2021-03-23, 09:56
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Alla som kände Len* förstod att något allvarligt hade inträffat eftersom yngsta sonen fyllde år. Det förstod nog alla hos polisen också.

Saken att SD släpptes beror nog mest på att SD är en erfaren skådespelare efter alla år med lögner och han smög listigt in misstankar åt annat håll när han berättade att LW hade ätit middag ihop med PN.

Till saken hör också att det var Jouråklagare Mat*s Be'rg (samma som lade ned förundersökningen om bilincidenten) som släppte SD efter kroppsbesiktning, förhör och beslag av mobil. Under tiden SD var anhållen gjordes en snabbsyn hemma hos SD och digitala enheter togs i beslag. Den medföljande IT-forensikern PW kom på att han var kompis med den misstänkte, så han tog sig tillbaka till stationen.
Ingen kunde väl ens tänka sig att den trevliga SD kunde ha med hennes försvinnande att göra. SD:s vänner hos polisen kan omedvetet ha hjälpt åklagaren till fel beslut?

Finns skäl beskrivet i FUP om varför MB ansåg att det inte fanns tillräckligt till fortsatt anhållande och en ordentlig husrannsakan?

Inte som jag sett.
Enligt en trådskribent ”visste” han att det var LW:s ”MO” att anmäla SD. Två gånger, då snackar vi MO! Så kanske han trodde att LW utvecklat tekniken, och nu höll sej undan på pin kiv. Om man får hårddra trådskribentens teori alltså.
Citera
2021-03-23, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Honan6
Alla som kände Len* förstod att något allvarligt hade inträffat eftersom yngsta sonen fyllde år. Det förstod nog alla hos polisen också.

Saken att SD släpptes beror nog mest på att SD är en erfaren skådespelare efter alla år med lögner och han smög listigt in misstankar åt annat håll när han berättade att LW hade ätit middag ihop med PN.

Till saken hör också att det var Jouråklagare Mat*s Be'rg (samma som lade ned förundersökningen om bilincidenten) som släppte SD efter kroppsbesiktning, förhör och beslag av mobil. Under tiden SD var anhållen gjordes en snabbsyn hemma hos SD och digitala enheter togs i beslag. Den medföljande IT-forensikern PW kom på att han var kompis med den misstänkte, så han tog sig tillbaka till stationen.
Ingen kunde väl ens tänka sig att den trevliga SD kunde ha med hennes försvinnande att göra. SD:s vänner hos polisen kan omedvetet ha hjälpt åklagaren till fel beslut?

Finns skäl beskrivet i FUP om varför MB ansåg att det inte fanns tillräckligt till fortsatt anhållande och en ordentlig husrannsakan?

Jag har inte sett någon förklaring i FUP (säger nada men det finns kanske de som sett).

Att han slapp ut kanske det finns flertalet anledningar till, resa till Arl per omg för att hinna, vän som valde åka tillbaka till polishuset (och berättar anledningen (kompis), ingen LW funnen i huset (som förmodligen var prio ett vid tillfället). Kanske kom de på att bilen var missad att undersöka närmre?
Citera
2021-03-23, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag har lite dålig åtkomst till lokaltidningarna där men tänker på att LW hade många vänner och bekanta. Var det inget organiserat letande alls från dagen hon anmäldes försvunnen tills hon hittades?

Jag har fått uppfattningen att några letade men av alla dessa andra geocachare, varav många fortfarande hänger med SD och HD, som kände LW och var minst sagt bekanta med skog och mark organiserade inget alls i större omfattning?
Typ på torsdagen måste ju alla ha fattat att hon var borta på riktigt. Under märkliga omständigheter. Om folk jobbade i vecka. så borde något sök varit organiserat till lördagen, nån som vet?

De är ju ena hejare på att fixa såna där event med logistik och allt på ”lakritsdagar” och allt vad det är.

Har också tänkt på detta. Dessa vana skogsullar som ständigt var på burkjakt - varför organiserade de Inte ett eget sök efter Lena? Och var fanns Missing People som är erkänt mkt duktiga? Ingen som kontaktade dem.?
Citera
2021-03-23, 10:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
I det här fallet gick man från försvunnen person till misstänkt människorov på eftermiddagen den 15/5 i samband med de första förhören av den misstänkte. Det blir brottsmisstankarna som motiverar den större insatsen, samtidigt är det också fortfarande ett "vanligt försvinnande" så länge brott inte bekräftats.

En reflektion ur ett brottsförebyggande perspektiv är snarast att anmälan om misshandel i bilen borde föranlett kraftigare åtgärder. Även om det inte fanns utrymme att lagföra den då misstänkte så var det helt klart en situation med 50% risk för fortsatta anmälningar, 10% risk för verklig misshandel och 2% risk för dråp. Hade man då istället lagt 10 timmar på tillrättavisande samtal med minst två av personerna i detta triangeldrama så hade betydande kostnader, förluster i liv samt en förstörd tillvaro för ett par familjer kanske kunnat undvikas.

