2021-03-22, 21:32
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fröken_Sverige
Det verkar som enbart biblioteket i Umeå som har den. Samhällskritiska böcker rensas snabbt bort numera.

Men man kan begära att ens eget bibliotek tar in den. Inte säkert att de tar in den ändå, tyvärr. Betydligt "farligare" böcker får dock vara kvar. Men det är ett ämne för någon annan del av forumet.

#TeamÅsaHiding

Den finns på flera av Stockholms bibliotek såg jag precis.
Citera
2021-03-22, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Håller med, helt förfärligt fruktansvärt.
Må medvetslöshet ha inträtt snabbt vilket jag vill tro - och tror.

Tänker: en trevlig men lite udda karl som ska bjuda på kaffe å kaka i ubåten, som står på botten. Han ler, vänder sig om och pysslar med kaffet. Efter några sekunder vänder han sig om igen, men nu med kolsvart blick och uttryckslöst ansikte. I den sekunden tror jag att KW förstod vad som var på G.. Att hon skulle dö.
Nåt liknande med litauern Pillevippen: "kan do jellpa min bror här i laddan? Han ont, bryta ben." Eller nåt sånt.

SD: "kom kära Lena till vår plats bakom planket, ett sista superknull, sen skils vi åt. Jag till USA, du till Norge."
Predators. Psykopater.
Senast redigerad av zilvereko 2021-03-22 kl. 21:50.
Citera
2021-03-22, 21:41
Medlem
Citat:
Spaningsledare Lars Johansson. Coachen tipsar.

Första gången jag såg "strikt förundersökningssekretess användas". Vilket väsen det blev! Medias "sommarmord" och GWs kröniker frös inne. Man ägnade hela sommarens löpsedlar åt att slakta Spaningsledning och Åklagaren. GW rev i sina hårtestar förutsåg skandal och misslyckanden.

FUP:en kom och GW var rent Lyrisk, den bästa utredningen jag någonsin sett!!!
Citera
2021-03-22, 21:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Tänker: en trevlig men lite udda karl som ska bjuda på kaffe å kaka i ubåten, som står på botten. Han ler, vänder sig om och pysslar med kaffet. Efter några sekunder vänder han sig om igen, men nu med kolsvart blick och uttryckslöst ansikte. I den sekunden tror jag att KW förstod vad som var på G.. Att hon skulle dö.
Nåt liknande med litauern Pillevicus. "kan do jellpa min bror här i laddan? Han ont, bryta ben." Eller nåt sånt.
SD: "kom kära Lena till vår plats bakom planket, ett sista superknull, sen skils vi åt. Jag till USA, du till Norge."
Predators. Psykopater.
Madsen är psykopat enligt mentalerklæring.

Jag hoppas det förordas RPU på SD, det indikerar fällande dom.
Citera
2021-03-22, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Vet du möjligen VAD EXAKT det var som, så lämpligt, "pingades" i Vivallaskogen då hela hundsöket drog dit? Vad blev resultatet? Kan det varit en liten tidsinställd sak? En polis bar en liten brun påse i papper från platsen.
u

Undrar samma sak men har inte vågat fråga. Trodde jag hade missat nåt självklart uppenbart.. .
Citera
2021-03-22, 21:45
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Kanske blir så när man laddar ner FUP:en till sin egen dator?

Jag fick precis samma idé - men även när jag nu kollade via mobilen så lyser tre namn röda.
(Ligger som vanligt efter så detta kanske redan är utrett.)
Citera
2021-03-22, 21:48
Medlem
Citat:
En lyckad MSO kräver en lyckad spaningsledare in charge.

Jo men jag är ju inne på att räddningsledaren har en viktig uppgift om man följer ”din” EFP. Den räddningsledare som jag efterfrågat vem det var?

