2021-03-15, 01:37
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men det låter väl inte klokt?

Naturligtvis är gång/cykelbron intressant av flera anledningar, och FUP hade ännu inte kommit ut. Men att lägga så mycket resurser på något sådant?

Men något måste det ha varit.

Man blir ganska ledsen om de i oktober kommer på att de ska leta efter mobil eller tillhygge (som dock skulle kunna ha varit av metall om jag fattat teknikern rätt, om han tittat på hammare)

Ett inlägg från den tiden.

Citat:
Ursprungligen postat av Honan6

...
Jag blir bekymrad över efterlysningen och skulle inte förvånas om senaste genomsök faktiskt har att göra med "synerna" från den kristna Bloggerskan i Lund som troligen läst om försvinnandet i Dagen. Hon kan nog känna flera i kretsarna runt LW i Örebro som serverat henne "fakta".
Konstig verkar hon minst sagt vara, men vi vet inte om vissa av "synerna" är reella fakta hon har fått till sig av någon med insyn i Örebro. Hon hade ju uppenbarligen "mer" att förtälja som skulle till utredningen (om jag förstått texterna rätt).

Det är inte första gången Polisen kollar mediums uppgifter, men det är inget man vill berätta om utanför väggarna. Ibland kommer det fram och Polisen förlöjligas. Dock får man ha i bakhuvudet att den som lämnar informationen kan ha någon slags koppling till GM eller närstående. Därav måste det undersökas, d v s om det inte är uppenbar rappakalja som handlar om Aliens.
T e x i fallet Engla kritiserades polisen kraftigt när det blev känt att man använt spåtanter i sökandet:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/a/vmld5X/polisen-letade-efter-engla--med-spatanter
Citera
2021-03-15, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Iofs är det kanske inte så konstigt att man
killgisssar att det är Lena som har hittats, när polisen tidigare gått ut med uppgiften att en person är försvunnen?

Lena försvann från sin bostad i Nya Hjärsta och spekulationerna var säkert vilda även hos andra i området än de inblandade. Såna som åkte förbi eller bodde i Hjärsta. Såg avspärrningarna.

MEN det märkliga är allt smusslande, ljugande och smygande varför man visste att Lena var den som hade hittats. Man kan undra varför de agerar så skumt. Tystnadskultur a la mafioso?

Om jag hade bott i Hjärsta och åkt motorvägen och sett polisbilar där - då hade jag nog också kopplat samman dessa med Lenas försvinnande. Så varför säger de inblandade då inte det?... Och varför säger HD och SOA ingenting om detta till varandra när de passerar platsen? Svårt att tro det är sant. Klart de fattade! Visste!

Är svaret så enkelt att någon inte ville branda den poliskompis som har försett en med info i förväg?

Visst är det så att de flesta gissade att den funna kroppen sannolikt var Lenas.
Oavsett är det bara en som uttrycker det som bekräftat Lena, innan det är det. SD.
Citera
2021-03-15, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Iofs är det kanske inte så konstigt att man
killgisssar att det är Lena som har hittats, när polisen tidigare gått ut med uppgiften att en person är försvunnen?

Lena försvann från sin bostad i Nya Hjärsta och spekulationerna var säkert vilda även hos andra i området än de inblandade. Såna som åkte förbi eller bodde i Hjärsta. Såg avspärrningarna.

MEN det märkliga är allt smusslande, ljugande och smygande varför man visste att Lena var den som hade hittats. Man kan undra varför de agerar så skumt. Tystnadskultur a la mafioso?

Om jag hade bott i Hjärsta och åkt motorvägen och sett polisbilar där - då hade jag nog också kopplat samman dessa med Lenas försvinnande. Så varför säger de inblandade då inte det?... Och varför säger HD och SOA ingenting om detta till varandra när de passerar platsen? Svårt att tro det är sant. Klart de fattade! Visste!

Är svaret så enkelt att någon inte ville branda den poliskompis som har försett en med info i förväg?

Just i det här fallet tycker jag att det mest anmärkningsvärda är att HD ringer JS när hon väntar på sin far och berättar att de har hittat LW och att hon är död.

JS berättar vidare att eftersom han kände LW så tyckte han att det var jobbigt att höra och åkte hem från sin dotters födelsdagskalas efter beskedet. Alla som kände LW blir starkt berörda av beskedet, utom SD/HD och HDs föräldrar. De tycker inte ens det är något att prata om.
Citera
2021-03-15, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Går det att sammanföra uppgifterna?

Man kan iaf bortse från att de passerat BP och sett aktiviteten utifrån JS uppgifter.

1. Hon får veta precis efter sitt förhör.
2. HD säger att hennes far fått veta detta då han väntar i bilen på parkeringen.
3. SD säger att polis förmedlat uppgift till Tg.
4. SD meddelar JO att "det är bekräftat Lena"

SD säger att han inte är hemma.
De har befunnit sig i sommarstugan - hur lång restid är det dit?

