Han misslyckades initialt i utredningen, hans smeknamn bland poliser i Sverige är tommie lindström nummer två. Inte sagt med kärlek.
Hans förhör må blända er, men hade han skött sitt arbete i början hade läget varit helt annorlunda och förhören mycket lättare.
Att han blev obekväm och hans sk avslöjande är orelavant i just det här fallet.
Där har du fel.
Springare gjorde inget fel, men han va obekväm i polishuset, för han ansåg att bra polisarbete med rätt kompetens, skulle vara viktigast, inte en massa larv och kompistjänster. Örebropolisen är att likna vid en dagisgrupp, där det elakasye som kan uttalas är " du får inte komma på mitt kalas"
Tror du på allvar att Springare sket i allt och bara stack iväg på långsemester?
Nej, mycket ska man höra.. faktum är att vuxenmobbning är fruktansvärt, när det sker bland de som ska se till medborgarnas säkerhet, då är det illa. Tyvärr är det verkligheten.
Att öppet säga att flertalet brott begås av invandrare, när de facto det inkommer drösvis på grund av att vi skulle öppna våra hjärtan..
Det måste finnas medel att ta hand om allt som kommer därtill.
Köper du en kattunge, så måste du ha med i beräkningarna att den kommer behöva saker, vaccineringar, veterinärsjukvård, mat och kattsand, den ynglar av sig och problem med vart de nya individerna ska ta vägen osv. Allt har konsekvenser. Lena arbetade med några som kommit, hon var omtyckt, gav dem gemenskap, förståelse hur det fungerar, rätt och fel osv.
Det är så att om Springare inte motats bort, så hade vårt helylle blonda blåögda geomördarteam suttit nu. Många pengar hade sparats in, men tramsandet och myglandt hade inte fortsatt.
Jag hoppas detta får ligga kvar, det är den krassa sanningen.
Det är inte bara skit bakom spakarna, det är utspillt surströmmingsspad. Lukten går inte bort, den sätter sig och färgar av sig.
Släpp en droppe färg i ett rent vatten, den sprider ut sig och färgar av sig. Poliserna och vänner, #hasseslåssassyrasbrorsaskompis mfl, så blir det när vänner är inblandade.
Skandal
Rättsosäkert
Ingen som funderat över att det med rött står skrivet i fupen likande
Obs! Om någon känner eller har koppling till L*ena Wesström, H*anna Davidsson eller Ste*fan Davidsson!
Sen står det inget mer
Just denna inspelning är typ det första jag lyssnade på. Man fick en bra bild av LW. Och hennes väninna sa inte särskilt mycket men lyssnade intensivt, och det lilla hon sa tydde inte på att hon tyckte att LW pladdrade på och var egocentrisk. Väninnan var väldigt engagerad trots att hon inte pratade så mycket aktivt.
Jag tänker att det kan vara som en parallell till viss sms- och chatthistorik. När vissa påstår att LW tog upp all plats och inte brydde sej om andra. Även om LW var ordrik så behöver det inte alltid betyda att lyssnaren var ointresserad.
Dessutom finns de som vittnar om att LW även var en mycket god lyssnare.
Jag ber den som hade tillgång till samtalen, Lenas ptivata att gnugga geniknölarna och plocka fram dem. De måste till åklagaren. Någonting sägs som är av stor vikt.
Där har du fel.
Springare gjorde inget fel, men han va obekväm i polishuset, för han ansåg att bra polisarbete med rätt kompetens, skulle vara viktigast, inte en massa larv och kompistjänster. Örebropolisen är att likna vid en dagisgrupp, där det elakasye som kan uttalas är " du får inte komma på mitt kalas"
Tror du på allvar att Springare sket i allt och bara stack iväg på långsemester?
Nej, mycket ska man höra.. faktum är att vuxenmobbning är fruktansvärt, när det sker bland de som ska se till medborgarnas säkerhet, då är det illa. Tyvärr är det verkligheten.
Att öppet säga att flertalet brott begås av invandrare, när de facto det inkommer drösvis på grund av att vi skulle öppna våra hjärtan..
Det måste finnas medel att ta hand om allt som kommer därtill.
Köper du en kattunge, så måste du ha med i beräkningarna att den kommer behöva saker, vaccineringar, veterinärsjukvård, mat och kattsand, den ynglar av sig och problem med vart de nya individerna ska ta vägen osv. Allt har konsekvenser. Lena arbetade med några som kommit, hon var omtyckt, gav dem gemenskap, förståelse hur det fungerar, rätt och fel osv.
