2021-03-22, 14:57
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det kommer bli som en vanlig säsongsinfluensa.

Ingenting kommer återgå till det normala som var före pandemin.

Lite motsägelsefullt. Tycker du inte?

Det beror väl på vad man menar och jag menar inte enbart medicinskt utan samhället och vårt förhållningssätt. Till exempel har jag nya vanor som jag avser behålla.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Vilket ekot igår rapporterade att vi inte kommer kunna uppnå mot sars cov2, flockimmunitet alltså, så vad är då anledningen till att alla ska vaccineras? (hänvisade till nature-artikel, har inte hunnit läsa än)

Svår sjukdom?
Gäller endast riskgrupper och äldre.

Lättja och rädd för förkylning?
Tja, de får väl vaccinera sig då, att immunsvaret på vaccinet är likvärdigt med infektion för de friska får de väl ta...
Nej, global flockimmunitet är nog näst intill omöjligt att nå, en inom ett land eller inom en grupp av länder är det säkert möjligt.
Citera
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Alla har tillgång till vård, men vissa blir alltså ändå utsatta.
Varför är det så är ju då frågan?
Sämre grundhälsa genom svagare ställning på arbetsmarknaden?
Svagare tillit till samhället?

Bara två exempel.
Citera
2021-03-22, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tveskaeg
Tak for svaret. Jeg køber teorien om 3D-chess med befolkningen. Dog modtog i vel ca 40000 AZ doser omkring 4 dage efter den pressrelease.
Japp, men AstraZenecas var ganska små leveranser jämfört med det vaccin man redan hade då, och väntade in, från Pfizer:

https://www.folkhalsomyndigheten.se/smittskydd-beredskap/utbrott/aktuella-utbrott/covid-19/statistik-och-analyser/prognos-av-vaccinleveranser/

Det FHM gjorde var att använda situationen med AstraZeneca för att öronmärka 70% av det närtida vaccinet till 65+, helt inom regelverket.

Det var också därför Tegnell förtydligade det med att säga "Vi ändrar inte i prioriteringsordningen utan vi ger anvisningar om vilken grupp som ska ha vilket vaccin". Det är ett sätt att förekomma kritik mot att upplägget gynnade deras önskade prioritetsordning, där äldre vaccineras först.
Citera
2021-03-22, 14:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Hoppas du får dig en rejäl släng av sleven och att dina äggstockar skrumpnar ihop till två små russin. På sikt kommer du nämligen få corona om du inte tar vaccinet och då är det som rysk roulette vad det blir för följder.

Så sent som idag framkom det att 7% av smittade får hörselproblem. Till det tillkommer mängder av andra potentiella följder, feber i månader, yrsel, IQ-nedsättning, kronisk trötthet, behov av syrgas osv.

Meddela gärna oss i tråden sedan vilken typ av problem du fick av detta ondskefulla virus.

Hehe. Har haft det ondskefulla viruset. 2,5 dygn var jag rätt däckad. Sen var det över. Helt frisk, inga problem. Tydligen tillhörde jag inte gruppen på 10-15% som påstås få ”långtidscovid”.
Citera
2021-03-22, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davidladde
Fram till idag har 120 000 skåningar fått sin första vaccindos – det är fler än antalet konstaterade coronafall i regionen.

”Eftersom Region Skåne vaccinerar i snitt cirka 4 000 nya personer dagligen samtidigt som cirka 400 nya sjukdomsfall konstateras varje dag är detta en viktig milstolpe”, skriver Region Skåne i ett pressmeddelande.

Ja. Vaccinet har redan räddat många liv.

910 425 personer har fått första sprutan - nu är inte alla av dessa äldre och sköra men de flesta är det.

Om bara en 10-del av dessa fått Covid 19 så hade lätt kunna bli 5000-10000 ytterligare dödsfall (Tänker på CFR som ligger på över 25% i t ex åldersgruppen 80-89 år eller 35% i åldersgruppen 90+)
Citera
2021-03-22, 15:00
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Ja, eller "alarmist" är kanske fel beteckning för Kai Knudsen, men har definitivt en del av skulden för att prioritetsordningen för vaccinet är dålig. Han är bara läkare, och inte utbildad i att fatta storskaliga beslut om folkhälsa på nivån av ett helt land. Han är inte kvalificerad att bedöma det, och resultatet blir därefter.
Men det är väl inte Knudsen som har fattat det beslutet utan FoHM?

Skulden borde väl rimligtvis ligga hos de som fattat besluten. Är beslutsfattarna så påverkansbara att de inte klarar att stå för sin åsikt i en diskussion, kan man inte skylla på någon annan. Fantastiskt att du lastar andra för de beslut som FoHM tagit och som enligt dig är dåliga.

