2021-03-23, 04:53
Avslutad
Eftersom det blivit såpass tyst från Esbjörns sida , beror säkerligen på att han får den hjälp han behöver.
Det är inte möjligt att köpa huset om han som åldring har ångrat sig. Man får lov att göra det även vid ett husköp även om pappren skulle ha varit fullt i sin ordning. Ebba bör dra sig ur nu , hon har blivit blåst på konfekten.. pralinen hon ville ha är snällt uttryckt.

Förvånar mig inte att Ebba varit så urbota korkad att hon inte såg till att Esbjörn hade 2 vittnen.
Eller är det tanterna på boendet som glömde skriva på ? Hhhaaaaaa ? (Det spelar ju ingen som helst roll eftersom Esbjörn har ångrat sig i god tid).

Detta kontrakt kommer att eldas med när Esbjörn tänder sin vedspis för sin nyinköpta kaffepetter.

För redigt kokekaffe det ska han ha , och gärna kaffe på fat med en sockerbit i munnen. .
Senast redigerad av Massonite 2021-03-23 kl. 05:00.
2021-03-23, 05:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Alwaysright
Varför inte diskutera lite relevanta saker;
- Hur undviker man att Esbj tvärsurar efter vitesföreläggande i tingsrätt och inte ger ifrån sig köpebrev?
- Kommer Esbjörn orka till ting i oktober?
- Kommer Ebba orka vänta till avgörande i kanske okt/ännu senare med överklagande, väntetid på dom etc
- Hur undviker man att någon gör en "esbjörn" dvs man måste gå till ting (som sätter alla i limbo åravis)
- affärsmöjlighet för hels angles/bandidos att till skillnad från tingsrätt skynda på ärenden?

Du har helt rätt. Ebba förstår inte vad hon gjort för kriminell handling. Det blir lite spännande att se hur länge hon vågar pressa Esbjörn. Hon har ju systematiskt planerat detta dåd.
Det är inte många som hotar , och sedan går till tinget med en man över 80 år.
Det är så tragiskt , så tragiskt.
2021-03-23, 05:49
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Återigen läste du uppenbarligen inte inlägget du svarade på och återigen verkar du inte bry dom om dom faktiska omständigheterna för denna affär, allt du gör är att hylla Ebba som en ofelbar ledare och trasha Esbjörn och dom som står honom nära.

Esbjörn har erbjudit sig att betala alla Ebbas kostnader och lite till. Ebba behöver inte förlora ansiktet eftersom hon går lite i vinst, även om hon hade fått ett par millar till om gubben bara hade hållit käft och dött enligt planen.

Dom enda vittnena hade varit Ebba och hennes mäklarkompis, som har backat ut ur affären och avsagt sig allt ansvar.

Du är rolig. Var har jag hyllat Ebba som ofelbar ledare? Som köpare av fastigheten har hon vad jag kan se, gjort rätt för sig, medan Esbjörnsidan inte har gjort rätt för sig. Det vore märkligt av mig att racka ner på Ebba då.

Men jag har gjort det, i tråden. Det finns saker hon kunde ha gjort, för att visa omvärlden att det gick rätt till. Hon skulle övertalat Esbjörn att fixa en oberoende mäklare som skötte affären, hon skulle ha betalat enligt värderingens övre del 4.4 och låtit Esbjörn tagit saneringen och så skulle hon sett till att det fanns oberoende vittnen och så skulle hon ha spelat in konversationerna de hade.

Hade jag gjort allt det om jag vore köparen? Med facit i hand, ja. Då hade Esbjörn fått stå för sin påskrift på kontraktet.

Men men. Det är och förblir trådalternativa scenarios. En sak är säker i den här soppan och det är att Esbjörn skulle ha anlitat ett kunnigt ombud och låtit ombudet lösa situationen med Ebbas ombud. Att lösa något genom skitkastning i media funkar inte åt nåt håll. Diplomati är ledordet.