Det är så att om Springare inte motats bort, så hade vårt helylle blonda blåögda geomördarteam suttit nu. Många pengar hade sparats in, men tramsandet och myglandt hade inte fortsatt.
Jag hoppas detta får ligga kvar, det är den krassa sanningen.
Det är inte bara skit bakom spakarna, det är utspillt surströmmingsspad. Lukten går inte bort, den sätter sig och färgar av sig.
Släpp en droppe färg i ett rent vatten, den sprider ut sig och färgar av sig. Poliserna och vänner, #hasseslåssassyrasbrorsaskompis mfl, så blir det när vänner är inblandade.
Skandal
Rättsosäkert
Ingen som funderat över att det med rött står skrivet i fupen likande
Obs! Om någon känner eller har koppling till L*ena Wesström, H*anna Davidsson eller Ste*fan Davidsson!
Sen står det inget mer
Jag hävdar du har fel. Finns få inom polisen som försvarar PS, det räcker för mig.
Motiv, alibi, vem mer finns i kretsen kring SD och HD. Hur kan det påverka SD, vem är personen, kan älskaren uteslutas som mördare osv osv.
Detta var bara en liten del, fattar du något nu?
Jag fattar tack!
Hon hade dock en relation redan och dom hade redan fått svar på frågorna om hennes sexliv så återkommande av frågorna var osmidigt om dom ville att hon skulle samarbeta
Jag fattar tack!
Hon hade dock en relation redan och dom hade redan fått svar på frågorna om hennes sexliv så återkommande av frågorna var osmidigt om dom ville att hon skulle samarbeta
Nej, inte ett dugg osmidigt. Hon är belagd med lögner och slingrar sig. Då blir förhören därefter.
Tack för ditt långa och läsvärda inlägg!
Passade bra till morgonkaffet.
Jag går direkt till det fetade.
Det är INTE så att jag anser att SD bör frias!
Jag tror han hör hemma bakom lås och bom, men i enlighet med svensk rättstillämpning SKALL han frias om inte övertygande stöd för en fällande dom kan presenteras.
Så säger lagen.
Så säger även jag.
Om bevisningen inte är tillräcklig är alltid grundläggande men inte vägledande i sig.
I förväg.
Frågan är om TR tolkat det hela korrekt.
Argument avsatt blod lämnar en del övrigt att önska.
Fortsättningsvis om det är upplagt på optimalt sätt relaterat muntlighetsprincipen i ett stort indiciemål samt tillkommer nåt mer inför HovR som har dignitet via komplettering.
Gällande HD så är det mer som ligger henne i fatet.
Hanna Svammelsson har inga problem med att ljuga. Det hade lätt gått att påvisa med hänvisning till förhör.
FL: ... Vad visste Stefan om din relation med Jonas då?
HD: Eeh ... han visste att vi sågs. Eeh ...
FL: Om vi säger såhär, har du varit ärlig mot Stefan vad det gäller den relationen?
HD: Nej, inte helt.
FL: Nej. Varför inte då?
HD: Eeh, därför att jag skämdes. Eeh för att jag hade sex med Jonas före jag hade flyttat ifrån
Stefan.
BFL: Och efter att du flyttat, var du ärlig då?
HD: Aah då har jag berättat att jag har, att vi hade sex. Eeh, för mig .. och det vet Jonas om där jag har varit tydlig, vi har inte haft en parrelation. Jag har inte levt.. vi har inte levt som ett par. Eeh och det har aldrig varit min tanke. Och det vet han om. Eeh, men vi har haft en jättenära vänskapsrelation. Där det även har funnits en fysisk del i det hela med Jonas.
BFL:Mmh.
HD: Och Stefan vet om det.
FL: Men när fick han veta det?
HD: Vet inte.
FL: ... Mmh.
HD: Vet inte.
BFL: ... Var det innan eller efter Lena försvann?
HD: ... Nej det måste varit långt före.
BFL: Och när du säger långt?
HD: Ja den är ju inte så lång. Den är ju från nyår, så ..
BFL:Mmh.
HD: Nej jag vet.. jag .. jag .. alltså jag kan spekulera, jag kan säga kanske då, kanske då. Men det är inget som jag kan säkert säga. Men, alltså jag ... aah, strax efter.. jo men efter jag flytta, ja men ... jag tror att Stefan visste om det.
