2021-03-22, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av N.Armstark
Det kommer inte ens att väckas allmänt åtal. Det går inte att åtala någon för förtal för att ha återgett något som publicerats i media. Binninge kommer inte heller att gå vidare eftersom han i så fall måste ta tvisten med media som nämnt hans tidigare dom för flera år sedan.

Att Vresrosen som påstår sig kämpa för rättssäkerhet egentligen kastar sten i glashus är väldigt uppenbart.
Nu har du läs och skivsvårigheter igen, likt din ledare Ebba Busch som vränger till ord och begrepp, med berått mod. I dunkla syften som att sprida dynga och desinformation.

Jag har aldrig skrivit att jag kämpar för rättssäkerhet. Jag har skrivit att rättssäkerhet är en hobby. Där det i Sverige är enkelt att roas av makten och rättsväsendets olika aktörer som får hålla på ostört med sin skit.
2021-03-22, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Oj. Jag håller med dig om böckerna, man kan inte ha en partiledare som inte har hört talas om de mest kända svenska författarna. Det går inte. Så självklart har hon blivit tillsagd av partiet att alltid ha en bok med sig att läsa i lediga stunder.

Det Ebba Busch gör, är att på Instagram visa upp en överdriven mängd trave med böcker åt de hemlösa ungarna. Man tar sig för pannan, och skrattar åt käringskrället.
2021-03-22, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Ebba Busch var en partiledare jag var glad över när jag såg en chans till byte av regering, eftersom jag är konservativ, och vill bli av med sossarna.

Jag blev faktiskt chockad när det blev känt att hon inte läst en enda bok, eller kände till de författare som hon blev tillfrågad om. Jag undrade hur det ens var möjligt om man gått skolan. Nu vet jag att hon inte gått i skolan.

Under lång tid tyckte jag att det spelar ingen roll, särskilt om hon vill bli jämlikhetsminister, då det är plakat politik jag struntar i och som inte berör mig personligen.

Men när Ebba Busch började stjäla retorik från Åkesson, ljuga, leva utåtagerande under pandemin, lura av en gamling en fastighet, blev min slutsats att en person som henne, kan inte bli lösning på några problem eftersom hon är en populist som ljuger när det passar henne.

Jag ändrande åsikt om henne ju mer fakta som framgick. Ebba Busch är inte den sorts politiker jag vill se i Sverige, och jag litar inte på hennes retorik om någonting längre. Samma sak med Trump. Jag roades av honom när han höll sig till TV underhållning. Jag var inte road av honom som president. Vi ser resultatet med ett delat U.S.A. med galningar överallt som undergräver demokratin.

Ebba Busch är en influenser, där jag tycker Sveriges framtid är viktigare än den smäck hon kränger.

Ebba vinner på allt detta, hon ska inte vinna 50% av landet väljare. Hon ska ta max 10 för då gör hon det bra enligt hennes perspektiv. Så detta är vinst även om 90% av Sverige skulle se henne som brottsling... nu menar jag inte att det är så illa. Men får hon 10% så är det verkligen "vinst".
2021-03-22, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Garre74
Ebba vinner på allt detta, hon ska inte vinna 50% av landet väljare. Hon ska ta max 10 för då gör hon det bra enligt hennes perspektiv. Så detta är vinst även om 90% av Sverige skulle se henne som brottsling... nu menar jag inte att det är så illa. Men får hon 10% så är det verkligen "vinst".

Det är ju det som är tragiken med Sverige. Olika små partier och särintressen som slår sönder landet med utpressning. Det bästa vore om de alla, L, KD, C och MP åkte ur riksdagen, så som Åkesson sa om L.
2021-03-22, 10:41
Medlem
fnirps avatar
Citat:
För att få in lite relevant fakta, vad som är "brukligt" ...

https://kristiansens.se/vanliga-fragor

"Uppskattning vad omhändertagande av ett normalmöblerat hem"
Tre pers & lastbil 1250kr/h vilket de menar i normalfallet innebär
150kvm för 20 000kr. Ska vi dubbla det för att vara sjysst eftersom ni hävdar det är mycket saker i huset?

