2021-03-22, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Det är ju precis det vi gör, vad menar du?
Nej. Den som har bra minne kommer ihåg att det var FHM:s ursprungliga plan, tills alarmisterna började gnälla om att "i Norge vaccinerar man minsann den stackars vård- och omsorgspersonalen i fas 1, och vi måste vara som super-Norge".

Motvilligt accepterade FHM att man kunde få vaccinera nyckelpersonal i IVA och covidvården i fas 1. Men som vem som vi varnade för i tråden kommer inkluderandet av omsorgspersonal utnyttjas för att vaccinera varenda kotte från sjukhusdirektörer till sjukgymnaster, innan man vaccinerar pensionärerna. Det var exakt vad som hände.

Den här gruppen är typ en miljon människor i arbetsför ålder. Och det är den gruppen man håller på att vaska vaccin på nu.

Det är antagligen också skälet till varför det tar så lång tid i storstadsregionerna. Man har väl mer vård- och omsorgspersonal per capita där, skulle jag gissa.
Citera
2021-03-22, 09:22
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Nej. Den som har bra minne kommer ihåg att det var FHM:s ursprungliga plan, tills alarmisterna började gnälla om att "i Norge vaccinerar man minsann den stackars vård- och omsorgspersonalen i fas 1, och vi måste vara som super-Norge".

Motvilligt accepterade FHM att man kunde få vaccinera nyckelpersonal i IVA och covidvården i fas 1. Men som vem som vi varnade för i tråden kommer inkluderandet av omsorgspersonal utnyttjas för att vaccinera varenda kotte från sjukhusdirektörer till sjukgymnaster, innan man vaccinerar pensionärerna. Det var exakt vad som hände.

Den här gruppen är typ en miljon människor i arbetsför ålder. Och det är den gruppen man håller på att vaska vaccin på nu.

Det är antagligen också skälet till varför det tar så lång tid i storstadsregionerna. Man har väl mer vård- och omsorgspersonal per capita där, skulle jag gissa.

Fast nu är det så att vi gör både och, vaccinerar enligt ålder samt sjukvårdspersonal. Att sedan andra smiter före är ju endast dålig moral. Att vaccinera vårdpersonal är taktiskt riktigt då sjukhusen lätt blir storspridare då mycket folk rör sig där.
Citera
2021-03-22, 09:29
Medlem
Jackie.Chiless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
För att 10-15% av de som får covid utvecklar långtidscovid. Som mycket väl kan vara permanent. Försök att fatta att vaccinet inte orsakar några biverkningar som går att jämföra med långtidscovid.

Alltså jag förringar inte att det finns de som får långtidssymptom efter en covid-infektion, vilket absolut existerar. Vid tex influensa är det ju inte ovanligt att man kan känna sig utmattad i flera månader efteråt. Upp till ett år är heller inte helt ovanligt men du läser aldrig om det. Men när kvinnor som inte ens fått konstaterat covid mer än att de tyckte att de hade "symptom för covid förra våren" så blir i alla fall jag misstänksam. Dessa jobbar ofta inom vård/omsorg eller andra lågavlönade och slitiga yrken. Är man lite trött å less på jobbet och känner för en "paus" är långtidscovid perfekt, absolut ingen kommer våga ifrågasätta det för tillfället...
Citera
2021-03-22, 09:34
Medlem
kazangass avatar
Citat:
Fast nu är det så att vi gör både och, vaccinerar enligt ålder samt sjukvårdspersonal. Att sedan andra smiter före är ju endast dålig moral. Att vaccinera vårdpersonal är taktiskt riktigt då sjukhusen lätt blir storspridare då mycket folk rör sig där.
Nej, det är inte rätt väg att gå (varken strategiskt eller taktiskt), trots risken för spridning.