BFL: Försökte tänk tillbaka. Det är ju ändå ett viktigt samtal tänker jag med Stefan att berätta, om en ny kontakt, som du har..
HD: Aah fast han visste ju enda från, egentligen så visste ju han när jag bodde, när vi bodde
kvar tillsammans, så visste han att jag hade en jättenära .. vi chatta jättemycket. Eeh och vi
träffades vid ett par tillfällen.
Tystnad"
28 april
Citat:
HD: Var i Enköping igår och loggade
Blev kvar tills idag. "
"Bara vänner"
SD: "Du får vara vad du vill med honom och andra. Men du har lovat säga till om någonting ändras. Blir konstigt annars om du nu säger ni är bara vänner. "
HD: Ok. Ville bara vara tydlig men säger till om det blir ngt annat."
Direkt efter lögndiskussionen så säger hon:
HD: Ja det är inget konstigt, Lena blödde när hon hade sex. Dom hade sex hemma hos oss.
Det är klart att det finns blod.
FL: Aah, kan du berätta om hur .. på vilket sätt du vet?
HD: (Skrattar) Lena .. Lena berätta det."
I drygt två timmar sitter hon och lyssnar på detaljer hon inte vill höra och mannen med två schyssta diskbråck är avancerad i klass med Sparven från Minsk.
Det tycks hon glömma bland alla akrobatiska, våldsamma och gymnastiska ställningar hon vill leverera.
HD: Eeh hon berätta att dom hade ganska våldsamt sex. Eeh, det var det bästa sex Stefan
nånsin hade haft. Dom hade sex ofta, dom hade det jämt. Och det var även om jag var
hemma. Och det var överallt, och på alla tänkbara konstiga platser och vinklar och vrår. Eeh, och att oftast blev det så att hon blödde, för att det var så, gymnastiskt eller var hon uttryckte det...Eeh, mmh.
FL: ... Ha. Eeh, men det här samtalet, är det nått som .. som ni har fört på telefon eller?
HD: Nehej. Jag var hemma hos henne.
FL: Du var hemma hos henne.
HD:Mmh.
FL: Aah.
HD: Satt i henne soffa i över en timme.
FL:Mmh.
HD: Två timmar kanske till och med."
(..)
HD: Nej. Nej jag, nej vad ska jag säga om det? ja, det kan väl vara efter att dom har haft sex.
Med tanke på att hon beskrev att dom, dom tyckte om att experimentera och att det var det
man gjorde och, akrobatiska övningar inte vet jag vad dom haft.. (..)
Det brinner 27 mars, saneras första veckan i april (v 14, ons och fre): (...) allt dom sanerade bar dom upp och gick in i det övre garaget och ställde in kanske 30 kartonger som han hade dammsugit, torkat rent, gjort fint med blandat material." (ab 150)
... och hon bryr sig uppenbart inte ett dugg hur det ser ut förrän 25 maj. Då tänker hon plötsligt på barnen och vill återta huset - som hon inte ens bor i.
Det hade varit stängt och blev lukt säger HD.
De tömde inte ens sopor på väg till USA... och tyvärr verkade likaså Springare & co ointresserade om jag inte missminner mig.
(..) ni vet ju bakrunden att det har varit en sanering och det har liksom varit skit, och huset har varit avstängt. Eeh, och att huset inte var i ett bra skick.
Eeh så sitter min mamma och syster och jag och pratar. Och vem som kläcker iden, kan inte säga ganska .. Vi pratar omkring att vi kanske skulle ta ett gemensam tag och hjälpa till och städa. För barnens skull. För att dom skulle få känna att nu har vi tagit tillbaka hemmet efter att det hade varit avstängt. För det hade ju varit st.. eeh avstängt. Och då ville, vi göra det. Eeh, och liksom packa upp och göra färdigt efter den här saneringen som .. saker som var nedpackade i kartonger, det låg efter med saker. Liksom Stefan hade ju inte varit i huset på en månad. Sa du 25e maj?
FL: Mmh
HD: Var ju inte alls en månad (skrattar). Eeh, nej men det hade ju .. aah nej, eeh hade ju inte
varit där. Eeh, och det hade varit stängt och det blev lukt. Det var liksom allmänt, det kändes
ofräscht. Barnen tyckte att det kändes obehagligt. Och då pratade vi ihop oss och sa vi såhär nej men herregud vi är lediga nu, vi hjälps åt. Eeh ..(..)
