2021-03-21, 14:39
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för info som hr en klokare här. Ja alltså jag vill mest veta vad som är sanningen då det pratas så mycket om misskötsel innan omplacering. Vad är skillnaden mot att leta efter andra personer som varit borta och hittats senare än LW?

Är det att hon var så nära som skon klämmer kan man tänka? Att det är lite pinsamt?
Och var PS räddningsledare vid EFP?

Nån på teknikska avdelningen hade ju kunnat komma på att kika i Google tidslinje så hade hon varit hittad inom nån minut.
”Skuggan” faller över flera här.

Haha, vet inte om jag förstår dig nu med hr (personalavdelningen, dvs human resources? ) och EFP eftersök av försvunnen person?

Sanningen, det fatar jag .

Och det är väl den vi alla vill veta, men förmodligen vill alla skylla ifrån sig. Ligger efter lite idag med att läsa, men så ett inlägg från dig i morse där du pratade om den avbrutna husrannsakan.

Som jag minns det nu, var det ju jouråklagare /M*ats B*erg) som hade hand om fallet de första dagarna och först 16:e fick åklagaren fallet "på sitt bord" som hon sa. Och samma kanske gällde PS?

Klart att det är pinsamt att kroppen ligger å förstutrappen och polisen sökt efter en försvunnen person i dagar utan att hitta den.

Jag har berättat om min försvunna katt som en sökhund lyckades ringa in, trots att den varit borta i fem dygn. Då blåste det jättemycket och nu minns jag inte hundra, men tror att det hade regnat vid något tillfälle också.

Nu sa hundföraren att om katten varit död, då hade den inte markerat, eftersom den letade efter lukten på min levande katt.

Jag förmodar att inget hindrar att vid sök efter försvunnen person där man misstänker brott, letar efter en avliden person också. Det måste väl ändå vara det vanligaste vid försvinnanden och misstanke om brott? Hunden är väl då tränad i både att leta efter en levande Lena (spåren ner mot planket) och liklukt (Lenas kropp) bakom planket.

Hur ofta rövas kvinnor bort och hålls fångna?

För mig känns både PS och Ruplas förklaringar som bortförklaringar.
Citera
2021-03-21, 14:44
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Inte för att det har så stor betydelse, men skickades verkligen en ambulans på det larmet?

I de flesta större städer har polisen egna bårbilar (ser ut typ som minibussar/ arbetsbilar som tekniker använder och inget som gemene man kan koppla till att det är en likbil).

I många regioner norr om Uppsala köper polisen in dessa tjänster av externa aktörer.
Där hämtas även mordoffer (även utomhus) av dessa efter att tekniker har placerat kroppen i säck.
Efter spårsäkring, fotografering av brottsplatsen osv.

Brukar i regel ta några timmar om det inte är där det är mycket folk och hindrar trafiken. Även dessa bilar är i regel av typen ”minibuss” och ser alltså inte ut som begravningsbilar.

Ambulans och räddningstjänst kan i undantagsfall ta med avlidna som ligger väldigt öppet och synligt vid tex trafikolyckor, men oftast inte.

Men kanske skickades ambulans just in case efter larmsamtalet? Sen var det säkert pådrag polisfordon som SOA mfl kan ha sett, så jag förstår vad du menar.

A 145/11:

"Åtgärder som första polis på plats

Jag tjänstgjorde vid aktuellt tillfälle som yttre befäl och befann mig i närområdet då jag som
fösta polis beordrades till platsen. Informationen som gick ut över polisradion var att någon
allmänhet anträffat en livlös kropp på platsen.
Då jag endast några få minuter senare anlände till platsen fanns redan ambulans på platsen.
Vid en snabb kontroll fanns också de tre syskon, två kvinnor och en man, som anträffat
kroppen, på plats. Brodern i syskonskaran talade om var kroppen låg vilket var bakom ett
bullerplank beläget uppe på toppen av den uppbyggda ås som går parallellt med motorvägen
som skyddar bostadsområdet mot oljud från trafiken på motorvägen.
"
Citera
2021-03-21, 14:45
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Haha, vet inte om jag förstår dig nu med hr (personalavdelningen, dvs human resources? ) och EFP eftersök av försvunnen person?

