Citat:
Ursprungligen postat av
Polacken88
Ni som säger att svenskar är så duktiga på att hålla tiden: är ni säkra på att ni bor i sverige?
Jag har ALDRIG träffat folk som är latare och "det löser sig-jag-skiter-i-vilket"-aktiga som svenskar.
Ett perfekt exempel är byggbranschen: Vi har ett möte kl 8:00. De flesta dyker upp 8:30 och alla ska käka sin frukostmacka och dricka kaffe innan eller under mötet. När man frågar de varför de blev sena så svarar de flesta något i stil av "Pojken ville inte ta på sig kläder, sedan när jag var på väg till dagiset så ringde Kalle/Olle/Pelle och hade frågor" osv....
"Jag missade tåget/bussen"
"Jag satt fast i trafiken"
Hantverkare som skulle dyka upp vid 9:00 kommer efter lunch osv...
Prata inte om att ni håller tider, för är det någon folkgrupp som inte kan klockan så är det faktiskt NI!!
Intressant inlägg, har du koll på var du befinner dig? Det är inte så att du glömt att du flyttat tillbaka till Polen? Eller du jobbar ju innom byggsvängen upplysningsvis dina kollegor som dyker upp när de passar dem är rumäner balter och Polacker.
Har jobbat internationellt under många år och lärt mig att det där med tidanpassning hänger ihop med hur kångt från nordpolen ens kultur kommer ifrån.
Scandinavien, Canada och norra ryssland man är där på minuten och oftast ser man till att ha marginal.
Norra mellan Europa norra USA och övriga ryssland man siktar på att komma i tid men ingen marginal så händer nåt så blir man sen.
Södra Europa man kommer 5-15 min sent.
Söder om medelhavet och söder om rio grande man dyker upp samma dag.
Söder om Sahara man dyker upp när man dyker upp oftast samma månad i vissa kulturer är det visst kutym att försöka hålla sig till eb vecka.