2021-03-23, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Man söker av HELA området runt epicentrum dvs Lenas bostad. Då har man åtminstone ökad chans att hitta försvunnen person el ev BP.

NEJ, man lyckades inte hitta vare sig LW eller BP, det gjorde ett par barn. Polisledningen lyfte ölglas i Tyskland, efter man avlyst eftersöket och missat ett larmsamtal som man dessutom nonchalerade ytterligare en gång vid extra påringning. Snyggt jobbat!

Det har nog blivit en av många trådsanningar att det var barn som hittade LW. Unga vuxna kanske är mer korrekt benämning. Tre syskon varav en som bodde hos föräldrarna på Rättarevägen (då men inte nu). De andra två hade flyttat hemifrån.
Citera
2021-03-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OzzieTheOwl
Din sista punkt - Öh nr 4: Får den uppfattningen att det är något som du faktiskt känner till,
att MH kontaktat paret SD+HD för att samarbeta med att smutskasta LW?

Samt att det är ett rykte att SD och MH skulle ha ett närmare intimt umgänge?

Ovanstående är helt nytt för mig, blir lite chockad faktiskt när det gäller den första meningen.
Vem eller vilka SD väljer att tumla om med i sänghalmen, är däremot inget som förvånar mig
eller intresserar mig nämnvärt.

Att mh haft kontakt med paret d är säkert. Kontakten startade när SD var häktad. Du får pm. Mh och SD, nja var mest provokation från min sida.
Citera
2021-03-23, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kusinvitamin65
Vem är åkl Lucas? Vilket fall gäller det?

Eriksson. Han åtalade den där toppjuristen Karin Lilja är väl det mest uppmärksammade. Han var raka motpolen till åklagarna här även om de också tuffade till sig ibland i salen.Alla kör lite olika approach men med SD:s generella kvinnoförakt så kanske det hade funkat bättre med några killar i förhörsrummet eller i tingsrätten. Ingen skugga över kvinnorna, handlar mer om att hitta nyckeln till hur han funkar.
Citera
2021-03-23, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Torde vara reviewern och han skriver rapporten efter det samtalet rent tidsmässigt.

De bör ha koll på GC ja, och det är inledd Fu.
Att det sen verkar flyta ut i intet ang tidigt tips om "att placera en cache" är helt förunderligt.

Ja liksom alla aktiviteter i sammanhanget borde flaggas. Vad hon hade på G som du menar. Grejen var väl att hon var väldigt aktiv med det mesta. Men främst GC då.
Citera
2021-03-23, 18:18
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Har du inte gett upp, vi beslog dig med lögn tidigare.
Hin har ingen anledning gå själv till planket vid den tiden, SD lovade cashe hjälp eller sex. Fråga på det?
Nyckeln ligger nog i den där avancerade cachen in making, men vad?
Har svårt att se att BP med koordinat inte berör GC.
Cachekrig och sen premiär på nya burkar när paret är i USA och paret är GC-inkapaciterade.
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja liksom alla aktiviteter i sammanhanget borde flaggas. Vad hon hade på G som du menar. Grejen var väl att hon var väldigt aktiv med det mesta. Men främst GC då.
Hon planerar burkarna ända sen vintern.
Som om hon står på stand-by med leverans.
Varför hålla på så länge oavsett avancerade och de ska bli nåt extra.

Rent tekniskt hade det varit enkelt att fundera ang närliggande cacher, den info fick de ju bra fakta om sen.

Eller så hade ju SD kunnat flagga som varit runt och mätt så de inte ligger för nära.

Edit. När var tekniker där och hittade remsan?
Senast redigerad av develi 2021-03-23 kl. 18:33.
Citera
2021-03-23, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Det har nog blivit en av många trådsanningar att det var barn som hittade LW. Unga vuxna kanske är mer korrekt benämning. Tre syskon varav en som bodde hos föräldrarna på Rättarevägen (då men inte nu). De andra två hade flyttat hemifrån.

Jag fick direkt en notering om det och backade förstås, dessvärre gick inte redigera längre.
Citera
2021-03-23, 18:20
Medlem
I händelserapporten då LW hittas nämns 5 vittnen som hörs på plats. De tre syskonen H*ansson samt M*lin B*hr och T*mas M*rcusson. Det står att de hörs på plats, men de finns inte med i vittnesförteckningen, vad jag kan se. Jag hittar inte heller deras vittnesmål i fup Jag trodde att alla vittnesmål fanns med på listan över vittnen, men att visa sedan har antingen hemligstämplats eller förpassats till slasken.
Citera
2021-03-23, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag fick direkt en notering om det och backade förstås, dessvärre gick inte redigera längre.