Det hade nog varit ”vettigt” av SD att ringa polisen där vid bilincidenten. Istället för att bokstavligen ta saken i egna händer. Sen om konflikten eskalerat efteråt pga den påringningen kan man bara sia om.

Om jag förstått det rätt så var LW besviken över nåt med att han inte ville fira nån födelsedag som han ”lovat”. Motdraget från LW blev då att hon skulle åka med honom i bilen hem och berätta om deras relation för HD. Där barnen antagligen var hemma också. Inte heller det ett särskilt vuxet beteende.

De hade behövt mer hjälp ja. De var ju fast i ett ekorrhjul där i sina försök att lösa sina mellanhavanden. Ingen av dem skötte det så snyggt ”internt”. LW å andra sidan sökte hjälp utifrån men det var ju knappast så att det var läge för parterapi. Tvärtom. De hade behövt gå åt varsitt håll flera år tidigare så LW fick en chans att träffa en stabilare människa än SD.
Citera
2021-03-23, 10:19
Medlem
diseuses avatar
Pressmeddelande från domstolen (Huvudförhandling i det s.k. Hjärstamordet i Örebro startar i april):
Citat:
Hovrättens huvudförhandling i mål nummer B 1752-20 gällande ett åtal om mord i Örebro kommer att inledas [onsdagen] den 7 april 2020. Förhandlingen kommer att genomföras vid Örebro tingsrätt.

Huvudförhandlingen i målet är beräknad att pågå under 18 dagar, varav 9 dagar är öppna för press och allmänhet. Huvudförhandlingen är planerad att avslutas [onsdagen] den 5 maj 2020. Förhandlingsdagar som är öppna för press och allmänhet hålls den 7 - 9/4, 12 - 13/4, 15/4 (parternas sakframställningar) samt 3 - 5/5 (personalia och parternas slutanföranden) med start kl. 09.00 alla dagar. Förhandlingen hålls i sal 2 vid Örebro tingsrätt på Järnvägsgatan 1A.

Hovrätten kommer ta del av den åberopade muntliga bevisningen genom hänvisning, dvs i parternas utevaro. Denna del av förhandlingen är inte öppen för press och allmänhet.
Göta hovrätt, mål: B 1752-20

(lägg märke: det står verkligen 2020 i pressmeddelandet)
Citera
2021-03-23, 10:21
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Har också tänkt på detta. Dessa vana skogsullar som ständigt var på burkjakt - varför organiserade de Inte ett eget sök efter Lena? Och var fanns Missing People som är erkänt mkt duktiga? Ingen som kontaktade dem.?

Jo de kontaktades. Av AL om jag inte missminner mej. Han mailade och berättade även att det fanns polisanmälan gjord.
Huruvida polisen kontaktade MP och om de brukar göra det vet jag inte.
Citera
2021-03-23, 10:26
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse
Pressmeddelande från domstolen (Huvudförhandling i det s.k. Hjärstamordet i Örebro startar i april):

Seriöst!?
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-03-23 kl. 10:28.
Citera
2021-03-23, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko

Fallet L*isa H*olm har nämnts och det finns liknande fall där tusen människor är ute och letar organiserat. Hon Wilma här senast t.ex. över tusen frivilliga enligt media.
I Ljungby var hundratals ute efter ett dygn och sökte efter en 17-årig kille. Han militären som försvann där organiserades det så man trodde Ryssland skulle invaderas osv.

Några letade efter Lena men hur många och när?
Citera
2021-03-23, 10:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av diseuse

Bara 15 dagar kvar, Stefan !

Tick Tack Tick Tack Tick Tack Tick Tack .........
Citera
2021-03-23, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jo de kontaktades. Av AL om jag inte missminner mej. Han mailade och berättade även att det fanns polisanmälan gjord.
Huruvida polisen kontaktade MP och om de brukar göra det vet jag inte.

Som jag förstått det så samordnar räddningsledaren eller motsvarande alla frivilliginsatser så det blir bra och rätt. Man måste vara särskilt behörig inom polisen för att leda atbetet vid försvunna personer.

Mot bakgrund av gårdagens diskussion så förstår man då att den biten inte faller på spaningsledningen. PS, JR eller MN kan inte ratta både sök i stad och terräng och samtidigt ratta utredningsarbetet med alla tips, förhör, tekniska undersökningar och allt annat. Det skulle inte bli så bra.
Citera
2021-03-23, 10:40
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Som jag förstått det så samordnar räddningsledaren eller motsvarande alla frivilliginsatser så det blir bra och rätt. Man måste vara särskilt behörig inom polisen för att leda atbetet vid försvunna personer.

Mot bakgrund av gårdagens diskussion så förstår man då att den biten inte faller på spaningsledningen. PS, JR eller MN kan inte ratta både sök i stad och terräng och samtidigt ratta utredningsarbetet med alla tips, förhör, tekniska undersökningar och allt annat. Det skulle inte bli så bra.

