2021-03-22, 17:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Var tog förhöret med "skrikvittnet" vägen?
Det hade pekat på att ev BP låg närmare planket snarare än Vivallaskogen!
Varför fortsatte inte söket efter den saknade kvinnan? Varför bara yttersta vägremsan efter Rättarevägen?
Har jag inte tänkt på faktiskt, men hittills inte sett nåt?
Gick det bara som inringd anmälan (operatör)?
Ja, det hade ringat in area bättre.
Citera
2021-03-22, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
Det finns de som anser att det är Springare som ska hållas ansvarig för alla misstag som gjorts underutredningens gång.
Om du har fakta eller någonting som motvikt, kom gärna med den. Allt är av intresse, för att försöka förstå helheten och spelet under radarn
Vem håller PS ansvarig för hela utredningen i början? Finns ju många saker att ifrågasätta i utredningen som inte har med PS att göra, håll isär dina ev känslor för PS

Någon vis person sade någon gång : Vill du debattera eller ha rätt?
Citera
2021-03-22, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Du har ju en sida av myntet. Men kör på den. Det är upp till dig. Jag tar PS bok och ord som hans version av det hela, ingen sanning.

En sida av myntet är att SD säger att han är oskyldig, logiskt.

Sedan undanber jag mig en massa pm om att jag är en idiot, vänstervriden, muslim osv. Nog är nog. Varför slösa tid på detta

Mitt syfte här var att få SD bakom lås och bom. Inget annat. Anser man detta, sköttes bra initialt, fine.

Kopplat till utredningen har den största kritiken varit att hon inte hittats när hunden sökte och att PS och JR tog ”semester”.

Du pratar om PS version i boken men SVT som man ska kunna lita på är ju också snett ute här angående PS semester:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Vilka har de fått sina uppgifter från?

Expressen var också inne på dessa uppgifter från SVT Örebro:

https://www.expressen.se/nyheter/polisens-spaningsledning-sparkas-fran-lenafallet/

” Tog semester vid försvinnandet
Spaningsledaren Peter Springare ska också ha tagit semester bara dagar efter att kvinnan anmälts försvunnen – och då fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser, enligt uppgift till SVT Örebro.
Det ska också vara anledningen till att Springare nu petas.”

Aftonbladet hängde på också:

”Peter Springare ska även ha tagit semester innan kroppen hittades och man hade då fattat beslut att inte vidta några ytterligare planerade utredningsinsatser, skriver SVT.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bK2kKe/peter-springare-petas-fran-utredningen-av-mordet-pa-lena-45

Osv.

Så någon polisanställd lär ha informerat SVT Örebro om att PS tagit ”semester”. Och det framstår som att det är en av anledningarna till att detta missköttes när i själva verket MN rattade skutan den helgen.

Att polisen i Örebro sen inte valt att yttra sig mer än en läcka till lokala TV om nåt så felaktigt som ”semester” säger väl mer om dem än om PS.
Och sen går kommunikationspersonen på polisen ut och säger att ” den här omplaceringen var för att

Från Expressen igen:

”Sedan dess har utredningschefen Jonas Rydén och spaningsledaren Peter Springare lett mordutredningen. Men nu byts polisens spaningsledning ut.
– Bland annat har vi en ny spaningsledare. Anledningen till det är att vi ska göra ett så bra arbete som möjligt. Det är något som de drabbade har rätt att både förvänta sig och rätt att kräva av polisen, säger Mats Nylén, kommunikationschef vid Örebropolisen.”

Och där lutar de sig mot BO och anhöriga för att förstärka det ”vettiga” i den här omplaceringen. Har det gått så bra sen dess eller?

Vad ska de säga när han går fri?

”Det är något som de drabbade har rätt att både förvänta sig och rätt att kräva av polisen” igen?
Citera
2021-03-22, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var har jag trivialiserat PS ansvar???

Det enda jag sa att det var bra att få till sig hans version också. Den är en bit av helheten som gör det lättare att förstå vad som hände. Det är viktigt iaf för mig för att förstå.

Enligt Springare verkade det finnas en plan inför helgen och han hade fått semestern beviljad efter att man diskuterat med flera. Exakt vad han plan bestod av vet jag inte, får läsa närmre, men det finns alltid två eller flera versioner av en händelse.

Här har vi ändå fått veta några saker som vi inte tidigare känt till.

Sedan är förstås mycket av hans bok i den här delen ett försvarstal.

