2021-03-23, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubar
Häktad är han. Men som påtalats: det krävs inte alltid så mkt för det. Att det finns ”sms-bevisning” har framkommit. Men frågan är ju hur pass konklusiv den är.

Sedan vet vi ju inte heller hur det var bevänt med GL:s prestationer denna julaftonskväll: det behöver ju inte handla om ett snorrefierat sex.
Kanske fick GL inte alls upp den och det var det som gjorde att han gick över gränsen?
Inte nödvändigt att påtala att detta är spekulativt, antar jag.
Vad skulle han ha gjort då menar du när han gick över gränsen?
Citera
2021-03-23, 00:30
Medlem
Mer.info.007s avatar
GL tänkte väl "Jag får göra vad jag vill med henne" "Hon har inget värde" Då han kände till hennes "historia"
Han hade väl sett bilderna också
Citera
2021-03-23, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Just detta inlägg syftade på Sofia Hellqvist, som är född 1984.

hehe okay
Citera
2021-03-23, 00:48
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det är väl väldig överkurs att diskutera. Viss sekretess kan säkert accepteras. Vad som naturligtvis bör vara offentligt är namnen på de inblandade och det som är relevant för bevisningen.

Målsäganden i detta fall borde inte anonymt kunna anklaga den namngivne Lambertz vilket är fallet om hennes namn hemligstämplas och häktningsförhandlingarna bör vara öppna och de bevis statens ombud säger sig ha borde kunna granskas av allmänhet och pressen. Dagens ordning är inte ens i närheten av att utgöra något som liknar rättvisa. Offentliga och öppna rättsprocesser är en grundbult i en demokrati där ingen skall dömas i hemlighet bakom stängda dörrar eller frihetsberövas i ett halvår utan att vi vet varför och om det är motiverat,

Inte ens en sådan som Lambertz som är ett av av de lagvrängande svinen som är ansvariga för hur det ser ut idag och som politiserat och avdemokratiserat rättsväsendet och motarbetar allmänhetens insyn.
Nej, det är inte väldigt överkurs att diskutera tvångsvård i samband med demokrati och frihetsberövande. De som tvångsvårdas får sin frihet inskränkt på ett sätt som häktning inte är i närheten av. Så gott som helt utan insyn och helt omöjlig för utomstående att granska. Det förvånar mig att du helt viftar bort frågan i den här tråden.

MÄ ska ha varit vårdad enligt LPT och det tas som ett bevis för att hon har en bukett av olika störningar. En veritabel kabinkokare. Ja, man skriver tom att hon dömts till tvångsvård. Men man döms inte till tvångsvård enligt LPT utan chefsöverläkare/ förvaltningsrätt fattar beslut om vården efter det inledande vårdintyget.

En vanlig anledning till LPT är svåra depressioner där patienten själv inte vill ha vård eller suicidalitet pg av en tillfällig kris. Jag vet inget om det här fallet, men mer komplicerat än så behöver det inte vara. Erfarenhet av tvångsvård innebär inte att det är något fel alls på en person, särskilt inte när det gått flera år sedan vårdtillfällena. Det är trist att så många brännmärker den person som utpekas som MÄ.

Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Lambertz gick ju själv ut med att tjejen blivit våldtagen förr. Syftet var att få bort hennes trovärdighet.

Med det spelar ingen roll. Om hon sov, gav hon inte sitt samtycke. Frågan är om det går att styrka. Du har missat att nu måste det finnas samtycke efter ny lagtext. Annars är det våldtäkt.
Ja, det var ett mycket intressant drag av Lambertz. Han har verkat inom rättsväsendet hela (?) sitt yrkesliv men när det kommer till kritan håller han sig inte för god för smutskastning av MÄ. Han vet ju mycket väl att det hans ombud berättade inte har något med anklagelserna att göra öht.

Lambertz drag får mig att tro att han visste exakt vad han gjorde på julafton och att det inte är en slump att MÄ är den hon är. Frågan är om hans drag går hem såhär efter #metoo? Jag är inte så säker på det. Spelplanen är förändrad och män med hög position har inte längre automatiskt tolkningsföreträde.

Som jag förstått saken är de överens om att det hände något sexuellt mellan dem, men de är oense om det var frivilligt från hennes sida eller inte. Han menar att hon var med på det som hände, men då är frågan hur han kommit fram till det. Det kan ju ha funnits anledning för honom att tro att hon faktiskt inte ville ha sex vid det här tillfället även om de haft det senare. Kanske finns det sms.

