2021-03-23, 07:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det blev två funderingar.
JS:

Så rysligt illa tycker HD om LW, så att LWs cacher påverkar henne starkt.
Vilket torde vara emotionellt och väcka stark aversion.

Då funderar jag på följande sväng 26 mars ang BP och den förstörda My real six string.

Vad ska hon då dit att göra?
Letar hon efter nåt annat?
Det är HD som anser de ska åka dit vilket är intressant iom att hon får ståpäls av LWs cacher.
Sen så har LSI beskrivit följande.
LW arbetade på bla Home Soft Home (koordinat BP) som skulle leveras i maj.
De två mest avancerade hon gjort, De skulle bli "något extra".
LW har hållit på med dem länge (när hade hon skenor kvar men kunde hon gå bättre?).

Det måtte vara nåt extravagant sett till tiden hon lagt ner. Planer initieras redan under vintern.
Eller så håller hon på cacher med flit rent tidsmässigt, som om det hänger i luften.

Har detta kontrollerats? Man kanske tänker stort men det kan ju vara litet.

"Hon tror, utifrån hur hon känner Lena, att den skulle vara liten och gömd på något sätt exempelvis satt med en magnet under planket. Lena var "pillig" av sig och flera av hennes cacher förutsatte att man lyfte på något, tog sig in någonstans eller på otippade platser."

Det är ju ett väldigt rännande ang SD på BP.
Tydligen har S varit med och mätt ut avstånd.
Här verkar hon vara ute efter en verkstad, bara tre veckor innan mordet.
Varför så otroligt välplanerat och det är som sagt lång tid.

Söks det efter info i datorn på morgonen?

Jag kan inte se annat än att det är av vikt och jag funderar även på om LW gömt dem nånstans, om Fu missat nåt av vikt vid husrannsakan eller om hon kan ha bevarat dem nån annanstans än hemmet, om det var hög prio att undanhålla för SD?
Snokaren som verkar kunna gå genom väggar i stort sett, kan koder till dörrlås och är smått paranoid fö som kontrollfreak.

Tanken är om hon släppt viss info till SD, som i sin tur snackar med HD som också är på BP och ränner innan mordet.
Han är som sagt frekvent besökare efter mordet likaväl.
SD har självklart full vetskap, eftersom Lena bollat ideer med honom.
Hon har kontakt med två geogranskare, H och J. De har vetat vart home soft home skulle placeras, eftersom de har tillgång till "hemlig" info om kommande burkar som kommer släppas, iom avstånd och regler med geoburkleken. Någonting som SD vad det verkar, även han haft tillgång till. Det är väl flera som uttalat att SD hade tillgång till hemlig info om vilka cacher som skulle släppas? Hackat någons reviewerkonto?
Lena var klar för att släppa sina burkar, så jakten på FTF skulle kunna starta. Möjligen då Davidssons satt på ett plan påväg mot USA, oförmögna att bli FTF. Dwt vore skämmigt, att inte bli FTF "på hemmaplan"
Citera
2021-03-23, 07:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Borde inte ledningen följt upp detta. Paret ringde FLERA GÅNGER!!! Hur envetna ska vittnen behöva vara för att bli lyssnade på. Utan detta par hade inte ens brottstidpunkt funnits.

EDIT. Det är fatala misstag som sker i denna utredning. Inte enstaka. Under samma spaningsledning. Nuff.

Nu vet vi inte hur rutinerna såg ut den 15/5 när samtalet borde ha uppmärksammats och då fanns ingen spaningsledning alls.
Citera
2021-03-23, 07:33
Medlem
Citat:
Inte personkännedom om Lena dock. Dom borde rent rutinmässigt satt någon att kolla av växeln, sjukhus, taxi ... allt.

Det där ingår 15/5 vid försvunnen person. Enligt händelserapport så kollar de sjukhus, jobb. Men frågan är om de följde planen som man ska den dagen. Sökandet i närområdet verkar ha brustit i rutinerna. Hon ska ha hittats dag ett.
Citera
2021-03-23, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Currbits
Avel, jag uppskattade att du gjorde detta då jag inte hade en susning om vad det stod för. Nu vet jag och kan därmed lättare förstå, så tack.

