2021-03-23, 19:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Den som söker hen finner. Stort tack till ”grävgruppen”!

Om inte cheferna som omplacerade JR och PS hade synpunkter på mordutredningen så verkar allt lugnt på den fronten eller?

Saxat från artikel NA 20 jun 2018.

"Chefens förklaring till omplacerade Örebropoliserna: ”Har inget med mordutredningen att göra”

Peter Springare och Jonas Rydén flyttas från avdelningen grova brott – men det har inget med Lena Wesström-fallet att göra. [...]

Det blev olyckligt. Vare sig jag, Bo Andersson eller åklagaren har haft några synpunkter på hur mordutredningen har skötts, säger sektionschef Lars Bergman som nu går ut och dementerar det kommunikationschefen tidigare sagt i media.

Polisens kommunikationschef förklarade i NA att förhoppningen är att arbetet med utredningen ska skötas på ett bättre sätt och att andra personer satts in som ska leda utredningen. Men nu menar Lars Bergman, sektionschef på polisområde Örebro, att det inte alls handlar om att Springare och Rydén skulle ha misskött mordutredningen.

– Det handlar om interna problem på grova brottsgruppen, säger han. Min roll som chef är att ha en arbetsgrupp som fungerar och då måste jag göra det här ur ett helhetsperspektiv.

Kan du förklara närmare?

– Nej, jag kan inte göra det. Vi kommenterar aldrig arbetsrättsliga åtgärder men båda har fått andra arbetsuppgifter och det finns bakomliggande faktorer till det, säger Lars Bergman och förklarar att det båda poliserna nu är omplacerade till krimjouren fram till den 31 augusti och därför inte kan arbeta med mordutredningen.

[...]
Men om det inte är på grund av problem med mordutredningen som ni flyttar på de här båda poliserna, varför går kommunikationschef Mats Nylén ut i media och säger att utredningen inte skötts på bästa sätt?

Jag tror inte Mats har de detaljkunskaperna, jag tror han uttalade sig mer generellt. Kanske spekulerade han om varför, men jag vill dementera det. Det här har inget med mordutredningen att göra, säger Lars Bergman bestämt.

Är det inte olyckligt om kommunikationschefen går ut och spekulerar utan att veta vad som hänt?

– Jag har inte synpunkter på det men jag kan bara säga att det är svårt att ha detaljkunskap i alla ärenden.

Det har också spekulerats i att Peter Springare ska ha fått kritik internt för att han tog semester under mordutredningen. Kan du kommentera det?

Peter var ledig den helgen när kroppen anträffades men alla har rätt att ha semester. Om vi hade velat ha utredaren i tjänst då hade vi meddelat det innan.

Sen får de på tajsen av höjdarna bland lokalpolitikerna dagen efter artikeln ovan publiceras med rubriken:

NA 20/6 -18
”Skarpa kritiken från Örebros topp-politiker mot polisens agerande kring Hjärstamordet: ”Stopp, skärp er””

Pokerkvällarna då? Efter arbetstid i vanliga sammanträdesrum. Där fanns inga pågående ärenden eller något som var sekretessbelagt enligt JR.

Han fick nytt jobb vid regionens utredningssektion. En plan de hade då i maj 2019 när han intervjuades av NA var evtl en grupp som kollade på kalla fall. Så han får kanske det här i knät nån dag ändå när allt kommer omkring.

Fick artikeln idag och stort tack för det!

Nu vet vi att polischeferna gjorde avbön gällande kritik PS, JR och spaningsledningen men hittar nån nåt fel så återkom gärna i ärendet.
Eloge till alla som gräver och speciellt till dig, Avel
Vem var ny på jobbet, som fick hand om fallet från första början? Han som vänder sig till PS och JR för råd?
Citera
2021-03-23, 19:06
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Rapporten är skriven vid 22-tiden den 15 maj.
Uppenbart har GPS-systemet inte fungerat trots info från uppgiftslämnare om cache.
Inringande tipsare har samma förnamn som reviewern, det ges GPS.

Ekipaget går tomhänt hem, har inte hittat nån cache och ingen Lena.

Om man inte hittar cache kanske det vore idé att återgå till tipsare med följdfrågor alternativt ta nytt omtag dagen efter om GPS inte fungerat tillfredsställande.

De vet att LW ägnar sig åt GC och gör egna cacher (hon ska ev ha placerat en burk i skogen).

Det gjorde de. Tipsaren var HÅ och hennes man.

