2021-03-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ekot spekulerar som alla andra, ingen vet hur stor immuniteten blir. Sannolikt kommer alla tonåringar att vaccineras senare men barnen slipper undan. Jag spekulera så klart för jag vet inte vilka beslut de kommer att ta när beslutat vaccinering är klar.

Märker sedan några år att förkylningar bara blir jobbigare. Vill inte ha skiten överhuvudtaget och har klarat mig i ca 2 år nu. Troligen tacka vara de allmänna restriktionerna och att jag går undan när jag ser och hör en snorig jävel snörvla och hosta. Tar aldrig på ledstänger och handtag liknade.

Hatar snorkungar och snordrottningar i kollektivtrafiken!

Ekot rapporterar om en artikel i nature, jag skall läsa den ikväll så jag har inte läst den själv än, och den stämmer med den info jag har sedan innan och detta kommer så sakteliga informeras om.

Vi kommer få lära oss leva med sars cov2 då viruset inte kommer gå att utrota med vaccin då vaccinet inte neutraliserar det till 100%, viruset fortsätter även sin bana i djurresrvoarer i väntan på lämplig värd att sprida vidare och alla kommer inte kunna eller vilja vaccinera sig så flockimmunitet kommer inte vara möjlig.

Detta har nu börjat rapporteras från källor som vanligt folk känner förtroende för och kommer bli allt tydligare allteftersom tiden går och det får sjunka in hos befolkningen, vi kommer alla förr eller senare bli infekterade om man inte är en av de som endast har kort tid kvar här på jorden, detta kommer bli vår nya förkylning när vära immunsystem lärt sig hantera det.

Ledsen att Ni reagerar så starkt på den infon och jag kan förstå att Ni gör det när Ni lagt så stort hopp till "mirakelvaccinet", till stor del är detta omväldens fel då de tvingat fram politiska restriktioner även här, hade FHM fått fortsätta leda oss hade vi inte haft denna situation där människor tror att vi kan bli av med det....
Citera
2021-03-23, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Ja, det låter fullt rimligt att man missar spruta tre, men sedan får spruta sju. Tänkte du länge på det svaret?
Nä, men länge vad jag skulle svara nu
Citera
2021-03-23, 11:52
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hexen666
Ergo, lockdowns har ingen påverkan på smitta eller dödsfall i det stora hela. Snarare så bidrar det till att mutationer och nya epidemier uppstår. Vid sådana här utbrott har mänskligheten inget annat val än att låta det bränna igenom populationen så att vårat kollektiva immunförsvar kan göra sitt jobb. Annars drar man bara ut på det och orsaker ännu mer lidande. Det borde stå fullständigt klart vid det här laget.

Alla som lobbar för fortsatta restriktioner eller lockdowns är antingen gravt okunniga eller illvilliga.
Eller så förstår man vikten av att de som blir sjuka eller skadade måste kunna få tillgång till vård.
Utan restriktioner klarar inte sjukvården av att ge akut vård till alla som behöver vård.
Citera
2021-03-23, 11:54
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Fokus i denna tråd bör väl ligga på viruset och hur det sprids och hur spridningen påverkas av olika åtgärder.
Intressant att du skulle påpeka detta. Jag har försökt samma sak i snart 48 timmar. Det går sådär kan jag säga.

Du får kontakta och debattera saken med dem som även fortsättningsvis vill att detta skall handla om överdödlighet och antalet döda i respektive länder jämfört sinsemellan.

I frågan om huruvida UK varit lyckosammare än Sverige med uppgiften att minska smittspridningen är dock statistiken solklar - UK har färre antal smittade per capita än Sverige och samtidigt ett närmast astronomiskt större antal tester per hittat positivt fall. Detta ger vid handen att Sverige hade haft ÄNNU fler fall per capita om man testat i samma omfattning.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=15..422&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cas es&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=true &Align+outbreaks=false&country=GBR~SWE
zoomToSelection=true&time=earliest..422&pickerSort =asc&pickerMetric=location&Metric=Tests&Interval=7 -day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=373..422&picker Sort=asc&pickerMetric=location&Metric=Tests+per+co nfirmed+case&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE
Citera
2021-03-23, 11:55
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Eller så förstår man vikten av att de som blir sjuka eller skadade måste kunna få tillgång till vård.
Utan restriktioner klarar inte sjukvården av att ge akut vård till alla som behöver vård.
Det fungerade i våras utan att vården kollapsade. Ansträngt visst, men knappast systemhotande. Nu är dödsfallen dessutom nere på samma låga nivåer som i Juli förra året, trots att smittan ökar. Således är det hela över och vi kan öppna upp allt.

