2021-03-22, 23:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack. Ja det är lite delade meningar om vem som ledde sökarbetet den kritiska dagen 15/5.
(..)
Mycket av kritiken är att hon inte hittades tidigare. Därför är det särskilt intressant att se om de följde räddningsplanen och vem som ansvarade för sökandet där 15/5 ff.

Kritiska dagen.
Sen blev det inte kritiskt mer när PS tar över som spaningsledare.?
Citera
2021-03-23, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ja, hon hade själv kontaktat polisen igen då de gått ut med uppmaning i media att man skulle höra av sej om man gjort några iakttagelser. Typ.

Jag antar att det finns koder både för händelser och platser. Om man tittar på HR så är det ju massa information som inte kommer i klartext. Det är väl gott och väl med information men nån måste ju koppla ihop tåtarna, så att säga.

Edit: inringaren hörde av sej till polisen på fredagen. När man väl hittat LW på lördagen så blev hon, inringaren, plötsligt väldigt intressant för polisen. Synd att de inte brydde sej lika mycket varken på måndagen eller på fredagen.

Sen är ju frågan om den patrull som åkte på jobbet, i teorin då, hade lyckats lokalisera LW? Men klart de skulle skickat ut en patrull att leta. Lite knepigt är det med motorvägen där.
Jag har alltid tänkt att varför trodde ingen att hon kanske på fyllan gått mot motorvägen. Olycklig eller ja vad som helst. Ett barn hade man väl garanterat sökt redan första timmen längs detta plank?
Sen ska det ju inte vara nån skillnad på barn och vuxna när man letar å andra sidan

Finns väl tyvärr ingen räddningplan som dras igång medbuller och bång vid inringda kvinnoskrik men när det skriks i Örebro numera så lär det skickas en bil.
Citera
2021-03-23, 00:06
Medlem
Citat:
Du skrev till mig om MSO och förutsatte att bara du visste vad det betyder ja.

Trean där. Har du nån källa på det?

”Mats R*, processledare för polisens hundverksamhet i regionen, är självkritisk.
– Hon borde ha hittats tidigare – det tycker jag också, säger Mats R*upla till Nerikes Allehanda.Han uppger att han själv inte deltog i sökinsatsen under de dagar den var som mest intensiv.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/a2xqw5/bekraftat-lena-wesstrom-hittad-dod

Vidare då:

”Enligt Mats R*upla som är chef på polisens hundenhet hade kroppen sannolikt hittas tidigare om man istället vidtagit de utredningsåtgärder som görs i samband med rubriceringen ”försvunnen person”.

– Det är jag övertygad om, säger han.”

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Så när hon då var ”försvunnen person” har jag alltså ännu inte fått svar på vilka fel som gjordes av PS. Och jag har inte fått svar på vem som var räddningsledare vid försvunnen person.

Och jag ser heller inte att han nämns vid namn PS som du menar under punkt 3 där ”relaterat till spaningsledare” som du skriver att hundmänniskan är kritisk mot.

Om jag tolkar det rätt ska räddningsledaren försvunnen person hängas istället då när hunden inte hittade LW? Eller nån annan hundrelaterad person?

För det har ju nåt med hundar att göra eftersom den här hundchefen är så självkritisk. Eller skulle PS ha kutat runt med sin egen hund eftersom det är hundrelaterat?

Jag vet att jag är jobbig men det är viktigt att vara enträgen när sanningen ska fram.

Mats Rupla var inte själv i tjänst eller på plats i Nya Hjärsta vid aktuell händelse. I sak däremot tror även jag att rubriceringen försvunnen person varit bättre och även mer korrekt. Troligen också gett mer korrekt hanteringen av ärendet med bättre resultat som följd.
Citera
2021-03-23, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Är det offentlig handling, eller hur man ska säga. Kan man helt enkelt fråga? Likaväl som att man kan begära ut handlingar från TR etc.

Ja det är nog bara att fråga på men sen vad man får svar är väl en annan sak.

Jag har skummat lite för att hitta vilka insatser som görs mer specifikt och i vilken ordning.
Här är en daterad variant i väntan på en mer aktuell uppgift.

https://www.saterbygden.se/globalassets/saterbygdens-ok---orientering/dokument/forenings-info/mso-eftersok.pdf?w=900&h=900

Här från 2003 är man inne på åtgärdsplan. Lite mer detaljerat än ovan:

https://docplayer.se/398953-Eftersok-av-forsvunnen-person.html
Citera
2021-03-23, 00:15
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Mats Rupla var inte själv i tjänst eller på plats i Nya Hjärsta vid aktuell händelse. I sak däremot tror även jag att rubriceringen försvunnen person varit bättre och även mer korrekt. Troligen också gett mer korrekt hanteringen av ärendet med bättre resultat som följd.
Ja, missing People hade säkert traskat dit direkt.
" Hmmm... en stort plank ses från gatan vid lgh. Kan det vara nåt bakom, det är ju rätt insynskyddat fr motorvägen och snårigt?
Hon verkar ju ha begett sig av till fots..
Tips om cacher 16e.
Vart har hon de där cacherna egentligen, nån som vet koordinat?

