2021-03-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
"två vuxna människor enades om ett prisavdrag på 300000 och att det självklart fanns en möjlighet för Esbjörn att själv ombesörja det som normalt förväntas av säljande part?"
Om den ena har kognitiva brister så pass att han inte förstår omfattningen av kostnader, eller förstår vad som är en säljares ansvar respektive köpare ansvar.
Eller är så pass gammal att han inte orkar ta tag i att städa sitt hus... då kanske han hoppar på en enkel lösning för att slippa dyra saneringskostnader.... PÅHITTADE saneringskostnader.
Vi kan lika gärna säga det. Påhittade saneringskostnader. Ska jag säga det igen? Påhittade.

Vi diskuterar detta i stort - och har vi inga bevis finns det inte, så... saneringskostnaderna är överdrivna eller helt påhittade av Ebba.

När man ser ett bedrägeri, och kollar summan är det bedrägeri. Ebba Busch går som en anka, ser ut som en anka och då är hon en anka.

Ett utnyttjande av en svagare avtalsparts okunskap och svaghet, bristande förmåga och ork m.m. är vad dessa summor talar sitt tydliga språk om.
2021-03-22, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Tyvärr har vi alldeles för många yrkespolitiker som inte har mycket till erfarenhet utanför politiken. Hur många har haft ett riktigt jobb? Vår statsminister är ett typexempel. Klarade inte av svetskraven, så han började leka fackligt istället.

Men han har ju som du säger trots allt haft ett riktigt jobb, till skillnad från Ebba.

Lustigt att den enda med ett någorlunda "riktigt" jobb i hennes umgängeskrets var den här mäklaren, alla andra är bloggare, festfixare och influencers.

Och ovan på det vara uppvuxen i livets ord, inte konstigt att man tappar kontakten med verkliga världen då.

Kallduschen kommer nu dock sakta krypande, denna "husaffär" verkar vara den sista sprickan som får fasaden att rasa.
Senast redigerad av Spakur 2021-03-22 kl. 11:49.
2021-03-22, 11:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Men hann har ju trots allt haft ett riktigt jobb, till skillnad från Ebba.

Lustigt att den enda med ett någorlunda "riktigt" jobb i hennes umgängeskrets var den här mäklaren, alla andra är bloggare, festfixare och influencers.

Och ovan på det vara uppvuxen i livets ord, inte konstigt att man tappar kontakten med verkliga världen då.

Kallduschen kommer nu dock sakta krypande, denna "husaffär" verkar vara den sista sprickan som får fasaden att rasa.

Hon har hamnat i en situation där det bara behövs en liten knuff, och då är allt över för henne. Hon är för dum för att förstå det.

Min rådgivning till henne är gratis. Hon borde backa nu, och be ett proffs formulera snyft grunder i hävningen. Det kanske inte räddar jobbet som partiledare, men kanske ger ett annat Jobb.

Lambertz öde borde skrämma henne då makten inte alltid är ett skydd.
2021-03-22, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spakur
Men han har ju som du säger trots allt haft ett riktigt jobb, till skillnad från Ebba.

Fel. Ebba har yrkeserfarenhet som fasadmålare. Men antagligen lika lat som svetsaren. Sen drabbar de oss arma medborgare med skitsnack.
2021-03-22, 12:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Tyvärr har vi alldeles för många yrkespolitiker som inte har mycket till erfarenhet utanför politiken. Hur många har haft ett riktigt jobb? Vår statsminister är ett typexempel. Klarade inte av svetskraven, så han började leka fackligt istället.
Varför sitter du och LJUGER i tråden, är det för att Ebba också är en notorisk lögnerska eller varför?

Jag är absolut inget fan av varken Socialdemokraterna, Stefan Löven eller vänsterpolitik överhuvudtaget men kan likväl inte acceptera rena lögner!
Stefan Löven Har jobbat mer än de flesta av våra politiker i Riksdagen, han har ivf jobbat 15-16 år som verkstadsarbetare på Hägglunds och Söner i Örnsköldsvik, där bl a annat Bandvagnar har tillverkats.

Så sluta LJUG i dina inlägg.
Senast redigerad av LawNumberSix 2021-03-22 kl. 12:04.
2021-03-22, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Intressant att ni stalkar mig! Jag undrar varför ni vll undergräva mig??? Kom med egna argument, pucko.

Jag har skrivit om Tone då det begav sig. Min uppfattning står fast, hon straffades för hårt.

