då tjafsat emot.
Citera
2021-03-23, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Anledningen till att man sparkar chefen är att denne har åsikter och idéer som inte visat sig fungera. Du kan inte förändra chefen genom att säga till honom att tro på något annat.

Jobbar man inom ett företag inom t.ex. tillverkningsindustrin, spelar det ingen som helst roll för industriarbetarna om de går från tillverkning av bromsok/just-in-time till trefasmotorer/stor lagerhållning, då ytterst få personer har starka känslor kring debatten om just-in-time resp lagerhållning.
Det skulle dock spela väldigt stor roll för arbetarna på en tidning att tvingas gå från att ha predikat fri invandring till att predika omedelbar återvandring.

Journalister är som folk är mest. De styrs av incitament från ledningen.
Citera
2021-03-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Håller helt med.

De flesta reaktioner på detta reportage verkar vara att Tholin formulerar sig som en jubelidiot, och att båda Tholin och Arpi låter fåniga när de kallar varandra för lögnare.

Men jag skulle ändå säga att jag håller med dig att min bild av hela krönike-frågan förändats.

Det Tholin säger är att han publicerade typ allt material på siten första dagen de lanserade.
Och det enligt överrenskommelse med dåvarande ansvarig utgivare Neuding - att ansvaret skulle delegeras till random medarbetare medan hon va busy.
Man kan nog utgå från att det Tholin säger där stämmer, då inte Arpi direkt protesterar. Hade det inte gjort det hade Arpi huggt direkt.

Tidigare har narrativet varit "VD:n publicerade en krönika bakom ryggen på chefredaktören" - som Tholin kom från ingenstans utan nån som helst befogenhet och bara publicerade grejor.
Så har även jag själv sammanfattat läget tidigare, baserat på infon som fanns då.

Men nu blir det tydligt att det inte alls va särskilt galet att Tholin publicerade något. Utan konflikten handlar bara om efterspelet när Neuding sedan valde att ta avpublicera och hur ägarna då tjafsat emot.

Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Så är det alltid, ingen ansvarig utgivare annat än på en liten veckotidning har tid att plöja igenom allting inklusive annonser innan publicering. Det är delegerat till alla hel- halv- och kvartschefer som befolkar en tidning. Deras uppgift är att skicka besluten vidare uppåt om det dyker upp något som kan vara kontroversiellt.

Att hindra en publicering anses i journalistkretsar som ett brott värre än våldtäkt, "jag blev STOPPAD!!!!", så där är egot gränslöst, mjukt och ömt. Därför försöker man alltid linda in det med formuleringar som "behöver korrekturläsas/kompletteras" och liknande. Nu var det en helt vanlig människa okunnig om hur man brukar säga i journalistsammanhang som fick för sig att "behövde korrekturläsas" innebar just det och inte " det här jäkla tramset kan vi för fan inte publicera" och så gick det som det gick.
Om man får tro din sammanfattning.

Jag misstänker att det är som signatur Siegfried är inne på.
Citera
2021-03-23, 18:56
Medlem
Vaxads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoBolan
Håller helt med.

Precis, och nu har de dyra HBTQ-åsiktsexperterna byggt en halmgubbe i media om varför inte saker fungerar på Bulletin. Det är grundlag och det är det ena och det andra.

Sen kan det givetvis vara så att Tino inte är den bästa chefen, men grunden i det här bråket handlar om att soyboy-Ivar och HBTQ-gänget inte vill driva tidningen åt samma håll som ägarna. Ingenting annat.
Citera
2021-03-23, 18:56
Medlem
Citat:
Helt rätt, det är givetvis en tvåvägs-påverkan, men den kategori som dras till dessa 'empatiska' utbildningar är gissningsvis mer dragna åt vänster än vad folk som läser på t.ex. på ekonomiutbildningar är.
Detta resulterar i en självförstärkande process som resulterar i att eleverna blir allt mer vänstervridna för varje år till dess en jämvikt uppnåtts. Ungefär en likartade gradvis förskjutning åt vänster som juristutbildningen genomgått under flera decennier och som fortfarande pågår.

Är högern snävare i sina yrkesval då? Om så varför? Man intresserar sig inte för begreppet rättvisa och dess innebörd och gränser. Det slipper man på ekonomprogrammet i ganska hög grad. Till tillvaron börjar skava på något sätt. Och man blir en gnällhöger som ser konspirationer i varannan buske. För att andra gått till yrken man själv ratat.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2021-03-23 kl. 19:41.
Citera
2021-03-23, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av totallynotarobot
Hon som publicerade de "plagierade" artiklarna har nu anmält flera på Bulletin för förtal. Däribland Arpi och Tino. Journalisten hävdar att det handlade om misstag, inte plagiat, att källa saknades eftersom det är stressigt och då glöms sådana självklara saker.
Känns som ett svårvunnet fall.
När jag läst Arpi och Tino kommentera incidenten säger det att problemet va en medarbetare som var ovan vid att skriva referat och inte fick tillräckligt stöd från chefer.

Jag har aldrig sett någon påstå att det va nån slags illa menat medvetet plagierande för att luras och framställa det som stulet material va egenskrivet av Bulletin.
Av allt jag läst i media har båda framställt läget som att alla påpekar att det var slarv.
Åtminstone vad gäller TT-artiklarna.

(Sen tror jag Arpi nämnde att det fanns två längre texter som va plagierade också och att "det är värre", han kanske uttalat sig mer negativt kring dessa - men isåfall har jag då missat det)

Även i ljudklippet med kaossamtalet så tyckte jag inte att det lät som de klandrade medarbetaren för att ha varit en medvetet ondsint fuskare - utan det lät verkligen som de bara menade att hon för oerfaren inom att skriva TT-referat.
Senast redigerad av MarcoBolan 2021-03-23 kl. 19:02.
Citera
2021-03-23, 18:58
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Helt rätt, det är givetvis en tvåvägs-påverkan, men den kategori som dras till dessa 'empatiska' utbildningar är gissningsvis mer dragna åt vänster än vad folk som läser på t.ex. på ekonomiutbildningar är.
Detta resulterar i en självförstärkande process som resulterar i att eleverna blir allt mer vänstervridna för varje år till dess en jämvikt uppnåtts. Ungefär en likartade gradvis förskjutning åt vänster som juristutbildningen genomgått under flera decennier och som fortfarande pågår.
Man ska heller inte förglömma att tidigare generationer journalister, publicister etc. saknade skräddarsydd yrkesförberedande utbildning. Journalistlinjen i Stockholm tillkom 1967, eller något sådant, och Journalisthögskolan bildades tio år senare (1977). Så konstigt att dessa utbildningar var knallröda redan från starten med tanke på årtalen i fråga.
Senast redigerad av Blot-Sven 2021-03-23 kl. 19:01.
Citera
2021-03-23, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Man ska heller inte förglömma att tidigare generationer journalister, publicister etc. saknade skräddarsydd yrkesförberedande utbildning. Journalistlinjen i Stockholm tillkom 1967, eller något sådant, och Journalisthögskolan bildades tio år senare (1977). Så konstigt att dessa utbildningar var knallröda redan från starten med tanke på årtalen i fråga.

Nej du. Poppius startade 1947. Då gällde fortfarande ransonering på kaffet efter andra världskriget. Det var fan inte knallrött i Sverige då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in