Citat:
Ursprungligen postat av
bradgardsindianen
Är högern snävare i sina yrkesval då? Om så varför? Man intresserar sig inte för begreppet rättvisa och dess innebörd och gränser. Det slipper man på ekonomprogrammet i ganska hög grad. Till tillvaron börjar skava på något sätt. Och man blir en gnällhöger som ser konspirationer i varannan buske. För att andra gått till yrken man själv ratat.
Jag känner att jag är ute på tunn is här, då jag är långt från mitt eget expertområde.
Jag skall villigt tillstå att detta är rena killgissningar från min sida.
Det finns dock otroligt mycket litteratur som på många olika sätt visar att vi är en produkt av vår miljö. Utifrån detta är det inte särskilt svårt att visa hur dessa miljöer kan 'radikaliseras' i brist på ett bättre begrepp, så att likriktningen närmast blir en norm. (den självförstärkande processen)
Som ett anekdotisk exempel utan värde: Under min gymnasietid umgicks jag mycket med djupt röda kommunister. Min absolut bäste vän var ett tag ordförande för en lokal ung vänster förening. Första gången jag fick rösta så gick min röst till kommunisterna.
Jag kan utan att darra på manschetten hävda att det var ytterst länge sedan jag hade sådana böjelser.
Arv och miljö har otroligt stor inverkan på hur vi utvecklas som individer, i synnerhet om man som vissa evolutionsbiologer utgår från att alla levande varelser endast är en köttkostym för ett biokemiskt datorprogram.