Hon har all rätt att svamla, ljuga eller tiga men rätten bedömer likaväl trovärdighet och på den fronten plockar hon inte stilpoäng nånstans.
Har juridiska begrepp som sannolikhetsbedömning i åtanke.
Hon får reda på att SD och LW har haft fortsatt kontakt först på flygplanet. Detaljer vill hon inte höra så hon har inte en susning vad det rör sig om påstår hon:
F2: Och hur kommer det sig att han berättar då på flyget?
HD: Han sa att jag vill inte ha nåra hemligheter för dig. Jag vill att du ska veta att vi har haft
kontakt.
F2: Hur kommer ni in på den här diskussionen eller samtalet?
HD: Jaa ... Jag vet inte. Ja jag kan inte komma ihåg eh ...
F2: För du det på tal?
HD: Vet inte. Jag tror inte det. Eh jag tror att det va han som sa det att jag vill inte att vi ska ha nåra hemligheter mellan varandra. Eller inte mellan varandra, jag vill inte ha nåra hemligheter
för dig. Sen
F2: Va berättar han då om deras relation?
H: Ingenting."
(..)
HD: Nä men han berättar att eh jag vill att du ska veta att Lena och jag har haft en kontakt. Har haft kontakt eh ... ja ... jag har haft kontakt... Ja exakt men ... (suckar) ja nånting med att jag har haft kontakt med Lena eh under senaste tiden. Han säger inte specifikt hur länge, eh han
säger inte i vilken form, om det bara är skriftligt, dom har träffats, om dom har haft sex med varandra, eh det berättar han inte. Och jag vill inte veta det!"
När han är på väg till förhör och tar 937 bilder så har hon dock ställt frågan om de haft kontakt:
HD: "messa när du är klar"
HD: "När pratade du med henne sist?"
SD: "Kort igår eller i förrgår. Raderar löpande. Skriver alltid vid Ftf."
1. Det är alldeles för lugn reaktion fr HD, dvs att nöja sig med att han pratat med LW.
Hon ligger på som en paranoid iller i den frågan både till JS och SD.
Frågan förefaller arrangerad, som ett spel för galleriet fr hennes håll.
2. SDs svar om att "radera löpande" låter som ett svar på en tidigare uppmaning att radera innan förhör.
... som då råkar slinka ur honom, för det är rent idiotiskt att nämna.
Varav det är intressant i sig att hon öht inte ställer nån följdfråga om att han raderar strax innan förhör. Ett svar som tycks ha med frågan om LW att göra.
Kan nästan se henne framför mig hur hon svartnar (ååh, ditt rikspucko att nämna DET) 😂
Mer normalt hade väl ändå varit att fråga vad han sysslar med, speciellt om han haft kontakt med LW som hon nojar sig om.
JG gör samma raderingsmanöver och ljuger lika dåligt.
Konsten att försvåra en utredning:
"Han höll med om att arbetet inte var bra utfört. J tog bilder på trappen men tror inte att varken han eller Stefan var med på någon av bilderna, de tog inga selfies vad J minns. Bilderna finns sannolikt kvar i telefonen då Jerry nästan aldrig raderar något."
JG: Det skulle förvåna mej om om de va nånting som ja vill ha att ja raderat..
BFL: A om man pratar mer generellt har det varit tillfällen där information har raderats?
(..)
FL: Vi ser att det har raderats i konversationen. JG:Mm.
FL: Eller konversationen har raderats.
JG:Mm.
FL: När gjorde du det?
JG: Eh .. i pausen. När jag gick på toan."
Själv har HD raderat intressanta dygn på viber.
Dels efter Kristi himmelsfärdshelgen då SD beter sig som ett weirdo och hon själv ligger på armen på alibi. F'låt...menar JS.
Glad som en lärka vid hemkomst, sen är det raderat.
Dels 14-16 maj är det likadant. Från rumsrent i golvbrunnar till soprent digitalt.
Vad är ett erkännande värt om det inte kan förankras i bevisning som kan ha missats i ett tidigt kritiskt skede och att det dröjde länge innan hon hittades?
Ett erkännande står inte på egna ben och att säkra bevisning är viktigare.
Hur såg förresten eftersök med hund ut enligt EFP och MSO?
För mig helt obegripligt med den tekniken utifrån epicentrum och så nära bostaden.
Senast redigerad av develi 2021-03-21 kl. 12:14.