• 1
  • 2
2021-03-22, 13:26
Medlem
chronomasters avatar
Hallå, har pga corona förra året hamnat i en position då jag inte har kapital för kontantinsats som jag tidigare haft. Jag bor nu i hyresrätt men vill köpa något istället.

Kommer snart vara tillsvidareanställd, är nån månad kvar bara. Då kommer jag ha en lön på 35k. Sambon pluggar med CSN och fullt lån.

Har ett gammalt topplån som jag betalar varje månad runt 100k kvar totalt.

Föräldrarna har ett dyrt boende som är helt betalt, vi pratar 10 mille+.

Jag vet att det är svårt att få bostadslån även om man lyckas få till ett privatlån för kontantinsatsen och jag vet att det bästa vore att spara några år men jag undrar om det finns något scenario idag som vore optimalt om man vill få till detta? Funkar det om föräldrarna utökar sitt bostadslån eller blir borgenärer eller liknande? Funkar det bara om de ger/lånar ut pengarna till mig?

Annan input? Det jag vill köpa ligger runt 2.5-3mille.
Citera
2021-03-22, 13:32
Medlem
Först och främst så kollar dom på din deklaration vad du har deklarerat.. Att du nu ska få tillsvidareanställningen hjälper inte föga mycket..

När det handlar om 2.5-3miljoner, så kan jag säga. Dom kommer säga Nej, om du inte har haft stadig lön senaste åren.

Du måste nog gå via dina föräldrar.
Citera
2021-03-22, 13:37
Medlem
Du kanske ska låna till en kontantinsats och sen få ett bostadslån med hjälp av en borgenär?

https://dinekonomi.com/info-om-lan/l...kontantinsats/
Citera
2021-03-22, 13:38
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Först och främst så kollar dom på din deklaration vad du har deklarerat.. Att du nu ska få tillsvidareanställningen hjälper inte föga mycket..

När det handlar om 2.5-3miljoner, så kan jag säga. Dom kommer säga Nej, om du inte har haft stadig lön senaste åren.

Du måste nog gå via dina föräldrar.

Tack för svar! Jag har haft stadig lön de senaste åren förutom förra året under en period då jag fick sparken pga Corona. Innan dess var jag fast anställd i många år på raken.
Citera
2021-03-22, 13:41
Medlem
Citat:
Sambon pluggar med CSN och fullt lån.

Se till att skriva samboavtal så inte din fattiga sambo får rätt till halva den lägenhet du tänker köpa, för dina pengar.

Det är oräkneliga män som förlorat hundratusentals och miljontals kronor till sina ex-flickvänner pga att männen varit naiva och inte trott att hon ville lämna honom en dag.

En klok man håller isär kärlek och pengar. De ska inte ha något med varandra att göra, så blir livet bättre och enklare för mannen.
Citera
2021-03-22, 13:42
Avstängd
Vit-Brandbils avatar
Du ska betala 15% direkt av tänkt lånebelopp så ca 450tkr. Har du inte dessa pengar och dessutom saknar inkomst så blir det väldigt svårt att klara det själv.
Tar du in dina föräldrar som borgenärer så kommer nu i ett annat läge då de kan lägga sitt hus som säkerhet, här skulle jag vara väldigt noga med kontraktsskrivning så din nuvarande sambo inte helt plötsligt vill flytta isär och sälja huset och då verkligen se till att inte dina föräldrar kommer i kläm. Jag har inte koll på det juridiska men bra att lyfta frågan.

Se också till att så fort du fått ditt jobb och allt är ok så lös bort dina föräldrars borgenärkontrakt och lägg det på ditt eget.

Sambon borde väl också kunna få ett jobb när hon är färdig med utbildningen och då ska det inte vara några konstigheter alls.
Citera
2021-03-22, 13:42
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chronomaster
Tack för svar! Jag har haft stadig lön de senaste åren förutom förra året under en period då jag fick sparken pga Corona. Innan dess var jag fast anställd i många år på raken.

Vad menar du med "topplån"? Topplån ligger över bottenlån på en bostad. Du bor i hyresrätt. Menar du blancolån?

Om jag var i dina skor skulle jag nog ta ett möte med banken. Som jag ser det får du inte låna för att köpa en bostad för 2,5-3 miljoner även om du har kontantinsatsen (särskilt inte när din sambo pluggar) på din lön.

Du har då två olika alternativ (eller en blandning av dessa).

1. Dina föräldrar lånar upp på sin bostad så mycket som banken kräver i insats för att bevilja dig lånet (runt 500-800 tkr skulle jag tro).