Oavsett hur det går i rätten, är både Esbjörn och Ebba förlorare. Vinnare är de som ser KD som ett hot mot deras nuvarande maktposition och de som skor sig ekonomiskt på cirkusen, typ Binninge och media.
2021-03-23, 06:46
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
- Hur undviker man att Esbj tvärsurar efter vitesföreläggande i tingsrätt och inte ger ifrån sig köpebrev?
- Kommer Esbjörn orka till ting i oktober?
- Kommer Ebba orka vänta till avgörande i kanske okt/ännu senare med överklagande, väntetid på dom etc
- Hur undviker man att någon gör en "esbjörn" dvs man måste gå till ting (som sätter alla i limbo åravis)
- affärsmöjlighet för hels angles/bandidos att till skillnad från tingsrätt skynda på ärenden?
Så här har jag uppfattat saken, är ingen Jurist, så ta det med en nypa salt.
  1. Döms det att Ebba får rätt, får hon lagfarten även om Esbjörn håller sig undan, då kan hon gå all in och röja vilt i trädgården, byta lås på huset.
  2. Svårt att gissa, funderar lite på hur han kommer reagera när han börjar möta folk från trakten, nu när Coronarestrektionerna släpps och Våren är i antågande vill han nog gå ut en del i Marielund, då kommer han att träffa andra än Vampyrkärringarna.
  3. Hennes advokat har sagt att hon är beredd på att det kan dröja till hösten, så ja det orkar hon nog.
  4. En orsak till att Esbjörn kunnat göra en Esbjörn, är de långa väntetiderna, lösningen är en förstärkning av domstolorna, det räcker inte med fler poliser, vi behöver mer domstolar och fler fängelser.
2021-03-23, 07:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av braattha
Jag gjorde denna lista i början på december på vad som bör göras!

-Jag har gjort en enkel kostnadskalkyl baserad på mina studier ang bostaden mm:

Huset är en sommarbostad alltså saknas det allt som ingår i vinterbonat.
Fönster bytas mot treglas isolerfönster pris på detta ca 6000 per fönster efter rot, vet inte hur många fönster men uppskattat 12 kanske 72k
Avlopp stannar nog vid 75-80k
vatten? borra eller brun allt mellan 20-100 om det behövs reningsverk.
El generellt 10 tusen per m2 räknar man så 120k
tak? 200k
isolera väggar innifrån 120K
byta alla stammar och vatten 150k om det är två toaletter vilket nog är standard i dag
Dörrar 25k om man vill ha någorlunda säkra med digitallås.
Isolera vind samt kattvindar 50k
Isolera golv med upptagning av befintliga golv 50k
Värme?
då det är ett utan värmesystem så borra för värme 120k alt luft blir lite billigare.
Element i hela huset ca 80k
kanske nya trappor på utsidan med vidhängande altan 60k
Var är vi då, typ 1 200 000
Kanske vill man ha ett kök lägg till allt från 60k till 100
spis behövs det? ja kyl o frys med 15-20k
kanske vill man ha ett par moderna toaletter
1 gästtoa på 2,5 m2 20k inget våtrum 1 mastertoa på 5 m2 120 om man väljer lite över standard
jag tror man vill ha ett grovkök tvätt o torktumlare våtrumsanpassat 6 m2 80 k
då har vi gjort av med ca1,5 miljoner då är varken golv tapeter eller målning med ej heller utsidan
Dränera grunden var ju på tapeten säg hundra till minst
Skorsten ? ej behov men inte gratis om man vill myselda lite.
Ni som inte har renoverat något kanske blir rädda men så ser verkligheten ut
Vad det gäller trädgård och allt bråte vågar jag knappt gissa men 300-500k
Brygga kanske är aktuellt med det är ju ändå en sjötomt

Sommarbostad. Ja. Nu, det betyder inte att det är ett tunnt skal byggt USA utan isolering alls.

Fönster är 2-glas. Måste inte bytas nu.
Kan vara smart att avvakta tills man vet om man vill bygga om/ut eller ta ut ny planlösning.

Tak? Vet vi besiktning anmärkt på det?

Isolera?
Det finns säkert isolering. De var inga dårar som byggde förr.

Trädgård?
De allra flest i Sverige lejer inte ut en sådan sak..."trädgårdsanläggning" 300 000kr jojo...

Toaletter, kök, El, Vatten, Värme göras direkt, därefter gör alla vanliga människor en plan på åtgärder under några år framåt. Finns det akuta problem enligt besiktningen, fukt, läckage åtgärdas det förstås.