Men sedan kan det bli mindre med
"avdrag för säljbara inventerier"

Städning "40kr/kvm" efter RUT. Under 5000kr.
Men eftersom Ebba ska renovera hela huset, bygga om köket är det ju inte direkt flyttstädning som är relevant.

Så... vi hamnar förmodligen en bra bit under 50 000kr.
För tömning och iaf en grov-städning.

Men visst, ni skulle säkert ge bort 250 000kr till en köpare av era hus.
Varsågod. Gör det.

Nu fanns det saker utanför stugan också. Både under bar himmel och i uthus. För att ta Matz bokstavligen på orden, så krävs det massor med containrar för att ta hand om skräpet.

Men med det sagt, om det motsvarar så många timmar att det fyller upp 300 000, låter jag vara osagt. Men att det finns saker att slänga där, tror jag vi alla är överens om.
2021-03-22, 10:44
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hebdo
Oj. Jag håller med dig om böckerna, man kan inte ha en partiledare som inte har hört talas om de mest kända svenska författarna. Det går inte. Så självklart har hon blivit tillsagd av partiet att alltid ha en bok med sig att läsa i lediga stunder.

Tyvärr har vi alldeles för många yrkespolitiker som inte har mycket till erfarenhet utanför politiken. Hur många har haft ett riktigt jobb? Vår statsminister är ett typexempel. Klarade inte av svetskraven, så han började leka fackligt istället.
2021-03-22, 10:52
Medlem
Citat:
Vaddå sanerad fastighet? Ebba är den enda som hittat på detta - "sanerad" från vad?
Jag har varit massor av visningar av gårdar, där det stått gamla traktorer, redskap, pickups etc lite slumpmässigt på tomten. Har ALDRIG var nåt tal om sanering. Totalt nonsens. Är det oljespill eller trasiga saker hanterar man det som det kommer. Kanske inte direkt ha ett trädgårdsland där de stått... annars så skiter man i det.

Tills någon verkligen bevisat att det behövs "sanering" är det att betrakta som köp-snack från Ebba.

300 000 är brukligt? 300 000kr för att städa av en fastighet. Taget! Jag skulle gladeligen göra det.
Jag hittade företag som tömde dödsbon 3 personer inkl lastbil 1250kr/h.
Tvivlar tre personer håller på 240h med denna fastighet.

Värdering #2 är 4.6 ja? Visserligen kan index användas, men tvivlar på att det är applicerbart rakt av.
Värdering # 2 är 4.6. Upp till Ebba/Esbjörn att motivera hur den ska användas eller omvärderas.

Varför ska "någon" visa dig det? Det är ju inte du som har köpt eller sålt fastigheten. Anticimex besiktigade fastigheten. Uppgift om att besiktningen har gjorts finns med i köpekontraktet. Det är sannolikt denna besiktning som ligger till grund för EBs och Esbs överenskommelse om nedsättningen i köpeskillingen från 4.2 till 3.9. Räcker det inte att veta detta?

Varför skulle dina egna personliga erfarenheter av att springa runt på gårdsvisningar, avveckla dödsbon och städa lägenheter vara bättre än den kompetens som ett besiktningsföretag som Anticimex har?

Köpte du förresten någon gård? Det har jag gjort. Och vid den affären blev det faktiskt en hel del diskussioner just om hur mycket bostadshuset och de andra byggnaderna skulle ställas i ordning och vem som skulle stå för vad. Det var ingen diskussion om detta vid visningen. Det blev aktuellt först när säljaren accepterat anbudet och detaljerna i kontraktet skulle skrivas. Alla frågor löstes till båda parters belåtenhet. Det är så en fastighetsaffär brukar gå till. Utan att alla detaljer redovisas för Garre74 på Flashback.
2021-03-22, 10:58
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
För att få in lite relevant fakta, vad som är "brukligt" ...

https://kristiansens.se/vanliga-fragor

"Uppskattning vad omhändertagande av ett normalmöblerat hem"
Tre pers & lastbil 1250kr/h vilket de menar i normalfallet innebär
150kvm för 20 000kr. Ska vi dubbla det för att vara sjysst eftersom ni hävdar det är mycket saker i huset?

