2021-03-23, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag vet inte vad en ac- rapport är. Självklart är det inget krav att Ebbas värderingar läggs ut på Flashelibacken. Men då frågor om den finns även på riks-media nivå, hade jag tyckt att det varit strategiskt riktigt att visa upp den. Om jag hade rent mjöl i påsen hade jag gjort det.

Ska det vara så svårt att förstå att det inte bevisats en ända gång att Ebba betalat ett skäligt pris. Jag hade en diskussion med någon härom dagen. Där vi använde hens Volvo som exempel. Till och med den personen höll med om att det är rimligt att betala mer om man tjatar om att få köpa. I exemplet var det en bil värderad till 80k, om ägaren tjatade om att sälja till mig, hade det varit ok om jag bjöd 50, om jag bönade och bad om att få köpa den hade det varit rimligt att jag betalat 85.

Exakt så känns Ebbas husköp, och det är det som gör det så ruttet. Att hon sedan ändrar saker som hon skrivet som fakta. Ex att Esbjörn ska stå för hantverkskostnader eller att han fått ta del av två värderingar. det är inte speciellt konstigt att sådana saker skapar frågor hos människor.

Hur någon kan hävda att Ebba betalade överpris är löjeväckande. Men om så vore fallet, så borde det rimligt. Man bör betala lite mer om man tjatar om att få köpa.

Esbjörns ombud är ett stolpskott. Vi får hoppas att han får hjälp av en duktig advokat. Så att det här sker på lika vilkor. Det borde ju ligga i allas intresse att parterna är jämnbördiga.

Jag kan lova dig att jag inte har en hemlig Agenda. Jag hade haft samma ståndpunkt i detta vare sig köparen var Olle får Krylbo, Poppe von Snoppe eller Nooshi Dadgostar. Man lurar helt enkelt inte av gamla människor deras tillgångar.

Jag sprider inga felaktiga rykten. Det bevisas ju ganska mycket av att jag sällan blir bemöt med relevanta motargument. Utan med härskartekniker, skarpa tillsägelser och påståenden om att jag borde fatta bättre.

Jag har rätt och slätt börjat skriva i den här tråden för att jag tycker att det Ebba gjorde var jävligt illa.

Det har ju inte varit ute på försäljning sedan Esbjörns föräldrar köpte det.

Det är ju svårt att få till ett pris och en budgivning om det inte står Till Salu på huset. De flesta människor knackar faktiskt inte på och börjar buda på hus utan till salu skylt.?

Husköpet har inget med partiet att göra. Men om ett dess partiledare styr med saker som minskar den trovärdighet. Så blir det per automatik partiets angelägenhet.
Ja fast nu var det väl allmänt känt i den där byn att Esb kunde tänka sig sälja om priset va rätt, han hade vad jag förstått fått en del bud tidigare, men backat då dom va väsentligt lägre, så detta visar att gubben hade lite koll på prisbilden trots allt. Sedan detta med att Ebba skulle tjatat hål i huvudet på Esb, vad kommer det ifrån? första kontakt skedde ju via ombud, hade Esb sagt nej då lär inte denna affär fortskridit. Jag kan inte se detta på något annat sätt än att Esb fick en rejäl knäpp på näsan av Matz eller nån av kärringarna när affären kom till deras kännedom, för att sedan i panik försöka reda ut situationen med tveksamma metoder. Att då kasta all skit på Ebba som vad allt tyder på, gjort en juste affär enligt Esb,s egna önskemål känns jävligt märkligt....
2021-03-23, 11:32
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"huset har ingen isolering utan är ett timmerhus."
Vet vi det? Har du läst något protokoll?

Mossa på taket = betala 200 000kr för takbyte?
Eh. Självklart ska man kika på taket. Efter det tar man beslut om det behövs göras nåt, eller om det hamnar under en 5-års plan....

Ingen har gjort något på 30 år att ha mossa på tacket då förstörs pannorna på några år och iom det står träd i princip på huset så är det inte konstigt.
Om man nu renoverar invändigt och får en vattenskada för att det inte motförmodan blev så bra med taket i ett senare skede, det gör ofta amatörer i sin övertro att det är ju tätt nu!
Nej en som vet, börjar med taket och dränering i detta fallet av huset annars blir det bara dubbeljobb.
Kanske dumt att argumentera med dig då du inte verkar har så stor kunskap.

Ja det finns in Värderingen om husets uppbyggnad samt att du kan läsa om denna byggstil i Hökerbergs husbyggnad
En mycket bra bok som kom runt 1920-25 tror jag, del två rekommenderar jag då del första delen handlar mer om barnarbete mm.