Citat:
Ursprungligen postat av aw
Man ska inte vaccinera unga kvinnor mot covid, även om de jobbar på IVA, nej. Inte i det här skedet. De har nästan obefintlig risk att bli allvarligt sjuka av covid även om de får det, samtidigt som de har extremt mycket att förlora på eventuella biverkningar av vaccin. Unga kvinnor får inte ens delta i läkemedelsstudier, av etiska skäl, så idén att vaccinera dem i fas 1 är obegripligt.
Som jag förstod det av artikeln med Knudsen så handlade vaccinationen av ”unga kvinnor” och resterande personal på IVA inte om deras säkerhet utan att garantera att det fanns personal där som kunde ta hand om de döds sjuka som kommer dit. Alltså för att undvika den katastrofen det skulle bli om halva personal styrkan låg hemma.
Citera
2021-03-22, 15:01
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Sämre grundhälsa genom svagare ställning på arbetsmarknaden?
Svagare tillit till samhället?

Bara två exempel.
Vilka arbeten eller brister på arbetsmarknaden är det som ger sämre grundhälsa?

Svag tillit till samhället kan jag förstå. Om man väljer att inte lyssna och/eller lita på myndigheter och sjukvård så är det ju stor risk att man drabbas hårt av corona/covid.
Senast redigerad av Surtruten 2021-03-22 kl. 15:03.
Citera
2021-03-22, 15:03
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Vilka arbeten är det som ger sämre grundhälsa?

Svag tillit till samhället kan jag förstå. Om man väljer att inte lyssna och/eller lita på myndigheter och sjukvård så är det ju stor risk att man drabbas hårt av corona/covid.
Tunga arbeten, oergonomiska ställningar, obekväma arbetstider, orimlig kravbild från arbetsgivaren, lågt inflytande över arbetet - bara några exempel.
Citera
2021-03-22, 15:04
Medlem
Vaccunationshetsen är dum. Vad är slutmålet? Ingen vet det.

Det är mycket bättre att vaccinera de gamla och de rädda och låta resten vara. Det är ändå så det kommer att sluta om man bara tänker lite logiskt. Man kommer inte kunna motivera att vaccinera hela världens befolkning varje/vartannat år mot en sjukdom som för de allra flesta är ofarlig.
Citera
2021-03-22, 15:07
Medlem
Returpappers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Vilket ekot igår rapporterade att vi inte kommer kunna uppnå mot sars cov2, flockimmunitet alltså, så vad är då anledningen till att alla ska vaccineras? (hänvisade till nature-artikel, har inte hunnit läsa än)

Svår sjukdom?
Gäller endast riskgrupper och äldre.

Lättja och rädd för förkylning?
Tja, de får väl vaccinera sig då, att immunsvaret på vaccinet är likvärdigt med infektion för de friska får de väl ta...

Ekot spekulerar som alla andra, ingen vet hur stor immuniteten blir. Sannolikt kommer alla tonåringar att vaccineras senare men barnen slipper undan. Jag spekulera så klart för jag vet inte vilka beslut de kommer att ta när beslutat vaccinering är klar.

Märker sedan några år att förkylningar bara blir jobbigare. Vill inte ha skiten överhuvudtaget och har klarat mig i ca 2 år nu. Troligen tacka vara de allmänna restriktionerna och att jag går undan när jag ser och hör en snorig jävel snörvla och hosta. Tar aldrig på ledstänger och handtag liknade.

Hatar snorkungar och snordrottningar i kollektivtrafiken!
Citera
2021-03-22, 15:14
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Returpapper
Ekot spekulerar som alla andra, ingen vet hur stor immuniteten blir. Sannolikt kommer alla tonåringar att vaccineras senare men barnen slipper undan. Jag spekulera så klart för jag vet inte vilka beslut de kommer att ta när beslutat vaccinering är klar.

Märker sedan några år att förkylningar bara blir jobbigare. Vill inte ha skiten överhuvudtaget och har klarat mig i ca 2 år nu. Troligen tacka vara de allmänna restriktionerna och att jag går undan när jag ser och hör en snorig jävel snörvla och hosta. Tar aldrig på ledstänger och handtag liknade.

Hatar snorkungar och snordrottningar i kollektivtrafiken!

Citat:
Covid vaccine could be rolled out to children by autumn

Citat:
Pfizer has enrolled more than 2000 children aged 12-15 for a trial that was announced in October. It also expects to run a second trial in children aged 5-11 years.2
https://www.bmj.com/content/372/bmj.n723
Senast redigerad av okok1 2021-03-22 kl. 15:16.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in