2021-03-20, 19:27
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Är nog mutationerna som börjat gå bananas nu främst brittiska och sydafrikanen.
Vi är onekligen inne i En tredje våg.

Att det har med vaccinatören att göra o det blir biverkning tror jag inte på.
Klart det kommer in i blodomloppet.

Novas är bara godkänt i USA.
Sverige lär få betala dyrt för att komma över detta vaccin.
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media. Allmän uppmaning som inte har med citerat inlägg att göra.

Vaccinet ska ges intramuskulärt och inte komma in i ett blodkärl.

Exakt vad som händer om vaccinet sprids snabbt med blodet vet jag inte, men det är inte så vaccinet ska ges.
Citera
2021-03-20, 19:32
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Bra artikel i expressen nu att flockimmunitet kommer aldrig att uppnås!
https://www.expressen.se/nyheter/experterna-darfor-ar-flockimmunitet-omojligt/

Vi hade en chans förra våren att stoppa skiten. Men WHO var sega att utlysa pandemi o flygen fortsatte sprida smittan.

Med en "kinesisk" global lockdown för ett år sedan hade det kanske sett helt annorlunda ut.

Som läget är nu borde vi satsa på profylax. Ivermectin , d vitamin quercetin mm.
Citera
2021-03-20, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Nova ingår ju i EU upphandlingen o vi bör ju ha ett avtal snart. Polen ska troligen tillverka novavax.

Hoppas det snart kommer till användning då.
Sverige skulle ha egen fabrik så vi slipper vara beroende av andra.
Citera
2021-03-20, 19:35
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
Jag uppmanar alla att alltid vara uppmärksamma på att det kan förekomma desinformation i alla media. Allmän uppmaning som inte har med citerat inlägg att göra.

Vaccinet ska ges intramuskulärt och inte komma in i ett blodkärl.

Exakt vad som händer om vaccinet sprids snabbt med blodet vet jag inte, men det är inte så vaccinet ska ges.

Hade man velat ha det i blodet hade man satt sprutan i armvecket!

Vi kanske borde låta gymnissar sköta vaccineringarna. De är experter på att injicera intramuskulärt.
Citera
2021-03-20, 19:37
Avslutad
Indien 40 000 nya smittade i dag. Högsta på flera månader. Ny mutation kanske?
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Hoppas det snart kommer till användning då.
Sverige skulle ha egen fabrik så vi slipper vara beroende av andra.

Ja, helt sjukt att man inte började planera för sånt förra våren. UK bygger upp sin kapacitet för vaccintillverkning men här gör man inte mycket.

Men Tegnell satsade ju på naturlig smitta o i det scenariot behövs inga vaccin.
Citera
Medlem
Takadongtakadangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Förhoppningsvis fixat när det är min tur ;-)

Men av de vaccin vi har nu så är kanske pfizer att föredra

https://www.bloomberg.com/news/articles/2021-02-17/pfizer-shot-produces-fewer-antibodies-versus-south-africa-strain

Suggesting vaccine updates are needed, fresh data for Pfizer-BioNTech’s Covid-19 vaccine again show some loss of activity against the B.1.351 (South Africa) variant. Our analysis suggests that AstraZeneca’s vaccine efficacy may be most affected, possibly driven by its design.
Det här ju en av fördelarna med att ha en mängd olika vacciner, och en mängd olika TYPER av vacciner. Det lär som sagt poppa upp andra varianter och i kombination med att vissa vacciner tenderar att fungera bättre på unga och tvärtom så bygger man upp en arsenal av vacciner att användas i rätt läge.

Dock kan man ju inte komma ifrån att mRNA-vaccinerna med Moderna och Pfizer i spetsen har en oerhörd fördel då processen för att designa om vaccinet för en ny variant går på typ två veckor. Vektor-vacciner har ju i princip bränt sina skepp efter två-tre doser då kroppen blir immun mot vektorn (exakt hur lång tid det tar vet jag inte, men...)
Citera
2021-03-20, 19:40
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Indien 40 000 nya smittade i dag. Högsta på flera månader. Ny mutation kanske?

