2021-03-22, 16:30
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trie
Här är det nästan lite svårt att förstå skadan av namnpubliceringen och varför det skulle vara ett katastrofalt beslut. Som spaningsledare bör PS också vara lojal mot sin egen chef och stötta denne även om man inte varit ense om ett beslut.

Annars kan inte organisationen som helhet att fungera som avsett och då är inget vunnet med att spaningsledningen vet bäst.

Ja, som oerfaren i mordutredningar försöker jag tänka ut vilken skada det kunde ha.

Det kanske blir klart för de som bor nära, grannnar och arbetskamrater, personer inom geocachngen osv, inte bara vem som saknas, utan vem som är den misstänkte? Media skriver...

Misstänkt blir mer pressad efter det och kan påverka utredningen genom att prata med folk, stressad misstänkt kan förstöra och gömma i panik osv.

Människor som kände Lena börjar prata med varandra och minnen grumlas...

Vad mer?
Citera
2021-03-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dragonhuvud007
Äh, släpp det.

Nu är trpdsanningen att PS gjort rätt alla andra fel. Fakta, han har sagt att så är fallet.

Med den logiken avslutar jag mitt engagemang i tråden då SD sagt att han är oskyldig, med egna ord. Är ju orubblig för det är sagt och nedskrivet.

Hade du inte ylat om PS så hade jag inte börjat luska i vem som gjorde vad dessa dagar. Så tack ska du ha!

Nu vet vi när PS blev involverad i utredningen och att den helg han hade ”semester” så hade MN ansvaret som spaningsledare. Utsedd av chefen. Utan att ha bett PS och JR att lämna över. Arbetet sköttes fläckfritt från en flytthjälp i Uppsala.
Vi vet också att damerna har varit i luven på varandra där i polishuset och de är utredare i det här fallet också efter att PS och JR omplacerats.

Tack igen för din insats i eftersöket!
Citera
2021-03-22, 16:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Litenensam
(9)

I ett mejl till Niclas Hallgren skrev jag om missförhållandena på grova brott och han svarade: ”Tack för din skrivelse angående Lars Bergman. Vi kommer att undersöka om det finns uppgifter i din skrivelse som inte tidigare varit kända av oss och som kräver en bedömning”.
Ingenting hände – allt flöt på som vanligt. Intrigerna fortsatte och Lars Bergman satt kvar trots att andra befattningshavare skrev till Dan Persson och Niclas Hallgren och klandrade Lars Bergmans beteende. Eftersom som ingenting hände skrev jag ett nytt brev till Niclas Hallgren.
I december kom svaret; ”Tack för din skrivelse”. Något svar från Dan Persson fick jag inte heller. De har stoppat huvudena i sanden. De vill inte se, höra eller säga något.
När det gäller oegentligheterna bland personalen på grova brott måste man komma ihåg, att det har varit svårt för gruppchefen Jonas Rydén att göra något åt problemen, eftersom ingen av de inblandade har vågat berätta sanningen. Problemen hade kunnat tas upp till diskussion på arbetsplatsmöten men samtliga parter har låtsats som om allt var bra och så har de fortsatt med mobbningen, skitpratet och intrigerna.

Sista, men det fortsätter.
Orkar inte citera mera
Väl värd att läsa, för att få en inblick från Springare och Rydén som fått ta emot oförtjänt skit

Intressant, lite inblick i huset... hoppas de har löst sina problem.

Tack för allt Du orkade skriva av och visa oss andra!
Citera
2021-03-22, 16:37
Medlem
develis avatar
Citat:
Läs igenom det citerade, där får du svar
Jag har läst varav mitt svar bottnar utifrån texten.

Varav mitt svar är att hans bok inte är en allenarådande sanning och faktum kvarstår att han inte initierat det eftersök som krävs innan han for till Tyskland.

För faktum är att LW långt efter försvinnandet hittades mkt nära hemmet när han var spaningsledare.
Citera
2021-03-22, 16:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Det här med ”semester” har helt klart varit lite missvisande ja.
Cheferna gav PS mfl kollegor ledigt den pingsthelgen. Värre än så verkar det inte vara.

Nog hade de blivit hjältar om de stannat hemma och ägnat sig åt ”eftersöket” men bandet på Tesla stannar inte för att Elon Musk är bortrest en långhelg om jämförelsen godtas. Obama övervakade insatsen mot Usama från andra sidan jorden även om han är den som beslutar om sådana insatser om man ska fortsätta raljera lite. Där kan vi snacka om EFP och MSO i all oändlighet...

