2021-03-22, 18:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Precis. Och det är kanske därför du har en lite mer generaliserande bild på och av vissa händelser här.
Really...

Vad fan har det med aktuellt SPANINGSARBETE och Springares ansvar att göra?
Jag antar du begriper att det inte är Springare som initierar anhållan..
Citat:
Att det var ”dåligt eftersök av PS” och att de var kassa i inledningen osv. Hunden hit och dit.
Ja, det var dåligt eftersök. Att du sen briljerar med rent ordbajseri och trivialiserar gör varken till eller ifrån.

Du tycker aktuell spårning ser välorganiserad ut relaterat till antal hundekipage, tid som läggs ner och radie utifrån MSO?
Senast redigerad av develi 2021-03-22 kl. 18:29.
Citera
2021-03-22, 18:28
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jag kommenterar vad Springare förmedlar i de utdrag ur hans bok som jag här läst.

Jag kanske överreagerar, men jag upplever att det blivit så aggressivt i tråden, och plötsligt ställer sig postare för och emot varandra, två läger, mest i led gällande håller på PS eller håller inte på PS.

Själva poängen förbises, att här kan man få fram vissa delar som kan vara intressanta för att förstå varför det blev som det blev i utredningen och vem som var ansvarig för vad och när. Även om man naturligtvis enbart har PS version här.
Några bitar är ju helt nya.

Stämningen i tråden blir dock så hätsk, att det inte känns tillåtande att säga vare bu eller bä. Jag avstår hellre.
Citera
2021-03-22, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grottmuttan
Inte för att vara den som är den men jag tror faktiskt inte att Stefan sagt orden ”jag är oskyldig”. Han är ju lite moralisk ändå

Ska man vara korrekt så har han nekat till att vara skyldig till dådet. Det var väl i samband med rättegången.
Men han är en jäkel på att luras.
Citera
2021-03-22, 18:33
Medlem
Citat:
Kopplat till utredningen har den största kritiken varit att hon inte hittats när hunden sökte och att PS och JR tog ”semester”.

Du pratar om PS version i boken men SVT som man ska kunna lita på är ju också snett ute här angående PS semester:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Vilka har de fått sina uppgifter från?

Expressen var också inne på dessa uppgifter från SVT Örebro:

https://www.expressen.se/nyheter/polisens-spaningsledning-sparkas-fran-lenafallet/

” Tog semester vid försvinnandet
Spaningsledaren Peter Springare ska också ha tagit semester bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen – och då fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser, enligt uppgift till SVT Örebro.
Det ska också vara anledningen till att Springare nu petas.”

Aftonbladet hängde på också:

”Peter Springare ska även ha tagit semester innan kroppen hittades och man hade då fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser, skriver SVT.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bK2kKe/peter-springare-petas-fran-utredningen-av-mordet-pa-lena-45

Osv.

Så någon polisanställd lär ha informerat SVT Örebro om att PS tagit ”semester”. Och det framstår som att det är en av anledningarna till att detta missköttes när i själva verket MN rattade skutan den helgen.

Att polisen i Örebro sen inte valt att yttra sig mer än en läcka till lokala TV om nåt så felaktigt som ”semester” säger väl mer om dem än om PS.
Och sen går kommunikationspersonen på polisen ut och säger att ” den här omplaceringen var för att

Från Expressen igen:

”Sedan dess har utredningschefen Jonas Rydén och spaningsledaren Peter Springare lett mordutredningen. Men nu byts polisens spaningsledning ut.
– Bland annat har vi en ny spaningsledare. Anledningen till det är att vi ska göra ett så bra arbete som möjligt. Det är något som de drabbade har rätt att både förvänta sig och rätt att kräva av polisen, säger Mats Nylén, kommunikationschef vid Örebropolisen.”

Och där lutar de sig mot BO och anhöriga för att förstärka det ”vettiga” i den här omplaceringen. Har det gått så bra sen dess eller?

Vad ska de säga när han går fri?

”Det är något som de drabbade har rätt att både förvänta sig och rätt att kräva av polisen” igen?

Du har bestämt dig, varför ens fortsätta?
Jag står fast vid mitt och du vid ditt. Vi kan diskutera detaljer som hur du bygger din analys om exempelvis semestern. Men vi kommer inte vidare.

Om flera trovärdiga utanför Örebro säger samma, sak litar jag mer på dem än på PS och era, analyser i detta fallet
Citera
2021-03-22, 18:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag kanske överreagerar, men jag upplever att det blivit så aggressivt i tråden, och plötsligt ställer sig postare för och emot varandra, två läger, mest i led gällande håller på PS eller håller inte på PS.
Het debatt och högt i tak kan vara mer kreativt än att ha kafferep.
Du ser väl så mycket info det genererar?

Det är allt mellan bokcitat, hur spaningsarbete är upplagd, vilka aktörer som har olika ansvarsområden till polisiärt metodsök.

Att inte hålla med och försöka medla kan vara vara väldigt kreativt.
Hätskt och aggressivt är en definitionsfråga och ofta subjektivt.
Citera
2021-03-22, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Det är väl också så att det vi får läsa är ett axplock av det som utredningen tagit fasta på.

Dvs att när Lena berättar för andra om problemen med SD (!!) till andra, då ska utredningen vässa öronen. Vad är det som sägs här? Och som man ser, verkar lyssnare inte ointresserade.

Det finns alldeles säkert en massa annat som kommunicerats mellan Lena och hennes vänner, men det tillför inte utredningen något (ej med i FUP).