Det jag ser att ni har läs och skrivsvårigheter, en vanlig åkomma hos Ebba följare, och ledaren Ebba Busch. Ord och begrepp utan sammanhang är Er specialitet. Med berått mod dessutom.

Tone kontaktade Binninge efter hon var dömd. När man är dömd, är det för sent. Ingen kan göra någonting. Annat än att tycka synd om henne. Den slags domar orubbliga, bara en obotlig optimist tror att det går att överklaga en skattedom.

Det jag skrev, och tyckte var underligt är att en människa som har pengar så det räcker, inte betalar för ett bra försvar när hon blev åtalad. Tone var missnöjd när hon fick sin dom och då skaffade hon nytt ombud. Vem som helst i hennes situation hade inte snålat på ombud, när man får veta att man är åtalad.
Frågan var varför du är så arg på EB som skrev om Binninges sexbrott när du har gjort det själv?
2021-03-22, 12:03
Medlem
Citat:
Hon har hamnat i en situation där det bara behövs en liten knuff, och då är allt över för henne. Hon är för dum för att förstå det.

Min rådgivning till henne är gratis. Hon borde backa nu, och be ett proffs formulera snyft grunder i hävningen. Det kanske inte räddar jobbet som partiledare, men kanske ger ett annat Jobb.

Lambertz öde borde skrämma henne då makten inte alltid är ett skydd.

Ett mycket bra råd, Esbjörn har ju erbjudit sig att ta alla hennes omkostnader i denna soppa plus lite till bara han får behålla sin gård, ett onödigt generöst bud, men vissa människor har ju faktiskt skam i kroppen och tror på att sträcka ut en hand.

Detta gör ju att Ebba inte heller behöver se sig som "besegrad" iomed att hon går ekonomiskt vinnande ur situationen, även om det inte rör sig om mångmiljonbelopp.

Tar hon detta bud så blir det nog hennes första vettiga beslut på länge, och garanterat det första i denna affär.
Senast redigerad av Spakur 2021-03-22 kl. 12:08.
2021-03-22, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Frågan var varför du är så arg på EB som skrev om Binninges sexbrott när du har gjort det själv?

De är skillnad på kunskaper. Kan man brottmål och sexbrott, blir det fel när man ska vara ombud i ett skatte- och bokföringsmål. Särskilt efter dom i målet, är det är kört.

Det var antagligen Tones desperation och Binniges önskan att hjälpa alla som är missnöjda med rättsväsendet, som förklarar hans inblandning i det fallet, där han inte förstod att det var kört för Tone.

Nu verkar Binnige ha mer koll på juridiken, eftersom i detta fall har han skött saken bra. Han har visat att han har koll på bevisfrågor kontra den förödande verkan av ord mot ord i en rättegång. Man kan tryggt påstå att han ökat Ebba Buschs bevisbörda. Förtal är inte det som avses med bevis.
Senast redigerad av Vresrosen 2021-03-22 kl. 12:18.
2021-03-22, 12:52
Medlem
Citat:
De är skillnad på kunskaper. Kan man brottmål och sexbrott, blir det fel när man ska vara ombud i ett skatte- och bokföringsmål. Särskilt efter dom i målet, är det är kört.

Det var antagligen Tones desperation och Binniges önskan att hjälpa alla som är missnöjda med rättsväsendet, som förklarar hans inblandning i det fallet, där han inte förstod att det var kört för Tone.

Nu verkar Binnige ha mer koll på juridiken, eftersom i detta fall har han skött saken bra. Han har visat att han har koll på bevisfrågor kontra den förödande verkan av ord mot ord i en rättegång. Man kan tryggt påstå att han ökat Ebba Buschs bevisbörda. Förtal är inte det som avses med bevis.
Att binninge har koll på juridiken och sköter det bra? Tillåt mig tvivla med följande motiveringar:

A i trädfällningsanmälan som gjordes från Örebro, dvs rimligen honom, föll den (obs vitsen) på att esbjörn var närvarande och hade både godkänt samt inte protesterat under pågående arbete.

B i huvudmålet om fastigheten har inget inlämnat underlag hittills stött deras påståenden utan snarare tvärtom. Att driva målet via media verkar dessutom slagit bakut nu. Hans försök att lämna som ombud misslyckades även det.

C i pågående förundersökning om ev allmänt åtal om förtal från Ebba har binninge gjort en av få vettiga saker hittills, dvs kopplat in en riktig advokat för sin talan.