Det är lugnt. Den här tråden innehåller redan så mycket detaljer och förkortningar så alltid bäst att vara tydlig.
Citera
2021-03-23, 08:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det är just det som är grejen.
Om man ringer och den som svarar sitter nån helt annanstans så måste det ändå på nåt sätt redovisas till den som är ansvarig just där nåt har hänt. Så att befälet Y i X-stad får en lista på sitt skrivbord:
”17 inkomna samtal kod 123 och 452/35 etc på platserna A, B, R och H.
Samtliga utan åtgärd”
Eller nåt.

Och i just detta fall borde åtminstone ett samtal ha resulterat i en åtgärd.

Men att polisen tydligen inte ens i efterhand fångade upp att man fått larmsamtalet är obegripligt.

När UW ringde på morgonen borde det ha matchats mot ”kod 123” på ”plats H” typ. Va fan, det är väl inte så att nån sitter i Haparanda och skriver på en post-it lapp! Det matas väl i in i ett system och skapas en logg under tiden samtalet pågår!? Eller?

Annars borde i framtiden en automatisk matchning göras, enligt Lex Lena. Man får inte missa!

Det här är anledningen till att man söker först där personen senast sågs. Spelar ingen roll om det är på fjället eller i radhuskvarter.
För de flesta gångerna finns inga såna här samtal.
Men här är det väl 50 meter mellan brottsplatsen och inringaren så nåt system borde finnas ja.

Låt säga att jag bor i ett ensligt hus på landet och hör dödsskrik ute som låter från en kvinna. Då kommer polisen. Vad skulle det vara för skillnad i ett lugnt villakvarter i Örebro. Det är bara att skicka en patrull. I teorin hade hon kunnat räddas som många varit inne på.
Och vem vet, SD hade kanske kunnat hämtas in mitt i tvätten av ”favorittröjan” osv?
Citera
2021-03-23, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Är det inte "helt enkelt" så att det handlar om brottsrubriceringen, vilka åtgärder/metoder som inledningsvis gjordes? Lena anmäls försvunnen, misstänker sen människorov.
Det är ganska många som anmäls försvunna, men som i slutändan glömt tala om att man skulle iväg till någonring. Om polisen direkt skulle samla alla enheter direkt, med uppdrag finna mördad person, då skulle de inte göra annat.
Nu var det en #helt ny på jobbet, som frågade PS och JR om råd, i ärendet. De i sin tur, började undersöka och förbereda från skrivbordet, ett eventuellt grovt brott, med tanke på vad de ser i polisregistret, Lenas anmälningar mot SD. De är beredda att ta över, inledningsvis är Lena försvunnen, inte mördad.

Jag har lite dålig åtkomst till lokaltidningarna där men tänker på att LW hade många vänner och bekanta. Var det inget organiserat letande alls från dagen hon anmäldes försvunnen tills hon hittades?

Jag har fått uppfattningen att några letade men av alla dessa andra geocachare, varav många fortfarande hänger med SD och HD, som kände LW och var minst sagt bekanta med skog och mark organiserade inget alls i större omfattning?
Typ på torsdagen måste ju alla ha fattat att hon var borta på riktigt. Under märkliga omständigheter. Om folk jobbade i vecka. så borde något sök varit organiserat till lördagen, nån som vet?

De är ju ena hejare på att fixa såna där event med logistik och allt på ”lakritsdagar” och allt vad det är.
Citera
2021-03-23, 08:28
Medlem
Citat:
SD har självklart full vetskap, eftersom Lena bollat ideer med honom.
Hon har kontakt med två geogranskare, H och J. De har vetat vart home soft home skulle placeras, eftersom de har tillgång till "hemlig" info om kommande burkar som kommer släppas, iom avstånd och regler med geoburkleken. Någonting som SD vad det verkar, även han haft tillgång till. Det är väl flera som uttalat att SD hade tillgång till hemlig info om vilka cacher som skulle släppas? Hackat någons reviewerkonto?
Lena var klar för att släppa sina burkar, så jakten på FTF skulle kunna starta. Möjligen då Davidssons satt på ett plan påväg mot USA, oförmögna att bli FTF. Dwt vore skämmigt, att inte bli FTF "på hemmaplan"

Jag ser de skrivna loggarna från USA framför mig...

SD som inte kan kontrollera sin glädje över att vara iväg på det där äventyret.
”Jetlaggad bla bla bla. Morgonkaffet, är det natt eller dag i huvudet. Första ftf:en på G under drömresan.” Osv.

Han hade ju inte kunnat hålla tillbaka i loggarna medans det samtidigt var jäkligt illa ställt på hemmaplan.