Sanningen, det fatar jag .

Och det är väl den vi alla vill veta, men förmodligen vill alla skylla ifrån sig. Ligger efter lite idag med att läsa, men så ett inlägg från dig i morse där du pratade om den avbrutna husrannsakan.

Som jag minns det nu, var det ju jouråklagare /M*ats B*erg) som hade hand om fallet de första dagarna och först 16:e fick åklagaren fallet "på sitt bord" som hon sa. Och samma kanske gällde PS?

Klart att det är pinsamt att kroppen ligger å förstutrappen och polisen sökt efter en försvunnen person i dagar utan att hitta den.

Jag har berättat om min försvunna katt som en sökhund lyckades ringa in, trots att den varit borta i fem dygn. Då blåste det jättemycket och nu minns jag inte hundra, men tror att det hade regnat vid något tillfälle också.

Nu sa hundföraren att om katten varit död, då hade den inte markerat, eftersom den letade efter lukten på min levande katt.

Jag förmodar att inget hindrar att vid sök efter försvunnen person där man misstänker brott, letar efter en avliden person också. Det måste väl ändå vara det vanligaste vid försvinnanden och misstanke om brott? Hunden är väl då tränad i både att leta efter en levande Lena (spåren ner mot planket) och liklukt (Lenas kropp) bakom planket.

Hur ofta rövas kvinnor bort och hålls fångna?

För mig känns både PS och Ruplas förklaringar som bortförklaringar.
Det handlar inte om just människorov per se - rubriceringen ökar polisens möjligheter och resurser juridiskt och det är i polisens regi.

Ja, likhundar är specialtränade, de andra har en annan mer ordinär nos men fyller sin funktion spårmässigt.
Citera
2021-03-21, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, den verkar gått ut först, om inte annat samtidigt.
Det beror ju på uppgiftslämnare likaväl och det är vanligt att båda dras samtidigt.

Det var amb på plats som första radiobil stoppade och kollade själv, hög misstanke om LW I guess och Spårsäkring.

Det är larm prio 1 troligen i det läget, senare kallas entreprenör efter krimtekniker gjort sitt.

Ja det är ju tyvärr inte ovanligt att räddningstjänst och (tyvärr) även första polispatrull på plats klampar omkring på brottsplatser och råkar förstöra en massa spår, gör fotavtryck och kontaminerar.

Även om teknikerna sen fotograferar alla deras skosulor för att kunna räkna bort dem så hinner de ofta smeta ut blod, sudda ut spår efter GM osv.

EDIT. Det fattar väl jag med att det är prio 1-larm och att man inte ringer Kalle på lokala Fonus (eller vem som nu har transportavtal med Örebropolisen) i det läget.

Min fundering var om det är bekräftat att det skickades just en ambulans som SOA eller någon annan som kunnat tipsa HD direkt efter hennes förhör sett.
Eftersom det som sagt redan funnits polisfordon på plats i området sedan dagarna innan.

Samt (om än kanske inte så relevant utan mest nördigt) huruvida polismyndigheten Örebro tillhör de regioner som har transportavtal med extern aktör eller om de sköter transport av avlidna (där det finns misstanke om brott) till rättsmedicinska själva.
Senast redigerad av Firesnake 2021-03-21 kl. 15:05.
Citera
2021-03-21, 14:50
Medlem
StudebakerHog666s avatar
Citat:

[...]

Hon får reda på att SD och LW har haft fortsatt kontakt först på flygplanet. Detaljer vill hon inte höra så hon har inte en susning vad det rör sig om påstår hon:

[...]

I förhöret under rättegången uttrycker HD sej lite annorlunda. (Från ca 1:11 kvar)

”Vet egentligen inte...”
”Jätteosäker...”
”Jag vet inte...”
”Nej, det har jag inget minne av...”

Då frågas det för all del om ifall SD berättat om att han och LW haft fortsatt ”relation”, och i spoilern handlar det om ”kontakt”, om det skulle kunna vara en vattendelare.
Citera
2021-03-21, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Första gången som jag ser detta:

"...två anhöriga till den man som är misstänkt för mordet klagat på att polisen tagit deras tillhörigheter i beslag. Det handlar bland annat om en dator och beslag som polisen gjort i en sommarstuga."