2. Dina föräldrar går med som medlånetagare/borgensmän för ditt lån.

Var extra noga med samboavtal osv när du blandar in dina föräldrars pengar med din sambo.
Citera
2021-03-22, 13:44
Medlem
SYSTEMexes avatar
Försök få med föräldrarna som medlåntagare, det ger bra säkerhet.
Citera
2021-03-22, 13:56
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MisterMagooo
Se till att skriva samboavtal så inte din fattiga sambo får rätt till halva den lägenhet du tänker köpa, för dina pengar.

Det är oräkneliga män som förlorat hundratusentals och miljontals kronor till sina ex-flickvänner pga att männen varit naiva och inte trott att hon ville lämna honom en dag.

En klok man håller isär kärlek och pengar. De ska inte ha något med varandra att göra, så blir livet bättre och enklare för mannen.

Jotack, detta har jag koll på!

Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Du ska betala 15% direkt av tänkt lånebelopp så ca 450tkr. Har du inte dessa pengar och dessutom saknar inkomst så blir det väldigt svårt att klara det själv.
Tar du in dina föräldrar som borgenärer så kommer nu i ett annat läge då de kan lägga sitt hus som säkerhet, här skulle jag vara väldigt noga med kontraktsskrivning så din nuvarande sambo inte helt plötsligt vill flytta isär och sälja huset och då verkligen se till att inte dina föräldrar kommer i kläm. Jag har inte koll på det juridiska men bra att lyfta frågan.

Se också till att så fort du fått ditt jobb och allt är ok så lös bort dina föräldrars borgenärkontrakt och lägg det på ditt eget.

Sambon borde väl också kunna få ett jobb när hon är färdig med utbildningen och då ska det inte vara några konstigheter alls.

Jo vi kommer skriva kontrakt så inte jag hamnar i kläm om vi splittar. Jag har redan jobb alltså men är inte tillsvidareanställd än, bara provanställd.

Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Vad menar du med "topplån"? Topplån ligger över bottenlån på en bostad. Du bor i hyresrätt. Menar du blancolån?

Om jag var i dina skor skulle jag nog ta ett möte med banken. Som jag ser det får du inte låna för att köpa en bostad för 2,5-3 miljoner även om du har kontantinsatsen (särskilt inte när din sambo pluggar) på din lön.

Du har då två olika alternativ (eller en blandning av dessa).

1. Dina föräldrar lånar upp på sin bostad så mycket som banken kräver i insats för att bevilja dig lånet (runt 500-800 tkr skulle jag tro).

2. Dina föräldrar går med som medlånetagare/borgensmän för ditt lån.

Var extra noga med samboavtal osv när du blandar in dina föräldrars pengar med din sambo.

Nej jag menar topplån då jag tidigare haft bostadsrätt och banken missade detta så topplånet löstes aldrig och jag betalar av det än idag.

Angående att föräldrarna lånar upp 500-800k, kan de få en låg ränta på detta då de har såpass bra säkerhet, antar det?

Citat:
Ursprungligen postat av SYSTEMexe
Försök få med föräldrarna som medlåntagare, det ger bra säkerhet.

Tack alla för era tips!
Citera
2021-03-22, 13:59
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Nej jag menar topplån då jag tidigare haft bostadsrätt och banken missade detta så topplånet löstes aldrig och jag betalar av det än idag.

Angående att föräldrarna lånar upp 500-800k, kan de få en låg ränta på detta då de har såpass bra säkerhet, antar det?

Givet att de har OK inkomster bör de kunna få hyfsad ränta. Dock, lånen blir så litet i kronor och ören, att banken kanske inte är jättevilliga att sätta en bra rabatt. Det blir inte många kronor i ränta per månad på ett sådant lån ändå..
Citera
2021-03-22, 14:12
Medlem
chronomasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Givet att de har OK inkomster bör de kunna få hyfsad ränta. Dock, lånen blir så litet i kronor och ören, att banken kanske inte är jättevilliga att sätta en bra rabatt. Det blir inte många kronor i ränta per månad på ett sådant lån ändå..

De har låg pension så det är inte alls bra "inkomster". Det enda de har är att deras bostad typ är helt betald.

Men, då vore i alla fall ett alternativ att de utökar sitt bostadslån, lånar pengarna till mig. Så får jag bostadslån och betalar av det / dem?
Citera
2021-03-22, 14:16
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
De har låg pension så det är inte alls bra "inkomster". Det enda de har är att deras bostad typ är helt betald.

Men, då vore i alla fall ett alternativ att de utökar sitt bostadslån, lånar pengarna till mig. Så får jag bostadslån och betalar av det / dem?

Låter som en rimlig lösning. Tänk på att betala dina föräldrars ränta så att du inte påför dem kostnader när de har låg pension. Kontrollera med banken hur stor insats du behöver ha för att få ett visst lån, innan du ber dina föräldrar om att ta ut ett lån.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in