2021-03-21, 19:08
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Ligger lite efter så jag kanske är supersen på bollen.
Angående räddningsledare/spaningsledare så hittar jag inga uppgifter i Huvuddokumentet, 145.

Vem som är yttre befäl 2018-05-15 framkommer här:
145/10
Patrull 23-4240 med polisinspektör Daniel Mo gren och jag, polisassistent Rasmus Eriksson,
arbetade aktuell dag 2018-05-15 i Örebro. Jag svarade som yttre befäl
för polisområdet.
Jag blev informerad om ärendet när jag gick på passet, och inledningsvis hanterades det som
en försvunnen person med de åtgärder som rutinmässigt följer i dessa sammanhang.
Under förmiddagen gjorde 23-9320 med polisassistenterna Filippa Stensson och Eric
Wikberg ett närsök på Lenas adress på Byalagsgatan. Klockan var runt nio på förmiddagen
och jag återkopplades av patrullen att Lena inte anträffats.
Man valde att avvakta något med ärendet från regionledningscentralens sida då någon kompis
till Lena uttryckte att det inte fanns någon anledning till oro
, men när Lena inte dök upp på
arbetsplatsen ändrades bedömningen och jag och kollegan Mo gren skickades till en bekant
till Lena som hette Stefan Davidsson för att undersöka om Lena fanns där.

Det understrukna: vilken kompis då?

Och här är de första insatserna med hund, 2018-05-15
145/17
Kriminalsök med tjänstehund
Undertecknad med kriminalsökhunden Lei-Ann's Dennis biträdde efterforskningen av den
anmäld försvunne Lena Wesström.
Hunden är utbildad och certifierad i att söka och markera kroppsvätskor från människa, såsom
blod, sperma och lik.
Söket påbörjades ca 13.40 den 15 maj och var avslutad ca 14.15.
Bostaden är en bostadsrätts radhus i 2 plan med en liten trädgård på baksidan och stenlagd
uteplats på framsidan.
Hunden påvisade ej något som kan leda efterforskningen fr
amåt och samtliga rum och
biutrymmen avsöktes utan markeringar.
Söket i trädgården, på baksidan, gav ej heller några markeringar likväl som söket på
framsidan. Vidare så söktes anslutningsvägen till bostaden av ca 75 meter in i området utan
resultat. Vägen till bilvägen och ca 100 m i vardera riktning längs bilvägen söktes av utan att
hunden markerar.

Örebro dag som ovan
Martti Källmalm
Insp

Det understrukna: de verkar ha varit bra nära ändå...

145/19
Hundinsats
Efter att uppgifter inkommit att Lena ska ha uppehållit sig i skogspartiet väster om
Baronbacken och placerat ut eller sett ut en plats för en så kallad Geocache beordrar RLC
mig, Pa Jim Eriksson, för att söka av området kring den GPS-position som uppgiftslämnare
Helena angivit.
Jag söker i ca I timme och 30 min utan att anträffa någon catche eller Lena själv. Jag har
bifogat en karta över mina rörelser på platsen. Hundens GPS-system fungerade inte
tillfredsställande.
Sökte även med hjälp av bilen av cykelbanan från platsen till Lena hemadress utan att
anträffat något.
Citera
2021-03-21, 19:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Systematik lyser med sin frånvaro, lösa boliner verkar varit allena rådande. PS var trots allt FHL i en hel månad! Man schabblade bort ett vittnessamtal som kom direkt vid mordet, att inte ha förmågan att reagera blixtsnabbt vid rapport om högt kvinnoskrik och rycka ut direkt är uselt och att misslyckas koppla det till en försvunnen kvinna som anmäls 6 timmar senare (i samma lilla område) är ren inkompetens, slutligen misslyckas man totalt med eftersök. Allt sker ad hoc, planlöst liksom hundsöket. Inget fullföljs eller görs ordentligt och noggrant by the book. MPS hör av sig, ointresse. Det skulle kräva en ledning, utpekade områden, en plan.

Hade inte "skrikvittnet" ringt upp polisen TVÅ ggr hade man saknat tidpunkt för brottet. Kroppen hittades 5 dgr senare av privatpersoner. Tack Allmänheten!

EDIT. Vilken viktig information skulle PS kunnat lämna ifrån sig??? Borde det inte avlämnat något spår i undersökningen?
Word. Med betoning tack till de tre syskon som gick bakom staketet.
Citera
2021-03-21, 19:14
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StudebakerHog666
Ligger lite efter så jag kanske är supersen på bollen.
Angående räddningsledare/spaningsledare så hittar jag inga uppgifter i Huvuddokumentet, 145.