Jag menar kom igen, det har gått ett helt år!
Citera
2021-03-23, 11:57
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Den här bilden kan väl Takadongtakadang ta och fundera på en stund

https://twitter.com/ChrisAndre6/status/1373891065061781507/photo/1

UK bättre än Sverige? Lol kiss my ass
UK har en CFR på 2,9%, det var ju extremt minst sagt...

Då är troligen Sveriges CFR på 1,8% avsevärt lägre i verkligheten genom att vi testar mindre.
Citera
2021-03-23, 11:57
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ergo, lockdowns har ingen påverkan på smitta eller dödsfall i det stora hela. Snarare så bidrar det till att mutationer och nya epidemier uppstår. Vid sådana här utbrott har mänskligheten inget annat val än att låta det bränna igenom populationen så att vårat kollektiva immunförsvar kan göra sitt jobb. Annars drar man bara ut på det och orsaker ännu mer lidande. Det borde stå fullständigt klart vid det här laget.

Alla som lobbar för fortsatta restriktioner eller lockdowns är antingen gravt okunniga eller illvilliga.
Lockdowns har en alldeles utomordentligt bra påverkan på smittspridning. Man behöver bara studera de diagram som visar utvecklingen i de länder som införde lockdowns och jämföra med t.ex. Sverige.

Tvärtemot vad du påstår är det dessutom obegränsad smittspridning som ger nya mutationer.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=15..160&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cas es&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE~BEL~NLD~ITA
Citera
2021-03-23, 11:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Nej, global flockimmunitet är nog näst intill omöjligt att nå, en inom ett land eller inom en grupp av länder är det säkert möjligt.

Nej, endast med stängda gränser och hårda restriktioner kommer det vara möjligt, ingen kommer vara villig att betala det priset.

Det har bara börjat informeras, det kommer bli tydligare längre fram, detta är för att börja plantera idén bland folk redan nu så de inte gör uppror när de inser mitt i en lockdown att de slängt bort all tid på ingenting och att politikerna inte hade en aning.

Långtidscovid är ännu ett osäkert kort att satsa ett land på då det börjar komma fram att syresättning och de perifera proppar som orsakar hög vilopuls rättar till sig med tiden men det kan ta ett år eller så och det effektivaste sättet är ett aktivt liv före och efter smitta, sitt inte och vänta ut det utan rörelserehab, promenera och lättare träning utan att överanstränga sig.

Det är inte så farligt om Ni är frisk i övrigt, ungefär som vaccinbiverkningarna...
Citera
2021-03-23, 12:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Nu ska jag ut och gå en mil i solen andras coronafri luft. Det kan rekommenderas om man inte har snö, vilket bara kalla och gudsförgätna delar av Sverige har. Gå funkar även i Storbritannien.

Önskar fred på jorden och i tråden.
Håller med om både
att olika utomhusaktiviteter funkar bra och
att det skulle vara skönt med fred i tråden, i alla fall när det gäller tjafs om UK eller Sverige är sämst på coronahantering eller vad nedstängning/lock down har för exakt betydelse.

Det finns säkert någon lämplig språktråd att diskutera den exakta betydelsen av nedstängning i och vilka likheter och skillnader det finns mellan nedstängning, lock down och rekommenderade åtgärder.
Citera
2021-03-23, 12:04
Medlem
Hexen666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Lockdowns har en alldeles utomordentligt bra påverkan på smittspridning. Man behöver bara studera de diagram som visar utvecklingen i de länder som införde lockdowns och jämföra med t.ex. Sverige.