GW sa härom dagen att han trodde att det gått till ungefär som det återberättats i media. Han brukar ha koll. Så anta att det stämmer att hon vaknade av att han hade sex med henne. Lambertz borde ha vetat bättre än att göra något sådant, men kanske trodde han att hon var alldeles för berusad för att vakna. Dvs han struntade fullständigt i om han hade samtycke eller inte.
Citera
2021-03-23, 00:51
Medlem
Sandkakas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007
GL tänkte väl "Jag får göra vad jag vill med henne" "Hon har inget värde" Då han kände till hennes "historia"
Det är en möjlighet. Han tillhör ju en äldre generation.
Det är bara att läsa igenom den här tråden så ser man mängder av inlägg som verkar ge prov på den synen. Några går så långt att de skriver att det är Lambertz som är det oskyldiga offret och kvinnan förövaren.
Citera
2021-03-23, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zem1
Man ser på ögonen att ngt är allvarligt fel på henne. Ögonen följer inte när ansiktet ler. De är fixerade. Sådant är varningstecken.
Ja hon ser olycklig ut. Verkar inte alls vara bekväm med situationen. Det har du rätt i.
Citera
2021-03-23, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergsturk
Jag tog nog fel; vissa av bilderna har EXIF som anger att de är tagna 2003, vilket skulle göra henne till 19-20 vid tillfället.

Men år 2003 är nu 18 år sedan, så det kan ju inte stämma. Att EA i så fall skulle varit typ 11-12 år då.
Antingen är EXIF-datat omprogrammerat eller att du läst fel, att det står år 2013.

Och tex bilden med kvinnan och katten är tagen enligt EXIF-data 2012:08:12 kl 17:37:18 på en Canon EOS 5D Mark II kamera.
Högerklicka och välj spara bild som. Därpå öppnar du bilden i din fotovisare, och väljer File/Egenskaper, där ser du de viktiga EXIF-datat.

Men det är lite udda för en yrkesfotograf att lägga ut bilder där EXIF-datat finns kvar.
Många redigerar bort det, därför att det försvårar för fotograferna att tex ha många bilder i olika format men med samma EXIF-data. Det rör till det för dem, när de ska leta i många mappar.
Med 10000-tals bilder så behöver man verkligen veta vad man lägger in för info i bilderna.

Många yrkesfotografer väljer att utelämna EXIF-datat helt, därför att Internet behöver inte veta EXIF-data ändå.
Det är det ingen som letar efter ändå.
Ett annat namn för EXIF-data är sk Meta-data, dvs information om när bilden togs osv.

Kameran kan ju också ha sin klocka och datum felinställt.
Man kan aktivt redigera och ändra dessa EXIF-data om man vill.

Men men grabbar, EXIF-data blir förstås mycket viktigt för tex journalister att de kan visa för sin arbetsgivare att de har arbetat den aktuella dagen, att det syns när bilderna är tagna.

Förr hade fotograferna tex en dagbok/loggbok där de skrev i var de jobbat och hur många filmrullar de hade använt. De filmkassetterna märktes ju upp. Ibland tex att den första bilden togs mot en anteckningsbok där datum och plats skrevs upp.

Citat:
Ursprungligen postat av KnasTrams
Uppmaningen från mod/admin uppfattar jag som att den främst rör EA och hennes privatliv. Att skriva ut namn på advokater som är aktiva i ärendet kan rimligen inte omfattas av 1.12.

Ja nej det kan knappast vara meningen, att sätta ut advokaternas namn är väl okej. Det får de tåla, annars blir ju en sådan här tråd nästintill oläslig om man måste använda initialer då också. Vi rotar ju inte i deras privatliv heller.
Citera
2021-03-23, 01:37
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Men år 2003 är nu 18 år sedan, så det kan ju inte stämma. Att EA i så fall skulle varit typ 11-12 år då.

Den diskussionutvikning du svarar på handlar om Sofia Hellqvist, utvikningsprinsessa, som är född 1984. Inte om EA.
Citera
2021-03-23, 01:41
Medlem
Mer.info.007s avatar
Citat:
Man ser på ögonen att ngt är allvarligt fel på henne. Ögonen följer inte när ansiktet ler. De är fixerade. Sådant är varningstecken.