Vem som är yttre befäl 2018-05-15 framkommer här:
145/10
Patrull 23-4240 med polisinspektör Daniel Mo gren och jag, polisassistent Rasmus Eriksson,
arbetade aktuell dag 2018-05-15 i Örebro. Jag svarade som yttre befäl
för polisområdet.
Jag blev informerad om ärendet när jag gick på passet, och inledningsvis hanterades det som
en försvunnen person med de åtgärder som rutinmässigt följer i dessa sammanhang.
Under förmiddagen gjorde 23-9320 med polisassistenterna Filippa Stensson och Eric
Wikberg ett närsök på Lenas adress på Byalagsgatan. Klockan var runt nio på förmiddagen
och jag återkopplades av patrullen att Lena inte anträffats.
Man valde att avvakta något med ärendet från regionledningscentralens sida då någon kompis
till Lena uttryckte att det inte fanns någon anledning till oro
, men när Lena inte dök upp på
arbetsplatsen ändrades bedömningen och jag och kollegan Mo gren skickades till en bekant
till Lena som hette Stefan Davidsson för att undersöka om Lena fanns där.

Det understrukna: vilken kompis då?

Och här är de första insatserna med hund, 2018-05-15
145/17
Kriminalsök med tjänstehund
Undertecknad med kriminalsökhunden Lei-Ann's Dennis biträdde efterforskningen av den
anmäld försvunne Lena Wesström.
Hunden är utbildad och certifierad i att söka och markera kroppsvätskor från människa, såsom
blod, sperma och lik.
Söket påbörjades ca 13.40 den 15 maj och var avslutad ca 14.15.
Bostaden är en bostadsrätts radhus i 2 plan med en liten trädgård på baksidan och stenlagd
uteplats på framsidan.
Hunden påvisade ej något som kan leda efterforskningen fr
amåt och samtliga rum och
biutrymmen avsöktes utan markeringar.
Söket i trädgården, på baksidan, gav ej heller några markeringar likväl som söket på
framsidan. Vidare så söktes anslutningsvägen till bostaden av ca 75 meter in i området utan
resultat. Vägen till bilvägen och ca 100 m i vardera riktning längs bilvägen söktes av utan att
hunden markerar.

Örebro dag som ovan
Martti Källmalm
Insp

Det understrukna: de verkar ha varit bra nära ändå...

145/19
Hundinsats
Efter att uppgifter inkommit att Lena ska ha uppehållit sig i skogspartiet väster om
Baronbacken och placerat ut eller sett ut en plats för en så kallad Geocache beordrar RLC
mig, Pa Jim Eriksson, för att söka av området kring den GPS-position som uppgiftslämnare
Helena angivit.
Jag söker i ca I timme och 30 min utan att anträffa någon catche eller Lena själv. Jag har
bifogat en karta över mina rörelser på platsen. Hundens GPS-system fungerade inte
tillfredsställande.
Sökte även med hjälp av bilen av cykelbanan från platsen till Lena hemadress utan att
anträffat något.
Va??

Kompis till Lena?

Säg nu inte att det är SD, då kräks jag.

De söker inte systematiskt. Att använda MSO är att beta av del för del utifrån sista synliga punkt, bocka av, utöka radien successivt och där har spaningsledare huvudansvar.
Vilket väl var det enda vettiga, dvs att rubricera människorov snabbt.
Citera
2021-03-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Systematik lyser med sin frånvaro, lösa boliner verkar varit allena rådande. PS var trots allt FHL i en hel månad! Man schabblade bort ett vittnessamtal som kom direkt vid mordet, att inte ha förmågan att reagera blixtsnabbt vid rapport om högt kvinnoskrik och rycka ut direkt är uselt och att misslyckas koppla det till en försvunnen kvinna som anmäls 6 timmar senare (i samma lilla område) är ren inkompetens, slutligen misslyckas man totalt med eftersök. Allt sker ad hoc, planlöst liksom hundsöket. Inget fullföljs eller görs ordentligt och noggrant by the book. MPS hör av sig, ointresse. Det skulle kräva en ledning, utpekade områden, en plan.

Hade inte "skrikvittnet" ringt upp polisen TVÅ ggr hade man saknat tidpunkt för brottet. Kroppen hittades 5 dgr senare av privatpersoner. Tack Allmänheten!

EDIT. Vilken viktig information skulle PS kunnat lämna ifrån sig??? Borde det inte avlämnat något spår i undersökningen?
Nu blir jag lite undrande. Du beskriver att PS var FHL (förhörsledare?) en hel månad. En förhörsledare har väl inget med förundersökningsledning att göra. Så vitt jag förstår så rapporterade inte poliserna direkt till PS. PS satt väl inte med tipstelefonen? Var det någon som berättade för PS om skrikvittnena eller lämnades dessa helt utan åtgärd?

Jag frågar - för det är fortf en stor fup och jag orkar bara inte leta efter alla pm som skrivits - men det verkar som om du vet exakt vilken roll PS hade i utredningen - förutom att vara förhörsledare. Dvs den som förhörde personer och hade det övergripande ansvaret i förhören på de personer just han förhörde.

Jag begriper inte varför just PS skall kunna lastas för allt som hände.
Citera
2021-03-21, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Det är jättekonstigt om hon inte utreder det du har skrivit om och tar upp det som ett tillägg.

Hon har inte alltför mycket tid på sig nu om försvaret ska få en chans att besvara det hon skriver.

