2021-03-19, 13:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av amatoll
Jag visste inte att inspelat ljud håller som bevis men det gör det alltså?

I Sverige är det fri bevisföring alltså fritt fram för båda parter att lägga fram sina bevis även om dessa tillkommit på olagligt vis, det är sedan upp till domstolen att utreda alla bevis som framkommit noggrant för att avgöra målet. Om det håller, eller har ett högt eller lågt bevisvärde kan ingen svara på i nuläget, då vi saknar tillgång till allt material
Citera
2021-03-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intenog
(FB) Fd länspolismästare Göran Lindberg dömd för grov våldtäkt mm, hovrätt nov. 2010

Göran Lambertz. Exakt det jag sagt i den här tråden. Han var med i gänget runt Göran Lindberg. Trolle skyddade Lambertz och de andra och offrade Göran Lindberg.

Tycker dina inlägg om prostitution och cover-ups mellan Lambertz/Tolle/Lindberg (och östermalms-kidnapparna) och det andra är väldigt intressanta. Men det är svårt att följa eftersom informationen är uppdelad på så många separata inlägg. Orkar du göra en längre sammanfattning, inkl. hintar om källor (det du kan ge utan att outa dig...).

Tack på förhand!
Citera
2021-03-19, 13:53
Medlem
Provokatörs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ohshit.Cuntwell
Hon ålades att lämna in sin mobil till polisen. De upptäckte då att hon hade fabriksåterställt den flera gånger och genom det hade filen raderats. Polisen lyckades dock ändå återställa filen från hennes mobil.

Ur Tingsrättsdomen om varför hon gjorde flera fabriksåterställningar:
Den telefonen som hon gjorde ljudinspelningen på krånglade, därför skaffade hon en ny telefon och fabriksåterställde den gamla. Hon fabriksåterställde den gamla telefonen flera gånger. Hon skaffade en ny telefon under vecka 2 och hon tror att hon fabriksåterställde sin gamla telefon även vecka 2. Hon vet inte om hon fabriksåterställde telefonen innan eller efter polisen bad henne att lämna in den. Hon kan ha gjort det någon dag innan hon lämnade den gamla telefonen till polisen. Det kan vara så att hon fabriksåterställde telefonen den 18 januari. Hon gjorde det för att hon behövde komma åt Bank-ID och att det krånglade. Hennes telefon krånglade mycket Hon gjorde det inte för att dölja något.
Något som Tingsrätten tog fasta på fullt ut och slängde mannen i fängelse. Alldeles för många 'kan', 'vet inte', 'tror' för min smak, rättsosäkert i allra högsta grad.

Hur många 'kan', 'vet inte', 'tror' har hon hitintills använt sig av i den här utredningen, när inser någon ansvarig att det går för långt?

/Provokatör
Senast redigerad av Provokatör 2021-03-19 kl. 14:45.
Citera
2021-03-19, 13:55
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Jag ber dig observera att jag inte lägger någon egentlig värdering när jag använder termen godtycklig.

Det märks. Du kanske borde överväga att börja värdera ord innan du använder dem. Säg mig, om ord kan användas efter eget godtycke (se där, en korrekt användning av ordet) vad är ens meningen med att försöka kommunicera?

Citat:
Jag ska också tillägga att jag absolut inte tycker att vi lever i ett rättsosäkert samhälle.

Då borde du inte använda uttryck som "godtyckliga beslutsprocesser" när du beskriver det.
Citera
2021-03-19, 14:08
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Plastkork
Det framstår för mig som att du med skyldigt sinneslag menar att man ska ha haft uppsåt att på något vis skada en person eller att det ska finnas ett inslag av ondsinthet i bokstavlig mening. Det är ett förståeligt missförstånd. Sådan är inte svensk rättstradition. Vi har åtminstone under sedan moderniteten bestraffat handlingar som man knappast kan betrakta som omoraliska, eller som förutsätter sådan ”ondsinthet”, utan för att vi tror det kan finnas önskvärda effekter av sådan lagstiftning. Mens rea brukar i svensk kontext kallas för kravet på subjektiv täckning. Det finns säkert ytterligare benämningar.

Kravet på subjektiv täckning betyder att de faktiska omständigheter som utgör brott ”exempelvis penetration av mycket berusad kvinnas kön” inte är tillräckliga, utan det krävs också att ett subjektivt rekvisit är uppfyllt i förhållande till omständigheterna. Om det tillämpliga rekvisitet är grov oaktsamhet ska alltså gärningsmannen
1. Ha varit medveten om risken för att han penetrerade en mycket berusad kvinnas kön och
2. Ha varit likgiltig inför denna risk.

Att parterna i en allmänspråklig mening samtyckte till att utföra handlingar på varandra medför alltså inte i sig att kravet på skyldigt sinneslag inte är uppfyllt. (Sedan kan samtycke, nog även inbillat sådant, rent allmänt vara ansvarsbefriande exempelvis vid misshandel men jag vet inte om den konstruktionen är tillämplig på våldtäkt iom det höga straffvärdet mm.)