Van vid renoveringar? Inte du iaf... ordna golv, fönster etc.
Utan att tänka på att flertalet vill göra om planlösning, bygga ut etc FÖRST.
Kök/toalett förändrar ofta planlösningen i en fas 1. Sedan när det är klart kan man gå vidare med golvvärme eller byta fönster. En flerårsplan.

Det du listar skulle kunna vara vårt hus, men inte tusan ser vi det "måsten" det ingår i en långsiktig plan.

Men visst Ebba - kan smälla av allt på en gång.
Det är inte ovanligt de med pengar gör det.
2021-03-23, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nova68
Du vet väl om att Anticimex gör besiktning av tomtmark också, va?

Aha, ok tack. De kan göra det, men vanligtvis inte.

Skulle vara väldigt intressant att veta vilka slutsatser och analyser de isf gjort för att bedöma en "sanering"....

Högst troligt "bilar i trädgården - risk för sanering".
Ungefär samma som de anmärker på andra saker
"Krypgrund - riskkonstruktion.".
2021-03-23, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Aha, ok tack. De kan göra det, men vanligtvis inte.

Skulle vara väldigt intressant att veta vilka slutsatser och analyser de isf gjort för att bedöma en "sanering"....

Högst troligt "bilar i trädgården - risk för sanering".
Ungefär samma som de anmärker på andra saker
"Krypgrund - riskkonstruktion.".
Sanering av tomten är att föredra efter Binninges revirpinkande
2021-03-23, 08:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Många gör en besiktning efter man bestämt sig för att köpa ett hus, innan man skriver på. För att göra avd man kan för att undvika dolda fel. Annars hörs en besiktning före en värdering.
Hur som haver så köper Ebba en gammal sommarstuga som Densia värderar till 4,6 fast all el måste bytas ut. Fast nytt vatten och avlopp måste dras och tank grävas ner.
Fast de säger att taket måste fixas.
Vad tänker du kan komma fram i en Besiktning?
Du fattar alltså att detta hus är värderat till 4,6 i det skick det är.

Ha ha ha, du har helt rätt. Det är helt nytt MarryBlunt ordspråk.

Han textade och skrev första bokstaven i alla sina namn innan efternamnet.

Hon tittar in i kameran och säger att köper inte ska genomföras om han verkligen verkligen inte vill. Googla det.

Det finns inte ett ordentligt underlag. Det finns en värdering. Den skrevs ut första gången 2 månader efter avtalet. Hon kan möjligtvis haft en siffra.

Om solen sken och ingen såg det, sken solen då? Du har inte läst filosofi tänker jag. Men men jag är beredd att hålla med dig. Om många såg att solen sken men jag var i källaren hela dagen och såg det inte. Då är det forfarande fakta att solen sken. Vad har det med detta att göra. Att du är styv i korken och använder en härskarteknik som heter förminskning. Betyder inte att det du säger är fakta.
Kapris?

Jag hittar inte på att han genomgår en demens undersökning. Det är självklart att han har ringt vårdcentralen och bett om en. Även om er ’han är påverkad av de onda’ stämmer, så är det självklart att de ringer och säger till om en utredning. Jag menar 99 av 100 med hans diagnos får ju det. Du förstår väll att allt annat än att han kommer att genomgå och få en demens diagnos är helt osannolikt.

Ja han skrev på av fri vilja. Och tvång och tjat är inte samma sak. Men tjat, är du femoxhetthalvt och tjatar på mamma om glass? Asså de flesta slutar väl att tjata när de blir vuxna.

Men intressant att du skriver tjata är ju inte samma sak. Har inte du sagt att Esbjörn inte sa nej? Vad kan Ebba tjatat om då. Tjatade hon om påskrift,,,, intressant.

Det må vara fakta att han sagt att han skrev på av fri vilja, men det blir ju lite spännande när du plötsligt börjar tala om tjat.

Att fakta är fakta som är fakta och att sanningen är fakta kan du ju bara inte mena. Så om Esbjörns vinner huset så är det fakta att Ebba hade fel och tvärt om.
Ursäkta, så ser världen inte ut. Lyft blicken världen är en plats med väldigt många exempel på att det inte finns En fakta och att den är sanningen.