De sköraste/äldsta löper störst risk att avlida, och de ska vaccineras först.
Mycket enkelt.
Citera
2021-03-22, 09:36
Medlem
Villons avatar
Vad är egentligen grejen med Astra Zeneca och deras anläggningar i Belgien och Nederländerna?

Ända sedan det började framkomma att bolaget inte skulle kunna leverera avtalat antal doser under första kvartalet så har det skyllts på "produktionsproblem" hos i synnerhet anläggningen i Belgiska Seneffe. Det som sedan sades var att man var tvungen att skriva ner de omedelbara leveranserna för att kunna ställa om produktionen inför större leveranser under Q2. Nu låter det som att de knappast kommer kunna leverera avtalat antal under Q2 heller och då börjar man ju så smått undra vad som var tanken från första början?

Allt tjafs mellan EU och UK om leveranser av vaccin från de brittiska fabrikerna har ju bara uppkommit som en direkt följd av att AZ:s fabriker utanför UK har misslyckats med att leverera - men utifrån ser det ju ut som att den ursprunliga uppskattningen av vad man hade kapacitet att leverera över huvud taget var helt off the scale, och istället för att medge detta så har man skyllt på tillfälliga problem som snart ska vara lösta någon gång eventuellt förhoppningsvis.

Är det inte märkligt att detta inte diskuteras mer i media? Istället tjatar man om nationella misslyckanden, EU:s byråkrati och handelshinder.

Lägg till detta det som nu diskuteras i tråden, dvs. misstanken om att det vaccin som producerats i Belgien kankse är sämre/med större risk för biverkningar än det som producerats i UK, låt vara att detta är spekulation, så ser det ju inte bättre ut precis.
Citera
2021-03-22, 09:40
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kazangas
Nej, det är inte rätt väg att gå (varken strategiskt eller taktiskt), trots risken för spridning.

De sköraste/äldsta löper störst risk att avlida, och de ska vaccineras först.
Mycket enkelt.

Med stor samhällsspridning får vi större negativa effekter. Problemet ligger väl i uteblivna leveranser av vaccin. De sköraste har vi redan vaccinerat, SÄBO och liknande. Gamlingarna får gömma sig ett tag till. Vi får vara överens om att vi inte är överens.
Citera
2021-03-22, 09:41
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:

Så om jag har förstått dig rät så är det Norge och alarmisterna som bestämt vilka som ska vaccineras först i Sverige och FoHM har bara varit tvungna att motvilligt acceptera? Ja vist, inte ens jag har så låga tankar om FoHM.
Citera
2021-03-22, 09:42
Medlem
Citat:
Det rör sig lika mycket folk i tunnelbanan, men man vaccinerar inte alla som åker tunnelbana för det.

Man ska överhuvudtaget inte vaccinera för att "stoppa smitta" i fas 1, 2, 3 eller 4. Man ska vaccinera människor som riskerar att dö, i den ordning de har nytta av vaccinet och kan förväntas tolerera det.

Man skulle kunna föreställa sig att låta den som har exceptionellt hög risk, typ extrem fetma, högt blodtryck osv. gå före. Men det är så otroligt svårt att genomföra på ett sätt som inte skapar undanträngningseffekter för äldre personer med högre absolut risk. Därför skulle det vettigaste nog skulle vara att bara prioritera på omsorgsbehov (SÄBO, hemtjänst) och därefter ålder.
Citera
2021-03-22, 09:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Takadongtakadang
Den absoluta majoriteten av vaccinerade har inga eller mycket små biverkningar. Och med små biverkningar menar jag en dags feber eller lite värk i kroppen. Antalet personer som får svåra biverkningar är försvinnande litet, och bland de inrapporterade biverkningarna är det ett ännu mindre antal som senare kommer att kunna kopplas till vaccinet.

Risken att drabbas av svår COVID-19 som ung person är statistiskt sett tusenfallt gånger större.