Jag var inne lite på häromdan att det kan ligga åtalet i fatet att ta med den där tekniska biten. Det kan bero på automatiserade händelser i SD:s dator vilket framlagt i rätten kan förstärka faktum att han faktiskt varit hemma vid datorn som han påstår.
Om de utreder enligt som jag föreslagit så blir de ju skyldiga att lyfta fram resultatet. Detta för att en utredning ska även gynna den misstänkte.

Så det är ett sätt att se på händelsen 23:34 utifrån om det utreda nu eller ej.

Sen har vi 05:23 i LW:s dator. Där skulle jag vara mer förundrad över om de inte gick nåt steg längre.
Men även där så har de ju redan övertygat rätten om att en inloggning skett och är kanske nöjda med det.
Men så är det ju det här att de inte bevisat om det skett i hennes kök eller t.ex från en synkad enhet som då skulle kunna vara hennes försvunna mobil.

På samma tema så kan bevismaterialet undersökningen ska utgå ifrån, alltså själva ”tömningen” av datorn, vara sådant att det inte går att utläsa det här resultatet man normalt ska kunna vänta sig.

Så låt säga att de ta är ett taktiskt beslut angående 23:34 och 05:23 att inte göra en sista-minuten-komplettering och han frias i hovrätten. Då kanske vi får se en glimt av undersökning ändå av ovanstående inför en prövning i HD. Men då kan de å andra sidan vara lite sent.
Senast redigerad av Avel 2021-03-21 kl. 19:31.
Citera
2021-03-21, 19:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Nu blir jag lite undrande. Du beskriver att PS var FHL (förhörsledare?) en hel månad. En förhörsledare har väl inget med förundersökningsledning att göra. Så vitt jag förstår så rapporterade inte poliserna direkt till PS. PS satt väl inte med tipstelefonen? Var det någon som berättade för PS om skrikvittnena eller lämnades dessa helt utan åtgärd?

Jag frågar - för det är fortf en stor fup och jag orkar bara inte leta efter alla pm som skrivits - men det verkar som om du vet exakt vilken roll PS hade i utredningen - förutom att vara förhörsledare. Dvs den som förhörde personer och hade det övergripande ansvaret i förhören på de personer just han förhörde.

Citat:
Det begriper du inte om han är spaningsledare ?
Citera
2021-03-21, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det begriper du inte om han är spaningsledare ?
Aha - det hade jag glömt bort i hastigheten. Jag hakade upp mig på "FHL". Inget annat.

Sorry
Citera
2021-03-21, 19:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Aha - det hade jag glömt bort i hastigheten. Jag hakade upp mig på "FHL". Inget annat.

Sorry
Ja, det står så i media iaf.
Citat:
Lena Wesström anmäldes försvunnen tisdagen den 15 maj.

Polisen inledde en förundersökning om misstänkt människorov, eftersom man antog att hon inte försvunnit frivilligt från sitt hem i Örebro.

Fyra dagar senare hittades hon död bara i närheten av sitt hem.

Örebropolisens chef för hundverksamheten har varit mycket kritisk till att kroppen inte hittades tidigare.

Nu petas spaningsledaren Peter Springare från utredningen, rapporterar SVT Örebro.

Detta efter hård intern kritik om vilka utredningsinsatser som sattes in när Lena Wesström försvann
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bK2kKe/peter-springare-petas-fran-utredningen-av-mordet-pa-lena-45
Citera
2021-03-21, 19:28
Medlem
Citat:

Sorry

PS är mycket delaktig i röran i början. Kan inte kasta honom för allt, men han har genom sin roll stort ansvar.

Till Avel, spelar det någon roll om semester började sjutton eller arton. Han tog semester och inget gav han i order i ärendet. Källorna en googling bort och SVT Örebro när han avsattes som soaningsledare.

Hade han gjort femtio procent av manualen hade läget varit annorlunda.
Citera
Medlem
Citat:
Ja, det står så i media iaf.
Tack.

Men som sagt - jag hakade upp mig på ordet förhörsledare (FHL) och i den rollen har man inget huvudansvar för själva utredningens upplägg och fortskridande. Men mitt fel som inte själv förstod att Remark använde fel titel på hans roll. Borde begripit det.
Citera
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:
Va??

Kompis till Lena?

Säg nu inte att det är SD, då kräks jag.

De söker inte systematiskt. Att använda MSO är att beta av del för del utifrån sista synliga punkt, bocka av, utöka radien successivt och där har spaningsledare huvudansvar.
Vilket väl var det enda vettiga, dvs att rubricera människorov snabbt.

Ja, vem kan den kompisen vara?

Polisen tog, enligt UW, familjens oro på allvar. Man avvaktade inte 24 timmar innan man började söka, men sen verkar (sök)insatserna ha varit lite hipp som happ.
Senast redigerad av StudebakerHog666 2021-03-21 kl. 19:30.
Citera
2021-03-21, 19:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Tack.

Men som sagt - jag hakade upp mig på ordet förhörsledare (FHL) och i den rollen har man inget huvudansvar för själva utredningens upplägg och fortskridande. Men mitt fel som inte själv förstod att Remark använde fel titel. Borde begripit det.
Jag tänker om det skulle stå FuL.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in