Det finns mobil och internet i dessa tider. En hund eller polis söker ju inte bättre för att spaningsledaren går i dess hälar osv.

Och nu vet vi att det var MN som agerade som spaningsledare den helgen också. På telefon. I Uppsala under nån flytthjälp för anhörig.

Men PS och JR fick uppenbarligen skiten.

Ja, redan här ligger ju en hund begraven... förstår man ju av det beslutet.

Samtidigt kan jag förstå (utan att ha varit insatt i det på något sätt) att PS kan ha varit ett problem inom organisationen genom sitt politiska engagemang och lite mer. Kanske inte alltid så lojal mot sin arbetsgivare med synpunkter på allt möjligt om jag har förstått det rätt. Hans syn på polisyrket och dess utbildning inte minst.

Det betyder inte att han motståndare är av bättre sort, det är inget jag vet något om.

Men nog anar jag att vissa personer kan ha tagit tillfället i akt så att säga för att göra sig av med en obekväm person.

Vi inte hör tillräckligt från andra hållet. Förmodligen finns det en helt annan syn på saken därifrån.
Citera
2021-03-22, 16:40
Medlem
Citat:
Äh, släpp det.

Nu är trpdsanningen att PS gjort rätt alla andra fel. Fakta, han har sagt att så är fallet.

Med den logiken avslutar jag mitt engagemang i tråden då SD sagt att han är oskyldig, med egna ord. Är ju orubblig för det är sagt och nedskrivet.

Det finns de som anser att det är Springare som ska hållas ansvarig för alla misstag som gjorts underutredningens gång.
Om du har fakta eller någonting som motvikt, kom gärna med den. Allt är av intresse, för att försöka förstå helheten och spelet under radarn
Citera
2021-03-22, 16:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pushlr
Hmm tycker du vet väldigt mycket med tanke på hur du pratar.
Hur blev PS medveten om sin semester.. räknade han ut det eller blev det bara så ?
Med tanke på involverade personer.. något speciellt som hände 314 dagen för Stefan el. LenaW ?
Om det inte fanns någon relevans så ber jag om ursäkt redan nu.

PS ”fick semester” av chefen. De var visst ett gäng poliser som skulle till Tyskland. Dricka bärs antagligen. Och snacka skit om cheferna.

314? Tänker du på pi eller? På ”tal” om räkna ut?
Citera
2021-03-22, 16:50
Medlem
Citat:
Det finns de som anser att det är Springare som ska hållas ansvarig för alla misstag som gjorts underutredningens gång.
Om du har fakta eller någonting som motvikt, kom gärna med den. Allt är av intresse, för att försöka förstå helheten och spelet under radarn

Genuint skit snack från din sida.
Oaktat vad som framkommer har du valt att tolka boken som en sanning. Så skippa skit snacket om att du vill ha någon form av sanning.

De flesta väljer inte att skriva en bok om saker och ting.

De som berättat vila brister inledningen av denna utredning hade finns inte inom polishuset i Örebro.
Citera
2021-03-22, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Hade du inte ylat om PS så hade jag inte börjat luska i vem som gjorde vad dessa dagar. Så tack ska du ha!

Nu vet vi när PS blev involverad i utredningen och att den helg han hade ”semester” så hade MN ansvaret som spaningsledare. Utsedd av chefen. Utan att ha bett PS och JR att lämna över. Arbetet sköttes fläckfritt från en flytthjälp i Uppsala.
Vi vet också att damerna har varit i luven på varandra där i polishuset och de är utredare i det här fallet också efter att PS och JR omplacerats.

Tack igen för din insats i eftersöket!

Du har ju en sida av myntet. Men kör på den. Det är upp till dig. Jag tar PS bok och ord som hans version av det hela, ingen sanning.

En sida av myntet är att SD säger att han är oskyldig, logiskt.

Sedan undanber jag mig en massa pm om att jag är en idiot, vänstervriden, muslim osv. Nog är nog. Varför slösa tid på detta

Mitt syfte här var att få SD bakom lås och bom. Inget annat. Anser man detta, sköttes bra initialt, fine.
Senast redigerad av Dragonhuvud007 2021-03-22 kl. 16:58.
Citera
2021-03-22, 16:54
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu har Springares version lagts i tråden.

Då ska det ställas mot prioritering i ett pågående eftersök och han tycker det är relevant att som spaningsledare dra till Tyskland.
Det är inte bara att han tagit semester, det saknades fortsatta direktiv enligt media, oavsett om nån annan temporärt fått hoppa in.
För att det ska bedömas sakligt bör de personer han pekar ut också komma till tals, för han skjuter skuld på exakt alla andra utom sig själv.