Haha, och jag läser fortfarande ikapp. Jag hinner bara inte... det går för fort med inläggen, men det är ju trevligt/bra att många är engagerade.
Citera
2021-03-23, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Haha, och jag läser fortfarande ikapp. Jag hinner bara inte... det går för fort med inläggen, men det är ju trevligt/bra att många är engagerade.

Läs på, man får ligga i för att hålla jämn takt ....he, he
Citera
2021-03-23, 18:45
Medlem
Den som söker hen finner. Stort tack till ”grävgruppen”!

Om inte cheferna som omplacerade JR och PS hade synpunkter på mordutredningen så verkar allt lugnt på den fronten eller?

Saxat från artikel NA 20 jun 2018.

"Chefens förklaring till omplacerade Örebropoliserna: ”Har inget med mordutredningen att göra”

Peter Springare och Jonas Rydén flyttas från avdelningen grova brott – men det har inget med Lena Wesström-fallet att göra. [...]

Det blev olyckligt. Vare sig jag, Bo Andersson eller åklagaren har haft några synpunkter på hur mordutredningen har skötts, säger sektionschef Lars Bergman som nu går ut och dementerar det kommunikationschefen tidigare sagt i media.

Polisens kommunikationschef förklarade i NA att förhoppningen är att arbetet med utredningen ska skötas på ett bättre sätt och att andra personer satts in som ska leda utredningen. Men nu menar Lars Bergman, sektionschef på polisområde Örebro, att det inte alls handlar om att Springare och Rydén skulle ha misskött mordutredningen.

– Det handlar om interna problem på grova brottsgruppen, säger han. Min roll som chef är att ha en arbetsgrupp som fungerar och då måste jag göra det här ur ett helhetsperspektiv.

Kan du förklara närmare?

– Nej, jag kan inte göra det. Vi kommenterar aldrig arbetsrättsliga åtgärder men båda har fått andra arbetsuppgifter och det finns bakomliggande faktorer till det, säger Lars Bergman och förklarar att det båda poliserna nu är omplacerade till krimjouren fram till den 31 augusti och därför inte kan arbeta med mordutredningen.

[...]
Men om det inte är på grund av problem med mordutredningen som ni flyttar på de här båda poliserna, varför går kommunikationschef Mats Nylén ut i media och säger att utredningen inte skötts på bästa sätt?

Jag tror inte Mats har de detaljkunskaperna, jag tror han uttalade sig mer generellt. Kanske spekulerade han om varför, men jag vill dementera det. Det här har inget med mordutredningen att göra, säger Lars Bergman bestämt.

Är det inte olyckligt om kommunikationschefen går ut och spekulerar utan att veta vad som hänt?

– Jag har inte synpunkter på det men jag kan bara säga att det är svårt att ha detaljkunskap i alla ärenden.

Det har också spekulerats i att Peter Springare ska ha fått kritik internt för att han tog semester under mordutredningen. Kan du kommentera det?

Peter var ledig den helgen när kroppen anträffades men alla har rätt att ha semester. Om vi hade velat ha utredaren i tjänst då hade vi meddelat det innan.

Sen får de på tajsen av höjdarna bland lokalpolitikerna dagen efter artikeln ovan publiceras med rubriken:

NA 20/6 -18
”Skarpa kritiken från Örebros topp-politiker mot polisens agerande kring Hjärstamordet: ”Stopp, skärp er””

Pokerkvällarna då? Efter arbetstid i vanliga sammanträdesrum. Där fanns inga pågående ärenden eller något som var sekretessbelagt enligt JR.

Han fick nytt jobb vid regionens utredningssektion. En plan de hade då i maj 2019 när han intervjuades av NA var evtl en grupp som kollade på kalla fall. Så han får kanske det här i knät nån dag ändå när allt kommer omkring.

Fick artikeln idag och stort tack för det!