Senast redigerad av braattha 2021-03-23 kl. 11:36.
2021-03-23, 11:34
Medlem
Citat:
"huset har ingen isolering utan är ett timmerhus."
Vet vi det? Har du läst något protokoll?

Mossa på taket = betala 200 000kr för takbyte?
Eh. Självklart ska man kika på taket. Efter det tar man beslut om det behövs göras nåt, eller om det hamnar under en 5-års plan....
Ang taket så finns det nog med i Anticimex rapport.
Annars visar Densias att huset är byggt 1909 och alltså ca 111 år och finns inget större underhåll i varje fall senaste 30 åren.
Tegelpannor håller väl ca 50 år. De bilder som finns i övrigt visar kraftig mosspåväxt, dvs stor risk för frostskador och påföljande fuktskador.
Det får väl anses rimligt med byte av tegelpannor och troligen rep av underliggande delar inom en väldigt snar framtid.
2021-03-23, 11:39
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Men men, jag anser fortfarande att när två fullt friska människor kommer överens om något som denna fastighetsaffär, då står man för sitt handslag. Tänk efter före, som man brukar säga.

Med facit i hand, hade Ebba bjudit 4.4 och låtit Esbjörn sanera, hade folk inte kunnat hävda ens dålig ekonomisk moral.
Ja det är ju där i frågetecknen ligger i detta. Jag är tveksam till att det var två fult friska människor som skrev på kontraktet. För mig talar mycket för att Esbjörn inte var är det. Om Esbjörn inte är fult så frisk som du tror. Har han kanske inte förmågan att tänka efter före. Om att spotta i näven och ta i hand är en moral som bör gälla. Bör det då inte oxp gälla när Ebba tittarkommentarer i kameran och säger att hon inte ska genomföra affären?

Men du har rätt i att Ebba borde betalat 4,4. Jag menar, med tanke på hur lite 700k har utmålats för att vara. Så hade ju 500K varit en piss i Mississippi, för att iallafall den delen av affären skulle lukta illa.
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Tänka efter före helt rätt.
Jag är inte helt säker på det med städningen. Om de gjort så hade det med viss sannolikhet landat i att Ebba stått med en ostädad tomt och fått städa själv. Sedan ev varit tvungen att gå till rätten för att få tillbaka utläggen.
Då hade vän av ordning sagt: varför tog inte Ebba på sig ansvaret mot en lägre köpesumma. Det är ju trots allt en äldre gubbe och hon är ju ung.
Ergo, hur man än vänder sig har man alltid arschlet där bak.
Oj vad mången nybliven ägare som fått röja efter förra ägaren. Merparten av dom utan att gå till rätten för att få tillbaka pengar.
Men angående detta avdrag. Det anmärkningsvärda är ju just att det hamnade på 300k. Samt att Ebba från början skrev att det var hantverkskostnader inräknat.
Jag kan ju oxå tycka att det är sniket av Ebba att räkna på det som en separat kostnad. Hon ämnar helrenovera. Det kommer att stå containrar där i parit och minut. Fönster ska ut, kök ska ut toaletter ska ut, det kommer att gå så mycket bygg avfall från det huset att det vore rimligt att priset för just Esbjörns avfall räknades som en del av detta och inte en separat kostnad. Ordet sanering har vi väl förövrigt inte läst sedan Ebbas första Facebook inlägg? Men skulle det vara nödvändigt så kommer hon ju att ha grävare där för bland annat sitt avlopp och sitt vatten. Kanske de skulle kunna sanerings gräva lite till Ebba när de ändå var där.
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Hon vill väl bara ha ett avslut och gå vidare här i livet.

Pacta sund servanda.

Allt hade nog varit frid och fröjd om inte Esbjörns giriga släktingar och hans juridiska ombud hade lagt näsan i blöt.
Å det finns ett väldigt lätt sätt för Ebba att lägga det här bakom sig.
Att inte genomföra affären.
2021-03-23, 11:42
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runkas
Ja fast nu var det väl allmänt känt i den där byn att Esb kunde tänka sig sälja
okey, ja nu bor ju inte alla blivande husköpare i byn.

Det är förövrigt oxå allmänt känt att renoveringsobjekt i utkant av storstads region just nu är det hetaste som finns på bostadsmarknaden.
2021-03-23, 11:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Varför är yttrandet över Barry Karlsson struket 1/3 och så även Barry Karlssons senaste yttrande?