A 150/710
Förhör LÅ 5/6- 18:

"Det var framförallt JD som hade kontakt med Lena angående reservationer av
platser för nya cacher. J har berättat för L att under kvällen den 14:e hade han och
Lena kontakt gällande bland annat cachen som var på andra sidan motorvägen. Den cachen
hade ett tema kopplat till ett blixtnedslag. Hon ville få ut cachen så fort som möjligt så att
temat, blixtnedslag, och ett oväder som varit veckan innan skulle kopplas ihop. L och
H uppfattade det som att det var den cachen som Lena arbetade med och att den nästan
var redo att läggas ut, den var väldigt "färdigarbetad". H och L tittade i deras system
efter cachen på eftermiddagen/tidig kväll den 15:e. L och Helena ringde 114 14 och
tipsade om platsen. Polisen skickade ut en hundpatrull och H försökte guida dem utifrån
att det var olika koordinatsystem. L kunde inte riktigt släppa att det varit trassel med
koordinatsystemet så han åkte därför till platsen för att kontrollera. Det gjorde han på
onsdagen den 16:e. Det fanns inget utlagt på platsen.
"

Citat:
En naturlig följdfråga vore väl även om LW kan tänkas ha andra cacher som hon då kan tänkas placera ut eller pyssla med nåt.

De har ju uppenbart den frågeställningen fr start, det rör kretsen inom cachevärlden.

Ett tips fick de av L och H Å redan 15 maj.

A150/682

Förhör HÅ 15 maj- 18

"JD, bor i Örnsköldsvik, känner Lena på ett närmare plan. Hade kontakt med henne
igår sen kväll. Lena hade då sagt att hon skulle sätta upp en fågelholk vid ett träd vid
Mikaelskyrkan, vid en dunge mellan kyrkan och gång och cykelbron. Det ska vara i närheten
av en hägg som åskan hade slagit ner i. Det ska vara mindre än 400 meter ifrån hennes bostad
fågel vägen.
"

Nästa förhör med HÅ är 4/6, då hon går igenom de andra opublicerade men reserverade caherna.

21 maj- 18, då skickar H och LÅ in ett mail till polisen. Lider md HÅ, som känner att det legat på hennes ansvar att titta även på den opublicerade Home Soft Home, vilket det naturligtvis inte kan vara, men jag förstår henne. :

"Idag på morgonen upptäckte vi att Lena W även hade planer på att lägga ut en geocache på den plats där hon hittades. Cachen var enbart på planeringsstadiet och absolut inte lika långt kommen som den andra cachen. Vi grämer oss väldigt naturligtvis att vi inte tittade även på denna.
Jag skickar med både en länk till en sida ni kan se på och ett skärmklipp på samma sida.
Koordinater till gömman: N 59° 17.334 E 015° 11.186
Sidan senast redigerad av Lena: 05/13/2018 04: 12: 10 Pacific Daylight Time (11: 12 GMT)
"

Citat:
Det ses en remsa i papperskorg, den hittas väl sen av tekniker, osäker när. Om det låg nåt som anspelar på GC på köksbordet detvetjainte.

A157/68
"Soppåsen har gåtts igenom i samband med flera av de
fortlöpande brottsplatsundersökningarna som genomförts i
lägenheten samt i miljörumn på forensiska sektionen i
Bergslagen. För närmare tidpunkter kontakta forensiska
sektionen i Bergslagen.
"

A150/693
Förhör 19/6-18 HÅ

Här har man alltså visat HÅ remsan, som har en del spekulationer. Så utan HÅ, hade polisen inte kommit vidare med loggremsan:

