Citat:
Ursprungligen postat av
develi
En lyckad MSO kräver en lyckad spaningsledare in charge.
Jo men jag är ju inne på att räddningsledaren har en viktig uppgift om man följer ”din” EFP. Den räddningsledare som jag efterfrågat vem det var?
Tror du blandat ihop begreppen lite här och vem som gör vad när en person försvinner > misstänkt människorov > hittas mördad.
Sidan 31 ff.
https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1247639/FULLTEXT01.pdf
”
Räddningsledaren är den viktigaste funktionen vid efterforskning av försvunna personer17. Enligt lag ska det i samtliga polisregioner finnas ett tillräckligt antal räddningsledare för att kunna leda räddningstjänst som avser efterforskning av försvunna personer (Polisen 2017b). Det ska alltid finnas tillgång till en räddningsledare dygnet runt, den rollen får aldrig stå tom17.
När ett larm inkommer till Polisen är det vakthavande befäl som har det yttersta ansvaret för vilka åtgärder som ska vidtas18. Beslutet om Polisen ska leta efter en försvunnen person tas av vakthavande befäl som då utser, och i Polisregion Stockholm blir, räddningsledare för insatsen. För att få verka som räddningsledare måste personen ha utbildning inom EFP, rätt kompetens och tillräcklig erfarenhet17.
Räddningsledaren måste ta aktivt ansvar för ledningen av insatsen så att den genomförs snabbt och effektivt (Polisen 2017b).
Det är endast räddningsledaren som kan ta beslut om och när externa aktörer ska sättas in, se till att rätt mängd sökresurser finns på rätt plats i rätt tid samt alla resterande beslut som finns att ta enligt LSO16.
Räddningsledaren är den person som tar beslut under hela efterforskningen18.
Räddningsledaren har som uppgift att under hela förloppet göra bedömningar utifrån den information och det underlag som finns. Det finns tre kritiska bedömningar att besluta om som vakthavande befäl och räddningsledare18. Dessa är:
1. Ska Polisen leta efter den försvunna personen?
2. Ska räddningstjänst enligt LSO startas?
3. Ska efterforskningen avslutas?”
Osv. Resten kan läsas i länkade dokumentet.
Jag har läst sju rapporter och avhandlingar här från 1994 till dags dagar.