Ursäkta ironin.
Citera
2021-03-23, 00:16
Medlem
Citat:
Mats Rupla var inte själv i tjänst eller på plats i Nya Hjärsta vid aktuell händelse.

Precis. Därför fetade jag det för att vara tydlig i inlägget du citerade.
Citera
2021-03-23, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Kritiska dagen.
Sen blev det inte kritiskt mer när PS tar över som spaningsledare.?

Skratta du.
Så dagen LW försvann var en ”okritisk” dag eller hur ska jag tolka det? Ska hennes anhöriga instämma?

Har du inte själv varit inne på att snabba ryck var lite bra i sammanhanget? Hon låg ju så nära. Varför körde de inte enligt den metod du lyft fram här gång på gång? Så hade kanske Grova brott kopplats in redan vid lunch dagen efter mordet?

Eller när MN ”tog över” som spaningsledare utan att PS och JR visste om det stora flytthelgen i Uppsala och öldrickarhelgen i Tyskland. Var det en kritisk dag?

Eller när MN tog över hela faderullan och snubben går senare fri från tingsrätten innan domen ens har fallit? Var det en okritisk eller kritisk dag för MN?
Citera
2021-03-23, 00:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Skratta du.
Så dagen LW försvann var en ”okritisk” dag eller hur ska jag tolka det? Ska hennes anhöriga instämma?

Har du inte själv varit inne på att snabba ryck var lite bra i sammanhanget? Hon låg ju så nära. Varför körde de inte enligt den metod du lyft fram här gång på gång? Så hade kanske Grova brott kopplats in redan vid lunch dagen efter mordet?

Eller när MN ”tog över” som spaningsledare utan att PS och JR visste om det stora flytthelgen i Uppsala och öldrickarhelgen i Tyskland. Var det en kritisk dag?

Eller när MN tog över hela faderullan och snubben går senare fri från tingsrätten innan domen ens har fallit? Var det en okritisk eller kritisk dag för MN?
Ja, jag skrattar åt din iver att lägga fokus bortom Springare. In absurdum.
Citera
2021-03-23, 00:28
Medlem
Citat:

Du menar till skillnad mot människorov som blev fallet?
Citera
2021-03-23, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, missing People hade säkert traskat dit direkt.
" Hmmm... en stort plank ses från gatan vid lgh. Kan det vara nåt bakom, det är ju rätt insynskyddat fr motorvägen och snårigt?
Hon verkar ju ha begett sig av till fots..
Tips om cacher 16e.
Vart har hon de där cacherna egentligen, nån som vet koordinat?

Ursäkta ironin.

Ja eller varför inte en polispatrull med några år på högskolan och daglig erfarenhet av att ”lösa brott” och lösa allehanda andra polisiära uppgifter traska dit och kika lite? Kanske med en hund i sällskap. Det kan funka också.
Citera
2021-03-23, 00:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ja eller varför inte en polispatrull med några år på högskolan och daglig erfarenhet av att ”lösa brott” och lösa allehanda andra polisiära uppgifter traska dit och kika lite? Kanske med en hund i sällskap. Det kan funka också.
Bjässen och husse samt MPS hade nog lyckats bättre.
Citera
2021-03-23, 00:36
Medlem
Citat:
Sen är ju frågan om den patrull som åkte på jobbet, i teorin då, hade lyckats lokalisera LW? Men klart de skulle skickat ut en patrull att leta. Lite knepigt är det med motorvägen där.
Jag har alltid tänkt att varför trodde ingen att hon kanske på fyllan gått mot motorvägen. Olycklig eller ja vad som helst. Ett barn hade man väl garanterat sökt redan första timmen längs detta plank?
Sen ska det ju inte vara nån skillnad på barn och vuxna när man letar å andra sidan

Finns väl tyvärr ingen räddningplan som dras igång medbuller och bång vid inringda kvinnoskrik men när det skriks i Örebro numera så lär det skickas en bil.

Man hade kommit väldigt nära OM man lyft på luren och lyssnat på inringaren. Ett klokt, sansat par som själva via logiskt resonerande kommit fram till varifrån skriket kom ifrån. Dom bodde mittemot det som visade sig vara BP, på andra sidan motorvägen, på andra våningen och hade fönstret öppet pga värmen, lite trafik och tyst ute, på motsatt sida ligger Nya Hjärsta bakom ett bullerplank, i övrigt är det bara en grässlänt utan träd ner mot motorvägen. Det förtvivlade Dödsskriket hamnade obehindrat rakt in i deras sovrum! En part hade somnat. Den andra satte sig käpprätt upp. Väckte den andre. Någon dör i vår närhet! ......... Minuter senare ringer dom SOS Alarm och rusar ut bilen påklädda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in