Folk med ätstörningar har oftast sorgsna ögon. Sen vet man ju inte vem / vilka MÄ har /hade hamnat i klorna på. För nåt är det ju med tjejen som verkar vara en trasig själ
Citera
2021-03-23, 01:51
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sandkaka
Nej, det är inte väldigt överkurs att diskutera tvångsvård i samband med demokrati och frihetsberövande. De som tvångsvårdas får sin frihet inskränkt på ett sätt som häktning inte är i närheten av. Så gott som helt utan insyn och helt omöjlig för utomstående att granska. Det förvånar mig att du helt viftar bort frågan i den här tråden.

MÄ ska ha varit vårdad enligt LPT och det tas som ett bevis för att hon har en bukett av olika störningar. En veritabel kabinkokare. Ja, man skriver tom att hon dömts till tvångsvård. Men man döms inte till tvångsvård enligt LPT utan chefsöverläkare/ förvaltningsrätt fattar beslut om vården efter det inledande vårdintyget.

En vanlig anledning till LPT är svåra depressioner där patienten själv inte vill ha vård eller suicidalitet pg av en tillfällig kris. Jag vet inget om det här fallet, men mer komplicerat än så behöver det inte vara. Erfarenhet av tvångsvård innebär inte att det är något fel alls på en person, särskilt inte när det gått flera år sedan vårdtillfällena. Det är trist att så många brännmärker den person som utpekas som MÄ.

Ja, det var ett mycket intressant drag av Lambertz. Han har verkat inom rättsväsendet hela (?) sitt yrkesliv men när det kommer till kritan håller han sig inte för god för smutskastning av MÄ. Han vet ju mycket väl att det hans ombud berättade inte har något med anklagelserna att göra öht.

Lambertz drag får mig att tro att han visste exakt vad han gjorde på julafton och att det inte är en slump att MÄ är den hon är. Frågan är om hans drag går hem såhär efter #metoo? Jag är inte så säker på det. Spelplanen är förändrad och män med hög position har inte längre automatiskt tolkningsföreträde.

Som jag förstått saken är de överens om att det hände något sexuellt mellan dem, men de är oense om det var frivilligt från hennes sida eller inte. Han menar att hon var med på det som hände, men då är frågan hur han kommit fram till det. Det kan ju ha funnits anledning för honom att tro att hon faktiskt inte ville ha sex vid det här tillfället även om de haft det senare. Kanske finns det sms.

GW sa härom dagen att han trodde att det gått till ungefär som det återberättats i media. Han brukar ha koll. Så anta att det stämmer att hon vaknade av att han hade sex med henne. Lambertz borde ha vetat bättre än att göra något sådant, men kanske trodde han att hon var alldeles för berusad för att vakna. Dvs han struntade fullständigt i om han hade samtycke eller inte.

Det finns säkert goda skäl att diskutera tvångsvård i samband med det här fallet. Det har inte varit min mening att vifta bort det, men jag är inte insatt i frågan.

Jag vill betona att jag inte avfärdar MÄ: s berättelse och speciellt inte för att hon eventuellt tvångsvårdats. Hon kan ändå ha blivit våldtagen av Lambertz. Hennes historia hör dock till fakta i målet. Avgörande är förstås dock vad man kan säga om vad som hände på julafton och det vet vi för lite om för att säga något bestämt. Rättegången borde vara offentlig så vi kunde granska att domstolen dömer rätt och att båda parter får en rättvis och rättssäker behandling. Tyvärr är många tveksamma till det av goda skäl när det gäller den här typen mål.
Citera
2021-03-23, 02:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Lambertz gick ju själv ut med att tjejen blivit våldtagen förr. Syftet var att få bort hennes trovärdighet.
Oops sakta i backarna nu, en sak i taget, det där är väl GLs advokats egna ord, inte GLs. Eller släppte de in tidningens murvlar på häktet nu också ?
Rättsrötan gräver sig allt djupare ser det ut som i så fall.

Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Där har du nog lite rätt. Varför bekände Quick alla morden? Därför att han stortrivdes i fängelset och ville med alla medel få bli kvar där. Han duperade ju psykologer som höll på att gullegulla med honom. Han duperade väl allihopa och GL var mest duperad av allihopa. Quick ville inte leva något annat liv, men till slut tröttnade han visst iallafall. Men GW. Kunde tänka utanför boxen och genomskådade honom iallafall. Så någon människokännare tror jag inte alls att GL är.