Med världens kanske största befolkning så finns det oanade möjligheter för viruset att mutera. 7000 varianter hade de i februari.

https://health.economictimes.indiatimes.com/news/diagnostics/india-detects-over-24000-mutations-in-7000-variants-of-covid/81169132
Citera
2021-03-20, 19:40
Medlem
ReijoHervonens avatar
Citat:
Bra artikel i expressen nu att flockimmunitet kommer aldrig att uppnås!
https://www.expressen.se/nyheter/experterna-darfor-ar-flockimmunitet-omojligt/

"Flockimmunitet är endast ett relevant begrepp om vi har ett vaccin som skyddar mot smittspridning, säger Schweta Bansal, biolog vid universitetet i Georgetown i Washington D.C, till Nature."

Verkar handla om mediakåta nollforskare tyvärr. De finns undersökningar som tyder på att åtminstone Pfizers vaccin ger ett 80-90% skydd också emot smittspridning.

I Israel har sjudagars snittet gått ner från 8200fall om dagen i mitten av januari, till 1487fall om dagen nu. Senaste vecka nästan halverades antalet fall. Det är tydligt att vaccinet skyddar även mot smittspridning.
Citera
2021-03-20, 19:42
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Det här ju en av fördelarna med att ha en mängd olika vacciner, och en mängd olika TYPER av vacciner. Det lär som sagt poppa upp andra varianter och i kombination med att vissa vacciner tenderar att fungera bättre på unga och tvärtom så bygger man upp en arsenal av vacciner att användas i rätt läge.

Dock kan man ju inte komma ifrån att mRNA-vaccinerna med Moderna och Pfizer i spetsen har en oerhörd fördel då processen för att designa om vaccinet för en ny variant går på typ två veckor. Vektor-vacciner har ju i princip bränt sina skepp efter två-tre doser då kroppen blir immun mot vektorn (exakt hur lång tid det tar vet jag inte, men...)

Det är väl därför AZ vill samarbeta med ryssen o Sputnik.

Men håller med om att Moderna o Pfizer har en fördel i det långa... Vi lär behöva flera "boosters"
Citera
2021-03-20, 19:43
Medlem
Vasterass avatar
Två saker här:

1. vi har sett liknade saker ske i världen tidigare: https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan.
Den fanns i tre vågor och mönstret i Covid-19 i vad jag nu skulle kalla våg-2 är förhoppningsvis den värsta innan den dör ut efter våg-3.

2. ska vi behöva se en värld där en stor del av befolkningar antingen dör eller blir långtidsskadade av smittan och/eller vaccination?
Citera
2021-03-20, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Ja, kanske beträffande hantingen av Corona-epidemin. Men jag tycker att Sveriges hantering av epidemin avviker från hur Sverige vanligtvis agerar. I synnerhet gäller detta försiktighetsprincipen. Vanligtvis anses säkerhet vara viktigt i Sverige. Riskerna ska minimeras.

Men när Corona-viruset anlände till Sverige, så var försiktighetsprincipen som bortblåst. Det var ett nytt och okänt virus. Man visste inte vilka långtidseffekter viruset skulle ha på drabbade individer. Trots det, så gjordes inget verkligt försök att stoppa virusets ankomst till Sverige. Det nya okända viruset fick flöda in i stor mängd. Det passar inte in på vad jag tänker mig att Sverige normalt står för.

Vad fick Sverige att bryta mot traditionen med försiktighet? Var det 2 galna personers inflytande som fick Sverige att välja en avvikande och farlig väg?
Det är också traditionellt svenskt:

1) Att behålla lugnet i svåra situationer, och inte ryckas med.

2) Att följa torr vetenskap och agera rationellt, inte känslomässigt.

3) Att staten tilltalar folket respektfullt, och förlitar sig på rekommendationer.

4) Att staten tar ett samlat grepp krings barns utveckling, hälsa och rättigheter.

5) Att följa internationella överenskommelser.

6) Att ha öppna gränser mot Europa.

7) Att bejaka mänskliga rättigheter.

8) Att inte vara rädd för att gå sin egen väg.

9) Att ta individuellt ansvar.

Sammantaget hade det varit extremt "osvenskt" med hastiga lockdowns, stängda gränser, skolor m.m.

Många av de främsta kritikerna mot strategin, som vetcov19, består ju av typiskt "osvenska" personligheter. Utan att lägga någon negativ värdering i det, men de är yviga känslomänniskor som viftar med armarna när de pratar. Björn Olsen, Jan Lötvall och Lena Einhorn är alla spanjorer som föddes i en svensk kropp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in