Folketorp? Vad kan de ha hittat där?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/efter-intern-kritik-utredare-for-kvinnomord-petas

Det där gällde väl JG + sambo och deras stuga
Citera
2021-03-21, 14:52
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Det handlar inte om just människorov per se - det ökar polisens möjligheter och resurser juridiskt och det är i polisens regi.

Ja, likhundar är specialtränade, de andra har en annan mer ordinär nos men fyller sin funktion spårmässigt.

Jo, det vet jag, och har aldrig haft några invändningar mot det. Det är ju inte det jag har invändningar mot heller. Det är ju Rupla, som pratar i de termerna, inte jag.

Vi har tragglat igenom det där så många gånger i tråden genom åren, kanske inte så konstigt.

Alla reagerar ju på att kroppen inte hittas förrän efter fem dagar fast hon ligger bara etthundra sextio meter från sitt hem. Poliser överallt i dagar, sökhund, men det är privatpersoner som hittar henne. Då trots att skrikvittnet ringt in, fått påminna flera gånger om sitt vittnesmål.
Citera
2021-03-21, 14:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Ja det är ju tyvärr inte ovanligt att räddningstjänst och (tyvärr) även första polispatrull på plats klampar omkring på brottsplatser och råkar förstöra en massa spår, gör fotavtryck och kontaminerar.

Även om teknikerna sen fotograferar alla deras skosulor för att kunna räkna bort dem så hinner de ofta smeta ut blod, sudda ut spår efter GM osv.
Njaee, att rädda liv går alltid först men här var det nära LWs bostad, en kvinna är försvunnen.
De hade väl fått springa dit om det fanns tecken på liv.
För övrigt är ambulanspersonal lärd att backa ut i samma spår och inte klampa runt om det solklart är en död och brottsmisstanke.
Därefter räknas alla personer in som beträtt BP.

Amb lyder polismans order, första polis på plats har ledningsansvar, sk brytpunkt.
Senast redigerad av develi 2021-03-21 kl. 14:58.
Citera
2021-03-21, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Mycket mer hycklande moraltänk hos amerikaner skulle jag säga.
Deras moral brukar i stort handla om att fördöma andra men själv är de inga änglar.

Jo, lite som här. Huvva LW, fy LW. Fryser ut LW.

Ens polare mördar LW, hjälper honom. Försöker fjäska för LW barn.

Satan i gatan, så amerikanskt. Dubbelmoral.
Citera
2021-03-21, 14:57
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jo, det vet jag, och har aldrig haft några invändningar mot det. Det är ju inte det jag har invändningar mot heller. Det är ju Rupla, som pratar i de termerna, inte jag.

Vi har tragglat igenom det där så många gånger i tråden genom åren, kanske inte så konstigt.

Alla reagerar ju på att kroppen inte hittas förrän efter fem dagar fast hon ligger bara etthundra sextio meter från sitt hem. Poliser överallt i dagar, sökhund, men det är privatpersoner som hittar henne. Då trots att skrikvittnet ringt in, fått påminna flera gånger om sitt vittnesmål.
👍
Enig. Och överallt låter inte bra, jag undrar alltså över (efterfrågar) systematisk metod.
Citera
2021-03-21, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
En undran ?

Vill inte du "Drakhuvudet a la JamesBond " att mördaren åker fast ?

Vad jiddrar du om?
Jag gav info från huvudet till Avel. Reserverade att det var från huvudet. Är det hemskt eller vad anser du som är en fegis?

Jag vill SD och HD och JG ska, straffad, du vill svartmåla ett mordoffer. Tycker LW som summerar JG och de andra två bra när han svarade JG. Som du agerar förtjänar du ett liknande svar.
Citera
2021-03-21, 15:02
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Till och med SD verkade se ner på henne till slut trots att han varit med i orsaken till att allt blev så fel. Lite som att vända kappan efter vinden.....
Är det någonting du upplevde i verkligheten eller har du fått den uppfattningen genom att läsa allt skitsnack om henne här på Flashback?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in