Tror du blandat ihop begreppen lite här och vem som gör vad när en person försvinner > misstänkt människorov > hittas mördad.
Sidan 31 ff.

https://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:1247639/FULLTEXT01.pdf

Räddningsledaren är den viktigaste funktionen vid efterforskning av försvunna personer17. Enligt lag ska det i samtliga polisregioner finnas ett tillräckligt antal räddningsledare för att kunna leda räddningstjänst som avser efterforskning av försvunna personer (Polisen 2017b). Det ska alltid finnas tillgång till en räddningsledare dygnet runt, den rollen får aldrig stå tom17. När ett larm inkommer till Polisen är det vakthavande befäl som har det yttersta ansvaret för vilka åtgärder som ska vidtas18. Beslutet om Polisen ska leta efter en försvunnen person tas av vakthavande befäl som då utser, och i Polisregion Stockholm blir, räddningsledare för insatsen. För att få verka som räddningsledare måste personen ha utbildning inom EFP, rätt kompetens och tillräcklig erfarenhet17. Räddningsledaren måste ta aktivt ansvar för ledningen av insatsen så att den genomförs snabbt och effektivt (Polisen 2017b). Det är endast räddningsledaren som kan ta beslut om och när externa aktörer ska sättas in, se till att rätt mängd sökresurser finns på rätt plats i rätt tid samt alla resterande beslut som finns att ta enligt LSO16.
Räddningsledaren är den person som tar beslut under hela efterforskningen18. Räddningsledaren har som uppgift att under hela förloppet göra bedömningar utifrån den information och det underlag som finns. Det finns tre kritiska bedömningar att besluta om som vakthavande befäl och räddningsledare18. Dessa är:

1. Ska Polisen leta efter den försvunna personen?

2. Ska räddningstjänst enligt LSO startas?

3. Ska efterforskningen avslutas?”

Osv. Resten kan läsas i länkade dokumentet.

Jag har läst sju rapporter och avhandlingar här från 1994 till dags dagar.
Citera
2021-03-22, 21:49
Medlem
Citat:
Håller med, helt förfärligt fruktansvärt.
Må medvetslöshet ha inträtt snabbt vilket jag vill tro - och tror.

SD till LW: -Hoppas du får en utdragen och smärtsam död. (Kanske ej ordagrant men helt i linje med hans avsikter).

Kan rättsläkaren ha gjort en bedömning av hur utdragen misshandeln var fram till hennes död? Eller är det omöjligt att tidsuppskatta?
Citera
2021-03-22, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Jag fick precis samma idé - men även när jag nu kollade via mobilen så lyser tre namn röda.
(Ligger som vanligt efter så detta kanske redan är utrett.)

Cirkulerar det flera versioner möjligen?
Citera
2021-03-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Den finns på flera av Stockholms bibliotek såg jag precis.

Den finns på minst 56 bibliotek i landet, så vet inte om det är censur. Går även med all säkerhet ta reda på hur ofta den lånas.
Många böcker, de flesta, köps bara in i tre exemplar flr arkivering i de sk nationella samlingarna.

Kan ha fel.
Citera
2021-03-22, 21:54
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Cirkulerar det flera versioner möjligen?
Den som jag kollade via datorn laddade jag ner för säkert ett par veckor sedan.
Via mobilen fick jag hämta på nytt för några dagar sedan för den tidigare versionen höll på att ”flyttas” eller uppdateras eller vad det nu var. Så mina versioner kommer från olika tillfällen. Och röda är de... Lite lattjo.
Citera
2021-03-22, 21:56
Medlem
Citat:
Vet du möjligen VAD EXAKT det var som, så lämpligt, "pingades" i Vivallaskogen då hela hundsöket drog dit? Vad blev resultatet? Kan det varit en liten tidsinställd sak? En polis bar en liten brun påse i papper från platsen.
Hej, inte mer än gissningar. Pinget och påsen behöver inte per se vara samma sak.

Tillägg: Men intressant, ni har bättre koll på fup. Men ska höra runt lite.

Mer intressant är om skogen där HD upptäcktes genomsöks till mm ern.
Senast redigerad av Dragonhuvud007 2021-03-22 kl. 22:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in