2021-03-21, 12:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det kan även finnas en kulturell betingelse i detta. Men visst har jag haft vänner i alla färgskalor som inte passat tiden.

Nu är det sällan något krånglar, men på den tiden jag dejtade så hade jag en regel, var dejten mer än 15 min sen så gick jag. Tycker det är direkt oförskämt att inte passa tiden. Blir man sen idag så hör man av sig då alla har mobiltelefon.

Lägg på en neuropsykiatrisk diagnos på så har du fler orsaker varför man inte kommer i tid.
Citera
2021-03-21, 15:01
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kyle Lucas
Lägg på en neuropsykiatrisk diagnos på så har du fler orsaker varför man inte kommer i tid.
Helt sant, men jag är av åsikten att man inte kan skylla på sin diagnos när det gäller så basala ting som att passa en tid. Dessutom har det gått fullständig inflation i ADHD diagnoser de senaste tio åren.
Citera
2021-03-22, 03:20
Medlem
Polacken88s avatar
Ni som säger att svenskar är så duktiga på att hålla tiden: är ni säkra på att ni bor i sverige?
Jag har ALDRIG träffat folk som är latare och "det löser sig-jag-skiter-i-vilket"-aktiga som svenskar.
Ett perfekt exempel är byggbranschen: Vi har ett möte kl 8:00. De flesta dyker upp 8:30 och alla ska käka sin frukostmacka och dricka kaffe innan eller under mötet. När man frågar de varför de blev sena så svarar de flesta något i stil av "Pojken ville inte ta på sig kläder, sedan när jag var på väg till dagiset så ringde Kalle/Olle/Pelle och hade frågor" osv....
"Jag missade tåget/bussen"
"Jag satt fast i trafiken"

Hantverkare som skulle dyka upp vid 9:00 kommer efter lunch osv...

Prata inte om att ni håller tider, för är det någon folkgrupp som inte kan klockan så är det faktiskt NI!!
Citera
2021-03-22, 04:16
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
vi kan inte flytta till Mexiko, och där läxa upp våra middagsgäster för att de inte allihopa står i trappuppgången och väntar, och ringer på dörren exakt på det avtalade klockslaget (som svenskar ofta gör).
Det exemplet i sig är ju ett bevis på att delar av den svenska kulturen är fruktansvärt anal och autistisk. Att komma drällande en timme efter utsatt tid är inte okej men att stå och vänta utanför ytterdörren på att klockan ska slå exakt sju innan man ringer på är ett tecken på en osund kultur.
Citera
2021-03-22, 04:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polacken88
Ni som säger att svenskar är så duktiga på att hålla tiden: är ni säkra på att ni bor i sverige?
Jag har ALDRIG träffat folk som är latare och "det löser sig-jag-skiter-i-vilket"-aktiga som svenskar.
Ett perfekt exempel är byggbranschen: Vi har ett möte kl 8:00. De flesta dyker upp 8:30 och alla ska käka sin frukostmacka och dricka kaffe innan eller under mötet. När man frågar de varför de blev sena så svarar de flesta något i stil av "Pojken ville inte ta på sig kläder, sedan när jag var på väg till dagiset så ringde Kalle/Olle/Pelle och hade frågor" osv....

Prata inte om att ni håller tider, för är det någon folkgrupp som inte kan klockan så är det faktiskt NI!!

Intressant inlägg, har du koll på var du befinner dig? Det är inte så att du glömt att du flyttat tillbaka till Polen? Eller du jobbar ju innom byggsvängen upplysningsvis dina kollegor som dyker upp när de passar dem är rumäner balter och Polacker.
Har jobbat internationellt under många år och lärt mig att det där med tidanpassning hänger ihop med hur kångt från nordpolen ens kultur kommer ifrån.
Scandinavien, Canada och norra ryssland man är där på minuten och oftast ser man till att ha marginal.
Norra mellan Europa norra USA och övriga ryssland man siktar på att komma i tid men ingen marginal så händer nåt så blir man sen.
Södra Europa man kommer 5-15 min sent.
Söder om medelhavet och söder om rio grande man dyker upp samma dag.
Söder om Sahara man dyker upp när man dyker upp oftast samma månad i vissa kulturer är det visst kutym att försöka hålla sig till eb vecka.
Citera
2021-03-22, 10:31
Medlem
Polacken88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Intressant inlägg, har du koll på var du befinner dig? Det är inte så att du glömt att du flyttat tillbaka till Polen? Eller du jobbar ju innom byggsvängen upplysningsvis dina kollegor som dyker upp när de passar dem är rumäner balter och Polacker.
Jag har bott i sverige halva mitt liv, och jobbat med entreprenörer och konsulter som för det mesta är svenskar. Polacker/balter jobbar inom bygg, men de flesta kan inte ett ord på varken svenska eller engelska. Deras chefer/arbetsledare är nästan alltid svenskar, och det är de där sena lattepappor jag pratade om.
Citera
2021-03-22, 12:26
Medlem
Svenska kvinnor är väl experter när det kommer till detta. Vill dyka upp lite när det passar dem och tycker man är oflexibel för man vill veta vilken tid de tänkt dyka upp. Senast i helgen var jag med om en som kom 20min för sent utan att höra av sig, jag mötte henne av en slump på vägen när jag var påväg ifrån platsen vi skulle mötas på eftersom jag drar när jag fått vänta en kvart.
Citera
2021-03-22, 12:46
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon.Holms
Jobbade på ett ställe i början på 90-talet. Där fanns en neger som kom försent till jobbet nästan varenda jävla dag. Nej, jag överdriver inte. Han fick varning efter varning av chefen, men bättrade sig aldrig. Och konstigt nog så fick han jobba kvar.