"Arbetsordningen som gäller i hela Sverige är att spaningsledaren exempelvis under en helg är anträffbar på telefon i det fall han eller hon inte behövs fysiskt på polishuset.
Förundersökningsledaren höll med oss och hade inga synpunkter på vårt upplägg. Vi hade även ett kort informellt möte med handläggaren och en utredare på grova brott, som utsetts till kontaktperson för de anhöriga. Den kontaktmannen håller också förhör med anhöriga när det är relevant och på spaningsledarens order.
Vi redovisade planeringen och berättade att vi kommer vara tillgängliga på telefon om några frågor uppkommer som vi bör känna till och vara med och klara ut.
Därefter gick Jonas in till utredningssektionens chef, Lars Bergman, före detta fackpamp och arbetsallergiker. Inne på hans tjänsterum satt ytterligare en bekant, polisområdeschefen Bo Andersson.
Båda var Jonas Rydéns och mina överordnade chefer.
Jonas berättade var vi stod i ärendet och hur vi planerat inför helgen och kommande vecka. Ingen av dem hade visat något intresse hittills.

Anledningen var att media inte i någon utsträckning ifrågasatt eller kritiserat handläggningen av kvinnans försvinnande.
Då var det ju lugnt för dem ett tag till. Jonas berättade om läget och om vår planering inför helgen och om att vi skulle åka till Tyskland
"

Man ska läsa med kritiska ögon. Dock framkommer vissa fakta som är intressanta utifrån vem som gjorde vad och när som vi inte var klokare på innan kanske.
Citera
2021-03-22, 17:54
Medlem
Har återigen lyssnat på Sillens vittnesmål och bilden klarnar alltmer:

https://jonehrsson.se/rattegangspodd-hjarstamordet-i-orebro/
Citera
2021-03-22, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Har jag inte tänkt på faktiskt, men hittills inte sett nåt?
Gick det bara som inringd anmälan (operatör)?
Ja, det hade ringat in area bättre.

Ett skrik inifrån Vivallaskogen hade möjlgen nått närmaste granne tlll skogen dvs vissa boenden i Nya Hjärsta MEN knappast "skrikvittnets" öron bortom bullerplank och motorväg. Vittnet hade själv lokaliserat det till Nya Hjärsta-hållet.
Citera
2021-03-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej, jag ställde därför en fråga. Har du problem med det?
Jag råkar ha börjat läsa en treårig tråd och två ton Fu för ganska kort tid sen.

Precis. Och det är kanske därför du har en lite mer generaliserande bild på och av vissa händelser här.

Det var just det här att ”det var generellt dåligt skött” som jag ville få mer detaljerad kunskap om vad det låg för sanning i det.

Att det var ”dåligt eftersök av PS” och att de var kassa i inledningen osv. Hunden hit och dit.

Nu vet vi när PS var spaningsledare och när MN var det. Första dagen var ingen av dem det. Och ingen av dem hittade LW på lördagen. Lika värdelösa båda två då. Ja alla poliser som letade de dagarna får väl ta åt sig om de nu var så kassa. Det var ett väldigt klurigt ställe SD ”planerade” att mörda LW på.

Men flytten i Uppsala gick säkert bra och ölen var säkert god i Tyskland.

Nu vet vi mer om vad som hände den första veckan oavsett hur man läser PS bok.
Citera
2021-03-22, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men grejen är ju att jag inte har pratat ett dyft om PS ansvar/icke ansvar här.

Alltså, nu känns det som att jag får skit för något som jag inte nämnt ett ord om!

Det enda jag skrev (!) var att jag tyckte att det var bra att få PS version av det hela.

Naturligtvis (det har jag i hela tre år sagt) är det en enorm miss att man inte hittade Lena fast hon låg på sin egen tröskel. Vem har sagt något annat.

Dessutom (bäst att vara ÖVERTYDLIG här) så är jag inte någon vän av vare sig Springare eller hans politiska åsikter. MEN det tycker jag inte har med saken att göra.

Det var nämligen inte det som var huvudpunkten.
Tror jag behöver ett break här.

Jag kommenterar vad Springare förmedlar i de utdrag ur hans bok som jag här läst.
Citera
2021-03-22, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Den var avspärrad. UW kontaktade polisen sent på kvällen den 15/5 och frågade om han och NW fick gå in. Det fick de.

Och du misstänker att den försvunna kvinnans barn undanröjde bevis då eller hur menar du?
Citera
2021-03-22, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smokeonthewater
Den var avspärrad. UW kontaktade polisen sent på kvällen den 15/5 och frågade om han och NW fick gå in. Det fick de.

Ren lögn och påhitt av dig.
Fan att du inte skäms som du håller på, mänska!
Citera
2021-03-22, 18:20
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Och du misstänker att den försvunna kvinnans barn undanröjde bevis då eller hur menar du?

Jag misstänker ingenting. OM någon av dem dödat LW i vredesmod så fick de en chans av polisen att undanröja bevis. I det läget hade polisen ingen aning om vad som hänt LW. Det måste ju vara tjänstefel att låta dem gå in när det var avspärrat.
Citera
2021-03-22, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
PS ”fick semester” av chefen. De var visst ett gäng poliser som skulle till Tyskland. Dricka bärs antagligen. Och snacka skit om cheferna.

314? Tänker du på pi eller? På ”tal” om räkna ut?

Har han tur får han ny blå förutsägbar streckkod: 19770707-7777
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in