2021-03-22, 14:22
Medlem
SophieNeveus avatar
Hur mycket har du för tillfället? Hur gammal är du?
Dina föräldrar kan absolut gå in som borgenär. (Inte alla banker tillåter detta)
Med tanke på att din sambo studerar, tror jag att det är mer fördelaktigt om hon inte räknas med i kalkylen om du tänker använda dina föräldrar som borgenär.
Finns det möjlighet att ta ett lån av dina föräldrar istället för att ta ett privatlån för att täcka kontantinsatsen? Ser bättre ut när kreditupplysningen görs.

Hur kommer det sig att du har ett tídigare topplån om du bor i hyresrätt?
Citera
2021-03-22, 14:33
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Hur mycket har du för tillfället? Hur gammal är du?
Dina föräldrar kan absolut gå in som borgenär. (Inte alla banker tillåter detta)
Med tanke på att din sambo studerar, tror jag att det är mer fördelaktigt om hon inte räknas med i kalkylen om du tänker använda dina föräldrar som borgenär.
Finns det möjlighet att ta ett lån av dina föräldrar istället för att ta ett privatlån för att täcka kontantinsatsen? Ser bättre ut när kreditupplysningen görs.

Hur kommer det sig att du har ett tídigare topplån om du bor i hyresrätt?

Vet du vilka banker som tillåter det? Har Handelsbanken idag i alla fall.
Jag bodde i bostadsrätt tidigare och vid försäljning så clearades alla lån förutom topplånet som banken missade och sen hade jag använt det jag hade över till att köpa möbler m.m.
Citera
2021-03-22, 14:54
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Vet du vilka banker som tillåter det? Har Handelsbanken idag i alla fall.
Jag bodde i bostadsrätt tidigare och vid försäljning så clearades alla lån förutom topplånet som banken missade och sen hade jag använt det jag hade över till att köpa möbler m.m.
Du har alltså kvar ett gammalt lån från en bostad du inte längre bor, för att du har konsumerat upp de pengarna? Du måste ju ha fått mellanskillnad vid försäljningen om lånen låg hos två olika banker.

Du kan ju klicka i om lånelöfte på nästan alla hemsidor för att se en kalkyl, där kan du klicka i medlåntagare. Vet att Länsförsäkringar har beviljat bolån med borgenär tidigare.
Citera
2021-03-22, 14:54
Medlem
Aigiss avatar
Citat:
De har låg pension så det är inte alls bra "inkomster". Det enda de har är att deras bostad typ är helt betald.

Men, då vore i alla fall ett alternativ att de utökar sitt bostadslån, lånar pengarna till mig. Så får jag bostadslån och betalar av det / dem?

Om de har låg inkomst och dessutom är pensionärer kan det bli svårt att få lån överhuvudtaget. Bankerna är jävligt knepiga när det kommer till sånt.

Bäst är nog att försöka spara ihop iaf 5% av kontantinsatsen, då kan du ta resterande 10% som blancolån hos bland annat SBAB. Ser ju klart bättre ut om du har en deklarerad inkomst dessutom.
Citera
2021-03-22, 14:55
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SophieNeveu
Du har alltså kvar ett gammalt lån från en bostad du inte längre bor, för att du har konsumerat upp de pengarna? Du måste ju ha fått mellanskillnad vid försäljningen om lånen låg hos två olika banker.

Du kan ju klicka i om lånelöfte på nästan alla hemsidor för att se en kalkyl, där kan du klicka i medlåntagare. Vet att Länsförsäkringar har beviljat bolån med borgenär tidigare.

Jag satte pengarna på fel kort på börsen tyvärr.
Citera
2021-03-22, 14:56
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aigis
Om de har låg inkomst och dessutom är pensionärer kan det bli svårt att få lån överhuvudtaget. Bankerna är jävligt knepiga när det kommer till sånt.

Bäst är nog att försöka spara ihop iaf 5% av kontantinsatsen, då kan du ta resterande 10% som blancolån hos bland annat SBAB. Ser ju klart bättre ut om du har en deklarerad inkomst dessutom.

Tack! Börjar spara direkt oavsett!
Citera
2021-03-22, 14:57
Medlem
SophieNeveus avatar
Citat:
Jag satte pengarna på fel kort på börsen tyvärr.
Det var ju synd. Tror tyvärr att det kan sabba ganska mycket för dig när du söker bolån. Rekommenderar att du betalar av gamla lån och krediter innan du ansöker om lånelöfte, för att öka chansen till att gå igenom.
Citera
2021-03-22, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Först och främst så kollar dom på din deklaration vad du har deklarerat.. Att du nu ska få tillsvidareanställningen hjälper inte föga mycket..

När det handlar om 2.5-3miljoner, så kan jag säga. Dom kommer säga Nej, om du inte har haft stadig lön senaste åren.

Du måste nog gå via dina föräldrar.

Fel. Dom kollar vad du har för anställning. Jag fick bolån beviljat när jag fortfarande var student men hade det klart med jobb.

Har TS fortfarante ett gammalt Topplån kvar på 100k att betala så blir det nog svårt med att få ytterligare privatlån utan säkerhet som uppgår till 450k.

TS får snacka me dsina föräldrar som får bli medlåntagare.

Mitt tips till TS är att spara pengar stenhårt och skjuta på bostadsköp något eller ett par år.
Citera
2021-03-22, 18:56
Medlem
Personligen så tycker jag att du borde vänta ett tag eller använda din familj som borgenärer förutsatt att du skriver ett samboavtal med din flickvän. Sen bör du ha i åtanke att 35 000 är en ganska medioker lön i Sverige och i paritet med vad ett butiksbiträde tjänar idag. Du kommer inte direkt att kunna välja och vraka bland bostäder.
Citera
2021-03-22, 19:26
Medlem
trattfans avatar
Banken bryr sig om kassaflöde. Spelar ingen roll direkt om dina föräldrar har en dyr bostad som är lågt värderat.

Satt nyligen i en liknande sits där jag ville köpa en lägenhet och hade en förälder som kunde stå med på lånet.

Hjälpte inte att hon hade en bostad för 8-10 miljoner med 30% belåningsgrad. Banken gick enbart på kassaflöde och enligt dom kunde inte min mot bidra med något där (egenföretagare och över 60 så dom räknar på pensionen).

Fick lösa de genom att köra 30 % kontantinsats.
Citera
2021-03-22, 19:28
Medlem
Tarrous avatar
Följande är informativ (föreslår att du kontaktar dina föräldrars bank):

Bolånekalkyl - hur mycket får jag låna?
Citera
2021-03-22, 21:37
Medlem
TS pratar ju om att föräldrarna ska vara borgenärer ( dvs låna ut pengarna) så varför dra in banker i diskussionen? Eller handlar det om att föräldrarna ska vara borgensmän för ett banklån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in