• 4
  • 5
2021-03-24, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polacken88
Ni som säger att svenskar är så duktiga på att hålla tiden: är ni säkra på att ni bor i sverige?
Jag har ALDRIG träffat folk som är latare och "det löser sig-jag-skiter-i-vilket"-aktiga som svenskar.
Ett perfekt exempel är byggbranschen: Vi har ett möte kl 8:00. De flesta dyker upp 8:30 och alla ska käka sin frukostmacka och dricka kaffe innan eller under mötet. När man frågar de varför de blev sena så svarar de flesta något i stil av "Pojken ville inte ta på sig kläder, sedan när jag var på väg till dagiset så ringde Kalle/Olle/Pelle och hade frågor" osv....
"Jag missade tåget/bussen"
"Jag satt fast i trafiken"

Hantverkare som skulle dyka upp vid 9:00 kommer efter lunch osv...

Prata inte om att ni håller tider, för är det någon folkgrupp som inte kan klockan så är det faktiskt NI!!

Att betala hantverkare per timme och inte ackord brukar leda till detta... Väldigt amatörmässigt om man förväntar sig att de håller tider då...
Citera
2021-03-26, 08:01
Medlem
Jag är svart och håller tiden 9/10 gånger däremot upplever jag att tjejer i större grad än män är sena.

Men tror generellt att situation eller ålder spelar större roll. Är det en träff med en kompis som man träffar regelbundet, kanske tiden spelar mindre roll. Men är det än vän man träffar sällan eller typ ett speciellt tillfälle, bröllop eller bokad middag etc tror jag att folk är mer benägna att komma i tid. Ju äldre man blir desto mer respekt för sin egen tid och andras har man så då fattar man att det inte är lägligt att komma långt efter utsatt tid.

Med detta sagt skulle jag måste att skillnad finns mellan invandrare och svenskar, ett bröllop bland svenskar börjar i tid, invandrares bröllop börjar alltid senare men alla vet det så då är det typ ok?
Citera
2025-09-01, 20:03
Medlem
Alonens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Det kan även finnas en kulturell betingelse i detta. Men visst har jag haft vänner i alla färgskalor som inte passat tiden.

Nu är det sällan något krånglar, men på den tiden jag dejtade så hade jag en regel, var dejten mer än 15 min sen så gick jag. Tycker det är direkt oförskämt att inte passa tiden. Blir man sen idag så hör man av sig då alla har mobiltelefon.

Det fetade. Håller själv alltid tider. Hade tidigare en vän som aldrig höll tider. Talade med honom, men han fortsatte…

Vi är ett gäng som ibland går ut och käkar tillsammans. Han var alltid en 15-20 minuter sen, till slut sade flera runt bordet ifrån. Gången därpå var han en halvtimme sen. Men den gången väntade ingen medan han åt, vi gick allihop när vi var färdig-ätna. Han satt ensam kvar…

Han kom inte på fler middagar…
Citera
2025-09-01, 20:13
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen
Det fetade. Håller själv alltid tider. Hade tidigare en vän som aldrig höll tider. Talade med honom, men han fortsatte…

Vi är ett gäng som ibland går ut och käkar tillsammans. Han var alltid en 15-20 minuter sen, till slut sade flera runt bordet ifrån. Gången därpå var han en halvtimme sen. Men den gången väntade ingen medan han åt, vi gick allihop när vi var färdig-ätna. Han satt ensam kvar…

Bra där! Det är precis så man ska göra. Jag jobbar på en rätt stor arbetsplats och det finns ju några som har svårt att passa tider. Men ska ett möte starta 14:45 så startar jag det 14:45, sen om någon inte kommer i tid så är det deras problem. Jag drar heller inte om saker som redan har avhandlats, utan då får man läsa protokollet i efterhand.

Samma om man ska ut och äta, så fan att jag väntar på någon som är sen. Jag tar med mig gänget, vi beställer och dricker och äter. Skulle aldrig vänta på idioter som inte kan passa tiden.
Citera
2025-09-01, 20:58
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Alonen

Haha, utgår från att ni lämnade notan till honom också
Citera
2025-09-01, 22:15
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Om man pratar lite med som har "svårt att passa tider", så brukar det vara en sak som blir tydligt ganska snart, och det är att de faktiskt inte försöker.
Det är väl en sak om man har någon sorts handikapp som gör att man har taskig tidsuppfattning, typ downs syndrom eller IF. Men normalbegåvade människor som kommer sent har en sak gemensamt - de prioriterar inte att komma i tid.

Har jag haft ett par personer i min närhet som är notoriska med att komma för sent. Man fick en del insyn i hur de tänker, särskilt när man haft en tid att passa tillsammans.
Om vi t ex hade avtalat en tid med vänner på andra sidan stan, så brukade jag föreslå att vi ger oss av 20-30 minuter innan, så att vi hinner ta bilen dit, och har har säkerhetsmarginal om det blir trafiktrassel eller liknande.

Det är då det kryper fram. "Äsch, vi behöver väl inte åka redan?", "Måste vi vara där prick sju?", "Men jag har inte hunnit göra mig i ordning!".
Hade en bandkompis som kunde vara en timma sen till repningarna. Frågade man honom var han varit så ryckte han bara på axlarna, och sa att han blev hungrig och slängde ihop lite käk, i stället för att gå till repningen på uppgjord tid.

Ändå är det DESSA människor, som gnäller att de har så svårt att komma i tid. Jag brukar försiktigt påpeka att de faktiskt inte försöker, och inte verkar förstå att det ibland kan krävas uppoffringar för att komma i tid, och att det är på det sättet som man visar att man prioriterar andra människor, så att de förstår att de betyder något för en. Men de lyssnar inte, trots att de fått sparken från jobb på grund av det. De verkar fortsätta att leva efter devisen "Om jag inte känner för det, så kan jag inte göra det".
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in