Är nu säkra på att Piastrone inte har med den där inspelningen?

Jag har sparat ner det mesta, men denna tycks jag ha missat. Hittar den inte bland mina filer på datorn.
Citera
2021-03-22, 18:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Jag står fast vid mitt och du vid ditt. Vi kan diskutera detaljer som hur du bygger din analys om exempelvis semestern. Men vi kommer inte vidare.

Om flera trovärdiga utanför Örebro säger samma, sak litar jag mer på dem än på PS och era, analyser i detta fallet
Dessa trovärdiga, är dem månne anställda inom polisen?
Citera
2021-03-22, 18:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Jag har sparat ner det mesta, men denna tycks jag ha missat. Hittar den inte bland mina filer på datorn.
Den fanns, jättelång. Kändes som om man satt i soffan och pratade, om allt, bra och dåligt. Mycket om hennes cacher, tror hon pratade om den där strumpklämman, att det skulle vara som ett hus, med tvätt på tork, hon var jätteuppspelt, home soft home,
Citera
2021-03-22, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Really...

Vad fan har det med aktuellt SPANINGSARBETE och Springares ansvar att göra?
Jag antar du begriper att det inte är Springare som initierar anhållan..

Ja, det var dåligt eftersök. Att du sen briljerar med rent ordbajseri och trivialiserar gör varken till eller ifrån.

Du tycker aktuell spårning ser välorganiserad ut relaterat till antal hundekipage, tid som läggs ner och radie utifrån MSO?

Du lägger fram en generaliserad bild av att han skött detta dåligt.

Jag gav mig den igår på att försöka få fram sanningen istället.

Där har vi skillnaden.

Du dräller om MSO i var och varannat inlägg medans andra bidrar med källor från den faktiska personen som diskuteras.

Du blandar ihop allt in en enda röra. Räddningsledare, operativa avdelningen, ”spaningen”, åklagare, jouråklagare, förundersökning, EFP, MSO, ”eftersök”, efterforskning och hackar på mig och andra som vill veta vad som faktiskt har hänt de här dagarna.

Att du kan vara kritisk till PS har vi fattat. Men du är väl inte faktaresistent?

Jag gör en mall för enkelhetens skull så ska vi göra en lista här på alla PS ”initiala” misstag i ”inledningen”.

Tisdag 15/5 (LW anmäls försvunnen)
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han ha gjort?
Svar:

Onsdag 16/5 (PS och ÅH tar över?)
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han ha gjort?
Svar:

Torsdag 17/5
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han ha gjort?
Svar:

Fredag 18/5 (PS och JR åker till DE? MN spaningsledare.)
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han ha gjort?
Svar:

Lördag 19/5 (LW hittas. MN spaningsledare)
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han gjort?
Svar:

Söndag 20/5 (MN spaningsledare)
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han gjort?
Svar:

21/5 och framåt tills han fick ”kicken”.
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han ha gjort?
Svar:
Citera
2021-03-22, 18:53
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Ett skrik inifrån Vivallaskogen hade möjlgen nått närmaste granne tlll skogen dvs vissa boenden i Nya Hjärsta MEN knappast "skrikvittnets" öron bortom bullerplank och motorväg. Vittnet hade själv lokaliserat det till Nya Hjärsta-hållet.
Kopplades detta aldrig samman och försvann bort i periferin i spaningsarbetet?
Det stod i media sen iaf.
Citera
2021-03-22, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007

Jag tar varken parti för eller emot PS. Jag vill veta vad som hänt. Det här att ”det finns personer som säger si eller så” köper jag inte.

Att kalla en person för kass är att generalisera. Bättre bygga det med bevis. Och det är de jag efterlyst.
Citera
2021-03-22, 18:56
Medlem
develis avatar
Citat:
Du lägger fram en generaliserad bild av att han skött detta dåligt.

Jag gav mig den igår på att försöka få fram sanningen istället.

Där har vi skillnaden.

Du dräller om MSO i var och varannat inlägg medans andra bidrar med källor från den faktiska personen som diskuteras.

Du blandar ihop allt in en enda röra. Räddningsledare, operativa avdelningen, ”spaningen”, åklagare, jouråklagare, förundersökning, EFP, MSO, ”eftersök”, efterforskning och hackar på mig och andra som vill veta vad som faktiskt har hänt de här dagarna.

Att du kan vara kritisk till PS har vi fattat. Men du är väl inte faktaresistent?

Jag gör en mall för enkelhetens skull så ska vi göra en lista här på alla PS ”initiala” misstag i ”inledningen”.

Tisdag 15/5 (LW anmäls försvunnen)
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han ha gjort?
Svar:

Onsdag 16/5 (PS och ÅH tar över?)
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han ha gjort?
Svar:

Torsdag 17/5
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han ha gjort?
Svar:

Fredag 18/5 (PS och JR åker till DE? MN spaningsledare.)
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han ha gjort?
Svar:

Lördag 19/5 (LW hittas. MN spaningsledare)
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han gjort?
Svar:

Söndag 20/5 (MN spaningsledare)
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han gjort?
Svar:

21/5 och framåt tills han fick ”kicken”.
Vad gjorde PS för fel?
Vad borde han ha gjort?
Svar:
Nu får du fan tagga ner.
MSO är basic i spaningsarbetet och högst relevant.

Repeterar:
Tycker du radie, x antal ekipage, tid som läggs ner och struktur var bra innan Springare for till Tyskland?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in