Sekretess, den sekretessprövade aktbilagan är aktbilaga 47 i dagboksbladet, finns i tråden tror jag.
2021-03-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Ingen har gjort något på 30 år att ha mossa på tacket då förstörs pannorna på några år och iom det står träd i princip på huset så är det inte konstigt.
Om man nu renoverar invändigt och får en vattenskada för att det inte motförmodan blev så bra med taket i ett senare skede, det gör ofta amatörer i sin övertro att det är ju tätt nu!
Nej en som vet, börjar med taket och dränering i detta fallet av huset annars blir det bara dubbeljobb.
Kanske dumt att argumentera med dig då du inte verkar har så stor kunskap.

Ja det finns in Värderingen om husets uppbyggnad samt att du kan läsa om denna byggstil i Hökerbergs husbyggnad
En mycket bra bok som kom runt 1920-25 tror jag, del två rekommenderar jag då del första delen handlar mer om barnarbete mm.

Tar det igen "självklart ska man kika på taket".
2021-03-23, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Ja det är ju där i frågetecknen ligger i detta. Jag är tveksam till att det var två fult friska människor som skrev på kontraktet. För mig talar mycket för att Esbjörn inte var är det. Om Esbjörn inte är fult så frisk som du tror. Har han kanske inte förmågan att tänka efter före. Om att spotta i näven och ta i hand är en moral som bör gälla. Bör det då inte oxp gälla när Ebba tittarkommentarer i kameran och säger att hon inte ska genomföra affären?

Men du har rätt i att Ebba borde betalat 4,4. Jag menar, med tanke på hur lite 700k har utmålats för att vara. Så hade ju 500K varit en piss i Mississippi, för att iallafall den delen av affären skulle lukta illa.

Oj vad mången nybliven ägare som fått röja efter förra ägaren. Merparten av dom utan att gå till rätten för att få tillbaka pengar.
Men angående detta avdrag. Det anmärkningsvärda är ju just att det hamnade på 300k. Samt att Ebba från början skrev att det var hantverkskostnader inräknat.
Jag kan ju oxå tycka att det är sniket av Ebba att räkna på det som en separat kostnad. Hon ämnar helrenovera. Det kommer att stå containrar där i parit och minut. Fönster ska ut, kök ska ut toaletter ska ut, det kommer att gå så mycket bygg avfall från det huset att det vore rimligt att priset för just Esbjörns avfall räknades som en del av detta och inte en separat kostnad. Ordet sanering har vi väl förövrigt inte läst sedan Ebbas första Facebook inlägg? Men skulle det vara nödvändigt så kommer hon ju att ha grävare där för bland annat sitt avlopp och sitt vatten. Kanske de skulle kunna sanerings gräva lite till Ebba när de ändå var där.

Å det finns ett väldigt lätt sätt för Ebba att lägga det här bakom sig.
Att inte genomföra affären.
Ja jag har själv varit i positionen att behöva städa köpt tomt. Vi gick till advokat för hjälp med det utöver andra ej uppfyllda delar avtalet. Tack vare en riktig advokat löstes det mesta utan en årslång tid i rätten. Med det var inte ens i närheten av dessa mängder.

Så du tycker alltså att det är rätt att inte ta höjd för städkostnad av en stökig tomt bara för att andra råkat ut för liknande i mindre skala?
2021-03-23, 11:54
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Tar det igen "självklart ska man kika på taket".

Ja och det är prio med den anledningen jag har skrivit om, det saknas även hängrännor och stuprör som man bör åtgärda iom att det är fuktskador enligt Anticimex protokoll detta var det första EB skulle göra.
vattnet rinner rakt ner i grunden men det har du säker koll på.

Ingen uppvärmning som ger ett bra klimat under torpargrunden.
Detta hjälper heller inte till att bevara huset.

Många tror att ett gammalt hus inte drabbas av fuktskador men det är bara en myt.
2021-03-23, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu kanske jag kommer från ett helt annat ställe än du, men OM Ebba anlitat en egen mäklare och själv betalat denne för att affären skulle bli "vattentät" hade det väckt MYCKET större farhågor om fiffel än det skeende vi sett nu.

Jag vet att det finns någon i tråden som påstår sig vara mäklare och som har hävdat att "hon skulle minsann inte låtit Esbjörn sälja", men givet vad jag vet om mäklare så tror jag inte på det. Mäklare vill helst sälja, annars får de ingen provision.

Fallgroparna i detta stavas Matz och Majkgård - ingen utomstående hade kunnat förutse deras reaktion. Att fantisera om att partiledningen eller partiets jurist hade sagt "Du får inte köpa hus, säljaren kanske ångrar sig" finns inte. Fastighetsköp är riskabla, men normalt inte på det sättet.