Tydligen så sågs det mellan fingrarna redan då. Folk kan ju tro att arbetsgivaren är rasistisk om en oduglig neger får sparken.

De låga förväntningarnas rasism, den goda rasismen.

Citat:

Där har du absolut en poäng. Normala svenskar ser till att komma i tid, i synnerhet de som gjort militärtjänsten som befäl. Är du i tid är du fem minuter sen, alltså är man på plats med rätt utrustning fem minuter innan avtalad tid. Så fungerar normala civiliserade människor. Om du bara anar hur normala civiliserade människor fullkomligt hatar svenska hantverkare som inte kommer i tid eller inte har rätt utrustning/"grejer" med sig.

Att komma i tid handlar om att visa respekt.
Citera
2021-03-22, 18:46
Medlem
Voffsingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling

Att komma i tid handlar om att visa respekt.

Exakt, och i en del kulturer handlar att komma försent om att visa att man är viktig, något som kan vara en viktig positionering inför en förhandling. Vi uppfattar det dock som brist på kompetens och trovärdighet.
Citera
2021-03-22, 19:06
Medlem
Men det är många kulturer, länder, folkslag som inte tar lika allvarligt på tiden som svenskar gör. Åk till Spanien bara, redan där kan man på vissa platser märka av en markant skillnad.
Citera
2021-03-23, 18:18
Medlem
Citat:

Tar du 50 svenskar / 50 somalier så kommer du se skillnad. Tar du 50 polacker så kommer de förmodligen i tid men kommer säkerligen vara bakis, berusade eller så lämnar de 10% av arbetet ogjort, aldrig stött på slarvigare hantverkare som polacker, har de möjlighet att stjäla och även ljuga om det så kommer det stämma in på 49 av 50
Citera
2021-03-23, 22:31
Medlem
Vilken FJANTIG tråd.

Du skriver själv i trådstarten att det inte bara är svarta som kan ha svårt för att hålla tider och att du förstår att vita också kan ha svårt för sådant och du frågar sedan "varför ens vänner aldrig kommer i tid".

Du hänvisar dessutom bara till en enda vän i din trådstart.

Så vad har det med hudfärg att göra?

Rubriken kan lika gärna heta "varför håller vissa personer aldrig tiden?".

Uppenbarligen så vill du bara provocera med din rubrik och den här tråden borde papperskorgas alternativt få en ny rubrik.

Men för att svara på din fråga så har personer som ständigt kommer för sent/alltid är ute i sista sekund/personer som man ofta ser jogga/springa i "panik" och som tenderar att vara väldigt uppstressade/andfådda när de dyker upp till platser troligtvis ADHD/ADD. De brukar själva skämmas över det och lida av det.

Sedan så finns det ju även personer som helt enkelt skiter i andra personer och deras känslor, som kanske t. om. känner sig speciella och viktiga av att låta andra vänta på deras "ankomst".

De är narcissistiska och man märker tydligt skillnaden på när en sådan obrydd person dyker upp för sent till en avtalad tid och plats med deras "dont give a fuck"-attityd vs. en väldigt stressad person med ADD/ADHD som uppenbarligen kämpar med att försöka komma i tid även om de har väldigt svårt för att lyckas med det.

Om man misstänker att någon man känner har en ADD/ADHD-problematik och en tendens att ofta prokrastinera/komma för sent så är ett tips att ha det i åtanke när man avtalar tider med dem.

T. ex. genom att säga "vi möts upp utanför Åhléns kl. 13.45" i stället för kl 14.00 (beroende på hur pass sen personen brukar vara).
Senast redigerad av EAsportsItsInTheG 2021-03-23 kl. 22:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in