Om HD och hennes far precis kommit tillbaka till stugan (och berättar för SD) är det väl en läcka i polishuset som Gud glömde?
LW hittas kl 14.41.
Förhör slut kl 14.49.
SD bekräftar till JO kl kl 16.23.

Typ att SOA och HD pratat med en polis på parkeringen direkt efter förhör.
Eller att nån polis ringt upp SOA och HD är bredvid.
Kollar man aldrig inkommande samtal (klockslag) i olika mobiler?
HD till JS.
Ev SOAs mobil.

Tänkte även på detta ang KHs uppgift om att HD ringt henne om att L är försvunnen den där fm. Om det är före SDs samtal till HD alltså.
Snurrig uppgift om att N ringt H men det är klockslag jag menar.
.

Fetat: det är väl inte klarlagt att han stod på parkeringen och väntade? Det är kanske t.o.m. mest troligt att han inte gjorde det. Ingen vet hur länge ett förhör pågår så det är väl bättre att avtala att man ska höra av sig när det är klart. Kanske stod SOA t.o.m. hemma på gatan i Lundby och snackade lite med grannarna (AnSt och/eller hennes föräldrar) när dom fick beskedet. JS säger bland annat att HD ringde medan hon väntade på att bli hämtad. Det var lördag och stationen var stäng. Så om inte AnSt var inkallad på någon jour så är det ganska troligt att hon var hemma (eller i varje fall inte i var tjänst). Eller så satt hon uppe på avdelningen för grova brott och la i all hast ett sms till sina föräldrar. Eller direkt till SOA?

Scenariot ovan förutsätter så klart att det verkligen har varit en läcka från polishuset, men det ser ut som den mest troliga förklaringen till att HD vet medan hon står och väntar på sin far.
Citera
2021-03-15, 03:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Fetat: det är väl inte klarlagt att han stod på parkeringen och väntade? Det är kanske t.o.m. mest troligt att han inte gjorde det. Ingen vet hur länge ett förhör pågår så det är väl bättre att avtala att man ska höra av sig när det är klart.

Kanske stod SOA t.o.m. hemma på gatan i Lundby och snackade lite med grannarna (AnSt och/eller hennes föräldrar) när dom fick beskedet. JS säger bland annat att HD ringde medan hon väntade på att bli hämtad. Det var lördag och stationen var stäng. Så om inte AnSt var inkallad på någon jour så är det ganska troligt att hon var hemma (eller i varje fall inte i var tjänst). Eller så satt hon uppe på avdelningen för grova brott och la i all hast ett sms till sina föräldrar. Eller direkt till SOA?

Scenariot ovan förutsätter så klart att det verkligen har varit en läcka från polishuset, men det ser ut som den mest troliga förklaringen till att HD vet medan hon står och väntar på sin far.
Jag kan förtydliga och jag skriver inte om AnSt.

Jag inleder med en frågeställning aka hypotes och jag utgår från det JS säger och även SD:

Jag undrade även om SD var i sommarstugan (restid vs klockslag till JO).

Det går bra att flytta gubben Axelsson vart man har lust. 😂

LW hittas 14.41.
Förhör avslutas 14.49.

Varav jag tog fasta på orden "precis efter sitt förhör", och att hon ringer när hon är vid stationen. Dvs att hon typ säger att hon precis kommit ut fr förhörsrum el station.

▪️Ett klockslag hade varit värdefullt ang inkommande samtal fr HD.

Jag nämnde även frågeställningen om ev telefonsamtal från nån som är polis ( SDs kommentar).

"Hannas pappa hade fått veta att Lena var funnen död då han väntade på att hämta Hanna hos polisen."

Hanna ringde till J, som då var hos sin exfru och firade ditt barns födelsedag. Hanna var då vid polisstationen, innan hon skulle åka hem från förhöret."

"Hon hade fått veta det precis efter sitt förhör. Hanna sa, "dom har hittat Lena död".
Senast redigerad av develi 2021-03-15 kl. 03:32.
Citera
2021-03-15, 03:50
Medlem
develis avatar
HD om SD:

FL 2: Han säger ju också att det är du som berättar för honom att man har påträffat Lena. Att det är Lena som har påträffats den 19:e maj.
HD: Det är hans slutsats. Att han ... att det var Lena. Jag har inte bekräftat nått, för jag har inte vetat.
FL 2: Vad sa du till Stefan?
HD: Jag kan inte berätta ordagrant, och jag är inte ens säker på om det var ... var jag själv som sa det eller var pappa och jag tillsammans. För det var vi som åkte och det var vi som kom ut på landet tillsammans.
FL 2: Men ni har ett samtal på nått sätt om det, som du såg.
HD: Ja att det var .. att jag hade varit här och att det var liksom in .. lite in och ut på förhöret, att det ringde .. eller meddelande kom på telefonen och sådär. Och sen att vi .. när vi åkte ut såg jag att det ar avspärrat på den platsen.
FL 2: Mmm. Men du menar att du har inte sagt att man har hittat Lena?
HD: Nej. Alltså jag kan ju inte veta att det var hon. Sen så tror jag att dom flesta, drog den slutsatsen när det blev .. för det kom ju ganska snabbt nån notis på media, om det var radio eller inte, så kom det ju en notis om att man hade påträffat en, en död kvinna. Eeh .
FL 2: Oavsett så säger ju Stefan till gemensamma bekanta, att det är du som har sagt det till honom.
HD: Mmm ... Och det får stå för honom.
Tystnad

Får JS ord också stå för honom?
Som det ser ut har du märkligt nog dina två Lover Boys emot dig om att det är LW som hittats död.
Enligt JS har du inte åkt förbi några avspärrningar på hemvägen än?