Men va? Skulle risken att drabbas av ”svår Covid” vara tusenfallt gånger större? Har svårt att tänka mig det faktiskt. För då lär jag och hela min bekantskapskrets vara väldigt ovanliga. Jag var förkyld i 2,5 dygn. Ungefär som de som drabbas av ”milda biverkningar”. Och många med mig upplevde liknande. Vi närmar oss 50 med stormsteg, men är alla o god form. Kanske det som är grejen? Anekdoter, javisst. Men har svårt att tänka mig att vi skulle vara så extremt avvikande.

Är ingen vaccin-motståndare. Har rest en hel del och tagit de vaccin man då bör ta. Men detta är hysteri. Tänker inte jaga detta vaccin om jag säger så.
Citera
2021-03-22, 09:45
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Det rör sig lika mycket folk i tunnelbanan, men man vaccinerar inte alla som åker tunnelbana för det.

Man ska överhuvudtaget inte vaccinera för att "stoppa smitta" i fas 1, 2, 3 eller 4. Man ska vaccinera människor som riskerar att dö, i den ordning de har nytta av vaccinet och kan förväntas tolerera det.

Man skulle kunna föreställa sig att låta den som har exceptionellt hög risk, typ extrem fetma, högt blodtryck osv. gå före. Men det är så otroligt svårt att genomföra på ett sätt som inte skapar undanträngningseffekter för äldre personer med högre absolut risk. Därför skulle det vettigaste nog skulle vara att bara prioritera på omsorgsbehov (SÄBO, hemtjänst) och därefter ålder.

Finns ingen tunnelbana där jag bor.

I min region har SÄBO, hemtjänst och liknande prioriterats samt sjukvårdspersonal som jobbar med covid-patienter. Det tycker jag är rimligt.
Citera
2021-03-22, 09:47
Medlem
kazangass avatar
Citat:

Detta!

Vaccinera de i störst risk för skada.

När de äldsta är färdigvaccinerade kommer dödsfallen sjunka snabbt.
Sedan kan man trappa ner vaccinationstakten så att den är anpassad till tillgången på de vaccin som är mest lämpade för kvarvarande individer.
Citera
2021-03-22, 09:49
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Villon
Vad är egentligen grejen med Astra Zeneca och deras anläggningar i Belgien och Nederländerna?

Ända sedan det började framkomma att bolaget inte skulle kunna leverera avtalat antal doser under första kvartalet så har det skyllts på "produktionsproblem" hos i synnerhet anläggningen i Belgiska Seneffe. Det som sedan sades var att man var tvungen att skriva ner de omedelbara leveranserna för att kunna ställa om produktionen inför större leveranser under Q2. Nu låter det som att de knappast kommer kunna leverera avtalat antal under Q2 heller och då börjar man ju så smått undra vad som var tanken från första början?

Allt tjafs mellan EU och UK om leveranser av vaccin från de brittiska fabrikerna har ju bara uppkommit som en direkt följd av att AZ:s fabriker utanför UK har misslyckats med att leverera - men utifrån ser det ju ut som att den ursprunliga uppskattningen av vad man hade kapacitet att leverera över huvud taget var helt off the scale, och istället för att medge detta så har man skyllt på tillfälliga problem som snart ska vara lösta någon gång eventuellt förhoppningsvis.

Är det inte märkligt att detta inte diskuteras mer i media? Istället tjatar man om nationella misslyckanden, EU:s byråkrati och handelshinder.

Lägg till detta det som nu diskuteras i tråden, dvs. misstanken om att det vaccin som producerats i Belgien kankse är sämre/med större risk för biverkningar än det som producerats i UK, låt vara att detta är spekulation, så ser det ju inte bättre ut precis.
Intressant poäng. Har inte tänkt i de banorna.

Kanske de var pressade och hastade fram leveranser och tummade på säkerheten?

Det blir ju jäkligt jobbigt om vi vanliga inte bara ska hålla reda på vilka vaccin som är bra utan också var de är producerat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in