Lite väl mycket multitasking kanhända...
Ja, man förstår att klara och tydliga rutiner behöver finnas.
Och följas.
Citera
2021-03-23, 10:51
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
LW till SD.

3 maj 2018 19:03:02
Logg Lasse-Maja
Vad I helvete?! Herregud vilken torftig logg på Lasse-Maja! Inte ok. Skriv om! Eller låtsades du bara
tycka den var "skitbra" när vi gick igenom den? Du sa inte ens ifrån då om svårigheten, den har jag
förenklat I efterhand (som du så nedlåtande antyder). Brydde du dig inte mer än så vid genomgång?
Här, om någonstans, är det på sin plats med dina sedvanliga haranger om utflykten, platsen, cachen
utfo1mning, utförande och hantverk, CO:s påläsning och kreativitet, genomförandet vid loggning osv.
Du har extremt stora skäl till extra omsorg om loggen. Din jävel, du till och med utelämnade delen
om mitt deltagande I touren! ! ! INGEN annan utanför det oslagbara teamet som skryter om medalj har
större del I resultatet än jag. Och lägger bild från min cache i NÄSTA logg?! Vad är det för fel på
dig? Du är tillräckligt begåvad för att skriva med finess så det inte blir ett gullande med henne som
skär i mig,
du KAN skriva trevlig och rolig logg utan gull med henne till mig, det har du bevisat.
Och, naturligtvis, med hemlig referens till mig som gör mig glad. Cachen och jag förtjänar en HELT
annan logg än den ovärdiga jag nu fick. Kom igen, du ändrar, NU. Verkligen. Har du funderingar på
hennes åsikter så förklarar du såklart att en bra cache ska ha en bra logg.
Och det här kan du uppfatta som ett hot, du brukar skärpa till dig då: Nästa gullbild på er två du
lägger I logg far svar.
Jag är trött på ditt exponerande av varumärkesbygge. Det passar sig inte när
man trampar på den man säger man älskade. Du skruvade upp till detta. Jävla klantarsel. Ser fram
emot att du rättar till, förklarar hur du tänkte och ber om ursäkt. Därefter har vi trevligt igen. Ser detta
som en plump I ditt protokoll. När du städat upp efter dig sätts detta åt sidan.
Lät bli att skicka detta som mejl, så slipper du låtsas att jag bryter rt, trots extremt höggradig
förorättelse.
Så nu fixar du. Bra.
I förebyggande syfte: Jag vet inte hur det funkar med blockning mm på ge. Tänk inte ens tanken att
spärra ytterligare I en enda kanal. Hörs. I bästa ton
Specialized tajt skärmar snö
Scott Silence bra skännar dålig paket
Säg klart ich tydligt toll Båda al HTD är mitt namn på dig och återkoppla Reaktionen

Tack för att du delade meddelandet från LW till SD och jag förstår varför hon framför sin besvikelse. Cachen ingick i THOS-Geotour och det framgår att SD hade varit involverad i skapandet av Lasse-Maja. Det blir lite märkligt att SD inte ger Favoritpoäng när man ser att 2/3 av övriga loggare ger det. Jag förstår varför LW tröttnat på allt hemlighetsmakeri och teaterspel för HD som kanske satt intill när loggen skrevs.

I SD:s försvar är det tydligen viktigt för honom att betona att han inte hjälpt LW med de nya opublicerade cacherna, men det har framkommit uppgifter som att han varit med och mätt upp avstånden.

SD var enligt HÅ intresserad av att få veta hur reviewer Jon*as Da*hlin såg ut. Det är han som fick veta att Len*a blev upprörd för att SD olovligen hade tagit sig in i hennes hus och lagt ett ljus i hennes säng.

SD kände inte JD, men ser till att lära känna honom genom att bjuda CO/Hjontemyr*a på pizza sommaren -18 då han reste med döttrarna och kaninerna till Norrland. Taktik för att informera sig om vad Len*a och han pratade om innan hon mördades och för att påverka JD till att vittna till hans fördel?

Saxat ur SD:s logg på JD:s cache 4 augusti -18:
"På vägen upp genom landet bjöd vi CO på pizza, och han bjöd på dessert. Det blev en riktigt trevlig stund som förhoppningsvis kan upprepas. Vi tipsades om möjliga tältplatser och denna burk. Lösandet var ju inte så svårt, men det var så kul att vi uppehöll oss rätt länge. Tyvärr passar sig inte foton på det i loggen. Vi lyckades dock knappa två siffror fel och lade då en rejäl stund på att söka efter den rejäla saken på helt fel ställe. Idag stannade vi till och gjorde processen kort. Skönt att byta ut det orangea mot en smiley! Fascinerande med dessa ytor. 50 av 600. Kul idé, men vi kommer ej att kopiera den Tack för cache och gästfrihet."

Länk till loggen:
www.geocaching.com/seek/log.aspx?LUID=a8b1b1b9-2d20-4995-a392-a3c870b74fc9&IID=5feacc34-ce07-4f94-9bb0-4f0e28c62232
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in