Men sedan kan det bli mindre med
"avdrag för säljbara inventerier"

Städning "40kr/kvm" efter RUT. Under 5000kr.
Men eftersom Ebba ska renovera hela huset, bygga om köket är det ju inte direkt flyttstädning som är relevant.

Så... vi hamnar förmodligen en bra bit under 50 000kr.
För tömning och iaf en grov-städning.

Men visst, ni skulle säkert ge bort 250 000kr till en köpare av era hus.
Varsågod. Gör det.
I min värld känns det helt sjukligt att försöka sitta och räkna ut kostnader för något man inte vet något om och som inte har någon vare sig praktisk eller juridisk relevans för målet. Hur svårt ska det vara att förstå att två vuxna människor enades om ett prisavdrag på 300000 och att det självklart fanns en möjlighet för Esbjörn att själv ombesörja det som normalt förväntas av säljande part?

Sedan kanske man borde skaffa ett liv istället om man nu sitter och tar in priser på tjänster på flyttfirmor, lösningar för deponi och städfirmor för Ebba Busch räkning
2021-03-22, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjelovek
Varför ska "någon" visa dig det? Det är ju inte du som har köpt eller sålt fastigheten. Anticimex besiktigade fastigheten. Uppgift om att besiktningen har gjorts finns med i köpekontraktet. Det är sannolikt denna besiktning som ligger till grund för EBs och Esbs överenskommelse om nedsättningen i köpeskillingen från 4.2 till 3.9. Räcker det inte att veta detta?

Varför skulle dina egna personliga erfarenheter av att springa runt på gårdsvisningar, avveckla dödsbon och städa lägenheter vara bättre än den kompetens som ett besiktningsföretag som Anticimex har?

Köpte du förresten någon gård? Det har jag gjort. Och vid den affären blev det faktiskt en hel del diskussioner just om hur mycket bostadshuset och de andra byggnaderna skulle ställas i ordning och vem som skulle stå för vad. Det var ingen diskussion om detta vid visningen. Det blev aktuellt först när säljaren accepterat anbudet och detaljerna i kontraktet skulle skrivas. Alla frågor löstes till båda parters belåtenhet. Det är så en fastighetsaffär brukar gå till. Utan att alla detaljer redovisas för Garre74 på Flashback.

Vi är på ett forum där vi diskuterar vad som sagts eller inte sagts. Och har Ebba lyckats dra av 300 000 för "städning" kul för henne. Mindre kul för Esbjörn, inte nu för att du bryr dig.

Det var inte en personlig erfarenhet - det var en prisuppskattning av företag.
Referens till fakta, testa det nån gång.

Men en besiktning av Anticimex har INTE en punkt typ " 3.4 Trädgården".
Det ingår alltså inte i en besiktning som de gör. Jag tror heller inte att de har kompentensen att bedöma ev saneringskostnad i jordmassa eftersom de inte är något de kontrollerar.

Så OM det finns något protokoll avseende detta, är det inte från AC, och det har vi inte sett eller hört något om. Så detta "sanering" är till vidare att anse vara nonsens, köpsnack av lekmannen Ebba.

Och ja - jag har köpt en gård. Vi tog allt som fanns i ladan exakt som det var. Verktyg, reservdelar, virke, byggmaterial från när gården byggdes mm. Mycket skräp ja, men mycket var också ovärderligt (byggmaterial exakt för vårt hus/lada) så vi ville ha allt kvar.
2021-03-22, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl
I min värld känns det helt sjukligt att försöka sitta och räkna ut kostnader för något man inte vet något om och som inte har någon vare sig praktisk eller juridisk relevans för målet. Hur svårt ska det vara att förstå att två vuxna människor enades om ett prisavdrag på 300000 och att det självklart fanns en möjlighet för Esbjörn att själv ombesörja det som normalt förväntas av säljande part?