Jag låter moderatorn avgöra när vår OT-vandring gått för långt.

Sex är speciellt och har en särställning i brottshänseende beroende på att om det inte är ett brott är det något önskvärt för båda parter. Eftersom du är solidarisk med ett rättspositivistiskt system där allt är ok om man formulerar det så är det givetvis en oerhörd svårighet att ens få dig att inse problemet här, men för all del.

Problemet är inte ondsinthet kontra goda handlingar per se utan att den oaktsamma handlingen helt sammanfaller med den inte bara oskyldiga utan av motparten önskade handlingen vad gäller uppsåt, avsikt, subjektivt rekvisit och alla andra sådana kategorier man kan tänka sig och så är inte fallet med någon annan handling man kan tänka sig.

Men det har rätt i att vi nog får utveckla fortsatt diskussion på annan plats. Om det här med oaktsam våldtäkt trots att han både saknade uppsåt och var övertygad om att sexet var önskvärt från båda parter och därigenom egentligen inte kan varit oaktsam kommer att gälla Lambertz återstår att se
Citera
2021-03-19, 14:19
Medlem
Ohshit.Cuntwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Okej. Jag avbryter mitt deltagande i den här diskussionen nu eftersom du uppenbart inte är intresserad av att förhålla dig till hur rättsystemet faktiskt är uppbyggt utan bara till din egen föreställning om detsamma.

Märkligt då att du inte klarade av att konkretisera ditt påstående.
Citera
2021-03-19, 14:26
Moderator
blomvattnares avatar
Ett antal inlägg som inte har respekterat modmeddelandet om att undvika att posta namn har raderats.

/Mod
Citera
2021-03-19, 14:28
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Den telefonen som hon gjorde ljudinspelningen på krånglade, därför skaffade hon en ny telefon och fabriksåterställde den gamla. Hon fabriksåterställde den gamla telefonen flera gånger. Hon skaffade en ny telefon under vecka 2 och hon tror att hon fabriksåterställde sin gamla telefon även vecka 2. Hon vet inte om hon fabriksåterställde telefonen innan eller efter polisen bad henne att lämna in den. Hon kan ha gjort det någon dag innan hon lämnade den gamla telefonen till polisen. Det kan vara så att hon fabriksåterställde telefonen den 18 januari. Hon gjorde det för att hon behövde komma åt Bank-ID och att det krånglade. Hennes telefon krånglade mycket Hon gjorde det inte for att dölja något.
Något som Tingsrätten tog fasta på fullt ut och slängde mannen i fängelse. Alldeles för många 'kan', 'vet inte', 'tror' för min smak, rättsosäkert i allra högsta grad.

Hur många 'kan', 'vet inte', 'tror' har hon hitintills använt sig av i den här utredningen, när inser någon ansvarig att det går för långt?

/Provokatör

Det är absurda förklaringar, precis som det absurda påståendet att hennes ljudinspelning var för stor att skicka på e-post, rent trams, dessutom att hon "råka" klippa mitt i en konversation där hon svarar "Asså du tror inte jag vet hur skönt det är".

Visar bara hur en psykopat kan ta sig fram med de mest absurda lögner, en vanlig människa skulle resonerar typ: Asså kommer dem verkligen köpa den här lögnen? Medans en psykopat bara kör på, och uppenbarligen köper en svensk rättsinstans sådana banala och rena jävla lathetslögner.
Citera
2021-03-19, 14:43
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Provokatör
Den telefonen som hon gjorde ljudinspelningen på krånglade, därför skaffade hon en ny telefon och fabriksåterställde den gamla. Hon fabriksåterställde den gamla telefonen flera gånger. Hon skaffade en ny telefon under vecka 2 och hon tror att hon fabriksåterställde sin gamla telefon även vecka 2. Hon vet inte om hon fabriksåterställde telefonen innan eller efter polisen bad henne att lämna in den. Hon kan ha gjort det någon dag innan hon lämnade den gamla telefonen till polisen. Det kan vara så att hon fabriksåterställde telefonen den 18 januari. Hon gjorde det för att hon behövde komma åt Bank-ID och att det krånglade. Hennes telefon krånglade mycket Hon gjorde det inte for att dölja något.

/Provokatör
Tingsrättsdomen är fullständigt grotesk & visar på att rättssäkerhet är inget man skall räkna med om man blir oskyldigt anklagad.
Citera
2021-03-19, 14:44
Medlem
Varför väljer man som 70 åringen att ha sex med en 30 åring?? Borde han inte veta vad som är rätt eller fel?
Citera
2021-03-19, 14:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stuuuudent
Varför väljer man som 70 åringen att ha sex med en 30 åring?? Borde han inte veta vad som är rätt eller fel?
På vilket sätt är det fel för en 70-åring att ligga med en 30-åring?
Är du någon jävla moralpolis?
Citera
2021-03-19, 14:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
På vilket sätt är det fel för en 70-åring att ligga med en 30-åring?
Är du någon jävla moralpolis?

Ja det är jag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in