Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Ja, kanske beträffande hantingen av Corona-epidemin. Men jag tycker att Sveriges hantering av epidemin avviker från hur Sverige vanligtvis agerar. I synnerhet gäller detta försiktighetsprincipen. Vanligtvis anses säkerhet vara viktigt i Sverige. Riskerna ska minimeras.
Men när Corona-viruset anlände till Sverige, så var försiktighetsprincipen som bortblåst. Det var ett nytt och okänt virus. Man visste inte vilka långtidseffekter viruset skulle ha på drabbade individer. Trots det, så gjordes inget verkligt försök att stoppa virusets ankomst till Sverige. Det nya okända viruset fick flöda in i stor mängd. Det passar inte in på vad jag tänker mig att Sverige normalt står för.
Vad fick Sverige att bryta mot traditionen med försiktighet? Var det 2 galna personers inflytande som fick Sverige att välja en avvikande och farlig väg?
Det är också traditionellt svenskt:
1) Att behålla lugnet i svåra situationer, och inte ryckas med.
2) Att följa torr vetenskap och agera rationellt, inte känslomässigt.
3) Att staten tilltalar folket respektfullt, och förlitar sig på rekommendationer.
4) Att staten tar ett samlat grepp krings barns utveckling, hälsa och rättigheter.
5) Att följa internationella överenskommelser.
6) Att ha öppna gränser mot Europa.
7) Att bejaka mänskliga rättigheter.
8) Att inte vara rädd för att gå sin egen väg.
9) Att ta individuellt ansvar.
Sammantaget hade det varit extremt "osvenskt" med hastiga lockdowns, stängda gränser, skolor m.m.
Många av de främsta kritikerna mot strategin, som vetcov19, består ju av typiskt "osvenska" personligheter. Utan att lägga någon negativ värdering i det, men de är yviga känslomänniskor som viftar med armarna när de pratar. Björn Olsen, Jan Lötvall och Lena Einhorn är alla spanjorer som föddes i en svensk kropp.