Plus att TQ fick ju alla de narkotikaklassade mediciner som han ville, och ju mer tillmötesgående han var att berätta om nya mord, desto flitigare blev läkarna att plocka fram receptblocket.

Denna typ av patienter finns faktiskt men de är verkligen inte många av dem.
Alltså sådana som "simulerar", för att få medicin, typ.

Jag tycker att ni är orättvisa mot GL i fråga om TQ. GL hade inget att göra med TQs behandling, förhörsmetoder, fängelsevistelse mm. GL visste nog lika lite som allmänheten om hur förhörsprotokollen hade upprättats och kommit till innan Hannes Råstam började rota i det.

GL har bara drivit tesen att utifrån det som var känt då när TQs rättegångar var aktuella att domsluten var korrekta då. Att sedan en murvel råkar få nys på hur manipulerad TQ var och att han också manipulerade psykologerna själv, var det väl ingen i den här soppan som kunde räkna ut.
GL har väl aldrig ens träffat TQ själv, eller ? Tex på Säter ?
GL kom ju sent in i matchen med målen mot TQ, eller hur ?
Hur fan skulle GL kunnat genomskåda allt material kring TQ ?
GL hade väl inte de befogenheterna vad jag förstår. GL hade bara till uppgift att väga åklagare Kwastens "bevisning" ? Inte starta egna utredningar, det hade GL inte makt att göra själv, precis...
Det var likadan hybris kring de "apatiska flyktingbarnen", att ingen vågade ifrågasätta konsensusnormen som gällde då.

Att GL verkar vilja försvara sin hållning i fallet TQ har ju att göra med att GLs hela livsgärning och juridiska karriär verkar ha fastnat i folks medvetande helt och hållet kring mytomanen TQ och hans "hittepåmord".
Inte så roligt alltså, att bli så missbedömd på målsnöret när GL gått i pension.

Men ingen i Regeringen Röfvén och hans anhang vill ha några pensionärer vid liv, så Mållgan & Röfvén skrockar förtjust när pensionärerna blir blåsta på sin ålderdom, och för dem är väl GL ingenting värd nu ändå.
Citat:
Ursprungligen postat av Mer.info.007

Fast det är ju knappast en sexuell predators MO att bjuda hem dem på julaftonen i sitt eget hem. Nej, så brukar inte sådana bete sig. Nej, vad fan som har hänt, det vet vi nog inte, och lär inte få veta. Två vuxna människor som möts för att fira julafton, är det egentligen så konstigt ?
Klart som fan att det måste ha blivit väldigt tomt i GLs liv när hustrun gick bort år 2018.
Och hustrun dog i en mycket grym sjukdom, samma som Steve Jobs dog i.
Måste rimligtvis varit ytterst påfrestande för GL själv, kanske därför som GL skrev dumheter om fallet TQ ?
Jag vet ej hur länge de var gifta, de hade väl planerat ett lugnt pensionärsliv ihop verkar det som.
Vi ser många likheter mellan Assange-fallet och EA/GL där smsen hade stor betydelse. Och som tydligen var den enda handfasta bevisningen

Ger mig fan på att imorgon kommer Expressen ut med ett tillkännagivande att feministmaffian lämnat in flera dussin med trasiga DNA-fria kondomer till Polisen, och att alla anklagar GL. Så är hela cirkusen igång igen.

GL måste rymma in på Afghanistans ambassad och hålla sig gömd där. Alltmedans den feministiska åklagaren sitter och filar naglarna

Fast tråden har fortfarande inte fått besök av de allerstädes närvarande konspirationsteoretikerna men de dyker väl snart upp här också med påståenden om att illuminati och den feministiska "judebolsjevikkonspirationen" styr och ställer med de feministiska åklagarna och den svenska rättstatens principer, som vilar på en alltmer vacklande "värdegrund"

Den feministiska hatsvansen med feministåklagarna i spetsen, de har fått ett delikat ärende rakt i knäet, som om hur de än gör, så blir det fel ur något perspektiv ändå.
Senast redigerad av DrSvenne 2021-03-23 kl. 02:12.
Citera
2021-03-23, 02:18
Medlem
Citat:
Det är stillbilder. Effekten blir att ögonen (och allt annat) blir fixerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in