Nu vet vi att polischeferna gjorde avbön gällande kritik PS, JR och spaningsledningen men hittar nån nåt fel så återkom gärna i ärendet.
Senast redigerad av Avel 2021-03-23 kl. 18:48.
Citera
2021-03-23, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
... Och det var i det av blixten splittrade trädet som Lena placerade sin cache "my real six string", som tros- och sextanten smooky i tråden trodde handlade om stringtrosor:D

Just det ja, när smokey trodde ”six” betydde sex osv... 😂😂🤦🏻‍♀️
Citera
2021-03-23, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Den som söker hen finner. Stort tack till ”grävgruppen”!

Om inte cheferna som omplacerade JR och PS hade synpunkter på mordutredningen så verkar allt lugnt på den fronten eller?

Saxat från artikel NA 20 jun 2018.

"Chefens förklaring till omplacerade Örebropoliserna: ”Har inget med mordutredningen att göra”

Peter Springare och Jonas Rydén flyttas från avdelningen grova brott – men det har inget med Lena Wesström-fallet att göra. [...]

Det blev olyckligt. Vare sig jag, Bo Andersson eller åklagaren har haft några synpunkter på hur mordutredningen har skötts, säger sektionschef Lars Bergman som nu går ut och dementerar det kommunikationschefen tidigare sagt i media.

Polisens kommunikationschef förklarade i NA att förhoppningen är att arbetet med utredningen ska skötas på ett bättre sätt och att andra personer satts in som ska leda utredningen. Men nu menar Lars Bergman, sektionschef på polisområde Örebro, att det inte alls handlar om att Springare och Rydén skulle ha misskött mordutredningen.

– Det handlar om interna problem på grova brottsgruppen, säger han. Min roll som chef är att ha en arbetsgrupp som fungerar och då måste jag göra det här ur ett helhetsperspektiv.

Kan du förklara närmare?

– Nej, jag kan inte göra det. Vi kommenterar aldrig arbetsrättsliga åtgärder men båda har fått andra arbetsuppgifter och det finns bakomliggande faktorer till det, säger Lars Bergman och förklarar att det båda poliserna nu är omplacerade till krimjouren fram till den 31 augusti och därför inte kan arbeta med mordutredningen.

[...]
Men om det inte är på grund av problem med mordutredningen som ni flyttar på de här båda poliserna, varför går kommunikationschef Mats Nylén ut i media och säger att utredningen inte skötts på bästa sätt?

Jag tror inte Mats har de detaljkunskaperna, jag tror han uttalade sig mer generellt. Kanske spekulerade han om varför, men jag vill dementera det. Det här har inget med mordutredningen att göra, säger Lars Bergman bestämt.

Är det inte olyckligt om kommunikationschefen går ut och spekulerar utan att veta vad som hänt?

– Jag har inte synpunkter på det men jag kan bara säga att det är svårt att ha detaljkunskap i alla ärenden.

Det har också spekulerats i att Peter Springare ska ha fått kritik internt för att han tog semester under mordutredningen. Kan du kommentera det?

Peter var ledig den helgen när kroppen anträffades men alla har rätt att ha semester. Om vi hade velat ha utredaren i tjänst då hade vi meddelat det innan.

Sen får de på tajsen av höjdarna bland lokalpolitikerna dagen efter artikeln ovan publiceras med rubriken:

NA 20/6 -18
”Skarpa kritiken från Örebros topp-politiker mot polisens agerande kring Hjärstamordet: ”Stopp, skärp er””

Pokerkvällarna då? Efter arbetstid i vanliga sammanträdesrum. Där fanns inga pågående ärenden eller något som var sekretessbelagt enligt JR.

Han fick nytt jobb vid regionens utredningssektion. En plan de hade då i maj 2019 när han intervjuades av NA var evtl en grupp som kollade på kalla fall. Så han får kanske det här i knät nån dag ändå när allt kommer omkring.

Fick artikeln idag och stort tack för det!

Nu vet vi att polischeferna gjorde avbön gällande kritik PS, JR och spaningsledningen men hittar nån nåt fel så återkom gärna i ärendet.

Parantes, du har inte läst kontraktet som PS skrev när han fick gå. I det kan mycket regleras om vad man säger utåt. Så du bör läsa saker mellan raderna.

När vi andra släppt PS fortsätter du, bra gräv. Värde rätt högt, men... (allt är inte svart eller vitt inom arbetslivet, avtal skrivs och man enas om en offentligt gemensam policy).

Men nu kan vi släppa PS, mannen som hade löst allt om inte om fanns...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in