Citat:
Ursprungligen postat av
apropos
Helander och Svanberg är de enda jag skrivit om och jag håller verkligen inte med om att Svanberg är ojämn. Att spela Olsson före honom tycker jag är fel, men att spela Larsson före honom ser jag nästan som ett skämt. Ekdal är en given spelare som han inte konkurrerar med. Jag håller med om att Claesson går före Kulusevski. Gällande Isak kontra Berg så är det nog något som kommer avgöras nu i upprinnelsen till EM.
Svanberg har genomgående varit ojämn i sina prestationer i Bologna sen han kom dit, så också de senaste två matcherna: först glödhet matchhjälte; sen iskall och utbytt i paus. Då har det ändå blivit bättre den här säsongen, men generellt har avsaknaden av en jämn nivå varit hans problem i Italien. Man har aldrig riktigt vetat vad man ska få när han snörar på sig dojorna. Vilket är synd, för han har ett stort spel i sig, och när han är som bäst är han riktigt bra.
Larsson är inte riktigt en man för det centrala landslagsmittfältet längre, det håller jag med om. Men han var väldigt bra till höger i NL. Stänger igen sin kant, går in centralt och gör skitjobb, grym i presspelet, ger stadga och håller ihop laget, kan även hota offensivt med sin fina högerfot och uppoffrande löningar. Mot bättre lag behövs han där till höger, eftersom Ekdal-Olsson (eller en Svanberg för den delen) blir för sprött och offensivt. När Kulusevski spelade till höger till exempel, med Ekdal-Olsson centralt, så var det bara att lira rakt igenom mittfältet för Portugal.
Citat:
Ursprungligen postat av
TrolleriKonto
En annan som måste göra en riktigt bra samling för att ha chans på EM är Jesper Karlsson. Drömmål och en spektakulär insats på det stora hela kommer krävas. Det måste till en debut i paritet med när Mikael Nilsson gick in och gjorde två mål på Tjeckien i sin första landskamp.
Jespers mål mot PSV var i alla fall väldigt stiligt:
https://streamable.com/32inm8
Vid närmare eftertanke: Tomas Brolins två mål på Wales i landslagsdebuten inför VM 1990 är en ännu relevantare jämförelse. Det är något sådant Jesper måste leverera denna samling för att få en EM-biljett.