Det här att han har en svart ruta i sin GC-profil istället för foto som nån form av sorgeband är väldigt provocerande. Som att han fortfarande tre år senare skulle bära på nån form av sorg.
Citera
2021-03-23, 08:42
Medlem
Citat:
Hur mycket "hjälp från allmänheten" behöver Örebro poliskår för att klara sitt jobb egentligen?
Ta detta rediga vittne som skulle gett polisen inte bara en chans att rädda liv, gripa en gärningsman och lösa ett grovt brott utan också ge de efterlevande en chans till värdigt, lugnt sorgearbete.

Vittnet ringer UPPREPADE GÅNGER TILL POLISEN utan att dom agerar. EFTER EN VECKA (tack vare att vittnet är enveten) kallas hon till förhör om LWs Dödskrik. Så dags då.

Jag får migrän.

EDIT. Nötis kan du visa bilden över hur himla nära dessa involverade bor. TACK!
En polis uttalade sig häromveckan i någon artikel att "vi skulle inte klara vårt jobb utan allmänhetens hjälp". Han var INTE från Örebopolisen dock. De vill tydligen inte ha hjälp från allmänheten.
Citera
2021-03-23, 08:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Jag ser de skrivna loggarna från USA framför mig...

SD som inte kan kontrollera sin glädje över att vara iväg på det där äventyret.
”Jetlaggad bla bla bla. Morgonkaffet, är det natt eller dag i huvudet. Första ftf:en på G under drömresan.” Osv.

Han hade ju inte kunnat hålla tillbaka i loggarna medans det samtidigt var jäkligt illa ställt på hemmaplan.

Det här att han har en svart ruta i sin GC-profil istället för foto som nån form av sorgeband är väldigt provocerande. Som att han fortfarande tre år senare skulle bära på nån form av sorg.

Kan också se liknande loggar Du skriver om. Kanske skickade till bästisen JG...

Märkligt är att han inte skickade iväg ett simpelt SMS till JG på morgonen när LW var försvunnen. Det dröjde flertalet timmar innan han blandade in honom.
Detta trots att han sa på jobbet typ att han hade en dålig känsla. Ej heller ringde/skickade SMS och förhörde sig om LW var hemma eller om UW/sonen hört något. Totalt ointresserad.

Från det ena till det andra:

Ang varför SD blev släppt ur häktet sent på kvällen (efter sitt andra förhör).

Jag misstänker att jouråkl tog beslutet att släppa honom pga hon visste om den förestående resan till USA. LW var fortfarande "bara" försvunnen, de hade sökt igenom SD:s hus och konstaterat att LW inte var där. Hade LW kommit tillrätta (som de flesta ändå gör) och resan gått om intet så hade det kanske varit lite skämmigt... och kanske kostat polisen lite slantar att ersätta den missade resan.

Frågan är, vad hände från det att SD släpptes sent på kvällen tills beslutet kom att SD skulle hem igen. LW var inte hittad vid tillfället... bilen blev hämtad på Arl. Kan de ha lyckats lagt ihop inringarens samtal om kvinnoskrik (även om inte inringaren blev kontaktad förrän senare)?

Jag hoppas verkligen att alla tagna/icke tagna beslut i polishuset vad gäller detta fall kommer att granskas in i minsta detalj (av utomstånde).
Citera
2021-03-23, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Det är just det som är grejen.
Om man ringer och den som svarar sitter nån helt annanstans så måste det ändå på nåt sätt redovisas till den som är ansvarig just där nåt har hänt. Så att befälet Y i X-stad får en lista på sitt skrivbord:
”17 inkomna samtal kod 123 och 452/35 etc på platserna A, B, R och H.
Samtliga utan åtgärd”
Eller nåt.

Och i just detta fall borde åtminstone ett samtal ha resulterat i en åtgärd.

Men att polisen tydligen inte ens i efterhand fångade upp att man fått larmsamtalet är obegripligt.

När UW ringde på morgonen borde det ha matchats mot ”kod 123” på ”plats H” typ. Va fan, det är väl inte så att nån sitter i Haparanda och skriver på en post-it lapp! Det matas väl i in i ett system och skapas en logg under tiden samtalet pågår!? Eller?

Annars borde i framtiden en automatisk matchning göras, enligt Lex Lena. Man får inte missa!