Sedan kanske man borde skaffa ett liv istället om man nu sitter och tar in priser på tjänster på flyttfirmor, lösningar för deponi och städfirmor för Ebba Busch räkning

men att ni anser att det är korrekta summor, värderar upp 300 000 som rimliga avdrag med NOLL fakta bakom det... ni tar Ebbas ord "sanering" och tar det som en allenarådande sanning....
Det är inte sjukligt? Fasiken ni måste verkligen älska Ebba. Total villkorslöst.

Jag hatar inte Ebba. Detta är ett juridiskt dilemma, och i mångt mycket skulle jag kunna gjort liknande mot en säljare. Men INTE mot en åldring, det skulle känts lite så där... att "få" 300 000kr för städning. Skulle kännas skitkonstigt att föreslå en sådan sak eller få höra det av säljaren - det skulle kännas som jag lurar en gammal gubbe.
2021-03-22, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kämpendahl

"två vuxna människor enades om ett prisavdrag på 300000 och att det självklart fanns en möjlighet för Esbjörn att själv ombesörja det som normalt förväntas av säljande part?"
Om den ena har kognitiva brister så pass att han inte förstår omfattningen av kostnader, eller förstår vad som är en säljares ansvar respektive köpare ansvar.
Eller är så pass gammal att han inte orkar ta tag i att städa sitt hus... då kanske han hoppar på en enkel lösning för att slippa dyra saneringskostnader.... PÅHITTADE saneringskostnader.
Vi kan lika gärna säga det. Påhittade saneringskostnader. Ska jag säga det igen? Påhittade.

Vi diskuterar detta i stort - och har vi inga bevis finns det inte, så... saneringskostnaderna är överdrivna eller helt påhittade av Ebba.
2021-03-22, 11:41
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
men att ni anser att det är korrekta summor, värderar upp 300 000 som rimliga avdrag med NOLL fakta bakom det... ni tar Ebbas ord "sanering" och tar det som en allenarådande sanning....
Det är inte sjukligt? Fasiken ni måste verkligen älska Ebba. Total villkorslöst.

Jag hatar inte Ebba. Detta är ett juridiskt dilemma, och i mångt mycket skulle jag kunna gjort liknande mot en säljare. Men INTE mot en åldring, det skulle känts lite så där... att "få" 300 000kr för städning. Skulle kännas skitkonstigt att föreslå en sådan sak eller få höra det av säljaren - det skulle kännas som jag lurar en gammal gubbe.
Jag kanske blivit ihopklumpad med någon annan? Men nej, jag har inte en aning om ifall 300 K är en korrekt summa. Jag har inte påstått det. För ingen av oss vet exakt vad som ingår i åtagandet som prisavdraget ska täcka. Kan konstaterar bara att det är ett avtal mellan två vuxna människor. Det förekommer säkerligen i fler fastighetsaffärer att reglerar olika saker (drar av på köpesumman). Som jag skrev, Esbjörn var själv fri att åtgärda det på egen bekostnad och hade då fått 4,2 miljoner för huset.

Jag hoppas jag inte anklagad dig för att hata Ebba? Men jag kan ha en förmåga att vara lite svepande och generaliserande ibland . På samma sätt vet jag inte om jag "älskar" Ebba? Jag röstar inte på vare sig henne eller KD och kommer sannolikt aldrig någonsin att göra det. Jag gillar Ebba som debattör.

Till saken, jag tycker det är en icke-fråga som inte är relevant i sammanhanget. Den har inget med tvisten om husköpet att göra. Och visst, om någon i tråden vill sitta och ta in offerter på städ- och deponitjänster så är det väl okej, men jag bara undrar om det är där vi ska lägga fokus?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in