Det ska ställas mot kritiken från chef på hundenhet och aktuella uppgifter i FUP om hur fakta ser ut relaterat till aktuella sökinsatser innan han for till Tyskland.

För mitt i bedrövelsen är det ett faktum att LW inte hittas förrän mer än 4 dygn av privatpersoner, mkt nära hemmet, i Springares regi.
Vilket aldrig är bra ur flera perspektiv av given anledning.

Ser ingen anledning att trivalisera Springares ansvar.
Det var rent generellt och inte riktat.

Var har jag trivialiserat PS ansvar???

Det enda jag sa att det var bra att få till sig hans version också. Den är en bit av helheten som gör det lättare att förstå vad som hände. Det är viktigt iaf för mig för att förstå.

Enligt Springare verkade det finnas en plan inför helgen och han hade fått semestern beviljad efter att man diskuterat med flera. Exakt vad han plan bestod av vet jag inte, får läsa närmre, men det finns alltid två eller flera versioner av en händelse.

Här har vi ändå fått veta några saker som vi inte tidigare känt till.

Sedan är förstås mycket av hans bok i den här delen ett försvarstal.

"Arbetsordningen som gäller i hela Sverige är att spaningsledaren exempelvis under en helg är anträffbar på telefon i det fall han eller hon inte behövs fysiskt på polishuset.
Förundersökningsledaren höll med oss och hade inga synpunkter på vårt upplägg. Vi hade även ett kort informellt möte med handläggaren och en utredare på grova brott, som utsetts till kontaktperson för de anhöriga. Den kontaktmannen håller också förhör med anhöriga när det är relevant och på spaningsledarens order.
Vi redovisade planeringen och berättade att vi kommer vara tillgängliga på telefon om några frågor uppkommer som vi bör känna till och vara med och klara ut.
Därefter gick Jonas in till utredningssektionens chef, Lars Bergman, före detta fackpamp och arbetsallergiker. Inne på hans tjänsterum satt ytterligare en bekant, polisområdeschefen Bo Andersson.
Båda var Jonas Rydéns och mina överordnade chefer.
Jonas berättade var vi stod i ärendet och hur vi planerat inför helgen och kommande vecka. Ingen av dem hade visat något intresse hittills.

Anledningen var att media inte i någon utsträckning ifrågasatt eller kritiserat handläggningen av kvinnans försvinnande.
Då var det ju lugnt för dem ett tag till. Jonas berättade om läget och om vår planering inför helgen och om att vi skulle åka till Tyskland
"
Citera
2021-03-22, 17:09
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Du har ju en sida av myntet. Men kör på den. Det är upp till dig. Jag tar PS bok och ord som hans version av det hela, ingen sanning.

En sida av myntet är att SD säger att han är oskyldig, logiskt.

Sedan undanber jag mig en massa pm om att jag är en idiot, vänstervriden, muslim osv. Nog är nog. Varför slösa tid på detta

Mitt syfte här var att få SD bakom lås och bom. Inget annat. Anser man detta, sköttes bra initialt, fine.

Den "andra versionen" har vi inte mer än vad vi fått till oss media. Den bilden är säkert ganska frisserad.

Arbetsmilöproblem finns på många arbetsplatser och i det här fallet kanske det hade varit bra att ta in professionell hjälp för att lösa de problemen. Här verkar det bildas olika poler som allierar sig med varandra utifrån andra problem.

Om du får pm som du beskriver ovan ska du anmäla!
Citera
2021-03-22, 17:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Var har jag trivialiserat PS ansvar???

Det enda jag sa att det var bra att få till sig hans version också. Den är en bit av helheten som gör det lättare att förstå vad som hände. Det är viktigt iaf för mig för att förstå.

Enligt Springare verkade det finnas en plan inför helgen och han hade fått semestern beviljad efter att man diskuterat med flera. Exakt vad han plan bestod av vet jag inte, får läsa närmre, men det finns alltid två eller flera versioner av en händelse.

Här har vi ändå fått veta några saker som vi inte tidigare känt till.

Sedan är förstås mycket av hans bok i den här delen ett försvarstal.
Ingenstans.
Ska efter varje mening förtydliga framledes , det gäller inte notknapparen.jag skrev:
Citat:
Det var rent generellt och inte riktat.
Det gäller de som är PRO Springare vilket du i inlägg tidigare skrivit att så är inte fallet.
Senast redigerad av develi 2021-03-22 kl. 17:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in