"Lena har raderat Hannas loggande av cachen.
Förhörsledare förevisar bild (se forhörsbilaga 7) och ber Helena berätta om bilden.
Det är en loggremsa som tillhör cachen "Ord som beskriver världen". En loggremsa är det
som finns i finalen på varje cache. På remsan loggar man cachen genom att skriva alias och
datum för då man klarat den. Det är en fysisk lista över de som tagit cachen.
"First to find" enligt loggen på hemsidan är Putte84 (Patrik Dehlin) och TeamDavidsson
vilket överensstämmer med det som står på loggremsan.
Det finns ingen anledning att flytta loggremsan från cachen. De skäl som finns för att byta ut
en loggremsa är då den är i dåligt skick eller loggen är full. Den aktuella loggremsan är inte
full, det finns plats kvar på framsidan och så finns även en baksida att skriva på. Remsan är
inte heller, utifrån vad Helena kan avgöra på bilden, i det skick att den ska bytas ut. En annan
anledning för Lena att flytta remsan från cachen är om hon vill dubbelkolla logglistan. Det är något Lena gör på plats vid cachen och det är därför inte sannolikt att hon skulle ta med
loggremsan från cachen i det syftet. Om något av ovanstående varit fallet och Lena tagit med
sig remsan skulle hon ha lagt en ny remsa i burken alternativt ha skrivit en anteckning i
cachen om att den är avaktiverad. Cachen har inte varit avaktiverad. Cachen har varit och är
fortfarande aktiv sedan den dag den publicerades.
Om H ska spekulera i varför loggen påträffas på en annan plats än vid burken menar hon
att den enda skälet hon kan tänka är att Lena haft för avsikt att någon inte ska kunna logga
cachen. Helena tycker inte att det stämmer överens med hur Lena var som person och
geocachare då det saknas en underhållslogg och avaktivering i cachen. Helena tycker att det
talar för att någon annan tagit logg från cachen och lagt den hos Lena. Helena kan inte förstå
varför man skulle göra det.
Det är teoretiskt möjligt att Lena varit vid cachen på natten och då inte hade tillgång till en
dator och därför tagit hem remsan i syftet att kolla loggen vid datorn. Det som talar emot det
är att Lena gjorde allt sådant arbete via telefonen, som hon alltid hade med sig. Det går helt
enkelt inte ihop.
H tillfrågas om det finns något skäl för Lena att slänga loggremsan. H säger att folk
gör olika med fulla loggremsor eller remsor i dåligt skick, en del slänger de. Den aktuella
loggremsan är varken full eller i det skick som skulle göra att det vore motiverat att slänga
den. Helena tror att det faktum att loggremsan inte är vid cachen utlösts av något. Det kan
vara så att Lena blivit förbannad på någon eller något, hon hade ett humör och kunde bli arg.
[...]"

Mail från H till polisen den 20 juni 2018

"Ang GC6777 "Ord som beskriver världen", så har jag tänkt lite tillsammans med Lars. Rimligt eller ej, men det enda skäl vi kunde komma på till att L W själv skulle ha tagit in den där loggremsan, trots att den inte var i "formellt" (sett till riktlinjerna för geocaching) behov av att bytas ut är den rätt... infekterade loggdispyten som fanns mellan softpocahontas/L W och systerhax/HD. [...]"

Mail från H och LÅ 23/6-18

"Hej T*ony och J*ohanna!
Vi är nyss hemkomna från en liten expedition till Stadsparken och trädet med finalen till
cachen GC677JM "Ord som beskriver världen" https-//coord info/GC677.TM
Lars klättrade upp medan jag stod på marken under.
Cachen innehåller en ny loggremsa som ingen annan än L W skrivit på. Raderna under
"logghuvudet" + hela baksidan är tomma. Det är hennes handstil så som vi känner igen
den och den nya loggremsan förefaller vara utlagd 13/5.
Hälsningar
Helena & Lars
"

Citat:
Men det är väl isf ett hett tema att fundera över burkar och cacher - speciellt i närområdet.

LW reser sig ur pågående chatt och paketinslagning innan midnatt och har inte anv varken cykel eller bil.

Till fots kan då innebära närområdet, speciellt om dörren står på glänt.

Jag tar mig friheten att nämna förkortningen MSO i förbifarten, med start bostaden och tackar de tre vuxna syskonen för insatsen.

Ja, det är väl en trolig teori, men vem skulle tro att hon låg så nära egentligen. Man kan inte klandra HÅ iaf.

Naturligtvis borde polisen och eftersökningsteamet söka så som det har pratats om, från dörr utåt runt i närområdet.
Citera
2021-03-23, 19:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Då hade jag fel om avspärrningen. Sorry. Men hur kan det vara OK att en exman går in? När de inte har en aning om vad som hänt? Varför är det inte avspärrat när de misstänker människorov?

Det är ok. Jag växlade själv ihop två lador här i kalabaliken igår.
Bara jourhavande åklagaren där vet varför men jag fattar hur du tänker.
Citera
2021-03-23, 19:08
Medlem
develis avatar
Citat:
Nu vet vi att polischeferna gjorde avbön gällande kritik PS, JR och spaningsledningen men hittar nån nåt fel så återkom gärna i ärendet.
Jag blir riktigt full i skratt, inte bara åt dig när du tycks ha fått Springmask och det kliar, men hur en kår försöker rädda ansiktet utåt i en mord utredning:
Det drar givetvis med dem i fallet.