Jag länkar inget till dig. Du har inte uppfört dig väl nog. Men det finns om du googlar. Det är fakta.

Ebba sa
Esbjörn är glasklar men lite egen.
Men i mina öron låter
Glasklar men egen ännu värre, så vi kan köra på det, även om hon faktiskt sa lite egen.

Det vore föresten bra om du ville sluta använda härskar tekniken misstänkliggöra hela tiden.

Fakta är att Esbjörn för 10 år sedan fick diagnosen kognitiva funktionsnedsättning och att närmare 100% med den diagnosen utvecklar en demens. Fakta är även att den psykologutredning du hänvisar till inte sa något.

Ett hus som är aktivt till salu brukar marknadsföras på något sätt, genom en mäklare, på nätet eller åtminstone en lapp på Ica. Flera personer än Ebba hade varit intresserad av huset, det är sant. Och att han valde att sälja till Ebba är sant.
Men varför han valde att sälja till Ebba för underpris vet vi inget om. Kan det ha att göra med att hon är politiker och har som jobb att argumentera, övertyga, och övertala människor att tycka som henne.

Jag orkar faktiskt inte med ditt förnekande av att vi under denna pandemi ska undvika att umgås med folk över 70 och att vi inte ska umgås inomhus med någon. Men i synnerhet inte med människor över 70. Du ter dig bara löjlig när du med en dåres envishet förnekar det.

Jag måste bara avsluta med att du bara i detta inlägg använt härskar tekniker förlöjliga, misstänkliggöra samt att du försöker skuldbelägga. Det enda du inte gör är osynliggöra. Asså ingen går på de teknikerna. Att använda dom säger betydligt mer om användaren är om någon annan.

Jag menade ta dig i arslet.
Ebba lät Anticimex göra en besiktning i samband med hennes bedömning om ifall det är värt att köpa. Då får hon kunskap om ev skador och kan göra en bedömning av ev återställningskostnader. Tror du hon klättrar på tak och kryper själv? Hon har nog förstånd att köpa kunskap. Vad sedan Densias bedömning har med hennes beslut att göra vet jag inte. Det gjordes ju lååångt senare. Däremot verifierade det att överenskommet pris verkar rimligt.
2021-03-23, 08:18
Medlem
Citat:

Man kan konstatera att göra som Ebba-klanten gjort med kompisbrormäklare, tjat, osynliga mäklare, säljaren ska betala för renovering, röjning innan tillträde............är ingen hit.

Det enkla svaret på hur man ska göra är att göra rätt.

I detta fallet skulle Ebba som är en offentlig person, partiledare för Kd som säger sig värna om de svaga o de gamla, skaffat en oberoende mäklare/jurist som tog tillvara bådas intresse av att göra en rekorderlig affär.

Oaktat om säljaren säger sig inte vilja ha en dyr mäklare så skulle Ebba tagit den kostnaden som i det hela är en "piss i Missisippi" för henne. Hon ville ju så gärna ha huset pga läget.

Allt rätt värderat, dokumenterat o bevittnat borgar för en god affär för båda som de flesta husaffärer avslutas. Svårare än så är det inte!

Det är lätt att se att Ebba inte har bra folk runt sig som kunde "styrt upp o hjälpt" henne att se fallgroparna med att köpa en fastighet av en äldre herre som är lite egen. Som tex mäklaren Theo Dietz inblandning. Hade han gjort det en bra mäklare ska, tror jag inte att det hade gått så snett.

Slutord: Karma is a bitch!
2021-03-23, 08:21
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volvoellersaab
Ebba lät Anticimex göra en besiktning i samband med hennes bedömning om ifall det är värt att köpa. Då får hon kunskap om ev skador och kan göra en bedömning av ev återställningskostnader. Tror du hon klättrar på tak och kryper själv? Hon har nog förstånd att köpa kunskap. Vad sedan Densias bedömning har med hennes beslut att göra vet jag inte. Det gjordes ju lååångt senare. Däremot verifierade det att överenskommet pris verkar rimligt.
Jag har inte ifrågasatt att hon låter göra en bedömning. Det gör de flesta som köper ett hus.
Att Ebba tycker huset är värt en del är för mig ställt utom all tvivel. Hon tycker uppenbart att det är värt att spela bort sin trovärdighet som politiker för.
Så hon fick kunskap om återställnings kostnad, vad är det? Och vem ska stå för dom?