"Hannas pappa hade fått veta att Lena var funnen död då han väntade på att hämta Hanna hos polisen."

Hanna ringde till J, som då var hos sin exfru och firade ditt barns födelsedag. Hanna var då vid polisstationen, innan hon skulle åka hem från förhöret."

"Hon hade fått veta det precis efter sitt förhör. Hanna sa, "dom har hittat Lena död".
Senast redigerad av develi 2021-03-15 kl. 03:58.
Citera
2021-03-15, 03:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Jag kan förtydliga och jag skriver inte om AnSt.

Jag inleder med en frågeställning aka hypotes och jag utgår från det JS säger och även SD:

Jag undrade även om SD var i sommarstugan (restid vs klockslag till JO).

Det går bra att flytta gubben Axelsson vart man har lust. 😂

LW hittas 14.41.
Förhör avslutas 14.49.

Varav jag tog fasta på orden "precis efter sitt förhör", och att hon ringer när hon är vid stationen. Dvs att hon typ säger att hon precis kommit ut fr förhörsrum el station.

▪️Ett klockslag hade varit värdefullt ang inkommande samtal fr HD.

Jag nämnde även frågeställningen om ev telefonsamtal från nån som är polis ( SDs kommentar).

Min invändning var bara det med parkeringen. Jag uppfattade punktuppställningen som "detta vet vi" och ville mest motverka en ny trådsanning. Förstår att jag drog fel slutsats.
Citera
2021-03-15, 04:02
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Min invändning var bara det med parkeringen. Jag uppfattade punktuppställningen som "detta vet vi" och ville mest motverka en ny trådsanning. Förstår att jag drog fel slutsats.
Jag hatar trådsanningar så då är vi i samma båt och ska ro fan i land.

(FB) Lena Wesström anmäld försvunnen (2018-05-15) hittad död (2018-05-19)
Citera
2021-03-15, 04:14
Medlem
darkaims avatar
Kan det vara så illa att hela den här sorgliga historian bottnar i att LW:s harem + den nytillkommna cheerleadern i form av en terapeut sakta men säkert lett till ett storhetsvansinne och stora svårigheter att respektera eller ens förstå det här med personliga gränsdragningar. Kan förklara skiftet från "vi" till "mig" gällande "Efter separationen fortsatte Lena att kontakta Hanna, det gällde då geocashing. Hanna sa även då "kan hon inte lämna mig ifred". Till skillnad mot tidigare sa Hanna nu "mig" och inte "vi"." som någon uppmärksammade tidigare.
Citera
2021-03-15, 04:16
Medlem
smokeonthewaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkaim
Kan det vara så illa att hela den här sorgliga historian bottnar i att LW:s harem + den nytillkommna cheerleadern i form av en terapeut sakta men säkert lett till ett storhetsvansinne och stora svårigheter att respektera eller ens förstå det här med personliga gränsdragningar. Kan förklara skiftet från "vi" till "mig" gällande "Efter separationen fortsatte Lena att kontakta Hanna, det gällde då geocashing. Hanna sa även då "kan hon inte lämna mig ifred". Till skillnad mot tidigare sa Hanna nu "mig" och inte "vi"." som någon uppmärksammade tidigare.

Kanske HD begärde skilsmässa för att slippa Lena? Men det hjälpte inte.
Citera
2021-03-15, 04:23
Medlem
landbandys avatar
Hur var det med träffarna med LW efter skilsmässan ?
Drog SD öronen åt sig då och la sitt intresse på HD ?
Det är ju då jag undrar över LW .
Hon borde ju då ha märkt att SD inte drog henne in i huset för inflytt utan allt var likadant ...
Så ?
Senast redigerad av landbandy 2021-03-15 kl. 04:49.
Citera
2021-03-15, 04:38
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av darkaim

Mjoo, något sådant kan ha skett + att LW inte gärna ville vara ensam på något som helst sätt ...
Hon ville gärna vara en som syntes och att få vara med i all möjlig gemenskap var för henne en glädje.
Att få tillhöra ett gäng och att inte bli övergiven .
Hon hade separationsångest och ville därför alltid vara med i sammankomster .
Så när hon satt med mobilen och skrev antar jag att hon blev undflyendes på något sätt .
Inte alls sitt glada jag, som hon brukade vara...öppen och positiv ..

(Spekulation)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in