En sista fråga som har med din åsikt att göra bortom PS:

Menar du ärligt att du tycker att det är ett bra spaningsuppdrag där han är spaningsledare och ska hålla i trådarna?

Att det inte förefaller som om de begått väldigt många fel fr skrik, till eftersök, missade cacher och att privatpersoner hittar LW 160 m fr hemmet?

Ibland kan det bli att sitta på två stolar men det är en och samma röv.
Senast redigerad av develi 2021-03-23 kl. 19:25.
Citera
2021-03-23, 19:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det gjorde de. Tipsaren var HÅ och hennes man.
(..)
Ja, det är väl en trolig teori, men vem skulle tro att hon låg så nära egentligen. Man kan inte klandra HÅ iaf.

Naturligtvis borde polisen och eftersökningsteamet söka så som det har pratats om, från dörr utåt runt i närområdet.
Vem fan skulle ens komma på tanken på att klandra HÅ?

Det ÄR spaningsarbete som är miserabelt och inte tipsen.
Det är ännu mer miserabelt om de har mycket kött på benen i tidigt skede.

Det är enbart tips ang tiden innan hon hittas som är aktuellt för diskussion.

För övrigt är det väldigt lång tid hon är engagerad, hon verkar gå all-in ända sen årsskiftet.
Det följer SD/HDs separation tidsmässigt fram till drömresan med drömkvinnan:

Vintern 17/18:
"Under vintern -17/-18 berättade Lena för H om sina planer att placera en geocache på platsen vid planket där hon senare hittades död." (HW)

Våren - 18:
"Hon sa att hon inte visste om platsen var för nära andra cacher i området men att hon hoppades att det skulle gå. (..) berättade Lena för H att cachen vid planket snart var klar."
"H fick uppfattningen att Lena köpt saker och fixat med cachen så att den var klar."

Om avstånd till andra cacher som LW tidigare funderat kring:
"Lena sa då, "jag tror inte det, jag och Stefan har mätt upp". H förstod det som att Stefan och Lena mätt avståndet från platsen till de andra cacherna." (HW)

Tre veckor innan mord:
Sista tillfället C träffade Lena var tre veckor innan försvinnande,[ de åt middag hos B*ert. [b]Lena ville låna Cs verkstad för att bygga en cache."

En vecka innan mord:
Hon beskrev det som att de två cacherna hon arbetade på var [b]de två mest avancerade som hon hittills skapat."
"De skulle bli "något extra".

"Lena beskrev det verkade cacherna nästan vara klara och att de var något hon planerade göra klart under maj månad.
Lena sa att en av cacherna låg väldigt nära hennes bostad."

"Lena sa att hon skulle hem och räkna ut något kopplat till cachen" (LSI)
Senast redigerad av develi 2021-03-23 kl. 19:33.
Citera
2021-03-23, 19:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
https://www.byggkontroller.com/garantier/

Och han sitter tydligen på slottet om jag förstår kartan rätt. Kungen av Örebro, himself?

Det finns andra fel på sidan, men de felen tänker jag inte tala om här i tråden. De kan han hitta själv. Jag tänker inte hjälpa honom.

Klart att kung Stefan följer tråden.

#TeamÅsaHiding Tick, tack, tick, tack....

P7 där SD berättat att han blir sexuellt attraherad av ilska
https://docdro.id/78GdMlp
Hahaha, pinsamt är det minst sagt. Vilka är vi? Stefan och Mållgan?
Konsultation!
Vi vet vägen när projektet känns snårigt och en bild på någon som klättrar uppför ett berg.. magstarkt
Citera
2021-03-23, 19:19
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Just det ja, när smokey trodde ”six” betydde sex osv... 😂😂🤦🏻‍♀️

Jag trodde inte. Jag spekulerade om det kan ha varit en pik till SD och HD från LW, som bara de förstod. Att platsen betydde något speciellt för LW och SD. Att hon ville markera revir mot HD.
Citera
2021-03-23, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Parantes, du har inte läst kontraktet som PS skrev när han fick gå. I det kan mycket regleras om vad man säger utåt. Så du bör läsa saker mellan raderna.

När vi andra släppt PS fortsätter du, bra gräv. Värde rätt högt, men... (allt är inte svart eller vitt inom arbetslivet, avtal skrivs och man enas om en offentligt gemensam policy).

Men nu kan vi släppa PS, mannen som hade löst allt om inte om fanns...

Om du läste noga så gjorde polisledningen detta uttalandet dagen efter det blev allmänt känt att PS och JR omplacerats.

LW anmäldes försvunnen 2018-05-15.

Citaten du läste var från 2018-06-20.