Jag betvivlar inte en sekund att Ebba har förstånd att köpa kunskap. Det hade ju varit smart att dokumentera den lite oxå. Nu är man ju så förvirrad av vilka två värderingar hon gjort och hur Esbjörn fick ta del an dessa.
Det är bara så synd att hon inte har förstånd att se till att Esbjörn gör det oxå.

Densia bedömningen hade ju givetvis inget med Ebba att göra. Den var ju inte gjord när hon bestämde priset. Om 700k är billigare är verifierar att hon betalar rätt pris vet jag inte om jag tycker. Jag tycker sjuhundratusen är ruskigt mycket pengar.
2021-03-23, 08:33
Medlem
MarryBlunts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Freducation
Man kan konstatera att göra som Ebba-klanten gjort med kompisbrormäklare, tjat, osynliga mäklare, säljaren ska betala för renovering, röjning innan tillträde............är ingen hit.

Det enkla svaret på hur man ska göra är att göra rätt.

I detta fallet skulle Ebba som är en offentlig person, partiledare för Kd som säger sig värna om de svaga o de gamla, skaffat en oberoende mäklare/jurist som tog tillvara bådas intresse av att göra en rekorderlig affär.

Oaktat om säljaren säger sig inte vilja ha en dyr mäklare så skulle Ebba tagit den kostnaden som i det hela är en "piss i Missisippi" för henne. Hon ville ju så gärna ha huset pga läget.

Allt rätt värderat, dokumenterat o bevittnat borgar för en god affär för båda som de flesta husaffärer avslutas. Svårare än så är det inte!

Det är lätt att se att Ebba inte har bra folk runt sig som kunde "styrt upp o hjälpt" henne att se fallgroparna med att köpa en fastighet av en äldre herre som är lite egen. Som tex mäklaren Theo Dietz inblandning. Hade han gjort det en bra mäklare ska, tror jag inte att det hade gått så snett.

Slutord: Karma is a bitch!
Jag undrar om hon inte påbörjade affären under sin semester och partiet inte viste. För man hoppas att de varit förståndiga nog att styra upp det här.

Jag tänker att Ebba tycker att äldre är viktiga och att brott mot dom är vidriga. Så länge de inte har en tillgång Ebba själv vill ha.

Om Ebba fick råd av någon i den här affären så var det kompisarna i sekten. Sekter tycker inte att man behöver respektera människor och att blåsa folk utanför sekten räknas inte. De är ju ändå orena.
2021-03-23, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarryBlunt
Jag har inte ifrågasatt att hon låter göra en bedömning. Det gör de flesta som köper ett hus.
Att Ebba tycker huset är värt en del är för mig ställt utom all tvivel. Hon tycker uppenbart att det är värt att spela bort sin trovärdighet som politiker för.
Så hon fick kunskap om återställnings kostnad, vad är det? Och vem ska stå för dom?

Jag betvivlar inte en sekund att Ebba har förstånd att köpa kunskap. Det hade ju varit smart att dokumentera den lite oxå. Nu är man ju så förvirrad av vilka två värderingar hon gjort och hur Esbjörn fick ta del an dessa.
Det är bara så synd att hon inte har förstånd att se till att Esbjörn gör det oxå.

Densia bedömningen hade ju givetvis inget med Ebba att göra. Den var ju inte gjord när hon bestämde priset. Om 700k är billigare är verifierar att hon betalar rätt pris vet jag inte om jag tycker. Jag tycker sjuhundratusen är ruskigt mycket pengar.
Vad säger att det inte finns dokumenterat? Hon har ju en ac rapport. Den är ju t.o.m. omnämnd i köpeavtalet. Är kravet att det ska läggas ut här? Vad är så svårt att förstå?

De 700 000 tjatas det om hela tiden. Det är visats flera gånger att det är troligen fel utan att det är mer sannolikt att det är tvärtom. Vi väntar fortfarande på att Esbjörn m ombud ska visa att priset är orimligt vilket inte har skett än.

Eftersom det kommer upp hela tiden så ser det ut som att du har en agenda med det. Att sprida ett felaktigt rykte och kasta skit i onödan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in