Fast det blir en märklig känsla när han inte vill förekomma personligen i media i förtalsmålet när hans strategi annars verkar vara att driva i media för maximalt tryck via osanna alternativt tveksamma påståenden. Precis som att han inte vill bli utsatt för det han utsätter andra för.
2021-03-22, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Vi är på ett forum där vi diskuterar vad som sagts eller inte sagts. Och har Ebba lyckats dra av 300 000 för "städning" kul för henne. Mindre kul för Esbjörn, inte nu för att du bryr dig.

Det var inte en personlig erfarenhet - det var en prisuppskattning av företag.
Referens till fakta, testa det nån gång.

Men en besiktning av Anticimex har INTE en punkt typ " 3.4 Trädgården".
Det ingår alltså inte i en besiktning som de gör. Jag tror heller inte att de har kompentensen att bedöma ev saneringskostnad i jordmassa eftersom de inte är något de kontrollerar.

Så OM det finns något protokoll avseende detta, är det inte från AC, och det har vi inte sett eller hört något om. Så detta "sanering" är till vidare att anse vara nonsens, köpsnack av lekmannen Ebba.

Och ja - jag har köpt en gård. Vi tog allt som fanns i ladan exakt som det var. Verktyg, reservdelar, virke, byggmaterial från när gården byggdes mm. Mycket skräp ja, men mycket var också ovärderligt (byggmaterial exakt för vårt hus/lada) så vi ville ha allt kvar.

Eftersom det finns ett protokoll från Anticimex som hänvisas till i köpekontraktet så förstår jag inte vad du menar.

Köpekontraktet finns som aktbilaga 2 i ärendet hos TR i Uppsala. Det har tidigare funnits länkar i tråden till kontraktet, men alla dessa har tyvärr inaktiverats.

Men eftersom du vill ha bevis så kan du alltså begära ut aktbilaga 2 och själv förvissa dig om att det i köpekontraktet hänvisas till Anticimex protokoll.

När du köpte din gård ville du ha kvar alla grejer. För att du hade nytta av mycket, säger du. Det är väl mera tveksamt om det skulle vara "ovärderligt" för EB att behålla 2-7 gamla bilvrak, ett antal skräphögar och diverse gamla tunnor med okänt innehåll. Bland annat.
2021-03-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Eftersom det finns ett protokoll från Anticimex som hänvisas till i köpekontraktet så förstår jag inte vad du menar.

Köpekontraktet finns som aktbilaga 2 i ärendet hos TR i Uppsala. Det har tidigare funnits länkar i tråden till kontraktet, men alla dessa har tyvärr inaktiverats.

Men eftersom du vill ha bevis så kan du alltså begära ut aktbilaga 2 och själv förvissa dig om att det i köpekontraktet hänvisas till Anticimex protokoll.

När du köpte din gård ville du ha kvar alla grejer. För att du hade nytta av mycket, säger du. Det är väl mera tveksamt om det skulle vara "ovärderligt" för EB att behålla 2-7 gamla bilvrak, ett antal skräphögar och diverse gamla tunnor med okänt innehåll. Bland annat.

Nej förstår du inte förstår.

Det hänvisas till Anticimex här i tråden för var en "sanering" innebär, men AM undersöker inte trädgårdar....
2021-03-22, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek

Fast är inte hela den här 300 000 kr disk en fokusförflyttande halmgubbe? (Den som inte fattar det, använd önskad sökmotor).
Vad jag känner till så har ingen av kontrahenterna haft någon synpunkt på värdet. Om det finns nåt från dem som jag missat får ni gärna delge det. En sådan upplysning kan ju såklart påverka uppfattningar.

Städning och tömning av fastigheten ingår ju normalt i säljarens ansvar. Det är alla överens om.

Ingen här vet exakt omfattning, bara att det syns mycket skräp på bilder och tex DN flygfilm. Även påstående från Mats indikerar stora mängder skräp. Det tyder på att Esbjörn rimligen tycker att det är en rimlig ersättning för att slippa administrera arbetet själv.
Ebba är villig att göra arbetet för en summa pengar motsvarande reduktionen inkl ev risker.

De har på nåt sätt som vi inte känner till, och egentligen inte har med att göra, hamnat på denna summa. Eller är utgångspunkten att de inte får ta såna beslut utan att flashback godkänt dem?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in