Där anser jag att du drar fel slutsats, för om Ebba hade gjort allt "rätt" hade inte M&M kunnat gjort någonting. Och även om de försökt göra något så hade det inte blivit något av det.
Som det är nu har Ebba faktiskt bjudit in dem.

Ebba hade inte betalat handpenning direkt till Esbjörn.

Hon hade kanske slantat det direkt.

Hon hade kunnat visa upp samtliga turer i ärendet utan att skämmas.

Mäklaren (o kanske även banken) kunde stå sida vid sida med Ebba o förklara att allt gått rätt till o både köpare o säljares intresse (både Esbjörn o Matz) har tillgodosetts. Nu står Ebba ensam med en advokat då mäklarna springer sin väg. Ser inte bra ut.

Mäklaren hade säkert frågat Esbjörn om det som står i lagfarten om tidigare delning o kontaktat ex Matz då mäklaren hade nog precis som Ebba också sett Esbjörn som lite egen.

Hade Ebba frågat mäklaren vad denne tycker om att gå dit o röja innan tillträde hade denne säkert avrått Ebba o co att göra någonting.

De hade haft ett kontrakt som i detalj beskrev överlåtelsen ex friskrivningklausul, tomtstädning mm.

När du skriver att partiet skulle förbjuda Ebba att köpa hus visar bara på hur enkelspårigt du tänker o försöker ta billiga poäng. Det handlar om att göra rätt när man köper en fastighet av en äldre herre som Ebba betraktar som lite egen.

Fallgropen grävde/gräver Ebba o co alldeles på egen hand. Ju längre tiden går ju djupare blir gropen o fallet.
2021-03-23, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Nu kanske jag kommer från ett helt annat ställe än du, men OM Ebba anlitat en egen mäklare och själv betalat denne för att affären skulle bli "vattentät" hade det väckt MYCKET större farhågor om fiffel än det skeende vi sett nu.

Jag vet att det finns någon i tråden som påstår sig vara mäklare och som har hävdat att "hon skulle minsann inte låtit Esbjörn sälja", men givet vad jag vet om mäklare så tror jag inte på det. Mäklare vill helst sälja, annars får de ingen provision.

Fallgroparna i detta stavas Matz och Majkgård - ingen utomstående hade kunnat förutse deras reaktion. Att fantisera om att partiledningen eller partiets jurist hade sagt "Du får inte köpa hus, säljaren kanske ångrar sig" finns inte. Fastighetsköp är riskabla, men normalt inte på det sättet.

Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Där anser jag att du drar fel slutsats, för om Ebba hade gjort allt "rätt" hade inte M&M kunnat gjort någonting. Och även om de försökt göra något så hade det inte blivit något av det.

Mäklaren (o kanske även banken) kunde stå sida vid sida med Ebba o förklara att allt gått rätt till o både köpare o säljares intresse (både Esbjörn o Matz) har tillgodosetts. Nu står Ebba ensam med en advokat då mäklarna springer sin väg. Ser inte bra ut.

Mäklaren hade säkert frågat Esbjörn om det som står i lagfarten om tidigare delning o kontaktat ex Matz då mäklaren hade nog precis som Ebba också sett Esbjörn som lite egen.

Hade Ebba frågat mäklaren vad denne tycker om att gå dit o röja innan tillträde hade denne säkert avrått Ebba o co att göra någonting.

De hade haft ett kontrakt som i detalj beskrev överlåtelsen ex friskrivningklausul, tomtstädning mm.

När du skriver att partiet skulle förbjuda Ebba att köpa hus visar bara på hur enkelspårigt du tänker o försöker ta billiga poäng. Det handlar om att göra rätt när man köper en fastighet av en äldre herre som Ebba betraktar som lite egen.

Fallgropen grävde/gräver Ebba o co alldeles på egen hand. Ju längre tiden går ju djupare blir gropen o fallet.

Ja varför skulle "hade det väckt MYCKET större farhågor om fiffel "..?

En mäklare anlitad för att ta tillvara bådas intressen, visserligen betald av Ebba men förmodligen anlitad utanför hennes bekantskapskrets.
Skulle ändå väcka farhågor om fiffel?

Liksom... allt kan tydligen vändas
så att dagens Ebba-lösning är den mest korrekta om man vill....
2021-03-23, 13:14
Medlem
braatthas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation

Vart står det om tidigare delning?
Jag har endast sett sammanslagningen för 13år sen och varför skulle dom frågat MZ om detta (han är ju inte dem enda brorssonen)
Och Esb var ju 100% ägare själv?
Inga förbehåll fans ju registrerade.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in