De gånger jag haft anledning att ringa 112 (inte så många iof) har jag frågat om jag är hos polisen i Örebro... fått svaret "vänta ska jag koppla dig till vakthavande".
Citera
2021-03-23, 09:30
Medlem
Honan6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Kan också se liknande loggar Du skriver om. Kanske skickade till bästisen JG...

Märkligt är att han inte skickade iväg ett simpelt SMS till JG på morgonen när LW var försvunnen. Det dröjde flertalet timmar innan han blandade in honom.
Detta trots att han sa på jobbet typ att han hade en dålig känsla. Ej heller ringde/skickade SMS och förhörde sig om LW var hemma eller om UW/sonen hört något. Totalt ointresserad.

Från det ena till det andra:

Ang varför SD blev släppt ur häktet sent på kvällen (efter sitt andra förhör).

Jag misstänker att jouråkl tog beslutet att släppa honom pga hon visste om den förestående resan till USA. LW var fortfarande "bara" försvunnen, de hade sökt igenom SD:s hus och konstaterat att LW inte var där. Hade LW kommit tillrätta (som de flesta ändå gör) och resan gått om intet så hade det kanske varit lite skämmigt... och kanske kostat polisen lite slantar att ersätta den missade resan.

Frågan är, vad hände från det att SD släpptes sent på kvällen tills beslutet kom att SD skulle hem igen. LW var inte hittad vid tillfället... bilen blev hämtad på Arl. Kan de ha lyckats lagt ihop inringarens samtal om kvinnoskrik (även om inte inringaren blev kontaktad förrän senare)?

Jag hoppas verkligen att alla tagna/icke tagna beslut i polishuset vad gäller detta fall kommer att granskas in i minsta detalj (av utomstånde).

Alla som kände Len* förstod att något allvarligt hade inträffat eftersom yngsta sonen fyllde år. Det förstod nog alla hos polisen också.

Saken att SD släpptes beror nog mest på att SD är en erfaren skådespelare efter alla år med lögner och han smög listigt in misstankar åt annat håll när han berättade att LW hade ätit middag ihop med PN.

Till saken hör också att det var Jouråklagare Mat*s Be'rg (samma som lade ned förundersökningen om bilincidenten) som släppte SD efter kroppsbesiktning, förhör och beslag av mobil. Under tiden SD var anhållen gjordes en snabbsyn hemma hos SD och digitala enheter togs i beslag. Den medföljande IT-forensikern PW kom på att han var kompis med den misstänkte, så han tog sig tillbaka till stationen.
Ingen kunde väl ens tänka sig att den trevliga SD kunde ha med hennes försvinnande att göra. SD:s vänner hos polisen kan omedvetet ha hjälpt åklagaren till fel beslut?

Finns skäl beskrivet i FUP om varför MB ansåg att det inte fanns tillräckligt till fortsatt anhållande och en ordentlig husrannsakan?
Citera
2021-03-23, 09:37
Medlem
Citat:
Är det inte "helt enkelt" så att det handlar om brottsrubriceringen, vilka åtgärder/metoder som inledningsvis gjordes? Lena anmäls försvunnen, misstänker sen människorov.
Det är ganska många som anmäls försvunna, men som i slutändan glömt tala om att man skulle iväg till någonring. Om polisen direkt skulle samla alla enheter direkt, med uppdrag finna mördad person, då skulle de inte göra annat.
Nu var det en #helt ny på jobbet, som frågade PS och JR om råd, i ärendet. De i sin tur, började undersöka och förbereda från skrivbordet, ett eventuellt grovt brott, med tanke på vad de ser i polisregistret, Lenas anmälningar mot SD. De är beredda att ta över, inledningsvis är Lena försvunnen, inte mördad.

I det här fallet gick man från försvunnen person till misstänkt människorov på eftermiddagen den 15/5 i samband med de första förhören av den misstänkte. Det blir brottsmisstankarna som motiverar den större insatsen, samtidigt är det också fortfarande ett "vanligt försvinnande" så länge brott inte bekräftats.

En reflektion ur ett brottsförebyggande perspektiv är snarast att anmälan om misshandel i bilen borde föranlett kraftigare åtgärder. Även om det inte fanns utrymme att lagföra den då misstänkte så var det helt klart en situation med 50% risk för fortsatta anmälningar, 10% risk för verklig misshandel och 2% risk för dråp. Hade man då istället lagt 10 timmar på tillrättavisande samtal med minst två av personerna i detta triangeldrama så hade betydande kostnader, förluster i liv samt en förstörd tillvaro för ett par familjer kanske kunnat undvikas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in