Tvärtemot vad du påstår är det dessutom obegränsad smittspridning som ger nya mutationer.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=15..160&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cas es&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE~BEL~NLD~ITA
Du är ju obotlig och kan inte använda ourworldindata. Zooma ut så du får med hela tidsperioden!
Sen är confirmed deaths mycket mer intressant än smittade.

Nej, lockdowns driver mutationer som smittar lättare. Men oavsett, så är mutationer givetvis förväntat eftersom det är vad virus gör. Hade det inte muterat hade något varit väldigt galet.
Citera
2021-03-23, 12:04
Medlem
Kaptenstjärts avatar
Citat:
Intressant att du skulle påpeka detta. Jag har försökt samma sak i snart 48 timmar. Det går sådär kan jag säga.

Du får kontakta och debattera saken med dem som även fortsättningsvis vill att detta skall handla om överdödlighet och antalet döda i respektive länder jämfört sinsemellan.

I frågan om huruvida UK varit lyckosammare än Sverige med uppgiften att minska smittspridningen är dock statistiken solklar - UK har färre antal smittade per capita än Sverige och samtidigt ett närmast astronomiskt större antal tester per hittat positivt fall. Detta ger vid handen att Sverige hade haft ÄNNU fler fall per capita om man testat i samma omfattning.

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=15..422&pickerS ort=asc&pickerMetric=location&Metric=Confirmed+cas es&Interval=Cumulative&Relative+to+Population=true &Align+outbreaks=false&country=GBR~SWE
zoomToSelection=true&time=earliest..422&pickerSort =asc&pickerMetric=location&Metric=Tests&Interval=7 -day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE

https://ourworldindata.org/explorers/coronavirus-data-explorer?zoomToSelection=true&time=373..422&picker Sort=asc&pickerMetric=location&Metric=Tests+per+co nfirmed+case&Interval=7-day+rolling+average&Relative+to+Population=true&Al ign+outbreaks=false&country=GBR~SWE

Min gode herre, nu glömde du ordet ”konstaterade”.

För att UK ska haft färre Covid-sjuka per capita än Sverige så krävs det att IFR är dubbelt så hög i UK jämfört med Sverige.
Citera
2021-03-23, 12:07
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Resultatet är bevisligen FÄRRE smittade per capita.

https://github.com/CSSEGISandData/COVID-19/blob/master/csse_covid_19_data/csse_covid_19_time_series/time_series_covid19_confirmed_global.csv

Räknat på länder med över 5 miljoner invånare så finns det faktiskt bara 4 länder som har större konstaterad smittspridning än Sverige. Om man dessutom tar med i beräkningen att Sverige har en bedrövligt låg nivå av testning är det rimligt att förmoda att smittspridningen i Sverige dessutom är ÄNNU högre. Detta sagt samtidigt som Sverige kontinuerligt skryter om att man lyckats smitta så många att man uppnått flockimmunitet (men DU menar konsekvent att den är låg).

Smittspridning är EN sak, överdödlighet något helt annat. Men ni har FÖRTVIVLAT svårt att inse det och hålla isär begreppen.

Haha du är fullständigt dum i huvudet och gör bort dig hela tiden. Vi pratar om hur många smittade ett land har på RIKTIGT inte dina jävla konstaterat smittade som en nation rapporterat in.
Slå upp ordet narcissistisk personlighetsstörning så kommer det upp en bild på dig.

Titta på det fetade där har du helt plötsligt förmågan att förstå att man inte fångar upp det riktiga antalet smittade men inte när det gäller UK.

Som sagt du gör bort dig hela tiden men det är rätt kul att läsa.

UK uppskattningsvis 25-30 miljoner smittade enligt 0,5% IFR
SV uppskattningsvis 2,5-3 miljoner smittade enligt 0,5% IFR

Tror du någon håller med dig i denna tråd om detta? men vänta du tycker såklart att du är lite bättre än alla andra i tråden.

Jag tror faktiskt ALLA håller med mig både alarmister, förnekare och alla däremellan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in