Vad som hände sen rent arbetsrättsligt bryr jag mig inte så mycket om de turerna och vilka uttalanden som gjordes då.

Då har vi fått PS och JR:s sida av saken rörande mordutredningens brister när de var i farten och vi har fått polisledningens dementi av att anledningen skulle vara hur spaningsledningen sköttes.

Och tidigare idag visade jag lite med händelserapporten där att det gjordes minst två närsök i LW:s område. Ett på morgonen och ett runt lunchtid vid 13 där 15/5 men hon hittades inte.

Nu är iaf jag lite klokare vad som hänt men ska inte nöja mig där utan kika vidare lite på hur detta sköttes.
Citera
2021-03-23, 19:25
Medlem
Citat:
Om du läste noga så gjorde polisledningen detta uttalandet dagen efter det blev allmänt känt att PS och JR omplacerats.

LW anmäldes försvunnen 2018-05-15.

Citaten du läste var från 2018-06-20.

Vad som hände sen rent arbetsrättsligt bryr jag mig inte så mycket om de turerna och vilka uttalanden som gjordes då.

Då har vi fått PS och JR:s sida av saken rörande mordutredningens brister när de var i farten och vi har fått polisledningens dementi av att anledningen skulle vara hur spaningsledningen sköttes.

Och tidigare idag visade jag lite med händelserapporten där att det gjordes minst två närsök i LW:s område. Ett på morgonen och ett runt lunchtid vid 13 där 15/5 men hon hittades inte.

Nu är iaf jag lite klokare vad som hänt men ska inte nöja mig där utan kika vidare lite på hur detta sköttes.

Som sagt, omplacering lika med arbetsrättsliga avtal. Avtal är fina för båda parter, så har du läst det?

Fortsätt du gräv, du gräver bra. Sedan kan bearbetningen bli lite mindre nyanserat.

Efter ditt hysteriska utbrott tidigare idag tar jag dig på lite mindre allvar, tråkigt. Men du gillar inte mig så ska ju inte påverka dig något.

Trist ignore inte verkar funka.
Citera
2021-03-23, 19:28
Medlem
Citat:
Jag skiter i om förundersökningen så inleddes år 1845.

Vilka fel gjorde PS och JR? Det var min fråga igår och är mitt tema fortfarande idag. Du drog iväg ”zick zack i skogen” med MSO osv. ”Rakare” svar är att föredra tycker jag.

Eller är det bra att det fortfarande är lite luddigt kring den biten?

PS skriver väl själv helt ogenerat i utdraget som litenensam eller vem det var postade här igår (jag hittar det inte nu) att planet med SD och HD skulle landa i Sverige den 18/5. Och att de (ölgänget) själva då alltså tyckte det var rimligt att prioritera öldrickande i Tyskland den 19/5? (Samma dag som LWs kropp hittas).

Konstapel Kling och Klang...🤦🏻‍♀️
Citera
2021-03-23, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
PS skriver väl själv helt ogenerat i utdraget som litenensam eller vem det var postade här igår (jag hittar det inte nu) att planet med SD och HD skulle landa i Sverige den 18/5. Och att de (ölgänget) själva då alltså tyckte det var rimligt att prioritera öldrickande i Tyskland den 19/5? (Samma dag som LWs kropp hittas).

Konstapel Kling och Klang...🤦🏻‍♀️
Nä, så här citerar Litenensam ur boken:

Eftersom mannen och hans fru väntades till Arlanda mitt på dagen den 19, beslutade vi att två utredare skulle ta emot paret i Örebro för att hålla förhör med dem under lördag eftermiddag/kväll. För att ta emot dem på flygplatsen hade vi satt in en liten, för ändamålet lämplig, styrka från Örebros spaningsrotel.

Edit: PS roll i alltihop är också att delegera. Han blev inte sparkad pga sin helgsemester så vitt jag förstått. Om nu inte Lena hittats den 19:e utan först i aug-sept eller inte alls: ska ledningen inte kunna ta ledigt alls då? Det försvinner folk hela tiden i det här landet. Man måste vara lite realist. Herregud.
Senast redigerad av Picasso2 2021-03-23 kl. 19:51. Anledning: Tillägg
Citera
2021-03-23, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Eloge till alla som gräver och speciellt till dig, Avel
Vem var ny på jobbet, som fick hand om fallet från första början? Han som vänder sig till PS och JR för råd?

Ja tack det är bara att köra på här.
Det bör vara den där (jour)åklagaren kanske då? W*ahlberg eller vad han hette
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in